Kort medianieuws 17 maart 2011

  • Deze zomer stopt Hans Laroes na negen jaar als hoofdredacteur van het NOS Journaal, maar hij gaat niet weg voordat dat hij een aantal spannende veranderingen probeert door te voeren. De baas van het journaal vertelt donderdagochtend aan Fernando dat de NOS graag met de Arabische nieuwszender Al Jazeera wil samenwerken. Lees verder
    nos 
  • De nominaties voor de journalistieke prijs De Tegel zijn bekendgemaakt. Uit 230 inzendingen, zijn 21 journalistieke producties genomineerd in acht categorieën en twee talenten. De prijs voor de beste journalistieke productie van het jaar; de Gouden Tegel, wordt dit jaar voor het eerst uitgereikt. De winnaars worden bekend gemaakt op 11 april tijdens het Feest voor de Journalistiek in het Lucent Danstheater te Den Haag. lees verder
  • Op Pepper, de nieuwe datingsite die RTL donderdag lanceerde, kunnen gebruikers hun profiel koppelen aan hun Facebook-account. Niet alle informatie wordt vrijgegeven. Het is de bedoeling dat de vrijgezel interesses, foto’s of eventueel filmpjes van Facebook integreert met het datingprofiel. Lees verder
  • Tal van mediaconcerns doneren miljoenen aan Japan. Het land werd vorige week getroffen door een aardbeving en een tsunami. Momenteel dreigt er een nucleaire ramp. Lees verder
  • Zakenkrant The New York Times wil gebruikers van de internetsite voortaan laten betalen als zij meer dan twintig artikelen per maand lezen. De krant redeneert dat lezers best wat zullen willen betalen voor het nieuws dat zij gewend zijn gratis te krijgen. Dat maakte de krant donderdag bekend. Vanaf 28 maart krijgen gebruikers van de site als zij voor de 21e keer een artikel aanklikken, de mogelijkheid voorgeschoteld om uit verschillende soorten abonnementen te kiezen. Voor 15 dollar hebben lezers een maand toegang tot de website en een mobiele app. De krant denkt met dit bedrag toch geld uit internet te kunnen genereren en geen lezers af te schrikken. (ANP) 
  • Mediabedrijf News Corp heeft interesse in de zogenaamde social gaming-markt. Het wil echter niet haar eigen sociale netwerk, MySpace, hierbij betrekken. In deze markt draait het om spellen waarbij spelers op sociale netwerken met en tegen elkaar kunnen spelen. Het is een lucratieve tak van profielensites geworden: Facebook trekt veel bezoekers die alleen graag spelletjes spelen op de site. Lees verder.
  • Bij de Finse publieke omroep YLE zullen 156 banen aan het eind van komend jaar verdwijnen. Dit heeft YLE woensdag bekend gemaakt. De banenreductie is het gevolg van het besluit van de bestuursraad van YLE om eind 2012 maximaal 3.000 werknemers in dienst te hebben. Eind februari waren dit er 3.156. YLE wil eind 2012 zijn financiën weer op orde hebben en quitte draaien. (Finlandsite) 
  • Vier journalisten van de Amerikaanse krant The New York Times worden vermist in Libië. Dat meldde de krant woensdag op de website. Redacteuren zeggen dat ze voor het laatst dinsdagochtend contact hadden met de vier. De krant heeft berichten ontvangen dat militairen van het regeringsleger het verslaggeversteam in de stad Ajdabiya hebben opgepakt. Dat kon echter niet worden bevestigd. Onder de journalisten zijn tweevoudig winnaar van de Pulitzerprijs voor buitenlandse verslaggeving Anthony Shadid en Stephen Farrell, die al eens door Britse commando’s uit handen van de Taliban werd bevrijd. 
  • In de Verenigde Staten hebben nieuwssites de papieren kranten voorbijgestoken, zowel qua aantal lezers als advertentie-inkomsten. Dat blijkt uit een onderzoek van Pew Research. Lees verder.
  • Sociale media kunnen gevaarlijk zijn bij calamiteiten. Dat vindt directeur Nico van Mourik van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant. Over Twitter zegt hij letterlijk: “140 tekens kunnen een boel kapot maken.” Ongefundeerde mededelingen van omwonenden of toeschouwers zouden de officiële informatievoorziening tijdens een ramp kunnen verstoren. lees verder.
    twitter