NPO: Impuls voor interactieve tv-dienst HbbTV

De NPO gaat meer aan de weg timmeren met HbbTV, de techniek die interactie bij televisieprogramma’s via de rode knop op de afstandsbediening mogelijk maakt. Dit kondigde NPO-bestuursvoorzitter Henk Hagoort aan op het Mediapark Jaarcongres in Hilversum.

HbbTV

Met HbbTV kunnen kijkers informatie opvragen, meepraten of meespelen met programma’s. “We willen de traditionele televisie-ervaring verrijken met alle mooie extra’s die de omroepen online aanbieden”, aldus Henk Hagoort. “Bij diverse programma’s zijn al goede ervaringen opgedaan met interactieve toepassingen. Zo kon je laatst meespelen met de Nationale Natuurquiz. Daarnaast gaan we de kijker via de rode knop navigeren naar verdiepende programma’s of extra materiaal op andere kanalen of platforms van de publieke omroep. We kunnen daarbij nu ook inspelen op het kijkgedrag en de persoonlijke voorkeuren van de kijker.”

Drukoprood.nl

Tijdens het Mediapark Jaarcongres is het nieuwe icoon voor HbbTV in Nederland onthuld. NPO en SBS leveren al diensten via dit systeem bij hun programma’s, hun zenders zullen dan ook de plek zijn waar de kijker het nieuwe icoon bij programma’s zal zien verschijnen. Dit icoon is ontwikkeld in een samenwerkingsverband van NPO, SBS en RTL. Voor geïnteresseerden in interactieve televisie is donderdag al de website drukoprood.nl online gegaan.

HbbTV wordt doorgegeven via onder andere  Ziggo, Caiway, Delta, SKV Veendam, Digitenne en Canaldigitaal.

Video:

Tags voor dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.