De Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop pleit voor meer concurrentie op de telecommarkt in België.
Prijsverhogingen
Aanleiding hiervoor zijn de prijsverhogingen van de twee grootste telecomproviders in België: Telenet en Proximus. Na Proximus eind vorig jaar, volgt nu ook Telenet met een prijsverhoging voor verschillende pakketten vanaf 14 februari. “Wij betreuren deze prijsstijging, want telecompacks zijn in België reeds veel duurder dan in de buurlanden. Wij herhalen nogmaals onze vraag voor meer concurrentie”, aldus de organisatie op haar website. Diverse alles-in-1-pakketten bij Telenet worden 2 euro per maand duurder en de prijzen voor de Internetabonnementen stijgen met 2% per maand. Ook het beltarief gaat bij Telenet omhoog.
“Gebrekkige verantwoording prijsverhoging”
Telenet verantwoordt de prijsstijging omdat er investeringen nodig zijn omwille van het “continu stijgend internetverbruik”. Dat roept bij de consumentenorganisatie vragen op over de stijging voor het gedeelte telefonie, want de link met het stijgend internetverbruik is daar ver te zoeken meent de organisatie.
“België is duur”
In België betaalt de consument gemiddeld dubbel zoveel als een Fransman en meer dan 50 % boven op het bedrag dat Duitsers en Portugezen neerleggen voor een alles-in-1-pakket. “Het is iets wat we al lang zeggen – recent nog naar aanleiding van de prijsverhoging van Proximus – en we blijven dus onze boodschap herhalen: er is dringend intrede nodig van alternatieve aanbieders op onze telecommarkt. Dan pas kan er echte concurrentie spelen, en kunnen de oneindige prijsverhogingen van duopolisten Telenet en Proximus gecounterd worden.”, aldus de consumentenorganisatie.