Ondanks dat Ziggo klanten blijft verliezen, heeft ze in het afgelopen kwartaal wel een stijgende omzet en een hoger operationeel resultaat gerapporteerd. In het derde kwartaal werd 611 miljoen euro aan omzet gegenereerd; in het tweede kwartaal was dit nog 600,9 miljoen euro, ten opzichte van het derde kwartaal 2015 daalde de omzet met 1,7 miljoen euro. De schuldenlast is opgelopen tot recordhoogte.
Operationeel resultaat
Het operationeel resultaat steeg naar 45,7 miljoen euro, een stijging van 14,2 miljoen ten opzichte van het tweede kwartaal. Netto verloor Ziggo in Amerikaanse Dollars 166,8 miljoen in het tweede kwartaal; vorig jaar was dit nog 118,8 miljoen Amerikaanse dollar.
Eigenaar Liberty Global verklaart de dalende omzet ten opzichte van vorig jaar door lagere klantaantallen, anderzijds teniet gedaan door groei in mobiele abonnementen en kwartaalgroei dankzij onder andere nieuwe verkoopcampagnes en prijsverhogingen die in juli zijn ingevoerd.
De betere operationele resultaten verklaart Libety Global dankzij het versnellen van afwaarderingen en lagere herstructureringskosten, ook al zijn er verhoogde kosten aan tv-zenders die meer rechten verkrijgen, terwijl de personeelskosten daalden.
TV-klanten
Het aantal tv-klanten is bij Ziggo gedaald onder de 4 miljoen: 3,992.500 tv-klanten.19.200 tv-klanten verlieten Ziggo (een kwartaal eerder waren dat er nog 32.700). Het aantal huishoudens dat middels een smartcard tv bij Ziggo kijkt, daalt nog wel maar die daling is zeer beperkt (2500 minder, 82,2 % heeft een smartcard).
Schuldenlast nog nooit zo hoog
De schuldenlast bij Ziggo is echter nog nooit zo hoog opgeholpen: 10,134 miljard euro. Omgerekend per abonnee is dat 2525 euro aan schuld. In het tweede kwartaal was dit nog 7,299 miljard. Ziggo financiert met schulden min of meer de eigen overnames inclusief de aangekondigde fusie met Vodafone Nederland.
Klanten verloren
In één jaar tijd heeft Ziggo 147.300 tv-klanten verloren. Ziggo benadrukt in haar eigen persbericht de gedane investeringen in onder andere Ziggo Sport alsmede de gedane campagnes om abonnees te winnen, extra diensten te verkopen en te behouden en roemt de beste ‘verkoopcijfers’ in een jaar tijd.
Horizon-box
Het Nederlandstalige persbericht rept met geen woord over de schuldenlast, evenmin over de oplopende nettoverliezen. Wel over de in oktober bereikte mijlpaal van inmiddels meer dan 1 miljoen huishoudens die de Horizon-box afneemt en daarmee een hoger abonnementstarief betaalt; de groei in afname van de Horizon-box is overigens licht gedaald in het derde kwartaal ten opzichte van het tweede kwartaal (79.000 ten opzichte van 91.000).
Liberty Global
Eigenaar Liberty Global haalde wereldwijd een omzet van 5,207 miljard Amerikaanse Dollar , oftewel 1,331 miljard Amerikaanse Dollar meer ten opzichte van het kwartaal daarvoor. Netto haalde het bedrijf waar mediamagnaat John Malone een aanmerkelijk belang in heeft, 249,5 miljoen Amerikaanse Dollar aan verliezen; dat was nog 101,4 miljoen Amerikaanse Dollar winst in het tweede kwartaal. Het operationeel resultaat verdubbelde bijna tot 902,7 miljoen Amerikaanse Dollar. Liberty Global telt wereldwijd 28,7 miljoen abonnees, in Europa en Latijns Amerika.