Luistercijfers: Top 2000 zorgt voor koppositie NPO Radio 2

De Top 2000 heeft gezorgd voor goede luistercijfers bij de publieke radiozender NPO Radio 2. Uit de luistercijfers die vandaag zijn gepubliceerd over de periode november-december 2015 neemt NPO Radio 2 de koppositie in. Radio 2 staat in deze periode aan kop met een marktaandeel 13.4%.

Luistecijfers

De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 7.971 respondenten van 10 jaar en ouder. Als standaard tijdvak wordt 06.00 tot 24.00 uur gehanteerd. De gemiddelde luistertijd bedraagt in deze periode 2 uur en 58 minuten per dag, dat is 8 minuten meer dan in de vorige periode (oktober/november 2015). Ook Sky Radio deed goede zaken in deze meting en zag haar marktaandeel stijgen van 8,9 procent naar 10,4 procent. Radio 538 zakte daar een 2e positie in de luistercijfers en behaalde een marktaandeel van 10,4 procent. (- 1,1 procent). Qmusic moet één procent marktaandeel inleveren en is terug te vinden op de vierde positie.

NPO Radio 2

De Top 2000 bezorgt NPO Radio 2 in deze meting van de luistercijfers de koppositie. Volgens NPO Radio 2 hebben een record aantal luisteraars dit jaar geluisterd naar de Top 2000. Circa 3 miljoen mensen tussen de 10 en 34 jaar hebben naar de zeventiende editie van de NPO Radio 2 Top 2000 geluisterd. Niet eerder was het aantal jonge luisteraars zo groot, aldus NPO Radio 2 in een persbericht.

NPO 3FM

De publieke jongerenzender NPO 3FM kon maar beperkt profiteren van de actie 3FM Serious Request dit jaar in de luistercijfers. Vorig jaar behaalde zender nog een marktaandeel van 10,3 procent in de periode november-december 2014, dit jaar wordt een marktaandeel behaald van 8,0 procent (+0,2 procent ten opzichte van de vorige meetperiode)

Sky Radio

Met een bereik van ruim 3,6 miljoen unieke luisteraars per week is Sky Radio het meest beluisterde radiostation in nov-dec’15 aldus Sky Radio in een persbericht als reactie op de luistercijfers. Uunco Cerfontaine, Station Director Sky Radio: “Het is geweldig dat zoveel mensen in november en december naar Sky Radio luisterden. Er is vooral in de decembermaand veel concurrentie, maar luisteraars weten gelukkig dat de ultieme kerstsfeer alleen te vinden is bij The Christmas Station. Als je daar dan zoveel mensen een plezier mee doet, dan geeft dat enorm veel voldoening van je werk.”

Classic FM

Classic FM behaalde in deze meetperiode een marktaandeel van 2,0 procent dat gelijk is aan de vorige periode. Toch is Classic FM blij met de luistercijfers: Kiki Klijn-van Leeuwen Boomkamp, Station Manager van Classic FM: ”Classic FM gaat als een speer. We hebben een zeer actief en succesvol jaar gehad en zien dat er steeds langer naar Classic FM wordt geluisterd. De Classic FM Top 1000 was een geweldige afsluiter van het jaar, wat terug te zien is in de mooie luistercijfers.”

Een compleet overzicht van de marktaandelen per radiozender:

2015_12luistercijfers

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.