Kabelaar Ziggo is voornemens het analoge aanbod aan televisie- en radiozenders de komende jaren gefaseerd uit te schakelen. Dit zegt Jeroen Hoencamp, CEO bij VodafoneZiggo, tegenover NRC Handelsblad.
Analoog
Kabelaar Ziggo biedt momenteel nog een analoog televisie- en radioaanbod. Het gaat om ongeveer 25-30 televisiezenders en rond de 30 radiozenders die nog analoog zijn te ontvangen.
Delta
Kabelaar Delta heeft besloten om medio 2018 te stoppen met het doorgeven van het analoge aanbod. Aanbieder CaiWay is een aantal jaar geleden al gestopt met het analoge televisiepakket maar biedt nog wel een analoog radiopakket. De bandbreedte die vrijkomt door het afschakelen van het analoge aanbod wordt ingezet voor het aanbieden van snellere Internetdiensten.
“Onvermijdelijke stap”
Hoencamp geeft tegenover NRC aan dat het uitschakelen van het analoge aanbod bij de kabelaar een onvermijdelijke stap is: “In Duitsland gebeurt het al. We hebben nog geen specifieke datum, maar uiteindelijk gaan we volledig digitaal.”, aldus Hoencamp. Volgens de CEO van VodafoneZiggo maken er nog 300.000 tot 400.000 huishoudens van de 4 miljoen klanten gebruik van de analoge diensten bij de kabelaar.
Per regio
Hoencamp zegt dat het gebruik van de analoge diensten per regio verschilt. “We kunnen de digitalisering gefaseerd invoeren in de komende twee, drie jaar.”, aldus Jeroen Hoencamp tegenover NRC Handelsblad.
“Voorzichtig”
“We moeten hier voorzichtig mee zijn. Als je puur economisch kijkt hadden we dit allang gedaan: zonder analoge tv krijg je een simpeler, eenvoudiger, schoner netwerk met meer capaciteit. Maar er gebruiken nog duizenden klanten een analoge dienst of analoge radio waar ze tevreden over zijn. Het is aan mij om ze mee te nemen.“, aldus de CEO.