Film1 Sundance stopt; Film1 focust op on demand-aanbod

Film1 stopt 31 augustus aankomende met het kanaal Film1 Sundance. De premiumfilmaanbieder wil zich meer focussen op haar on demand-aanbod; volgens de zender was de animo voor het Sundance-kanaal relatief laag en wordt de content-samenwerking met Sundance beƫindigd.

Focus

De focus van Film1 is vooral om een breed publiek te bereiken met mainstream en blockbusterfilms, oftewel de beste films uit de bioscoop. Film1 Sundance startte in maart 2012 en nam destijds de plek in van Film1 Festival. De niet-sundance content van het op te heffen kanaal, zal uitgezonden blijven op Film1-zenders Premiere, Family, Drama en Action.

Toegangspoort

Bij Ziggo zal het kanaalnummer ingezet worden als toegangspoort tot het on demand-aanbod. Op deze wijze wil de filmaanbieder de toegang tot interactief aanbod via de Ziggo Mediaboxen vergemakkelijken. Het wordt dan mogelijk om direct al ‘zappend’ titels te vinden die abonnees on demand willen kijken al dan niet aan de hand van trailers.De technologie is door Wearetriple en Metrological ontwikkeld.

De dienst is alleen voor Film1-abonnees te gebruiken; zoals thans al het geval is bij de Film1 on demand omgeving die via de Ziggo-menu’s toegankelijk is en die ook o.a. KPN (en XS4all en Telfort) Tele2, T-Mobile Thuis, Online en Plinq aanbieden. De content is voor alle abonnees van de betaalzender ook via Film1 Go op internet en via apps toegankelijk. Het on demand aanbod is voor niet-abonnees niet per film af te nemen, alleen indien men een abonnement heeft (subscription video on demand als onderdeel van het Film1 abonnement).

Canal Digitaal

Bij satellietaanbieder Canal Digitaal die als enige aanbieder Film1 Drama niet aanbiedt, zal Film1 Drama op de plek van Film1 Sundance komen waarmee Canal Digitaal het Film1 aanbod volledig zal aanbieden.

Concurrentie

Film1 dat circa 230.000 abonnees telde volgens Telecompaper in augustus 2016, heeft vooral te maken met concurrentie van Netflix, Pathe en Videoland. Film1 biedt daarentegen vooral nieuwe films, terwijl Netflix zich meer op wat oudere films en (nieuwe) series richt. Pathe en Videoland hebben daarmee vooral het concept van films die men afzonderlijk dient af te rekenen, terwijl Film1 met een vast maandbedrag werkt (afhankelijk van de provider rond de 15 euro per maand.

Sundance

Sundance – dat in handen is van AMC Networks – staat bekend om haar arthouse-films die ze zelf produceert. In Europa is het buiten Nederland al jarenlang actief met eigen zenders in onder andere Vlaanderen, Frankrijk/Franstalig BelgiĆ«, Polen en Spanje.

Het is niet duidelijk of Sundance met het einde van Film1 Sundance met een Nederlandse versie van Sundance TV wil komen. Voordat Film1 Sundance bestond, werd Sundance TV beperkt (bij Caiway) gedistribueerd. In Vlaanderen is Sundance TV via het standaardpakket op de (Telenet)-kabel te zien. In reactie op vragen hierover aan AMC werd niet gereageerd.

Tags voor dit artikel