Media kort: februari 2009

Staatssecretaris trekt vergunningen Arrow Classic Rock en Arrow Jazz FM in

Staatssecretaris Frank Heemskerk (PvdA) trekt de vergunningen van Arrow Classic Rock en Arrow Jazz FM per woensdag 11 maart in. Dat heeft de staatssecretaris middels Agentschap Telecom bekend laten maken. De staatssecretaris heeft de besluiten aan resp. Crosspoints BV (Arrow Jazz FM), resp. Rokit BV (Arrow Classic Rock) kenbaar gemaakt. Uiterlijk 11 maart moeten de uitzendingen zijn gestaakt op de landelijke commerciële FM-kavels A7 en A8. Reden is dat ‘herhaaldelijk’ niet is voldaan aan ‘betalingsregelingen’. Het is voor het eerst in de geschiedenis van de legale commerciële landelijke omroep dat omwille van redenen die bij commerciele radiostations liggen, deze uit de ether worden gehaald. Staatssecretaris Heemskerk stelt in een verklaring dat ‘vergunninghouders gewoon moeten voldoen aan hun betalingsverplichtingen, anders ontstaat oneerlijke concurrentie tussen vergunninghouders die wel netjes aan hun verplichtingen voldoen en zij die menen niet te kunnen betalen.’ Het zogeheten A7-kavel werd in 2003 verdeeld. RTL Nederland won die verdeling en zond er Yorin FM op uit. Nadat SBS Broadcasting BV het kavel van RTL Nederland overnam in 2006, startte het bedrijf met Caz! Nadat bleek dat dit geen succes werd, verkocht SBS Broadcasting BV de zender aan Ad Ossendrijver die er zijn ‘Arrow Classic Rock’ op zette per 1 juli 2007. Arrow Classic Rock bestond daarvoor als middengolf/kabelstation en startte initieel eind 1996. Arrow Jazz FM startte met uitzenden op 13 februari 2004 nadat het Arrow-radiobedrijf in november 2003 de verdeling voor het klassiek/jazz kavel (A8) had gewonnen. Voor het A7-kavel diende de 33,892 miljoen euro voor 8 jaar en een éénmalig bedrag van 5,1075 miljoen euro betaald te worden. Voor het A8-kavel diende een bedrag van 8 miljoen euro voor 8 jaar en 556,581 euro eenmalig betaald te worden. Ad Ossendrijver, eigenaar van de Arrow Media Groep, zegt tegenover het ANP dat dit traject wat hem betreft nog niet is afgelopen. “We zijn met de overheid in gesprek over het maken van betalingsregelingen die acceptabel zijn in deze tijd van recessie. We hebben gevraagd om een verzachtend regime om Arrow in de gelegenheid te stellen dit in eigen tempo op te lossen. Ik ben dan ook zeer teleurgesteld in deze rigide maatregel. Het is jammer dat de luisteraars twee prettige zenders wordt ontnomen, terwijl er een oplossing is. De radioluisteraars dreigen de dupe te worden.”

Radio BEMBEM stopt uitzendingen

Radio BEMBEM, de commerciële radiozender voor kinderen die in december 2005 werd opgericht, zal vanaf 1 maart niet meer online of via de kabel te beluisteren zijn. Radio BEMBEM was gestart als online radioproject, met de hoop om later als volwaardig radiostation via de digitale ether overal ontvangen te kunnen worden. Drie jaar later heeft de overheid echter nog steeds geen plannen om de ether te digitaliseren. Als radiostation is het niet mogelijk om te overleven als je enkel via de kabel of online te beluisteren bent. Daarom gaat BEMBEM nu offline. De merknaam Radio BEMBEM blijft wel behouden, zodat het radiostation makkelijk kan herstarten in het geval dat er nieuwe digitale mogelijkheden ontstaan. De stopzetting heeft geen gevolgen voor de werkgelegenheid, want alle medewerkers blijven werkzaam binnen Q-music.

UIT DE MEDIA:

** In zijn woonplaats Huizen is televisieregisseur Walter van der Kamp overleden. Van der Kamp ging in de jaren vijftig voor de AVRO werken en regisseerde tal van series. Hij schreef zelf ook vaak het script. Van der Kamp had veel succes met zijn tv-registraties van De Stille Kracht en Van Oude Mensen, de Dingen die Voorbijgaan. Verder stond hij aan de wieg van de series Hollands Glorie en Willem van Oranje. Walter van der Kamp is 83 jaar geworden. (Wereldomroep)

** De eerste aflevering van de Dik Voormekaar Show van André van Duin is vrijdagavond door ruim 2,4 miljoen mensen bekeken. Daarmee was de remake van het komische programma uit de jaren zeventig het best bekeken programma van de avond. In het Tros-programma kruipt André van Duin, samen met onder anderen Ferry de Groot, in de huid van typetjes als Ome Joop, Harry Nak, Bep en Toos. Ook worden bekende Nederlanders als Marc-Marie Huijbregts, Herman den Blijker en Liesbeth List op de hak genomen. De Dik Voormekaar Show ging in de vroege jaren zeventig van start als radioprogramma. In 1977 en 1978 was de show bij de NCRV te zien op de televisie. (Nieuws.nl)

** De Nederlandse satelliet-tv aanbieder Canal Digitaal en de Vlaamse aanbieder TV Vlaanderen zullen beiden voor abonnees van het zogeheten basispakket een verwerkingsbijdrage verlangen bij de ontvangst van de nieuwe Mediaguard3/Nagravision smartcard. Abonnees van hogere pakketten hoeven deze bijdragen niet te betalen. De smartcard is benodigd om via satelliet ontvangst te hebben bij een abonnement op Canal Digitaal, resp. TV Vlaanderen. Voor TV Vlaanderen-abonnees zal voor de basispakketkijkers de gevraagde bijdrage 12,50 euro zijn. Canal Digitaal wil op voorhand niet bekend maken hoe hoog die bijdrage zal zijn, maar die zou volgens welingelichte kringen circa 10 euro bedragen. 

** Er is een grote kans dat Disney Channel in Nederland haar opwachting zal maken op de plaats van Jetix. Dit blijkt uit welingelichte kringen van DutchMedia. Disney Channel zou daarbij in de tweede helft van dit jaar van start gaan met iets minder Nederlandse content dan Jetix thans biedt. Jetix Europe, waar Jetix Nederland onderdeel van uitmaakt, is sinds donderdag niet meer beursgenoteerd en inmiddels voor 99,8 % in handen van Walt Disney Company. was. Het kanaal is thans in kanaaldeling te zien met Veronica van 06 tot 18 uur, maar heeft te maken met hevige concurrentie van vooral Nickelodeon. 

** Op maandag 2 maart start op TMF Radio het eerste gepresenteerde programma. DJ Jules van Hest gaat dagelijks van maandag t/m vrijdag van 15.00 – 18.00 uur een live programma presenteren voor de zender. Met het eerste gepresenteerde programma speelt TMF radio in op de interactieve gebruikswensen van hun jonge luisteraars. Zij kunnen via de website invloed uitoefenen op de inhoud van het programma. Zo is er elke dag om vijf uur de ‘Top 5 @ 5’, met de meest aangevraagde hits via de website TMFradio.nl. Naast de ‘Top 5 @ 5’ zal Jules van Hest ook het laatste popnieuws gaan brengen, interviews doen met BN’ers en luisteraars van TMF Radio bellen. Het tijdstip van de show (15:00 – 18:00) sluit perfect aan op het ideale luistermoment voor de jongeren die na lessen of colleges voor het avondeten TMF Radio tijdens het huiswerk kunnen beluisteren. (Persbericht)

** Bij Het Parool verdwijnen tien banen, waarvan vijf op de redactie. Dat heeft de hoofdredactie en de uitgever van de Amsterdamse krant bevestigd tegenover De Telegraaf. Uitgever Frits Campagne benadrukt dat het niet om draconische maatregelen gaat, maar dat wordt ingegrepen om de normale bedrijfsvoering niet in gevaar te brengen. (Villamedia)

** De ontslagprocedure tegen L1-hoofdredacteur Leo Hauben is ingetrokken. Dat hebben de Raad van Commissarissen van L1 en het bestuur van de Stichting Omroep Limburg gezamenlijk bekend gemaakt. Afgesproken is dat L1 een nieuw samengesteld managementteam krijgt, dat het bedrijf zal aansturen. Daarin zit zowel hoofdredacteur Hauben als directeur Rob Stevens, plus nog enkele anderen. De Raad van Commissarissen wilde eind vorig jaar nog van Hauben af, omdat deze zakelijk gezien niet door één deur kon met directeur Stevens. De Stichting Omroep Limburg en ook het personeel van L1 verzetten zich tegen het ontslag. Daarna werden gesprekken gevoerd om uit de impasse te raken, en dat is nu dus gelukt. (L1)

** TV Oost was gisteravond tussen half 7 en half 11 met afstand de best bekeken zender in Overijssel. Een kwart van de televisiekijkers stemde af op de regionale zender om daar de wedstrijd FC Twente-Olympique Marseille te bekijken. Ruim 440.000 mensen zagen op TV Oost hoe FC Twente via strafschoppen werd uitgeschakeld voor de volgende fase van de UEFA-cup.

** Kinderzender Jetix Europa heeft vrijdag zijn beursnotering in Amsterdam beëindigd. Donderdag was de laatste handelsdag. Het moederbedrijf Walt Disney heeft Jetix Europa vrijwel volledig ingelijfd. Walt Disney heeft nu 99,8 procent van alle aandelen in handen. Het resterende aantal aandelen zal via een zogeheten uitrookprocedure worden bemachtigd. (Telegraaf)

Luistercijfers: Radio 2 houdt koppositie vast

De luistercijfers van het Continu LuisterOnderzoek over de periode december 2008-januari 2009 zijn bekendgemaakt. De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 9.526 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd bedraagt in deze periode 3 uur en 14 minuten per dag. Het Continu LuisterOnderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van RAB. Radio 2 en de zenders van ORN waren in de periode december-januari even groot in marktaandeel: 12,8 pct. Caz! is vanaf deze maand uit het onderzoek verdwenen. Alle marktaandelen:

nov/dec(in%)	dec/jan(in%)
01	Radio 2	12.4	12.8
02	Radio 538	10.0	9.9
--	Sky Radio	9.7	9.9
04	Radio 3FM	8.0	7.9
05	Q-Music	6.8	6.8
06	Radio 1	6.5	6.6
07	Radio Veronica	5.7	5.8
08	Radio 10 Gold	2.8	2.7
--	100 % NL	2.7	2.7
10	Arrow Classic Rock Radio	2.5	2.6
11	Radio5	2.8	2.5
12	ClassicFM	2.3	2.3
13	Radio 4	1.9	1.9
14	SlamFM	1.7	1.6
15	BNR Nieuwsradio	0.7	0.8
16	Arrow Jazz FM	0.7	0.6
17	TMF Radio	0.4	0.3
18	KinkFM	0.2	0.2
--	Radio 6	0.2	0.2
==	Regio Radio	12.6	12.8
==	Regionale Commercieel Radio	3.4	3.5
==	Overige	5.6	5.7

 

UIT DE MEDIA:

