Eerste halfjaar 2018: TV-reclamemarkt groeit, kijktijd daalt

In de eerste helft van 2018 is de TV-reclamemarkt in haar nieuwe definitie uitgekomen op € 392 miljoen. Dit is een stijging van 3,0% in vergelijking met de eerste helft van 2017. Wel wordt er minder gekeken naar de televisie: de kijktijd daalde in de eerste helft van 2018 met 6 minuten. Dit blijkt uit het halfjaarrapport van Screenforce.

Nieuwe definitie TV-reclamebestedingen

Vanaf 2018 worden de bestedingscijfers na aftrek van bureaucommissie gerapporteerd. Het is noodzakelijk geworden om over te stappen naar een nieuwe definitie van reclamebestedingen omdat de Screenforce broadcasters in toenemende mate actief zijn in de online markt. Meer bestedingen worden via hun online platforms gerealiseerd en hier wordt bureaucommissie niet uitgekeerd. Ook het stopzetten van de bureaucommissie door Ster maakt deze wijziging nodig.

Groei spotmarkt 4%

Het grootste deel van de TV-reclamemarkt waarover Screenforce publiceert wordt gevormd door de spotbestedingen. De spotmarkt is in de eerste helft van 2018 uitgekomen op € 350 miljoen. Ten opzichte van 2017 laat de eerste helft hiermee een groei van 4,0% zien. De groei van de omzet op het TV-platform zat vooral in het eerste kwartaal. De groei op de online video platforms was in beide kwartalen sterk.

Lichte daling Kijktijd

We keken in Nederland in de eerste helft van 2018 gemiddeld maar liefst 174 minuten per dag TV via het TV-toestel. Dit is een daling van 6 minuten, oftewel 3%, ten opzichte van de eerste helft van 2017. Deze daling wordt volledig verklaard door het feit dat we minder live (lineair) TV-kijken. In de eerste helft van 2018 zijn we opnieuw meer uitgesteld gaan kijken via het TV-toestel: in totaal 16 minuten, goed voor 9% van de totale Kijktijd.

Opgeteld kijken we 32 minuten per dag naar andere content dan die van de TV-zenders. Het grootste deel van deze tijd gaat naar OTT-platforms als Netflix en Videoland en naar online platforms als YouTube.

Meer informatie over het rapport vind je hier.

Afbeelding: