Voetbal International: Ziggo bekendste shirtsponsor

Kabelaar Ziggo is onder de lezers van het voetbalblad Voetbal International “de bekendste en meest passende sponsor”.  Dat blijkt uit het Shirtsponsor-onderzoek 2017 van Voetbal International en Nielsen Sports waarover de website Sponsorreport.nl bericht.

Onderzoek

Voetbal International heeft samen met onderzoeksbureau Nielsen Sports een uitgebreid onderzoek gedaan naar het kennisniveau en de mening van de bezoekers op VI.nl met betrekking tot shirtsponsoring. VI en Nielsen Sports willen met het onderzoek shirtsponsors inzicht geven in hoe voetballiefhebbers naar shirtsponsoring kijken om uiteindelijk met deze kennis hun optimale marketingmix te kunnen bepalen.

Het onderzoek bestond uit een vragenlijst op VI.nl over shirtsponsoring. In twee dagen tijd hebben ruim 4.500 bezoekers de vragenlijst ingevuld. Een aantal opvallende uitkomsten:

Spontane sponsorbekendheid

Ziggo heeft de hoogste spontane sponsorbekendheid en heeft ook de hoogste sponsorfit. Overigens werd door 7% ook nog voormalig Ajax-hoofdsponsor Aegon genoemd als shirtsponsor. Ook Opel, dat vorig jaar nog hoofdsponsor was van Feyenoord, wordt door 19% van de respondenten nog genoemd.

De spontane bekendheid van Unive als shirtsponsor van SC Heerenveen is nog groter dan die van de huidige shirtsponsor GroenLeven. Meer dan 70 procent van de respondenten kan geen shirtsponsor opnoemen van NAC, Roda JC en Sparta

Ziggo

Kabelaar Ziggo is sinds 1 januari 2015 de shirtsponsor van de voetbalclub uit Amsterdam. Ziggo zou per jaar tussen 8 en 10 miljoen euro betalen voor de sponsoring van het shirt.

Mediabestedingen

De gemiddelde mediabestedingen van de shirtsponsors in de afgelopen drie jaar bedroegen 6,6 miljoen euro. Ajax-hoofdsponsor Ziggo is verreweg de grootste adverteerder. Het bedrijf geeft bijvoorbeeld 25.000 keer meer uit aan mediabestedingen dan VVV-shirtsponsor Seacon Logistics.