Ziggo: commercie boven kijkcijfers

ziggoCommerciële belangen van zenders spelen voor Ziggo een belangrijkere rol bij de samenstelling van het analoge televisiepakket dan het advies van de Programmaraad Limburg en kijkcijfers. Dat blijkt uit een interview met Yoram Levi van Ziggo in dagblad De Limburger.

“Een zender als MTV heeft er belang bij in Nederland een zo breed mogelijk publiek te bereiken”, aldus Levi. “Die verdient daaraan. Met gevoel voor maatschappelijke verantwoordelijkheid moet je daar dus ook rekening mee houden. De BBC en Duitse zenders hebben geen commercieel belang bij doorgifte in Nederland. De BBC leeft bijvoorbeeld niet van advertenties en de Duitse zenders hebben hun advertentiemarkt thuis.”

Uit cijfers van de Stichting Kijkonderzoek (SKO) blijkt dat ZDF op de negentiende plaats staat van best bekeken zenders in Limburg. Ziggo zegt echter dat kijkcijfers niet allesbepalend zijn bij de samenstelling van het analoge zenderpakket. Levi: “Wij onderzoeken hoe belangrijk mensen het vinden een bepaalde zender te kunnen ontvangen. Dat is wat anders dan: waar kijk jij naar?”

Vanaf dinsdag zijn in Limburg de televisiezenders ZDF, WDR, BBC2, TV5 Monde en BravaNL niet meer analoog te ontvangen. Kabelmaatschappij Ziggo gaat terug van 30 naar 25 kanalen om ruimte op het eigen netwerk vrij te maken voor digitale en highdefinition-kanalen.

Een bindend advies van de Programmaraad Limburg om ZDF, WDR en BBC2 niet uit het pakket te schrappen, legde Ziggo naast zich neer. Dat mag het volgens de Mediawet alleen doen als daar zwaarwegende redenen voor zijn.

De Programmaraad Limburg heeft al een procedure aangespannen bij het Commissariaat voor de Media, dat de mogelijkheid heeft de Mediawet te handhaven.Ellie Wijman, voorzitter van de Programmaraad Limburg, zegt wel te begrijpen dat Ziggo marktconform denkt. “Maar ik ben het er niet mee eens, want de televisiekijker is hier de dupe van.” (limburger)