Kort medianieuws 12 november 2013

  • ziggoRadio Gelderland is per vandaag in het gehele Ziggo gebied te beluisteren via kanaal 795 van het digitale radiopakket. Tot voorheen was Radio Gelderland alleen te beluisteren in het voormalige @home-gebied van Ziggo. Daar komt per vandaag verandering in.
  • De Stichting Samenwerkende Hulporganisaties (SHO), de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), RTL en SBS6 organiseren maandag 18 november een nationale actie voor de ramp op de Filipijnen. Op Giro555 kunnen mensen in Nederland geld storten voor noodhulp in het rampgebied. Gedurende de dag besteden publieke en commerciële radio- en tv-zenders aandacht aan de ramp. Meer informatie over de invulling van de programmering wordt nader bekend gemaakt.
  • Zangeres Adele is door de luisteraars van Studio Brussel op nummer 1 gezet in de ‘Top Wijftig’. Ze konden de voorbije weken stemmen voor de lijst, die op Vrouwendag uitgezonden werd. Op twee stond Selah Sue, op drie Emeli Sandé. Lees verder
  • News Corp, de uitgever van kranten als The Wall Street Journal en New York Post, heeft in het eerste kwartaal van zijn boekjaar de omzet zien afnemen. Dat kwam door een afnemende vraag naar advertenties in gedrukte media, aldus het concern dinsdag Lees verder
  • L1 biedt (jonge) documentairemakers een podium in de serie Limburg Doc. Dit najaar zijn de documentaires te zien op de vaste tijdstippen donderdag om 19:00 uur en zaterdag om 18:00 uur. Lees verder
  • Jacques Kuyf treedt eind dit jaar terug als Algemeen directeur van de FD Mediagroep. Hij wordt opgevolgd door Eugenie van Wiechen, die sinds oktober 2011 directeur-uitgever is. Lees verder
  • De televisie-industrie is nog maar net bekomen van het succes dat Netflix sinds dit jaar boekt met haar eigen online tv-producties. Toch dient een nieuwe stap zich alweer aan. Aanstaande vrijdag lanceert het Amerikaanse Amazon.com de eerste 3 afleveringen van haar eerste ‘originele’ tv-serie: ‘Alpha House’. Van webwinkel – één van de eerste ooit – naar tv-aanbieder, tot tv-maker. Het begrip ’televisie’ wordt er niet duidelijker op; wel een stuk rijker. Lees verder
  • RTL Group, het grootste mediabedrijf van Europa, heeft in de eerste negen maanden van het jaar de winst zien stijgen, ondanks een nog steeds uitdagende advertentiemarkt. Lees verder
  • In het voorjaar van 2014 brengt Net5 de nieuwe komische dramaserie Fashion Planet op de buis met Josje Huisman in een van de hoofdrollen. Deze serie draait om het slechtlopende modetijdschrift Fashion World dat met de komst van de nieuwe hoofdredactrice Rebecca wordt omgedoopt tot Fashion Planet Lees verder
  • Per vandaag stopt kabelaar Ziggo in de gemeente Utrecht op analoge frequentie 100.9 MHz de doorgifte van RNE Radio. In plaats hiervan komt op deze frequentie de Concertzender.
  • KPN BASE, de Belgische dochter van KPN, heeft op de Belgische frequentieveiling een 800MHz-licentie gekocht voor de duur van 20 jaar. Dat maakte Base dinsdag bekend. Daarmee kan KPN snellere 4G-diensten leveren aan klanten. Lees verder
  • De Wereld Draait Door gaat komende maandag bingoën om geld in te zamelen voor de slachtoffers van tyfoon Haiyan. Samen met kijkers wordt een uitzending gemaakt die geheel in het teken staat van de ramp op de Filipijnen, zo meldde de Vara dinsdag. Lees verder