Golf: Discovery en PGA Tour sluiten deal van 2 miljard dollar

Mediabedrijf Discovery en de Amerikaanse golf-competitie PGA Tour hebben een deal van 2 miljard dollar gesloten. Voor dit bedrag mag Discovery de komende 12 jaar de televisierechten van de golfcompetitie buiten de Verenigde Staten exploiteren. Discovery is onder andere eigenaar van sportzender Eurosport.

On-demand dienst

Onderdeel van deal is het opzetten van een on-demand dienst waarmee de wedstrijden van de PGA Tour voor iedereen, tegen betaling, kunnen worden bekeken via elk apparaat. De deal loopt voor de periode 2019 tot en met 2030. Volgens het persbericht van Discovery geldt de deal zowel voor de lineaire televisierechten als de rechten via Internet voor alle PGA-toernooien inclusief THE PLAYERS Championship, de FedEx Cup Playoffs en de Presidents Cup. In totaal zou het gaat om meer dan 2000 uren aan wedstrijden per jaar.

Ziggo Sport

Momenteel liggen de uitzendrechten van de PGA Tour bij de betaalzender Ziggo Sport. Ziggo Sport heeft voor al haar golfwedstrijden, zowel de PGA Tour als de European Tour, een speciale zender in haar pakket opgenomen: Ziggo Sport Golf. Het is nog niet duidelijk wat de deal met Discovery voor gevolgen heeft voor de uitzendingen bij Ziggo Sport.

“Home of Golf”

De langlopende samenwerking tussen de PGA TOUR en Discovery gaat een nieuw mondiaal Home of Golf opleveren, waarbij ruim 2000 uur aan de meest glorieuze momenten, verhalen en atleten van deze prestigieuze sport via alle wereldwijde distributiekanalen worden uitgezonden. Na onze succesvolle eerste Olympische Spelen in PyeongChang gaat Discovery zijn sterke wereldwijde bereik, marktrelaties, mondiale sportexpertise en krachtige televisie- en direct-to-consumer-platforms en merken inzetten om een hoogwaardig nieuw langetermijn-aanbod op elke markt buiten de VS te verzorgen.”, aldus David Zaslav, president en CEO van Discovery in een persbericht.

Tags voor dit artikel