Kort medianieuws 13 februari 2013

  • kijkcijfersDe EO heeft na Frozen Planet en Earth Flight opnieuw een kijkcijferkanon op de dinsdag. Africa, de gelauwerde BBC-serie, trok gisteravond 1,8 miljoen kijkers en behaalde daarmee de derde plek op de lijst van best bekeken programma’s. (Parool)
  • Kabelaar Ziggo heeft voor Android-smartphones een applicatie uitgebracht waarmee abonnees die gebruik maken van vaste telefonie bij de kabelaar hun voicemailbox kunnen afluisteren. Ook kunnen de instellingen van de voicemailbox worden gewijzigd. (via tweakers)
  • Radiozender Cool FM uit Aruba heeft zijn nieuwe uitzendstudio in gebruik genomen. Op hetzelfde adres in Caya Betico Croes maar compleet verbouwd met onder meer nieuwe apparatuur, nieuwe jingles, een nieuw podium en vier HD-camera’s. Totale kosten voor de verbouwing inclusief nieuwe apparatuur zijn ongeveer 75.000 florin. (via Amigoe)
  • Burgemeester Annemarie Jorritsma van Almere heeft maandag een journalist van PowNews de toegang tot een persconferentie in het stadhuis geweigerd. De Bovag had de landelijke media, waaronder PowNews, uitgenodigd om bij een bijeenkomst te zijn waar burgemeester Jorritsma was. Dit bericht Omroep Flevoland)
  • De CDA-fracties van zes gemeenten in Noordoost-Friesland willen op korte termijn snel internet voor al hun inwoners. (via LC)
  • De Tweede Kamer wil dat er een eind komt aan pop-upvensters waarbij gebruikers toestemming moeten geven voor het gebruik van cookies. (NU)
  • De SP heeft Kamervragen gesteld naar aanleiding van de gebrekkige uitrol van NL-Alert. Dat mobiele alarmsysteem is vorige week voor het eerst landelijk getest. (Webwereld)
  • Het Amerikaanse industriële conglomeraat General Electric (GE) verkoopt zijn resterende belang van 49 procent in het entertainmentbedrijf NBC Universal aan mediaconcern Comcast voor 16,7 miljard dollar (12,4 miljard euro). Comcast wordt daarmee de volledige eigenaar van NBC. (DFT)
  • Intel begint nog dit jaar met een betaalde online-videodienst, compleet met set-top box (decoder). De chipfabrikant brengt web-tv onder een andere merknaam op de markt. Prijzen zijn nog niet bekend. Lees verder
  • De regionale omroep Omroep West heeft een nieuwe versie van haar mobiele app voor de Iphome uitgebracht. Deze nieuwe versie is ook geschikt voor de iPad.
  • Vanaf vandaag is Sport1 Go gratis beschikbaar voor Sport1-abonnee’s van Canal Digitaal. Dit betekent dat het internet en mobiele abonnement van Sport1 overal in Nederland te volgen is op PC, Mac, laptop, iPad en iPhone.’ Lees verder
  • Of HTV Lingewaard per 1 maart de nieuwe lokale omroep wordt in de gemeente Lingewaard of dat RTV Lingewaard blijft uitzenden, is nog onduidelijk. Lees verder
  • De grote landelijke dagbladen en GeenStijl noemen veel vaker De Telegraaf in hun berichtgeving dan andere dagbladen. De Telegraaf wordt niet alleen vaker als bron aangehaald, maar is ook vaker onderwerp van gesprek. Andersom noemt De Telegraaf nauwelijks andere kranten. Dit blijkt uit het onderzoek Zegt de ene krant over de andere… 
  • Media Park Beheer heeft RTL woensdag vier elektrische scooters en vier degelijke Hollandse fietsen cadeau gedaan. (Gooi en Eemlander)
  • De BBC is aangeklaagd door misbruikslachtoffers van voormalig BBC-icoon Jimmy Savile. Dat heeft de Britse omroep woensdag gemeld. (AD)
  • Jochem Myjer heeft besloten om de VARA trouw te blijven en niet voor het grote geld te zwichten dat RTL aanbiedt. Dat bevestigt zijn management nadat hij zich daar vanmorgen zelf al over uitliet op Twitter. Volgens de cabaretier is het verschil tussen wat de omroepen betalen nu ‘tonnen, letterlijk’.  (via AD)
  • De Nederlandse overheid heeft bij de veiling van frequenties voor het 4G-netwerk een bedrag van 3,8 miljard euro opgehaald. Maar vanwege onzorgvuldigheid in de voorwaarden, dreigt voor spoorgoederenvervoerders een flinke schadepost Lees verder
  • Natuurzender Nat Geo WILD heeft in januari 2013 een kijkcijferrecord verbroken. De digitale zender, waar 24 uur per dag de beste wildlifedocumentaires te zien zijn, bereikte die maand ruim 3,8 miljoen kijkers (doelgroep 6+). (Persbericht)
  • In Groot-Brittannië zijn zes journalisten opgepakt in het kader van het onderzoek naar het afluisterschandaal bij de intussen opgedoekte tabloid News of the World. De krant van Rupert Murdoch heeft eerder deze maand een schikking getroffen met 144 slachtoffers van de afluitserpraktijken van News of the World. (via VRT)
  • De nieuwe fusieomroep Vara/BNN verhuist, onder voorwaarden, van Hilversum naar Amsterdam-Zuidoost. Ingewijden melden dat er een ‘intentieovereenkomst’ is over verhuizing naar het Frankemaheerdgebouw (tegenwoordig Zomixed genoemd). Volgens betrokkenen moet er een belegger worden gevonden die (een deel van) het gebouw wil kopen van woningcorporatie Rochdale met Vara/ BNN als huurder. Dit bericht het Parool
  • Slechts drie vrijwilligers van de voormalige lokale omroep RTV Losser-Oldenzaal hebben de overstap gemaakt naar de gefuseerde omroep Twente FM. Dit bericht dagblad TC Tubantia