15 jaar Mediamonitor: Pluriformiteit Nederlandse media in gevaar

De pluriformiteit van de Nederlandse media is in gevaar aldus de Mediamonitor. Donderdag werd de 15e editie van de Mediamonitor gepresenteerd. In de jubileumeditie Mediamonitor wordt door het Commissariaat voor de Media terugblikt op 15 jaar ontwikkeling in de Nederlandse media.

Eerste exemplaar

Het eerste exemplaar overhandigde Madeleine De Cock Buning van het Commissariaat voor de Media tijdens een expertsessie aan Jan Bonjer, hoofdredacteur van Het Financieele Dagblad tijdens het Mediajaarcongres.

Van mediaconcentratie naar mediagebruik

Sinds 2002 houdt het Commissariaat voor de Media in een jaarlijkse rapportage de mediaontwikkelingen bij. Deze Mediamonitor biedt inzicht in de trends, eigendomsverhoudingen, concentratieprocessen en opiniemacht op de Nederlandse mediamarkten. Verliest het nieuwsaanbod als gevolg van marktbewegingen aan diversiteit, dan wordt dat direct zichtbaar in de analyses van de Mediamonitor. Dit rapport wordt gepubliceerd vanuit de gedachte dat onafhankelijkheid, toegankelijkheid en pluriformiteit van de media drie onmisbare pijlers zijn voor een democratische samenleving.

Wetgeving

Ook maakte de Mediamonitor duidelijk welke gevolgen nieuwe wetgeving had op de sector. In het gepresenteerde jubileumboekje ’15 jaar Mediamonitor, van mediaconcentratie tot mediagebruik’ vat het Commissariaat de belangrijkste ontwikkelingen kort samen. De conclusie is helder: de pluriformiteit van onze media is steeds minder vanzelfsprekend.

Afnemende diversiteit

De Cock Buning: “Het internet is groot, dus pluriformiteit te over. Zou je zeggen. Maar als je meer inzoomt, dan krijg je een ander beeld. Steeds meer mensen halen hun informatie voornamelijk van internet, waar algoritmes ervoor zorgen dat we in onze eigen informatiebubbel leven. We zien, horen en lezen dan nog enkel feiten en meningen die in ons straatje passen, afwijkende geluiden worden niet meer gehoord. Dat is een bubbel, de diversiteit van het nieuws bereikt ons niet meer. Tegelijk zorgt ook toenemende marktconcentratie voor afnemende pluriformiteit. Want hoe minder partijen het media-aanbod verzorgen, hoe minder divers dat wordt. Kijk naar de regionale dagbladen: daar zijn steeds minder titels, dus steeds minder inhoudelijke diversiteit. Het probleem is dat onze democratische rechtstaat niet kan bestaan zonder pluriforme en onafhankelijke media. Vrije meningsvorming en -uiting zijn misschien wel de belangrijkste pijlers onder onze democratie.”

Voor meer informatie zie de site van de Mediamonitor. De uitgave ’15 jaar Mediamonitor, van mediaconcentratie tot mediagebruik’ kan je hier downloaden.

Sociale media: