De gemiddelde Vlaamse televisiekijker is 53,3 jaar oud. De VRT-kijker is zelfs 57,9 jaar. Dit blijkt uit een studie van Econopolis waarover de Vlaamse krant De Standaard bericht. Uit de studie blijkt ook dat de gemiddelde televisie kijker elk jaar drie maanden ouder wordt. “De mediasector moet absoluut de jongeren voor zich winnen”, aldus de studie.
Onbetaalbaar
Eind 2014 waarschuwde Econopolis dat Vlaamse tv-producties tegen 2018 onbetaalbaar dreigen te worden als een aantal negatieve trends zich doorzet. Uit een update van die studie blijkt dat de gemiddelde tv-kijker steeds sneller ouder wordt en dat de Vlaamse mediasector steeds meer reclamegeld verliest.
Online en radio
De totale inkomsten van de audiovisuele media zijn licht gestegen naar 3,4 miljard euro in 2014 (het recentste jaar waarvoor volledige cijfers bestaan). “De zenders en de distributeurs houden beter stand dan in het worstcase scenario”, zegt Dirk Wauters, co-auteur van het rapport tegenover De Standaard. Maar de groei van inkomsten zit vooral online en bij de radio, de inkomsten voor televisie reclame gingen achteruit.
Zorgen
Ook de veroudering van het tv-publiek baart Econopolis zorgen. Jongeren kijken opvallend meer uitgesteld. En ze kijken ook steeds meer video op YouTube (een dochter van Google) en Facebook. Wauters schat dat zo’n 20 procent van de Vlamingen nu al een betalend abonnement heeft op videodiensten als Netflix, Stievie en Telenet Play. Hij voegt er wel aan toe dat het positief is dat de Vlaming zijn kabelabonnement niet opzegt om alleen nog online te kijken