Luistercijfers maart/april: NPO Radio 2 blijft marktleider

In de meetperiode maart/april 2019 is NPO Radio 2 de best beluisterde radiozender van Nederland. Dit blijkt uit de luistercijfers over deze periode die vandaag zijn bekendgemaakt door Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO).

Marktleider

NPO Radio 2 is marktleider met een marktaandeel van 12,2 procent. Dit is 0,2 procent minder dan in de vorige meetperiode. In dezelfde meetperiode vorig jaar behaalde de radiozender een marktaandeel van 11,9 procent.

Radio 538

Radio 538 ziet haar marktaandeel ligt stijgen van 10,6 naar 10,7 procent. Radio 10 laat een grotere stijging zien en nadert Radio 538 tot 10,4 procent (vorige meetperiode 10,1 procent).

Stijgers

Naast Radio 10 en Radio 538 laten ook NPO Radio 1 en NPO Radio 4 een stijging van het marktaandeel zien.

3FM

NPO 3FM moet, na een stabiele periode, weer marktaandeel inleveren en verliest 0,4 procent en komt uit op een marktaandeel van 2,4 procent. Hiermee heeft de radiozender een kleiner marktaandeel dan NPO Radio 4. De jongerenzender van de NPO heeft nog wel meer luisteraars dan de klassieke zender. NPO 3FM is qua marktaandeel nu de kleinste publieke radiozender.

Rapportage

De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 7496 respondenten. De gemiddelde luistertijd is in deze periode was 2 uur een 31 minuten. In de vorige meetperiode was dit 2 uur en 35 minuten.

NLO

Het Nationaal Luister Onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO). De meting van de luistercijfers over de periode april/mei worden dinsdag 18 juni gemaakt. Luistercijfers over voorgaande perioden vindt u hier.

Marktaandelen op een rij:

Bron: Nationaal Luister Onderzoek

Tags voor dit artikel