** De website van de NOS heeft woensdag, de dag van de vliegtuigcrash, een bezoekersrecord gevestigd. Voor het eerst bezochten meer dan een miljoen mensen op één dag het NOS-internetdomein. Dat heeft de omroep donderdag bekendgemaakt. Van de bezoekers kwam 85 procent uit Nederland; de rest uit het buitenland. De piek in het bezoek lag tussen 11.00 en 14.00 uur. Ook de NOS Journaals trokken veel kijkers. Meer dan 2,5 miljoen mensen keken naar het journaal van 20.00 uur. (Persbericht)

** Linda de Mol gaat een homoglossy maken. Haar agent heeft woensdag een bericht daarover in de Gaykrant bevestigd. Het wordt een eenmalige uitgave die volgt op eerdere gelegenheidsbladen uit de koker van De Mol, zoals de Ruud en de Matthijs. Over de inhoud van L’Homo, zoals het blad gaat heten, kan haar manager nog niets zeggen. Ook is nog niet duidelijk wanneer de speciale homo-editie van de Linda in de winkels zal liggen. Het is wel de bedoeling dat het blad ook voor hetero’s leuk wordt om te lezen. (BNR)

** De extra subsidie die Radio Noordoostpolder van de gemeente krijgt om te verhuizen is niet voldoende. Dat zegt de omroep. Het radiostation moet weg uit de Lange Nering omdat de huurprijs verdrievoudigd wordt. De verhuizing kost volgens Radio Noordoostpolder ruim 10.000 euro, waarvan de gemeente 4.000 euro voor z’n rekening neemt. De zender hoopt dat de gemeente alsnog de extra kosten betaalt. Ook loopt een speciale actie om geld binnen te halen. Dat heeft tot nu toe bijna 2.000 euro opgeleverd. (Omroep Flevoland)

** Actrice Wendy Richard, in Nederland vooral bekend als Miss Brahms uit de tv-komedie Are You Being Served?, is donderdag overleden. Dat heeft haar manager bekendgemaakt. Richard is 65 jaar geworden. 

UIT DE MEDIA:

** Deze week begint de Publieke Omroep met het live ondertitelen van de dagelijkse praatshow op de late avond, Pauw Witteman van de VARA. Na een positieve test van twee weken kunnen doven en slechthorenden het programma op Nederland 1 via teletekstpagina 888 volgen. De ondertiteling was een wens van zowel de kijkers als de redactie van het programma. De Publieke Omroep haalt hiermee zijn streven om nog dit jaar 85 procent van de programma’s te ondertitelen. Vorig jaar werd gestart met het live ondertitelen van De Wereld Draait Door. Andere programma’s met teletekstondertiteling zijn onder meer Goedemorgen Nederland, EenVandaag, Netwerk, Nova en alle Journaals. In 2011 wordt 95 procent van de programma’s ondertiteld. (ANP/AD)

** Het tv-productiebedrijf I Care heeft presentator/programmamaker Peter Jan Rens (‘meneer Kaktus’) opgeroepen de door hem op te richten nieuwe omroep niet I Care te noemen. Dat meldde directeur Alex van Zijl van het productiebedrijf woensdag. Rens maakte dinsdag bekend dat hij een nieuwe omroep wil beginnen. De naam daarvan bracht hij nog niet naar buiten, maar later lekte de naam I Care als mogelijkheid uit. Het productiebedrijf is daar niet over te spreken en heeft Rens gebeld met de vraag een andere naam te kiezen. (ANP/AD)

** Radio Noordoostpolder krijgt van de gemeente een éénmalige subsidie van 4000 euro om de studio te kunnen verhuizen van de Lange Nering naar de Nijenbeek in Emmeloord. Vanaf mei wil de lokale omroep uitzendingen vanuit de nieuwe studio verzorgen. De voorbereidingen voor de verhuizing zijn al begonnen. Het gemeentebestuur hoopt met de subsidie de omroep voor de Noordoostpolder te behouden. Radio Noordoostpolder heeft altijd gezegd het spaargeld voor de noodzakelijke nieuwe apparatuur niet te willen aanspreken voor een ander doel. De lokale omroep moet verhuizen vanwege een forse huurverhoging in de Lange Nering. (Stentor)

** Het Duitse Axel Springer, de grootste krantenuitgever van Europa, is vorig jaar op een recordwinst uitgekomen van 571,1 miljoen euro, geholpen door kostenbesparingen en uitbreiding in het buitenland. Dat maakte het bedrijf woensdag bekend. Een jaar eerder leed de uitgever van Bild en Die Welt nog een verlies van 288,4 miljoen euro. De omzet ging met 5,8 procent omhoog naar 2,73 miljard dollar. Het bedrijf heeft plannen om het dividend over 2008 flink te verhogen. Axel Springer heeft de laatste jaren overnames gedaan in verschillende Europese landen om minder afhankelijk te worden van de Duitse markt. Ook werd het bedrijf actiever op het internet en werden bepaalde activiteiten afgestoten. (ANP/RD)

** De noodlijdende zenders Arrow Classic Rock en Arrow Jazz FM roepen de hulp in van de luisteraars om de schulden bij de overheid in te lossen. Onder het motto ‘Steun de enige zender die jouw muziek draait’ en ‘Put your money where your ear is’ roepen de zenders luisteraars op geld te storten op de bankrekening van de Arrow Media Groep.

** De acteur Will van Selst is maandag overleden. Hij stierf in een ziekenhuis in Haarlem, 72 jaar oud. Dat heeft zijn familie dinsdag laten weten. De in Amsterdam geboren Will van Selst was bij het grote publiek vooral bekend van de televisie. Hij speelde in tal van series van naam en faam/ Daaronder waren Hollands Glorie, Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer?, Waaldrecht, Lijmen/Het Been, Villa des Roses, Uilenspiegel, Mata Hari en de grote hit De Kleine Waarheid (als Jan Griffioen). Hij vertolkte ook de titelrol in De Baron van Münchhausen en was al te bewonderen in vroege tv-klassiekers De Glazen Stad en Bas Boterbloem.

** Commerciële tv-zenders en uitgevers beklagen zich in Brussel over oneerlijke concurrentie door staatsomroepen in de EU. Die krijgen volgens hen jaarlijks ongeveer 22 miljard euro aan staatssteun toegestopt. De gezamenlijke mediabedrijven vragen EU-commissaris Neelie Kroes (Concurrentie) niet toe te geven aan het verzet tegen haar plan voor staatsomroepen. Kroes wil elke nieuwe activiteit van publieke omroepen laten toetsen op eerlijke concurrentie. De Associatie voor Commerciële Televisie (ACT), de Europese uitgeversbond EPC en verwante organisaties meldden dat gisteren in Brussel. Aanleiding is een hoorzitting over het plan op 5 maart in het Europees Parlement. Tegen het plan is flink verzet van minister Ronald Plasterk (Media) en zijn collega’s in andere EU-landen. Europarlementslid Cornelis Visser (CDA) vindt de voorgenomen keuring van nieuwe activiteiten van publieke omroepen te zwaar en te gedetailleerd. (ANP via AD)

** Nederland 1 had in week 8 een marktaandeel geboekt van 21,9 procent (tijdvak 18.00-24.00 uur, 6+). RTL 4 was tweede zender met 13,9 procent en SBS 6 scoorde 11,5 procent. De publieke zenders hadden samen eem marktaandeel van 38,7 procent, RTL Nederland met vier zenders 26,8 procent en SBS Broadcasting met drie zenders 20,4 procent. Het best bekeken programma in week 8 is het NOS Journaal van gisteren met 2.788.000 kijkers, gevolgd door Studio Sport Eredivisie met 2.672.000 kijkers. Kijkcijferhit van de afgelopen weken Bananasplit zakte weg van boven de 3 miljoen kijkers naar rond de 2,3 miljoen kijkers. (SKO/Adformatie)

** Wereldomroep-correspondent René Roodheuvel gaat ook voor de NOS het correspondentschap vervullen vanaf de Nederlandse Antillen en Aruba. Dat zijn de NOS en Radio Nederland Wereldomroep (RNW) overeengekomen. De standplaats van René Roodheuvel is Willemstad op Curaçao. Roodheuvel zal als ‘correspondent van de Wereldomroep’ primair bijdragen gaan verzorgen voor NOS Televisie en NOS Radio over de journalistieke ontwikkelingen op Curaçao, Sint Maarten, de BES-eilanden, die een bijzondere gemeente van Nederland worden (Bonaire, Saba, Sint Eustatius) en Aruba. (Persbericht)

UIT DE MEDIA:

** De KRO stopt al na een half jaar met de vrouwenglossy Maria. De omroep neemt dit besluit vanwege de tegenvallende resultaten in de losse verkoop. De beslissing is mede gebaseerd op de slechte economische vooruitzichten in een toch al moeilijke markt, liet de KRO maandag weten. Maria werd in september gelanceerd. Het laatste nummer verschijnt op 24 maart. Inclusief het komende nummer is Maria dan vijf keer verschenen. Met het blad wilde de KRO haar gedachtegoed via een ander platform dan televisie, radio of internet verspreiden. Het is ,,spijtig” dat de glossy nu stopt, aldus directievoorzitter Koen Becking. ,,Het was een mooi experiment om nieuwe doelgroepen voor de KRO te bereiken. Wij blijven innovatief in het zoeken en benaderen van mensen die in ons gedachtegoed geïnteresseerd zijn.” (ANP via AD)

** De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) heeft de grote Oscarwinnaar Slumdog Millionaire aangekocht. Dat heeft een zegsvrouw maandag bekendgemaakt. De tragikomedie over een jongen uit de sloppen van Mumbai die in een televisiequiz miljonair kan worden won zondagnacht acht beeldjes, waaronder die voor beste film en regie. De film maakt deel uit van een contract met distributeur Cineart dat veertien titels omvat. Twee andere films in het pakket wonnen zondagnacht ook een Oscar: de komedie Vicky Cristina Barcelona (met actrice Penélope Cruz) en het kostuumdrama The Duchess. Daarnaast kocht de NPO van Cineart ook een aantal films dat voor een Oscar was genomineerd, zoals de animatie Waltz with Bashir en Gouden Palmwinnaar Entre les Murs. (ANP/AD)

** Philips gaat zijn televisies interactief maken. Alle schermen in de 8000 en de 9000 series zullen vanaf de lente van 2009 de functie ‘Net TV’ krijgen. Hiermee heeft u direct online toegang tot nieuws, het weerbericht, verkeersinformatie en de websites van enkele partners, waaronder TomTom, eBay en YouTube. Voor Net TV is geen set-topbox of abonnement nodig; een internetaansluiting volstaat. De functie zal eenvoudig toegankelijk zijn via de meegeleverde afstandsbediening. (PCM)

** Rechter Yevgeni Zoebov heeft het zogeheten Russische Onderzoekscomité opdracht gegeven onderzoek in de moordzaak rond journaliste Anna Politkovskaja te heropenen. Zoebov was betrokken bij de rechtszaak waarin vorige week drie hoofdverdachten werden vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs. Politkovskaja werd op 7 oktober 2006 doodgeschoten bij haar Moskouse appartement. Ze had met regelmaat kritisch geschreven over de oorlog in Tsjetsjenië en over Rusland onder president Poetin. Met de vrijspraak is de zaak vrijwel stilgevallen, maar Zoebov zegt dat hij het comité van “belangrijk bewijsmateriaal” zal voorzien. Wat dat precies inhoudt, is onbekend. (Villamedia)

