Ziggo verliest ruim 200.000 klanten in 2015

Liberty Global heeft afgelopen nacht haar resultaten over het jaar 2015 bekend gemaakt inclusief die van dochter Ziggo. Ziggo verloor in 2015 in totaal 200.900 klanten en telt thans 4,09 miljoen klanten.

Meer Horizon-box gebruikers

In het vierde kwartaal verloor het bedrijf 51.300 klanten. Het bedrijf wist echter de bestaande klanten wel te verleiden tot bruikleen van de Horizon-box en de daarbij behorende abonnementen; inmiddels telt het bedrijf 706.000 Horizongebruikers; dat waren er eind 2014 nog minder dan de helft. De aanwas mobiele klanten was in het vierde kwartaal echter gering, slechts 5900 nieuwe mobiele telefonieklanten wist de kabelaar netto te werven tot een totaal van 186.600

Financiële resultaten

Financieel waren de resultaten niet al te best. Over het jaar berekend behaalde het bedrijf 2,473 miljard euro omzet; oftewel 62,1 miljoen minder omzet pro forma vergeleken met 2014.Het operationeel jaarresultaat was 108,8 miljoen terwijl dat pro forma 198,4 miljoen was in 2014. Het resultaat voor belastingen bedroeg 485 miljoen euro verlies. Een lichtpuntje is dat de omzet in het vierde kwartaal met 1,6 miljoen steeg ten opzichte van het derde kwartaal, maar dat valt in het niet bij een proforma vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2014, 24,2 miljoen lagere omzet; terwijl het operationeel resultaat met 26,8 miljoen in elke vergelijking fors is gedaald in het vierde kwartaal.

Opvallend is dat in 2015 Liberty Global voor Ziggo maar liefst 1,04 miljard euro afwaardeert (depreciation en ammortisation) en nog eens 152,4 als ‘related party fees en allocations’ alsmede nog eens 63,8 miljoen euro rapporteert in verband met de herstructurering/fusie van UPC en Ziggo.

Schuldenlast

De schuldenlast bij derde partijen is overigens 7,37 miljard euro. Gemiddeld geven klanten van de kabelaar 44,97 euro per maand uit aan Ziggo-producten; dat was eind 2014 nog 44,18 euro per maand. Ziggo blijft overigens met deze resultaten een speler met aanmerkelijke marktmacht: 58,2 % van de huishoudens in haar verzorgingsgebied heeft een Ziggo-abonnement; over heel Nederland heeft 53,3 % van de Nederlandse huishoudens een abonnement bij Ziggo. Wel is opvallend dat het aantal kijkers met ‘enhanced’ (oftewel kijkers via een smartcard) videohuishoudens bij Ziggo is gedaald met 66.800 tot 3,32 miljoen.

“Concurrentiedruk”

Ziggo zelf verklaarde de mindere resultaten in een persbericht “als gevolg van stevige concurrentiedruk, operationele uitdagingen die te maken hadden met onze netwerk -en productharmonisatie en integratie werkzaamheden, alsmede prijsverhogingen die we gedurende het jaar hebben doorgevoerd. We zijn ervan overtuigd dat onze continue focus op TV kwaliteit en klantbeleving, samen met ons net gelanceerde Ziggo Sport kanaal in Q4 ons een betere concurrentie positie zal geven in 2016.” Ook wees het bedrijf er op dat 90% van het verlies aan omzet genererende units in 2015 gerelateerd is aan klanten die enkel een TV abonnement bij ons afnamen (single-play).

Ziggo Sport

Liberty Global meldde ook dat lagere marketing en verkoopinzet in het vierde kwartaal negatieve impact hadden, net als sterke concurrentie. Liberty Global wees er ook op dat het nieuwe Ziggo Sport voor een vijfde van de nieuwe bundelklanten een motief is om zich bij Ziggo te abonneren. Ook worden integratie-issues, operationele uitdagingen in het netwerk en prijsverhogingen genoemd als redenen voor mindere resultaten. Het bedrijf stelt met Ziggo Sport betere resultaten te behalen in 2016.

Laat een bericht achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.