De in december vorig jaar aangekondigde ´samenwerking´ tussen RTL Nederland en reclameverkoopbedrijf Triade Media is in werkelijkheid een overname door RTL.
Constructie
Dit blijkt uit de jaarrekening van RTL Group (de eigenaar van RTL Nederland) over 2015. Daartoe hebben RTL Nederland en Triade Media een constructie opgezet waarbij RTL 75 % van het bedrijf in handen heeft gekregen. Onder de naam Themakanalen BV is een nieuwe besloten vennootschap opgezet.
100 procent
Het ‘oude’ Triade Media BV is omgedoopt tot NL Media Consultancy BV die 25 % van Themakanalen BV heeft. RTL heeft daarbij de optie om 100% van het bedrijf in 2019 te verkrijgen, als dat niet gebeurt, kan NL Media Consultancy BV het bedrijf in 2020 volledig overnemen. NL Media Consultancy BV is in handen van Giovanni van Lunenborg (GVL Media Exploitatie BV) en Marc Nagelkerken (Mediamarceteer BV) die als leidinggevenden actief blijven binnen het door RTL gecontroleerde Triade Media (Themakanalen BV).
Dominante positie
RTL dat een dominante positie heeft in de Nederlandse televisiereclamemarkt, heeft hiermee ook de controle over de reclameverkoop van (Nederlandse reclamevensters op) zenders als Ziggo Sport (Totaal), Horse & Country, AT5, Boomerang, Cartoon Network, OutTV, Slam!TV, TV 538, Xite, Travel Channel, JimJam, ONS, CNN en E!. Voor inkoopinformatie over deze zenders verwijst Triade Media overigens op haar website door naar de site van de reclameverkoopafdeling van RTL Nederland.