** Telegraaf Media Groep (TMG) ontkent de berichtgeving van De Volkskrant dat het bedrijf samen met Weekbladpers Tijdschriften een vijandig bod op PCM Uitgevers zou hebben uitgebracht. Dat laat TMG weten middels een persbericht. TMG is wel geïnteresseerd in het verwerven van één of meer titels van PCM. Koen Clement, directeur van WPG Uitgevers (moederbedrijf van Weekbladpers Uitgevers), ontkent desgevraagd ook dat hij samen met TMG een bod heeft uitgebracht. Hij wil geen commentaar geven op de vraag of hij wellicht interesse heeft in één van de PCM-titels. (adformatie)

** De beursgenoteerde uitgever achter de krant New York Times heeft voor het eerst in veertig jaar zijn dividend geschrapt. Aanleiding is de economische crisis. Door deze maatregel spaart de New York Times Company zo’n 34,5 miljoen euro per jaar uit. Het geeft het concern meer speelruimte in deze onzekere tijden, luidde het in een verklaring. In november vorig jaar werd het dividend al verlaagd. De New York Times is in handen van de familie Ochs-Sulzberger, die over een meerderheid van de stemrechten beschikt. Het dividend was voor de familie een belangrijke bron van inkomsten. (Standaard)

Llink vraagt surseance van betaling aan

Omroep Llink heeft donderdag surseance van betaling aangevraagd om de huidige financiële problemen het hoofd te bieden. Dat heeft de omroep donderdag laten weten. De omroep tracht momenteel nog 25.000 leden binnen te halen. Op 1 april moet Llink 150.000 leden hebben om in het omroepbestel te kunnen blijven. Directeur Tanja Lubbers hield de moed er donderdagavond in: ,,Wij lossen onze problemen op en vragen iedereen met een hart voor Llink ons daarbij te steunen en lid te worden. De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) heeft in opdracht van het Commissariaat van de Media de betalingen aan Llink opgeschort. Er moet eerst inzicht in de financiële situatie komen. Dat meldt RTL Nieuws. Het voortbestaan van Llink hangt aan een zijden draadje. De omroep krijgt jaarlijks zeven miljoen euro, maar kampt met een tekort van acht ton. Daarnaast moet Llink voor 1 april nog 25.000 leden zien te werven. Volgens Floortje D essing houdt het personeel de moed erin. ”We laten ons niet afleiden door deze berichten”, aldus de presentatrice.

NPO: Teveel omroepen, te weinig zendtijd

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) wil naar een andere bestuurlijke vorm van het publieke bestel. „Er zijn op dit moment 22 omroepen en dat grote aantal is lastig te besturen”, aldus woordvoerder Jeroen Wassenberg tegenover De Telegraaf. NPO-voorzitter Henk Hagoort liet al eerder weten dat ‘het dringen aan de poort’ hem zorgen baart. De reactie komt op de steun van deze krant aan de nieuwe omroepvereniging Wakker Nederland. „Het probleem wordt alleen maar groter nu er weer tien kandidaten aan de poort staan te dringen. De voordeur staat open, maar de achterdeur blijft op slot. Er komen zenders bij, maar er vallen er geen af. Dat kan natuurlijk niet. De frustratie neemt zichtbaar toe. De huidige opzet is uiteindelijk onhoudbaar.” Een duidelijk voorbeeld daarvan is dat voor komend seizoen de beschikbare zendtijd met maar liefst 60 procent is overtekend. „En iedereen wil op prime time uitzenden.” „Er moet meer worden ‘ververst'”, zo laat Wassenberg weten. „We gaan ons bezinnen op de manier hoe we dit in de praktijk gaan oplossen.” Opmerkelijk is volgens de NPO dat ondanks de 22 omroepen nog steeds niet alle groepen in de samenleving worden bereikt. „Het zou mooi zijn als nieuwe initiatieven ervoor zorgen dat we die groepen, zoals de Wilders-stemmers en de mensen die uit principe de publieke omroep mijden, wél kunnen bereiken. We zeggen niet op voorhand ‘vol is vol’.”

Nieuw bod op PCM uitgebracht

De Telegraaf Media Groep en de Weekbladpers willen PCM kopen. Volgens bronnen rond de betrokken bedrijven hebben zij een ‘serieus’ bod uitgebracht op de uitgever van de Volkskrant, NRC Handelblad, Trouw en het AD. De twee gegadigden zouden hebben afgesproken dat Weekbladpers, uitgever van onder meer Vrij Nederland, Opzij en Psychologie Magazine, de Volkskrant overneemt. De andere kranten zouden naar de Telegraaf gaan. De Rabobank zou bij de overname betrokken zijn. Deze bank is aanvoerder van een consortium van twaalf schuldeisers, die samen nog 120 miljoen euro van PCM krijgen. PCM is op zoek naar nieuwe investeerders om die schuldenlast te verlichten. Het concern was al in vergevorderd stadium met de Belgische Persgroep. Dat wil 100 miljoen euro voor PCM betalen. Het bod van TMG en de Weekbladpers zou iets hoger liggen. Ook de investeringsmaatschappij HAL heeft een bod op PCM gedaan, maar dan exclusief het AD.

UIT DE MEDIA:

** De hoofdredacteur van BNR Nieuwsradio Paul van Gessel heeft de Tweede Kamer in een brandbrief gevraagd om een reclamevrije publieke omroep. Dat heeft FD Mediagroep, waarvan het commerciële radiostation onderdeel is, donderdag bekendgemaakt. De aanvoerder van BNR vraagt de Kamerleden om ‘een eind te maken aan de marktverstoring die door de publieke omroep wordt veroorzaakt’. Van Gessel vindt dat de publieke omroep van twee walletjes eet door geld te krijgen van de overheid en adverteerders. ,,Volgens ons moet je kiezen: of belastinggeld ontvangen, of advertentiegeld binnenhalen. BNR Nieuwsradio is sinds vorige week begonnen met het werven van tientjesleden om de financiële crisis het hoofd te kunnen bieden. FD Mediagroep maakte diezelfde week bekend dat het dit jaar 49 banen schrapt en de middagprogrammering van BNR aanpast. (ANP)

** Uitgever Sanoma stopt met de uitgave van twee tijdschriften. Van het Glossy automagazine GTO verschijnt het laatste nummer op 26 maart terwijl Get In Shape voor het laatst op 19 maart in de schappen ligt. Dat maakte Sanoma donderdag bekend. Get In Shape laat ’te weinig winstpotentie zien’, zo luidt de bekendmaking. Eind december 2007 verscheen het eerste exemplaar van het afslankmagazine. GTO kampt al enige tijd met sterk verminderde opbrengsten uit de autoadvertenties. Volgens Sanoma deed het blad het goed bij de lezers, maar bleef de advertentiemarkt achter. (ANP)

** De KRO werkt aan een vervolg op de succesvolle serie ’t Vrije Schaep. De omroep heeft schrijver Frank Houtappels, ook auteur van onder meer Gooische Vrouwen en TV7, gevraagd om een derde reeks te ontwikkelen. ’t Vrije Schaep, het vervolg op ’t Schaep met de Vijf Pooten, speelt zich af op een camping, waar de nieuwe afleveringen worden gesitueerd is nog niet bekend. Ook is nog niet duidelijk wanneer de opnames plaats zullen vinden. Volgens Houtappels hangt dat af van de beschikbaarheid van de spelers (Telegraaf)

** NOS-correspondent Bram Vermeulen verruilt officieel per 1 maart van standplaats. Na jarenlang correspondent voor Zuidelijk Afrika te zijn geweest, gaat hij aan de slag als multimediaal-correspondent in Turkije. Zijn uitvalsbasis in Turkije is de stad Istanbul. Bram Vermeulen (34) werkt al sinds 1997 voor de NOS. In eerste instantie was hij redacteur voor het NOS Radio 1 Journaal. Eind 2001 maakte hij de overstap naar het correspondentschap. Vanuit standplaats Johannesburg berichtte hij over de ontwikkelingen in Zuidelijk Afrika. Hij deed dat niet alleen voor de NOS, maar ook voor NRC Handelsblad, de Wereldomroep en de VRT. Vanuit Turkije blijft hij de NOS met zijn werkzaamheden voor NRC Handelsblad en de Wereldomroep combineren. (Persbericht)

** Mecom, grootaandeelhouder van Wegener, verkoopt zijn Noorse activiteiten. De verkoop levert Mecom ongeveer 54,5 miljoen pond sterling (bijna 62 miljoen euro) op, waarmee het zijn schuld kan verminderen. Dat maakte Mecom woensdag bekend. Mecom kampt met een torenhoge schuld en probeert die terug te brengen door onder meer onderdelen te verkopen. In januari verkocht het zijn Duitse activiteiten voor 152 miljoen euro. Eind september vorig jaar stond de schuld nog op 587 miljoen pond sterling (ongeveer 660 miljoen euro). (BNR)

** Vier mannen die terechtstonden voor hun rol bij de moord op de Russische journaliste Anna Politkovskaja zijn donderdag vrijgesproken door een rechtbank in Moskou. Dat meldden de Russische persbureaus RIA Novosti en Interfax. Politkovskaja werd in oktober 2006 voor haar woning in Moskou doodgeschoten. Ze werkte voor het blad Novaja Gazeta. Ze schreef kritische artikelen over de toenmalige president Vladimir Poetin en over de oorlog in Tsjetsjenië.

** NRC Handelsblad en nrc.next werpen zich op als vrijwilliger om te worden verkocht zodra hun uitgever PCM Uitgevers wordt overgenomen door De Persgroep. Dit hebben de medewerkers van NRC Media woensdag besloten op een massaal bezochte vergadering die was georganiseerd door de redactieraad en de ondernemingsraad. Topman Christian van Thilo van De Persgroep heeft deze week tijdens een rondgang langs de PCM-kranten verkondigd dat hij het onlogisch vindt dat de kwaliteitskranten de Volkskrant en NRC Handelsblad allebei in één concern zitten. Van Thillo is daarom van plan een van de beide kwaliteitskranten door te verkopen zodra hij de meerderheid van de PCM-aandelen in handen krijgt.

** Llink zit in zwaar weer. De omroep heeft uitstel van betaling aangevraagd. De financiële problemen komen op het moment dat Llink druk bezig is met het binnen halen van nieuwe leden. Een woordvoerder van de omroep laat weten dat er werd verwacht dat ze in de min zouden uitkomen. “We zijn momenteel druk met leden werven. En elk lid dat je werft kost zo’n dertig euro. Maar door onverziene rekeningen zitten we nu iets dieper in de problemen.” Llink heeft 150.000 leden nodig om te mogen blijven uitzenden. Momenteel zit de omroep op 121.700 leden, dus het gaat de goede kant op. De omroep heeft nu uitstel aangevraagd tot na 1 april, de datum waarop de leden binnen moeten zijn. Llink verwacht met het geld dat ze dan van de overheid krijgen, weer de rekeningen te kunnen betalen. (RTL)

** Het eind vorig jaar gestopte radioprogramma Stork on Air op Radio West keert komende vrijdag 20 februari terug als internetprogramma. Stork On Air zal elke vrijdag live op internet te horen zijn tussen 20.00 en 22.00 uur. In eerste instantie is het programma te horen op de gewone stream van Radio West via westonline.nl. Later dit jaar wordt een aparte stream opgezet onder de naam Westpop Online, waarop o.a. Stork on Air zal zijn te beluisteren.

