Commissariaat geeft regionale omroep L1 forse boete

Vanwege diverse ernstige overtredingen op het gebied van sponsoring en reclame bestraft het Commissariaat voor de Media de regionale omroep L1 uit Limburg met een boete van in totaal 275.500 euro. De sanctie voor de regionale publieke omroep volgt op een uitgebreid onderzoek. Daaruit blijkt een hoge mate van commerciële inmenging, wat strijdig is met de Mediawet. Dit bericht de waakhond vandaag op haar website.

Acht overtredingen

De boete voor L1 is een optelsom van acht overtredingen. De rode draad wordt gevormd door overtreding van de regels op het gebied van reclame en sponsoring. Daarmee schendt L1 de uitgangspunten van onafhankelijkheid en non-commercialiteit en concurreert het op oneerlijke wijze met andere media. De Mediawet schrijft voor dat publieke omroepen, die gefinancierd worden met belastinggeld, volledig onafhankelijk opereren. Sponsoring van programma’s is – op een paar strikte uitzonderingen na – verboden, en reclame moet los staan van het overige media-aanbod.

Onderzoek

Het onderzoek liep van medio 2014 tot medio 2015. Daarbij zijn diverse overtredingen aan het licht gekomen. Vaak ging het om gevallen van sponsoring, waarbij in ruil voor een financiële bijdrage aan een programma of serie veelvuldig werd verwezen naar producten of diensten van de betreffende sponsor.

Waarschuwingen

Naast de totale boete van 275.500 euro heeft het Commissariaat voor de Media diverse andere overtredingen afgedaan met waarschuwingen. De misstanden bij L1 kwamen aan het licht na een officieel handhavingsverzoek van het mediabedrijf WijLimburg.

“Ernstige situatie”

Madeleine de Cock Buning, voorzitter van het Commissariaat, spreekt van een ernstige situatie: “Met een dergelijke lijst van overtredingen kun je niet meer van een incident spreken, het lijkt erop dat er bij L1 structureel iets mis is op het gebied van onafhankelijkheid en transparantie. Dit zijn belangrijke kernwaarden van het publieke bestel, waar ook de regionale omroepen onderdeel van zijn. Sponsoring mag alleen in zeer specifieke situaties en bovendien moet voor het publiek volstrekt helder zijn wat een programma is en wat reclame. L1 is daar te lichtzinnig mee omgesprongen.”

De boete van 275.500 euro wordt opgelegd aan de Stichting Omroep Limburg (SOL). Deze stichting is door het Commissariaat aangewezen als regionale publieke media-instelling. SOL is verantwoordelijk voor de programmering en de overige activiteiten van L1.

Bezwaar

Stichting Omroep Limburg maakt bezwaar bij het Commissariaat voor de Media tegen de boete die het Commissariaat heeft opgelegd. De regionale omroep vindt deze boete onterecht en buitenproportioneel.

Het gehele besluit is hier te lezen.

Tags voor dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.