Youtube-zender #FIRST exclusief voor Ziggo-abonnees

Vanaf maandag 7 december start de nieuwe zender #FIRST. De TV-zender wordt volledig gerund, gepresenteerd en bedacht door een groep populaire Nederlandse YouTubers. De zender programma’s zijn live te zien bij kabelaar Ziggo op kanaal 13 van het digitale basispakket. Dit bericht producent NewBeTV in een persbericht.

Vijf dagen live

#FIRST zendt vijf dagen in de week uit vanaf 15.30 uur, vanuit DeSmet studio in Amsterdam. De twee belangrijkste programma’s zijn ‘FIRST Gaming’ en het comedy- en entertainmentprogramma ‘AAA!!!’. De zender start met een uur live-programmering per dag en groeit langzaam naar meer. Een aantal aan de zender verbonden namen zijn o.a. Veras Fawaz (Fijne Vrienden), Joost Klein (Eenhoornjoost), Defano Holwijn, Thomas Smagge (Theaumes), Ronald en Timo (HetGamePortaal), Job van Grafhorst (DoeMaarGamen), Thijs de Bondt, Darcy Lazar (De Theemutsen), Dylan Peys, aangevuld door nieuw presentatietalent zoals Hila Noorzai, maar ook Miss Nederland 2015 Jessie Jazz.

Het presentatietalent is bij elkaar goed voor meer dan 1,5 miljoen abonnees op YouTube en andere online kanalen. De meeste presentatoren doen tegelijkertijd redactie, productie en regie, zoals ze dat ook voor hun eigen online kanalen doen.

Van online naar lineaire TV

Waarbij RTL, SBS en NPO juist meer online en on-demand hun kijkers proberen te bereiken, laat #FIRST een exact tegengestelde beweging zien. Van online naar lineaire TV, nergens later terug te zien. De YouTube-makers spelen hierbij in op de trend dat hun kijkers online elke dag op vaste tijdstippen met z’n allen klaarzitten voor de nieuwste upload van hun video’s. Ook al is deze later nog te bekijken.

Commercials

Ook met het commercialblok wordt het over een nieuwe boeg gegooid. Wil je op #FIRST adverteren, dan kan dat niet met normale spotjes die ook elders te zien zijn. Spotjes worden speciaal voor #FIRST gemaakt, geheel in stijl en tone-of-voice van de zender.

Bas van Teylingen, Creative Director van #FIRST: “Het is de bedoeling dat kijkers gaan uitkijken naar het commercial blok, omdat de filmpjes leuk en grappig zijn en passen bij de zender. De commercials vormen wat dat betreft echt onderdeel van de programmering. Als dat als gevolg heeft dat we in het begin geen adverteerders hebben, dan is dat maar zo. Ze mogen er alleen op als ze heel erg leuk zijn. We maken #FIRST voor de kijkers, niet voor de adverteerders.”

Video:

Tags voor dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.