** Iets later dan Canal Digitaal zelf in januari aankondigde, zal de pan-Europese HD-zender van MTV Networks vanaf dinsdag 3 maart voor HD-optie abonnees van Canal Digitaal beschikbaar komen. De zender met vooral muziek, programma’s over muziek en jeugdprogramma’s in hoge definitie was tot nu toe niet beschikbaar in Nederland. De zender zendt uit op de Astra1 en zal naar verwachting alleen voor Mediaguard3-smartcardhouders beschikbaar via het HD-optiepakket beschikbaar zijn. MTV Networks hoopt dat de zender ook met kabelaars als Ziggo en UPC tot distributie-overeenkomsten te komen. MTVNHD wordt technisch vanuit Polen uitgezonden. MTV Hits zal overigens per 3 maart bij Canal Digitaal uit het pakket worden genomen. (Dutchmedia)

** De rechtstreekse uitzending van het UEFA Cup duel tussen Olympique Marseille en FC Twente wordt mede mogelijk gemaakt door de Vriendenkring FC Twente. De Vriendenkring wil ook de supporters die niet naar Frankrijk kunnen reizen de mogelijkheid bieden de wedstrijd live te kunnen volgen. TV Oost zendt het duel dat donderdag om kwart voor negen begint live uit. Vanaf tien voor half negen is er een voorbeschouwing te zien met Oud- Feyenoord trainer Gertjan Verbeek als analist. (RTV Oost)

** De Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa), het moederbedrijf van onder meer tv-zenders VTM en 2BE, bevestigt dat er medewerkers moeten vertrekken. Volgens Mark Vanlombeek gaat het echter niet om 28 personen, zoals al een tijdje wordt gefluisterd. “Het zijn er een paar minder”, aldus de VMMa- woordvoerder. De voorbije dagen werden de betrokken personeelsleden op de hoogte gesteld van de herstructurering. Het gaat om medewerkers van de televisieafdeling van VMMa, die naast VTM en 2BE eveneens JIM omvat. Ook de nieuwsdienst wordt getroffen. Volgens Vanlombeek gaat het om minder dan 28 ontslagen, want voor sommige personen wordt bekeken of ze naar een andere dienst binnen het bedrijf kunnen worden overgeplaatst. (Standaard)

Holding van Bohnenn en Wolfert in gesprek over deelname Slam! FM

Cees Bohnenn en Hans Wolfert zijn in overleg met onder andere Lex Harding over het verkrijgen van een deelname van 49 % in het jongeren-radiostation Slam!FM. Dit heeft DutchMedia vernomen op basis van onafhankelijk van elkaar staande bronnen. Lex Harding zegt desgevraagd tegen DutchMedia geen mededelingen te doen over lopende besprekingen anders dan dat deze al enige tijd op zoek is naar nieuwe partners. Thans bezitten Lex Harding, Marcel Dijkhuizen en Ruud Hendriks gezamenlijk het radiostation, waarbij Lex Harding naar verhouding de meeste aandelen in handen heeft door verwatering van de aandelen van Dijkhuizen en Hendriks. Cees Bohnenn zegt desgevraagd dat deze altijd naar kansen in de mediamarkt kijkt, maar wilde niet ingaan op de vraag of deze met de eigenaren van Slam! FM daarover in gesprek is. Naar verluid zou het gaan om een investering van 1,5 miljoen euro. Slam! FM is niet alleen met radio actief maar ook met een televisiestation onder de naam Slam! TV dat beperkte kabeldistributie kent bij enkele kleinere exploitanten. Cees Bohnenn en Hans Wolfert zijn in de mediawereld actief als minderheidsaandeelhouders van de Benelux-satellietpakketten Canal Digitaal, TéléSat en TV Vlaanderen en hebben eveneens participaties in o.a. de abonnee-zenders ActionNow en Man-X. Onduidelijk is de beweegreden van de interesse van Wolfert en Bohnenn in de jongerenradiozender. Slam! FM maakt thans verlies en reorganiseerde in november haar organisatie, naar eigen zeggen door de credietcrisis. (via Dutchmedia.)

CvdM: Wakker Nederland onder de loep

De financiële huishouding van de nieuwe omroepvereniging Wakker Nederland en haar relatie met De Telegraaf worden kritisch tegen het licht gehouden door het Commissariaat voor de Media (CvdM). „Nu reeds valt te voorzien dat in het bijzonder de commerciële onafhankelijkheid van de vereniging ten opzichte van de krant en de naamvoering punten van aandacht zullen zijn”, zegt de woordvoerster van het CvdM. Volgens haar dient een omroepvereniging met haar media-aanbod onafhankelijk te zijn van commerciële invloeden zoals een krant. Pas na indiening van de aanvraag zal het initiatief van De Telegraaf door het Commissariaat worden getoetst. Dit gebeurt na 1 april. Een van de wettelijke taken van het instituut is het controleren van het benodigde aantal van minimaal 50.000 leden. Daarnaast onderzoekt het Commissariaat of de nieuwe omroep een stroming vertegenwoordigt en een vernieuwende bijdrage kan leveren aan het publieke bestel. Om mee te tellen als lid van een omroepvereniging moeten de leden volgens het Commissariaat zelf verklaren dat zij lid willen zijn van de vereniging en moeten zij zelf het lidmaatschapsgeld voldoen. Leden moet ouder zijn dan 16 jaar en in Nederland wonen. (Telegraaf)

UIT DE MEDIA:

** De kijkcijferkoning schrijft dit in zijn column in de VARA Gids. “Het laatste jaar voelde ik me een pannetje warme melk dat op het punt stond over te koken. Door de vele programma’s die ik doe, begint verschraling op te treden en wordt het inderdaad tijd om een, soort van, rekening op te maken.” Volgend jaar wil Paul zich meer met productiebedrijf EVA gaan bezighouden. (Telegraaf)

** Kabelaanbieder Ziggo staat niet langer in de klachten-top3 van Vara’s tv-programma Kassa. Ziggo, dat na de fusie van onderdelen Casema, Multikabel en @Home vorig jaar grote moeite had met het op orde brengen van de klantenservice, was in deze periode regelmatig te gast bij Kassa. Ook de Consumentenbond had grote kritiek op de snelheid en doelmatigheid van de klantenservice van Ziggo. Het bedrijf bleef ondanks herhaalde beloften onder vuur liggen. (Telecompaper.com)

** Buitenlands voetbal is voor iedereen met digitale tv tijdelijk gratis te zien. Sport1 organiseert van 20 februari tot 2 maart ‘gratis kijkdagen’ voor alle digitale televisiehuishoudens in Nederland. Dat maakte het sportkanaal dinsdag bekend. ,,Hiermee willen we Sport1 door een zo groot mogelijke groep laten ervaren”, aldus directeur Kees Jansma van Sport1. ,,Men moet het gezien hebben om te weten wat men mist.” Tijdens de gratis kijkdagen passeert het complete internationale voetbalaanbod van Sport1 de revue, van de Duitse Bundesliga tot de Engelse Premier League en van de Spaanse Primera Division tot de Italiaanse Serie A. Ook toont de zender twee complete UEFA Champions League-avonden. (ANP/AD)

** Enkele mannen die zich voordoen als medewerkers van Ziggo worden verdacht van het plegen van woninginbraken in Alphen en Warmond. Zij zouden rond die inbraken door hun gedrag de verdenking op zich hebben geladen. Zo verkochten de mannen abonnementen voor Ziggo, maar wisten zij de prijs daarvan niet. De kabelexploitant heeft laten weten dat het geen medewerkers van het bedrijf zijn. De politie roept mensen op waakzaam te zijn. (AD)

** Oud-sportjournalist Peter van Berkel is in zijn woonplaats in het Belgische Meerdonk plotseling overleden. Hij is 56 jaar geworden. Van Berkel begon zijn carrière bij het Haarlems Dagblad en was daarna jarenlang werkzaam in de Zeeuwse sportjournalistiek bij dagblad De Stem, de PZC en daarna bij Omroep Zeeland. Hij versloeg onder meer paardensport en wielrennen. Het is nog niet bekend wanneer de uitvaart zal plaatsvinden. (Omroep Zeeland)

** Volgens directeur Ad Ossendrijver van Arrow is de kredietcrisis er de reden van dat er betalingsachterstanden zijn bij het Agentschap Telecom. Vanmiddag werd bekend de vergunningen voor de FM-pakketten van Arrow (Arrow Classic Rock en Arrow Jazz FM) per 11 maart worden ingetrokken vanwege een forse betalingsachterstand van bijna negen miljoen euro. “Vorig jaar zomer zijn wij met een financieringsronde begonnen. Maar in september kwam de kredietcrisis ertussen, dus daar hadden wij last van”, aldus Ossendrijver in een reactie. “We zijn nu heel dicht bij een oplossing, maar het Agentschap heeft blijkbaar al gemeend nu al de vergunning in te trekken.” Er is dus een oplossing in zicht, zegt Ossendrijver. “Wij zien zeker kans voor 11 maart een oplossing te vinden. We verwachten dus ook dat de zenders in de lucht blijven. We hopen alleen wat meer tijd te krijgen om de financiering rond te krijgen.” 

UIT DE MEDIA:

** De actie ‘SchlagerTV moet blijven’ heeft na één week al meer dan duizend steunbetuigingen opgeleverd. De actie is op touw gezet door Oldenzaler Jan Punt. Hij wil dat SchlagerTV te ontvangen blijft. Kabelbedrijf Cogas moet daar nog over beslissen. Wanneer is niet bekend. Zelfs van mensen uit België en Duitsland krijgt Punt reacties binnen (RTV Oost)

** Uitgever PCM wil een overname van het bedrijf door de Belgische uitgever De Persgroep. Dat schrijft PCM-krant de Volkskrant maandag op zijn website. De onderhandelingen zijn in een zodanig stadium dat de ondernemings- en redactieraden op de hoogte moeten worden gesteld, zo liet PCM- topman Bert Groenwegen volgens de Volkskrant aan het personeel in een interne mededeling weten. Christian van Thillo, de baas van De Persgroep, is uitgenodigd om de raden dinsdag toe te spreken om ,,de mogelijkheden te verkennen en nader kennis te maken”. PCM is sinds vorig jaar op zoek naar vers kapitaal om een bankschuld te verminderen. Die werd veroorzaakt door een avontuur met durfkapitalist Apax. PCM is nu voor 90 procent in handen van Stichting Democratie en Media (SDM). Ruim 7 procent is in het bezit van de Stichting de Volkskrant, het overige deel is in handen van Stichting De Christelijke Pers. (ANP/AD)

** Binnen het managementteam van RTL Nederland is een aantal wijzigingen doorgevoerd. Sven Sauvé is benoemd tot zakelijk directeur van de business unit televisie. Sauvé (34) was de afgelopen twee jaar actief als zakelijk directeur van RTL Productions. Daarvoor was hij bij Eyeworks Holding verantwoordelijk voor de corporate affairs. Carla der Kinderen (33) is marketingmanager sales. Zij bekleedde sinds haar start bij RTL in 2002 diverse functies en is in haar nieuwe functie verantwoordelijk voor marketing, research en communicatie b-to-b. De nieuwe sales & marketingmanager nieuwe media is Marion Kuiper, afkomstig van ilse media. Daar was ze onder meer manager sales & development. Onlangs werd Arno Otto al benoemd tot directeur nieuwe media. (Adformatie)

** Nederland 1 had een marktaandeel van 22,6 pct in week 7 (tijdvak 18.00 – 24.00 uur, 6+). RTL 4 was tweede zender met een aandeel van 14,4 pct, gevolgd door SBS 6 met 12,6 pct. De drie publieke zenders kwamen samen uit op een aandeel van 37,9 pct. RTL Nederland had met zijn vier zenders 26,7 pct en SBS Broadcasting 21,6 pct. Bananasplit was het best bekeken programma van de week met 2.997.000 kijkers, gevolgd door het Journaal van 20.00 uur met 2.919.000 en Studio Sport Eredivisie met 2.899.000 kijkers. Alledrie werden ze gisteravond uitgezonden op Nederland 1. (SKO)

** De Raad van Toezicht van RTV Noord heeft gedeputeerde Henk Bleker (55) uit Vlagtwedde benoemd tot de nieuwe directeur van RTV Noord. De benoeming kwam tot stand op basis van adviezen van verschillende commissies. De Raad van Toezicht is verheugd dat na een lange sollicitatieprocedure, die in juni 2008 van start ging, een nieuwe directeur is gevonden met een groot draagvlak bij alle betrokkenen. Bleker volgt Roel Dijkhuis op, die per 1 januari afscheid nam vanwege zijn pensioensgerechtigde leeftijd. Sinds 1999 is de Vlagtwedder voor het CDA lid van het college van Gedeputeerde Staten van Groningen. Op dit moment beheert hij de portefeuille Verkeer en Vervoer, Water en Energie.

