“Linkse partijen het meest in beeld bij NPO”

Bij de NPO waren op tv tussen 1 januari 2017 en 13 maart 2017 iets vaker lijsttrekkers van progressieve linkse partijen te zien dan van conservatieve rechtse partijen. In 56 procent van de keren dat er een gezicht van een lijsttrekker te zien was, was dat van een progressief linkse partij. Dat blijkt uit onderzoek van het actualiteitenprogramma Brandpunt+ in samenwerking met media-analyse bedrijf Media Distillery.

Meting

Voor de meting zijn de gezichten van de lijsttrekkers aan gezichtsherkenningsoftware getraind. Met de software werden alle Nederlandse televisieprogramma’s, reclames en spotjes sinds begin dit jaar gevolgd.

Het is voor het eerst dat er zo nauwkeurig een meting is gedaan naar airtime van politici. Met de software werd geteld hoeveel frames het gezicht van een lijsttrekker te zien was. Zowel als gast, in fragmenten als op de achtergrond, bijvoorbeeld op een campagneposter.

Pauw & Jinek

Uit de meting van het analyse bedrijf wordt duidelijk dat in de programma’s Jinek (vanaf januari 2017) en Pauw & Jinek: De verkiezingen 63% van de gezichten van progressief linkse lijsttrekkers waren.

Meeste airtime voor Geert Wilders

PVV-leider Geert Wilders kreeg volgens het onderzoek de meeste airtime zonder dat hij te gast was of commentaar gaf. In de helft van de gevallen ging het over hem zonder dat hij in de studio aanwezig was.Thierry Baudet (Forum voor Democratie) kreeg de meeste airtime van de nieuwe partijen. Zijn gezicht werd ruim twee keer zoveel gemeten als dat van Sylvana Simons van Artikel 1.