** De spelers van Feyenoord hebben zondag na afloop van de verloren wedstrijd tegen Ajax geweigerd met RTV Rijnmond te praten. Dat maakte perschef Gido Vader na het duel aan de verslaggevers van Radio Rijnmond bekend. Reden is een reportage in de talkshow FC Rijnmond waarover de spelers boos zijn. Daarin werd met een knipoog het vertrek van Henk Timmer besproken. De leiding van de Rotterdamse ploeg accepteert de actie van de spelers. Timmer liet na het duel weten voor geen enkel medium meer beschikbaar te zijn voor interviews tijdens het huidige seizoen.

UIT DE MEDIA:

** Zendamateurs uit het hele land doen dit weekend mee aan een internationale marathonwedstrijd, de Dutch PACC-contest, waarbij zij met zoveel mogelijk collega’s van overal vandaan contact moeten zien te maken. Reinder Reitzema van afdeling ‘A60 Hunsingo’ in het Groningse Winsum bijvoorbeeld slaagde er gisteren in paar uurtjes tijd in om ten minste vijftig andere zendamateurs te bereiken, onder andere uit Canada, Mali, de VS en Indonesië. „We zitten hier met zes man een etmaal lang bijeen”, vertelt hij. „De pakken koffie staan klaar om het ook in de nachtelijke uurtjes vol te houden.” Computerlijsten vol cijfers en lettercodes gaan straks naar de jury. In juni wordt de winnaar bekend. (Telegraaf)

** Dit jaar wordt voor het eerst de Stan Storimans-prijs uitgereikt aan de cameraman of -vrouw die met de beste beelden thuis is gekomen. Dat heeft mede-initiatiefnemer Peter van der Maat, hoofdredacteur van de actualiteitenrubriek Netwerk, vrijdag meegedeeld voor de NPS-radio. Van der Maat werkte jarenlang samen met de in augustus in Georgië omgekomen cameraman Stan Storimans. De oud-verslaggever nam samen met zijn oud-colllega’s van RTL Nieuws Henny de Vos en Bart Hettema het initiatief voor de prijs die zal worden uitgereikt op 12 augustus, de sterfdag van Storimans. Kunstenaar Jeroen Henneman is benaderd om bij de prijs een beeld te maken. (ANP/AD)

** Anton van Munster, jarenlang de vaste cameraman van filmmaker Bert Haanstra, is in de nacht van dinsdag op woendag overleden. Van Munster overleed in het Tergooiziekenhuis in Blaricum. Hij is 74 jaar geworden. Dat meldde een woordvoerder van Native Conservation Films vrijdagavond. Samen met Bert Haanstra maakte de cameraman onder meer Bij de Beesten Af en Alleman, die beiden genomineerd werden voor een Oscar. Ook maakte Van Munster de eerste natuurfilm voor kinderen, African Bambi. In december 2008 werd hij benoemd tot Ridder in de orde van Oranje Nassau. (ANP/AD)

** Kabelmaatschappij Ziggo heeft een pijnlijke blunder gemaakt en geeft het nu toe. Maandenlang konden Ziggo-abonnees in bepaalde plaatsen zich de hele dag vergapen aan seksspotjes. Het kabelbedrijf had niets in de gaten. Het meest getoonde spotje betrof drie dames met een roze dildo. Zij waren vanaf zes uur ’s middags in de weer, dag in dag uit. Spotjes met een ‘expliciete inhoud’ mogen echter pas vanaf elf uur ’s avonds op de buis. De boosdoener, het verkoopkanaal Suus-TV, is op het matje geroepen. “De filmpjes van de dames zouden slechts in een digitaal pakket te zien mogen zijn, niet in ons basispakket. Het is niet duidelijk of het om moedwil of een misverstand gaat”, heeft een woordvoerder van Ziggo laten weten. Het is niet bekend in welke plaatsen de spotjes zijn vertoond. Donderdagavond waren de dames – voorlopig – voor het laatst te zien. (Telegraaf)

** De Belgische ministerraad heeft vandaag een ontwerp-KB goedgekeurd dat strengere regels invoert voor belspelletjes op televisie. De makers worden onder meer verplicht een minimaal bedrag aan prijzengeld uit te keren. Het ontwerp-KB zorgt voor een betere bescherming van deelnemers aan de spelletjes. Wie binnen een periode van 14 dagen gedurende 5 dagen meer dan 50 per dag aan spelletjes heeft besteed, krijgt een brief van de kansspelcommissie. De kansspelcommissie heeft vastgesteld dat 3 procent van de bellers goed is voor 30 procent van de oproepen. De aanbieders van belspelletjes moeten aan een aantal nieuwe verplichtingen voldoen. Ze moeten onder meer spots uitzenden over het gevaar van verslaving en per spel moet minstens 7 procent van de inzet aan prijzen worden besteed. (VRT)

** BNR Nieuwsradio gaat tientjesleden werven om de financiële crisis het hoofd te kunnen bieden. Het radiostation maakt deel uit van de FD Mediagroep, die dit jaar 49 banen moet schrappen en de middagprogrammering van BNR aanpast. Onder het mom ‘Wees een ster, word lid van BNR’ wil het radiostation forse bezuinigingen voorkomen. ,,BNR bereikt 550.000 luisteraars. Het is een loyale en betrokken groep mensen. Iedere werkdag leveren wij ze het laatste nieuws en scherpe opinie. Wij denken dat onze fans zo tevreden zijn dat ze graag lid van ons willen worden”, zei hoofdredacteur Paul van Gessel vrijdag. Hij denkt nog na over een tegenprestatie. ,,Misschien een grote fandag, maar voorlopig bieden we 365 dagen radio. Is dat al niet mooi genoeg?”

** De administratieve chaos bij kabelbedrijf Ziggo heeft de kop gekost van directeur klantenservice Joop Evers. Hij wist de problemen bij het callcenter van het bedrijf, waar klanten tot een half uur of 45 minuten aan de lijn hingen, niet op te lossen. Het debacle leidde ertoe dat Evers zich een aantal maanden geleden ziek meldde. Het bedrijf wilde lang niet ingaan op de aard van de ‘ziekte’, maar het lijkt er nu op dat de directeur niet in zijn functie zal terugkeren. Zijn baan is overgenomen door Martine Ferment, die optreedt als interim directeur klantenservice. Haar taak is het om de wachttijden bij het callcentrum en de afhandeling van de klachten van de klanten op een aanvaardbaar niveau te krijgen en te houden. (DvhN)

** De uitzendingen van de regionale tv-zender L1 verhuizen binnenkort naar een andere satelliet. Met de nieuwe satelliet wordt het uitzendgebied in Zuid-Europa uitgebreid. De frequenties en polarisatie blijven gelijk, dus voor de satellietkijker verandert er niets. De wisseling vindt plaats op 18 februari om 03.30 uur. Tijdens de wisseling wordt het signaal maximaal 2 minuten onderbroken. (L1)

** Om ervoor te zorgen dat het Glazen Huis van radiozender 3FM naar Almere komt, wil de stad een jaar lang geld inzamelen voor het Rode Kruis. Jaarlijks laten dj’s van 3FM zich vlak voor kerst opsluiten in een glazen huis ergens in Nederland. Luisteraars kunnen dan tegen betaling een verzoeknummer aanvragen om zo het goede doel te steunen. Door al ver van tevoren geld in te zamelen, hoopt Almere City Marketing de organisatoren ervan te overtuigen het evenement in Almere te houden.(Omroep Flevoland)

FD Mediagroep ontslaat 18 procent van personeel

De FD Mediagroep, eigenaar van Het Financieele Dagblad en BNR Nieuwsradio, ontslaat nog dit jaar 18 procent van het aantal personeelsleden, oftewel 49 man. Het bedrijf moet afslanken tot 223 voltijdbanen als gevolg van een krimpende advertentiemarkt. Dit maakte algemeen directeur Jacques Kuyf van de FD Mediagroep donderdag bekend nadat hij het personeel van de krant en het radiostation had ingelicht. Het bedrijf wil de bezuinigingsdoelstellingen halen door onder meer personeel vervroegd te laten uittreden en arbeidstijdverkorting, maar ook door tijdelijke arbeidscontracten niet te verlengen. Kuyf sluit gedwongen ontslagen echter ,,niet geheel uit”. Het mediabedrijf kampt met een krimpende advertentiemarkt. Behalve op personeel wil het bedrijf besparen op inkopen en marketing. In totaal wil het bedrijf 10 procent bezuinigen op de begroting ten opzichte van 2008. De FD Mediagroep is al in gesprek met de ondernemingsraad en de bonden over een sociaal plan. Kuyf verwacht daar binnenkort overeenstemming over te bereiken.

UIT DE MEDIA:

** Het Davis Cup-duel in de eerste ronde van de Wereldgroep tussen Argentinië en Nederland is via Sport1 Extra live te volgen. De wedstrijd heeft van 6 tot 9 maart plaats in Buenos Aires. Normaal gesproken kunnen alleen de abonnees van Sport1 tennis, voetbal en andere sporten rechtstreeks op de buis krijgen. De tennisbond (KNLTB) en hoofdsponsor REAAL Verzekeringen hebben ervoor gezorgd, dat de drie miljoen huishoudens, die beschikken over digitale televisie, nu ook gratis de live-uitzending in de huiskamer krijgen.

** Radio Noordoostpolder is dringend op zoek naar 10.000 euro. Daarmee moet de verhuizing naar een nieuw pand worden betaald. De lokale omroep moet verhuizen uit de winkelstraat de Lange Nering in het centrum van Emmeloord. De huurprijs is te hoog geworden. De huurbaas wilde de huur verdrievoudigen, omdat de lokale omroep wordt beschouwd als een bedrijf. Radio Noordoostpolder heeft een inmiddels een nieuw onderkomen, maar de verhuizing is nog niet geregeld. (Omroep Flevoland)

** De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten waar Ziggo een omroepnetwerk heeft, hebben een brief ontvangen waarin Ziggo aankondigt de bestaande programmaraden te willen samenvoegen. De programmaraad KARPER vertegenwoordigt de gemeenten Alphen aan den Rijn, Bodegraven, Boskoop, Kaag en Braassem, Nieuwkoop, Rijnwoude en Waddinxveen. Als het aan Ziggo ligt wordt Karper samengevoegd met de Programmaraad Rijnland Bollenstreek waarin de gemeenten Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest, Teylingen, Voorschoten en Zoeterwoude zijn vertegenwoordigd.

Onrust bij BNR over bezuiniging

Op de redactie van BNR Nieuwsradio is woensdag grote onrust ontstaan over mogelijke bezuinigingen. Als gevolg daarvan zou een groot deel van de middagprogrammering op korte termijn worden opgeheven. Ook zou er een plan liggen de sportredactie op te heffen. Het personeel wordt donderdag geïnformeerd. BNR zit in een concern met Het Financieele Dagblad. Daar moet waarschijnlijk tien procent van de journalisten weg, ruim vijftien mensen. De maatregelen zijn nodig vanwege tegenvallende reclame-inkomsten. Bovendien moet met name BNR wintsgevend blijven om bij de nieuwe verdeling van de radiofrequenties meer kans te maken op een verlenging van de concessie. (Villamedia)

Harry de Winter nieuwe aandeelhouder in Het Gesprek

Het is Harry de Winter (59), de vermogende nieuwe aandeelhouder, die de tv-zender Het Gesprek naar een hoger plan moet tillen. Met een investering van 1,5 miljoen voor de komende twee jaar is hij, naast de programmadirecteur, ‘gedelegeerd commissaris programmazaken’, met een even groot aandeel als oprichters Ruud Hendriks, Derk Sauer en Frits Barend, die evenveel zullen investeren in nieuwe programmering. De Winter, jarenlang zonder resultaat bezig geweest de kwaliteitszender TV Oase van de grond te krijgen, wil toch proberen een serieuze zender te maken zoals het Belgische Canvas of het Britse BBC 4. ‘Spannende tv waarvoor ik zelf op het puntje van mijn stoel ga zitten.’ Die ontbreekt in Nederland, zegt hij. ‘Een programma als Pauw & Witteman is aardig, maar ze moeten steeds minstens een miljoen kijkers halen. Scoren. Daarom is het nooit irritant of controversieel. Het moet gezellig blijven, dat is niet spannend.’ Of hem dat wel gaat lukken, weet hij niet. ‘Maar ik raak mijn geld liever hieraan kwijt dan op de beurs.’ Hij erkent: door een te laag budget oogde Het Gesprek als een zender van Oost-Europese makelij. Maar vanaf april moeten de eerste verbeteringen zichtbaar zijn. Daarna wordt op Het Gesprek wat minder gesproken. Wat De Winter wil: ‘Meer documentaires. Als op zaterdagavond overal Paul de Leeuw, sport en amusement is, zenden wij, voor wie daar geen zin in heeft, een documentaireserie uit als De weg naar Mekka, zoals we nu al doen.’ Journalistenpanels en ‘spannende gesprekken’ staan op zijn verlanglijstje. De Winter wil meer debat en duiding, en mede dankzij zijn komst is er geld om eens een zaal te huren. ‘Tot nu toe kreeg een presentator 250 euro en ontvingen de gasten een fles wijn. Meer geld was er niet.’ (via Volkskrant).

Agentschap Telecom verleent twee vergunningen voor digitale omroep

Agentschap Telecom heeft twee frequentievergunningen verleend voor digitale omroep. Deze maken het mogelijk om mobiele multimediale toepassingen zoals mobiele televisie en radio aan te bieden. De frequenties hebben een landelijke dekking. De aanvraag voor de vergunningen kon tot 9 januari jl. ingediend worden. Er waren twee vergunningen beschikbaar. Voor de vergunning met frequentieruimte voor omroep in band III (174 MHz tot 230 MHz) waren twee gegadigden, waarvan één zich gedurende het proces heeft teruggetrokken. Hierdoor kreeg de geplande veiling uiteindelijk een pro forma karakter. Mobiele Televisie Nederland heeft uiteindelijk deze vergunning verkregen. Voor de andere vergunning met frequentieruimte voor omroep in de L-band(1452 MHz tot 1479,5 MHz) was één belangstellende. Deze is daarom direct gegund aan Call Max Global BV. (Persbericht)

Commotie over actie Neelie Kroes in kabelzaak

Eurocommissaris van mededinging Neelie Kroes heeft persoonlijk geprobeerd een besluit van de Europese Commissie over de kabelmarkt in Nederland te veranderen. Die interventie heeft geleid tot een hoogoplopend conflict met haar collega van telecomzaken, Viviane Reding. Reding maakte gisteren bekend dat ze een voorstel van toezichthouder Opta goedkeurt voor openstelling van het Nederlandse kabelnet voor concurrentie. In een verklaring stelt Reding dat sprake was van ‘een ongebruikelijke lobbycampagne die bedoeld was om de uitkomst van onze beraadslagingen te beïnvloeden’. Volgens bronnen rond de Commissie doelt de eurocommissaris op haar collega Neelie Kroes. Die zou op het laatste moment hebben geprobeerd vast te leggen dat de Commissie ‘ernstige twijfels’ over de voorstellen van Opta heeft. (FD)

UIT DE MEDIA:

** Het filmproject NPS KORT! heeft dit jaar voor het eerst een animatiefilm in de selectie opgenomen. De 5 minuten durende getekende film Momentum van Jan Eduards en André Bergs maakt deel uit van de lichting 2009. Dat heeft productiehuis il Luster woensdag gemeld. De korte film verhaalt over een man die per ongeluk getuige is van een moord en daar foto’s van neemt. Volgens directeur Michiel Snijders van il Luster is dit weer een belangrijke stap in ,,het omhelzen van animatiefilms” door de Publieke Omroep. D66 drong er onlangs op aan bij minister Plasterk (Cultuur) om zich daar hard voor te maken. (ANP via AD)

** De AVRO lanceert vandaag in samenwerking met het Nederlands UITBuro en de Nederlandse Museumvereniging een nieuwe interactieve cultuurgids. De website heeft als doel mensen te gidsen in het enorme aanbod van kunst en cultuur. De website biedt de agenda’s van het Nederlands UITBuro en straks ook de Nederlandse Museumvereniging, gekoppeld aan de kunst- en cultuurcontent van de AVRO. Deze content wordt ook aangevuld met items van Cultura en radio4.nl. Bij de agenda-items in de cultuurgids krijgen bezoekers suggesties en gerelateerde artikelen, audio en video voorgeschoteld. Andersom worden aan de content van de AVRO automatisch voorstellingen uit de agenda gekoppeld. (Spreekbuis)

** De Franstalige zender TV5 Monde keert met ingang van 1 juli in Arnhem terug op de kabel. Dat heeft de Programmaraad Gelderland Zuid bepaald. De programmaraad laat TV5 Monde terugkeren vanwege de vele klachten over het verdwijnen van de zender, enige tijd geleden. (Stentor)

** RTV Noord-verslaggever Anja Otto heeft woensdag een NL Award gewonnen voor haar reportage over de brand in de Euroborg. Otto zat, als trouwe FC Groningen-fan, in de Euroborg en zag dat de situatie uit de hand liep. Ze aarzelde niet en pakte haar mobiele telefoon, waarmee ze unieke beelden maakte van de stadionbrand. De jury heeft haar adequate optreden beloond met een NL Award. Het filmpje was onderdeel van een speciale uitzending over de brand.

** Nieuwslezer Aries van Meeteren van Radio Rijnmond heeft in Ermelo een NL-Award gewonnen. Dat is een prestigieuze radio-onderscheiding voor de beste publieke regionale producties. Van Meeteren won in de categorie Radio-Achtergrond, met zijn radioserie Erwasmus. Dat was een reeks korte radiodocumentaires over historische gebeurtenissen in alle gemeenten van onze regio. Negentien medewerkers van Radio Rijnmond maakten een aflevering, in steeds wisselende vorm.

** Hofstad Radio uit Den Haag heet sinds dinsdag Decibel Hofstad. Decibel Hofstad zendt uit via de etherfrequentie 99.4 MHz en via de kabel op 94.5 MHz. Met de introductie van Decibel Hofstad is de Decibel-formule nu te ontvangen in de regio’s rond Den Haag, Amsterdam, Rotterdam en Utrecht.

Europa: Nederlandse kabelmarkt mag open

Er komt meer concurrentie op de analoge en digitale kabel. De Opta mag van Europa Nederlandse kabelbedrijven ertoe dwingen om de radio- en tv-signalen van derde partijen, die kale kabeltoegang huren, door te geven. Dat maakte toezichthouder Opta bekend met een mededeling op zijn website. De beslissing neemt een belangrijke drempel weg voor nieuwe toetreders tot de markt, die zich tot op heden gehinderd zagen door de netwerkeigenaren. Brussel neemt die horde weg. UPC en Ziggo moeten zowel hun digitale als analoge net open stellen voor derden. CAIW en Delta zijn enkel verplicht om digitale signalen van alternatieve tv-aanbieders af te leveren aan de consument. KPN mag van de toezichthouders geen gebruik maken van de toegangsverplichting. Kabelbedrijven hebben immers, zo redeneert Europa, ook geen toegang tot KPN’s vaste netwerk.De Europese beslissing bekrachtigt de mening van de Opta en een besluit van het College van Beroep voor het bedrijfsleven tegen UPC. Hierdoor worden situaties mogelijk die zijn te vergelijken met die in de mobiele telecomsector, waarbij voorbeeld Albert Heijn en Rabobank toegang en capaciteit huren op mobiele netwerken om onder eigen vlak telecomdiensten aan te bieden. Partijen als SBS en RTL maar ook grote adverteerders kunnen zelf programmeringen samen gaan stellen. Ze krijgen daarmee een directe afrekenrelatie voor geleverde tv-diensten met de consument. Deze betaalt ook buiten de kabelbedrijven om direct aan de zender. In het voorjaar begon Youca de strijd om toegang tot de kabelnetten. Dat is een initiatief van Peter Jelgersma en oud-OCW-topambtenaar Harry Kramer. Jelgersma stond ook aan de wieg van Digitenne. (via Emerce). 

Tachtig gedwongen ontslagen bij NDC Mediagroep

Er vallen zeker tachtig gedwongen ontslagen bij de NDC Mediagroep. Bij de uitgever van onder meer het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant verdwijnen daarnaast nog eens veertig banen door natuurlijk verloop en het afstoten van tijdelijke contracten. Volgens de directie is de ontslaggolf nodig om te voorkomen dat de uitgever in de rode cijfers belandt. Door de economische malaise zijn de advertentie-inkomsten aanzienlijk afgenomen. De ingreep heeft als gevolg dat het totale aantal banen bij het concern daalt tot onder de 700. Wegener schrapt tot eind volgend jaar 120 banen bij een aantal ondersteunende onderdelen van de uitgeverij. De eerste fase van een eerder aangekondigde omvangrijke reorganisatie is daarmee ingegaan, meldde ook de uitgever van regionale dagbladen als De Gelderlander en het Brabants Dagblad dinsdag. (AD)

UIT DE MEDIA:

** Kredietverstrekkers zijn woedend over het nieuwe vignet dat bij alle leenreclames moet gaan prijken. „De consument wordt gesymboliseerd als een ontsnapte boef, dat stuit ons zeer tegen de borst. Hier is het laatste woord nog niet over gezegd”, aldus bestuurslid Toon Sanders van branchevereniging VFN en Rabo-dochter De Lage Landen. Het vignet – een mannetje met een soort ouderwetse voetboei – is gekozen door een consumentenpanel dat moest aangeven welk van de drie plaatjes het best aansluit bij de waarschuwing ‘Let op! Geld lenen kost geld’. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) maakte gisteren bekend dat deze tekst vanaf 1 april bij alle leenreclames op radio, tv en in de krant moet staan. Dit om ‘consumenten bewust maken van de kosten en risico’s van lenen’. (o.a. Telegraaf)

** René Steenhorst heeft dinsdag in Utrecht de Pfizer Pers Prijs ontvangen. Steenhorst, medisch verslaggever van De Telegraaf, werd onderscheiden voor een autobiografisch verhaal over diabetes. In het stuk Op het juiste pad stelt hij een veel te zware man voor met hoge bloeddruk, die net op tijd de helende werking van wandelen ontdekt. Door in beweging te komen pareert hij ,,een driedubbele aanval op zijn vaten”, zoals een internist de bedreiging formuleerde. De prijs bestaat uit een bedrag van 5000 euro en een sculptuur. Een project over e expeditie van diabetespatiënten en medici naar de top van de Kilimanjaro, ‘High on Insuline’ van de Bas van de Goor Foundation, kreeg een eervolle vermelding. (ANP/AD)

** Een illegale vuurwerkshow van de Chinese staatsomroep CCTV is de oorzaak van de brand die een naastgelegen gebouw in Peking maandag verwoestte. Dat hebben de autoriteiten in de Chinese hoofdstad dinsdag gezegd. Een woordvoerder van de plaatselijke brandbestrijding liet aan staatspersbureau Xinhua weten dat CCTV een professioneel vuurwerkbedrijf had ingehuurd om zwaar vuurwerk af te steken. Daarvoor was echter geen vergunning aangevraagd. Agenten zouden tevergeefs hebben geprobeerd in te grijpen. Zijn woorden werden bevestigd door een zegsman van het gemeentebestuur van Peking. 

** Het tv-productiebedrijf Endemol heeft voor zijn Nederlandse tak een nieuwe algemeen directeur gevonden. Peter Adrichem volgt Paul Römer op, die binnen Endemol een internationale functie heeft gekregen. Dit heeft het bedrijf maandag bekendgemaakt.De 49-jarige Adrichem leidde al enkele dochterondernemingen van Endemol. Daaronder bevond zich 625 TV Producties, een bedrijf waarvan Adrichem medeoprichter is. Achter dit productiehuis schuilen programma’s als De Smaakpolitie en Over de Balk. (volkskrant)

** Een groep Twentenaren voert actie om Schlager TV definitief op de kabel te krijgen. Cogas zendt Schlager TV sinds eind vorig jaar uit op het etalagekanaal. Het is volgens de actievoerders nog niet zeker of de programmaraad Schlager TV een definitieve plek zal toekennen op de kabel in Almelo, Hof van Twente, Oldenzaal, Tubbergen, Twenterand en Wierden. De abonnees willen meer zekerheid. (RTV Oost)

** UPC laat zich door KPN niet verlokken tot prijsverlagingen voor digitale tv. Dat stelt het kabelbedrijf in de week dat ‘Brussel’ beslist of de kabel open moet voor concurrenten. UPC gaat niet mee in een prijzenoorlog. “Een prijsverlaging voor al onze abonnees naar het niveau van Digitenne – dan praat je over een halvering – leidt onherroepelijk tot verlies vanwege onze hoge vaste kosten. We weten inmiddels dat een aanbieder van KPN zelfs onder de kostprijs aanbiedt om marktaandeel te veroveren. Meegaan in een prijzenoorlog is geen overweging”, zegt Diederik Kartsen, algemeen directeur van UPC, maandag in Het Financieele Dagblad

** De NOS geeft tóch groen licht voor de latenightshow Studio Sportzomer van Mart Smeets tijdens de Tour de France 2009. Geruime tijd zag het ernaar uit dat het populaire avondprogramma door geldgebrek zou sneuvelen. „Gezien het feit dat Lance Armstrong weer meedoet en de Raboploeg ambitieuze plannen heeft in de Tour 2009 met Sébastian Langeveld en Robert Geesink, hebben we met passen en meten de eindjes toch aan elkaar kunnen knopen. Het zou ook een groot gemis zijn geweest voor de gemiddeld 1 miljoen trouwe kijkers”, aldus Maarten Nooten, hoofd NOS Sport. (Telegraaf)

** Het marktaandeel van marktleider Nederland 1 was in week 6 23,7 procent (tijdvak 18.00-24.00, 6+). RTL 4 behaalde 14,3 procent en SBS 6 12,5 procent. De publieke zenders scoorden samen 39,7 procent, RTL Nederland 26,0 procent en SBS Broadcasting 20,8 procent. De eerste twintig plaatsen waren afgelopen week voor programma’s van de publieke omroep. Bananasplit met Frans Bauer was het best bekeken programma van de week. Er keken gisteravond 3.126.000 mensen naar. Ook Studio Sport Eredivisie kwam boven de 3 miljoen met 3.032.000 kijkers. (SKO)

** De remake van het verborgencamera-programma Bananasplit met Frans Bauer is zondagavond zeer goed bekeken. Maar liefst 3.126.000 kijkers bekeken de allereerste aflevering op Nederland 1, blijkt uit cijfers van de Stichting Kijkonderzoek. Meer dan veertig procent van alle televisiekijkers keek vanaf 20:30 uur naar Bananasplit. Het TROS-programma is niet alleen het best bekeken televisieprogramma van de zondagavond, maar ook van de hele week. Er zullen in totaal acht afleveringen van Bananasplit worden uitgezonden. Het is de eerste presentatieklus voor volkszanger Bauer. (Volkskrant)

** De schuifpartij van SBS6 met Wie Ben Ik? lijkt een beetje te helpen. Het spelletje met Tooske, Patty Brard en Gerard Joling scoorde afgelopen zaterdag om 21.30 uur 768.000 kijkers. Vorige week, om 20.00 uur, keken er net iets meer dan 600.000 mensen. Twee weken terug lagen de kijkcijfers boven de 800.000. Vorig seizoen trok het programma maar liefst 1,3 miljoen kijkers. Paul de Leeuw en Giel Beelen trokken afgelopen vrijdag met de eerste aflevering van het afgestofte Top of Flop 867.000 kijkers. (AD)

** Krantenuitgever NDC Mediagroep (o.a. Leeuwarder Courant) maakt plannen voor een forse bezuinigingsronde dit jaar. Het bedrijf volgt hiermee andere dagbladuitgevers die zwaar geraakt zijn door de economische crisis. De bezuinigingen van mogelijk 10 procent leiden ook tot banenverlies. Bij NDC Mediagroep werken nu rond de achthonderd mensen. (LC)

** De Amerikaanse acteur James Whitmore is vrijdag op 87-jarige leeftijd aan longkanker overleden. Dat heeft zijn zoon bekendgemaakt. Whitmore stierf in zijn huis in Malibu (Californië). De acteur is vooral bekend door zijn vertolking van de Amerikaanse president Harry Truman in de film Give Em Hell Harry (1975), waarvoor hij een Oscarnominatie kreeg. Hij won een Emmy-award voor een gastoptreden in de televisieserie The Practice. Ook speelde hij in films als Planet Of The Apes, Kiss Me Kate en Tora! Tora! Tora!. (ANP/BNR)

** Het succes van UPC On Demand, de video-on-demand service van UPC, heeft in 2008 alle verwachtingen ruimschoots overtroffen. In het eerste volledige jaar dat het kabel- en mediabedrijf UPC Nederland video-on-demand diensten aanbood, werden er meer dan 34 miljoen programma’s opgevraagd. Halverwege 2008 stond de teller op een al even overtuigende 13,8 miljoen opgevraagde programma’s. De cijfers tonen aan dat de Nederlandse consument razendsnel de voordelen omarmt van het kijken naar alléén die programma’s die zij écht wil zien op momenten die zij zelf bepaalt. (UPC)

** RTL wil op het gebied van voetbaluitzendingen meer gaan samenwerken met de publieke omroep. Dat zei RTL-directeur Bert Habets op radiozender BNR. Habets noemt de Champions League als voorbeeld van zo’n samenwerking. Hoe die er precies uit moet zien, is niet bekend. Ook de omroepen worden getroffen door de financiële crisis. Met de samenwerking wil RTL onder meer kosten besparen. (ANP)

** EB Media, uitgever van christelijke tijdschriften heeft zijn naam gewijzigd in Inspirit Media. De naamswijziging volgt op de splitsing van het bedrijf in twee zelfstandige organisaties in het najaar van 2008. Met de naamswijziging wil de uitgever zijn nieuwe koers onderstrepen. De naam Inspirit Media verwijst naar de missie van de uitgeverij om ‘christenen te bemoedigen, toe te rusten en uit te dagen’. (ND)

** Het is nog onduidelijk of Corné Klijn en Ruud Hendriks onderdeel gaan uitmaken van de programmering van de regionale commerciële radiozender Radio Decibel Randstad. Woensdag stonden beide DJ’s nog genoemd in de nieuwe programmering van de nieuwe radiozender. Vandaag ontbreken beide namen weer in de programmering. De actuele programmering vind je hier.

** Canal Digitaal heeft sinds kort een nieuwe directie. Andrei Noppe is sinds 1 januari jl. de nieuwe algemeen directeur van het Nederlandse satellietpakket. Andrei Noppe was sinds september ‘vice president operations’ bij het bedrijf en was daarvoor ruim vier jaar lid van de directie van Casema toen Providence Equity Partners aandeelhouder was van Casema. Providence Equity Partners heeft thans via CDS Cooperatieve meerderheidscontrole op Canal Digitaal. René Tensen is als commercieel directeur (CCO) deze week gestart bij Canal Digitaal. Tensen is afkomstig uit de telecomwereld en heeft hiervoor voor o.a. T-Mobile alsmede France Télécom/Orange gewerkt. Het derde directielid van Canal Digitaal is Jurgen Lambregts, de financieel directeur. (via Dutchmedia)

** Er blijken twee gegadigden te zijn van de op 11 februari te houden veiling van DAB/DMB-frequenties in de zog. Band III. Dit blijkt uit informatie die DutchMedia heeft verkregen. De publieke landelijke omroep is tot in ieder geval 2010 verzekerd van haar DAB-frequentie (kanaal 12C). Het bedrijf Callmax van o.a. directeur Paul de Pont doet mee met de verdeling. Callmax die tot nu toe actief is in mobiele communicatie, wil haar activiteiten verleggen naar die van mobiele televisietoepassingen. Callmax was de enige gegandigde voor het kavel in de zogeheten “L-Band” en verkrijgt daarmee dat kavel. Callmax wil haar dienstverlening ook uitbreiden met mobiele internettoepassingen (MobileFi). Op een later moment zal het bedrijf naar buiten komen met haar concrete plannen. 

** De lokale tv-zender Seaport TV wordt vanaf komende dinsdag digitaal doorgegeven door kabelaar Ziggo. Alle abonnees met een digitale ontvanger in Noord-Holland kunnen de Velsense lokale omroep bekijken op kanaal 951. Door toevoeging aan het digitale tv-pakket is Seaport TV straks te ontvangen in Velsen en 34 andere gemeenten. Het doorgeven van Seaport op het digitale kanaal zou gebeuren in november 2008, maar werd om onbekende reden uitgesteld. Voor Ziggo gaat het om een proef. (NHD)

UIT DE MEDIA:

** Een kandidaat van het KRO-televisieprogramma ‘Topverkopers’ heeft op criminele wijze zijn geld verdiend. Paul S. uit Zoetermeer, wegens valsspelen inmiddels uit het programma gegooid, pleegde in 1990 een gewelddadige overval. Hij ging daarvoor twee jaar de cel in. Omdat Paul S. (42) tegenover de programmamakers heeft gelogen over zijn verleden en zich daarmee niet aan zijn contractbepalingen heeft gehouden, zou hij direct uit het programma zijn gegooid. In het KRO-eliminatieprogramma, gepresenteerd door Jort Kelder, strijden kandidaten om de titel ’topverkoper’. Daarvoor moeten ze elke week een nieuw product aan de man brengen. Van de twee kandidaten die het minste verkopen, wordt er elke uitzending een weggestuurd. (Telegraaf)

** Cees van der Knaap (58) is door het bestuur van de stichting Regionale Omroep Overleg en Samenwerking (ROOS) benoemd tot onafhankelijke voorzitter van het ROOS bestuur. Voorheen kwam de voorzitter van ROOS altijd uit de gelederen van één van de dertien regionale omroepen in Nederland. Van der Knaap is sinds 21 januari 2008 burgemeester van de gemeente Ede. Daarvoor was hij lid van de Tweede Kamer en was hij Staatssecretaris van Defensie in de opeenvolgende kabinetten Balkenende. (ROOS)

** De NPS heeft een programmastatuut vastgesteld voor alle programma-afdelingen. Het statuut is het kader waarbinnen alle programmamedewerkers van de NPS, inclusief parttimers en freelancers, kunnen werken. In het statuut staan de uitgangspunten van het programmabeleid en de voorwaarden die NPS zelf aan haar programma’s stelt. Ook worden via het statuut de directie en de hoofdredactie inhoudelijk volledig van elkaar gescheiden. Bij verschillende omroepen bestaan al langer redactiestatuten voor afzonderlijke programma’s. De NPS zegt nu de eerste omroep te zijn die voor zijn hele programmering, van achtergrondjournalistiek tot muziek en van kinderprogramma’s tot documentaires, een redactiestatuut heeft vastgesteld. (Spreekbuis)

** De Engelse tv-zender Sky heeft naar verluidt 1,1 miljard euro betaald om in de periode 2010-2013 de belangrijkste voetbalwedstrijden van de Premier League rechtstreeks uit te zenden. De Premier League-organisatie maakte woensdag bekend dat Sky vier van de zes beschikbare pakketten heeft verworven, zonder een mededeling te doen over de financiële kant. Volgens de Engelse krant The Times, net als Sky onderdeel van News Corporation, heeft de tv-zender ruim 1 miljard euro betaald om jaarlijks 92 van de 138 beschikbare liveduels te kunnen uitzenden. ‘In de tweede ronde zullen we de twee andere beschikbare pakketten veilen’, sprak een woordvoerder van de Premier League. (Volkskrant)

** De digitale abonnee TV-zenders Film1 en Sport1 behaalden per 1 februari een recordaantal van 360.000 abonnees. Dit is een stijging van 10 procent ten opzichte van vorig jaar en het hoogste aantal sinds de start van betaaltelevisie in Nederland. De introductie van Film1 On demand is succesvol meent het bedrijf. Sinds de lancering in augustus 2008 (vooralsnog alleen beschikbaar via UPC Digitale Televisie) zijn meer dan 1 miljoen films opgevraagd, hetgeen neerkomt op zo’n 200.000 aangevraagde films per maand. Net als voorgaande jaren hebben Film1 en Sport1 overeenstemming bereikt met een aantal kabelmaatschappijen (Ziggo, UPC, CAIW en Delta) en met CanalDigitaal en Tele2 over een zogenaamde ‘freeview-periode’ voor niet-abonnees. Voor Film1 geldt dit van zondag 22 februari 09.00 uur tot maandag 23 februari 09.00 uur en maandagavond van 20:20 uur tot en met 22:10 uur. Sport1 is meer dan een week voor niet-abonnees in Nederlandse digitale huishoudens te zien: van vrijdag 20 februari 17.00 uur tot maandag 2 maart 09.00 uur. (Persbericht)

** Uitgever PCM heeft geen interesse om met de Telegraaf Media Groep te praten over de verkoop van een of meerdere krantentitels. Dit zeggen PCM bestuursvoorzitter Bert Groenewegen en Aad Stoop (Stichting Democratie en Media) vandaag in Het Financieele Dagblad. ‘Bij PCM staan geen titels te koop’, zegt Groenewegen. Stoop meldt dat over de verkoop van afzonderlijke titels op het moment niet valt te praten. (Adformatie)

** Ziggo heeft gisteren een aantal zenderwijzigingen doorgevoerd in haar digitale tv-pakket. Family7 is opgenomen in het basispakket op nummer 27. Het gesprek is verhuisd naar plaats 25. Sport 1 is van 8 naar 6 kanalen gegaan. De zenders X-MO en Out.TV deelden eerst een kanaal, maar hebben nu elk een eigen kanaal. Daarnaast is Out.TV opgenomen in het Digitaal Totaal en het Film & Entertainment pakket. Aljazeera wordt niet meer doorgegeven. Met deze wijzigingen heeft Ziggo in het voormalig @Home gebied een extra transport-stream in gebruik genomen, waarmee het totaal aantal streams op 26 komt. In het gebied van Casema/Multikabel werden al 26 transportstreams gebruikt. Elke stream heeft een capaciteit van 38 Mbit/sec en neemt evenveel ruimte in op de kabel als één analoge zender. 

** Bijna 1,3 miljoen (1.283.517) Vlamingen hebben zondag afgestemd op Sporza voor het WK veldrijden voor profs. Dat is goed voor een marktaandeel van net geen 75 procent. Dat is een stijging ten opzichte van vorig jaar, toen het marktaandeel een dikke 70 procent bedroeg, en in totaal ruim een miljoen mensen naar het WK keken. Behalve de wedstrijd kon ook de nabespreking met Karl Vannieuwkerke op veel belangstelling rekenen. Ook de website van Sporza werd druk bezocht. Met ruim 120.000 unieke bezoekers deed de site het 15 procent beter dan op een gemiddelde dag. (VRT)

** The Los Angeles Times gaat opnieuw 300 banen schrappen. Ook 70 journalisten verliezen hun werk. Het aantal redactionele krachten bij de krant daalt tot minder dan 600, tegenover 1.200 in 2001. In oktober stuurde de krant al 10 procent van zijn journalisten de laan uit. Het aantal pagina’s werd toen ook met 14 procent gereduceerd in een poging om het hoofd te bieden aan de dalende reclame-inkomsten. Nu zou er een aparte katern verdwijnen. The Los Angeles Times maakt deel uit van de groep Tribune, die in december aankondigde “vrijwillig” bescherming te vragen tegen schuldeisers. (VRT)

** Nederland 1 was in week 5 weer markleider met een aandeel van 22,8 procent (tijdvak 18.00-24.00 uur, doelgroep 6+). RTL 4 was tweede zender met 15,3 procent en SBS 6 derde met 12,7 procent. De drie publieke zenders hadden samen 37,9 procent, RTL Nederland behaalde 27,1 procent en SBS Broadcasting 21,1 procent. Studio Sport Eredivisie van gisteravond stond bovenaan de kijkcijferlijst met 2.797.000 kijkers, gevolgd door het NOS Journaal (ook zondag) met 2.788.000 kijkers. Spoorloos was derde met ruim 2,4 miljoen kijkers en Radar vierde met iets meer dan 2 miljoen belangstellenden. Bijna de hele top 10 bestaat uit programma’s van Nederland 1. Alleen de nummer 10, X Factor is van RTL 4. Daar keken vrijdag 1.618.000 mensen naar. (SKO/Adformatie)

** Het Gesprek zet wederom een belangrijke stap in de verbetering van haar distributie. Met ingang van heden is de tv-zender dagelijks analoog van 14.00 tot 02.00 uur via de kabel te zien. Dit betekent een uitbreiding van drie uren ten opzichte van de oude situatie, waarin Het Gesprek van 16.00 tot 01.00 uur uitzond. Vorige week werd tevens bekend gemaakt dat Het Gesprek met ingang van vandaag digitaal via de kabel te ontvangen is op kanaal 25 bij Ziggo en UPC. (Persbericht)

** Gerhard Zeiler, topman van radio- en televisiebedrijf RTL, ziet een daling van de inkomsten van advertenties. Met hoeveel de omzet zal gaan dalen door de daling in advertenties, zei de topman niet. ,,Er kan alleen maar gespeculeerd worden en dat ga ik niet doen”, aldus Zeiler in een interview dat de Duitse krant de Frankfurt Allgemeine Sonntagsseitung zondag publiceerde. ,,Niemand kan een serieuze vooruitblik voor 2009 geven. Het is geen geheim dat de neerwaartste economische ontwikkelingen alle industrieën treffen.” RTL, dat in elf landen waaronder Nederland actief is, heeft een ,,uitstekend” jaar achter de rug, aldus Zeiler. Onder druk van competetitie zal RTL een lagere omzet halen door prijsoorlogen en kortingen. Het bedrijf heeft nu geen schulden, aldus de topman. Hij sluit dan ook niet uit dat RTL zijn kasreserves van ongeveer 500 miljoen euro zal gebruiken voor het doen van overnames. (BNR Nieuwsradio)

** De programmaraad Haarlem heeft als eerste programmaraad in ons land besloten dat de nieuwe cultuurzender BravaNL huis-aan-huis moet worden doorgeven. Het advies geldt voor het kabelbedrijf UPC en haar concurrent Lijbrandt Telecom, die in de regio Haarlem samen 65.000 kabelhuishoudens bedienen. BravaNL is de jongste zender van de oostelijke mediaondernemers Jur Bron en Gerard Ardesch en is specifiek gericht op het Nederlandse televisiepubliek. BravaNL is daarmee de eerste en enige Nederlandse cultuurzender die beschikbaar is voor het analoge basispakket van de kabelaars in ons land.

** NOS Teletekst heeft sinds vandaag weer een strikte scheiding tussen binnen- en buitenlands nieuws. Drie maanden geleden werd dat onderscheid opgeheven en stonden nieuwsberichten door elkaar. De NOS zegt veel reacties te hebben gekregen op die vermenging. “Die hebben ons ervan overtuigd dat er aan zo’n onderscheid veel behoefte bestaat”, schrijft de Teletekst-redactie vandaag. Pagina 102 is aangewezen als index binnenland, 103 als index buitenland. (Villamedia)

** Het recordbedrag aan reclame-inkomsten tijdens de SuperBowl, de finale van het Amerikaanse football, zal nog dit jaar worden verbroken, ondanks de economische recessie. NBC, de televisiezender die de ontmoeting zondagavond in de Verenigde Staten zal uitzenden, liet zaterdag in een persbericht weten dat de reclame-inkomsten van die dag 261 miljoen dollar bedragen, waarvan 206 miljoen dollar voor reclame tijdens de match. Dertig seconden zendtijd worden verkocht voor drie miljoen dollar. Vorig jaar verkocht concurrent Fox voor 250 miljoen dollar publiciteit die dag. De SuperBowl is niet enkel een sportief evenement maar door zijn 100 miljoen kijkers ook een belangrijk publiciteitsevenement. (Tijd)