NPO krijgt circa 10 miljoen meer van distributeurs als Ziggo en KPN

De NPO heeft in 2015 circa 23,28 miljoen euro verkregen als ‘vergoeding’ van distributeurs als Ziggo, KPN, Canal Digitaal en anderen voor het aanbieden van content. Daarnaast boekte de publieke omroep nog eens 876.00 euro aan ‘distributie’ inkomsten in.

Meer inkomsten via distributie

De NPO vraagt distributeurs geld voor het aanbieden van de publieke met belastingmiddelen gefinancierde (thema)zenders, uitzending gemist en andere diensten. In 2015 zijn de inkomsten fors gestegen en wist de publieke omroep circa 10 miljoen euro meer binnen te halen. Volgens de afgelopen week verschenen jaarrekening 2015 is dit een gevolg van ‘stijging van het aantal abonnees en aanpassing in de tarieven’.

‘Contentkosten’

Distributeurs als Ziggo, KPN en Canal Digitaal hebben afgelopen jaar hun abonnementstarieven verhoogd waarbij deze aangegeven hebben dat dit mede het gevolg is van gestegen ‘contentkosten’. Zo kost bij de grootste distributeur Ziggo een KabelTV-abonnement 18,70 euro per maand, om de themazenders Zapp/Zappelin Xtra, Nieuws, Politiek te ontvangen dient 24,95 euro per maand voor het ‘standaard’ pakket te worden betaald en betalen (nieuwe) abonnees voor het zogeheten Royaal abonnement in totaal minimaal 34,90 euro per maand om themazenders als Best, 101 TV en Cultura te ontvangen. Bij KPN kost het standaardpakket 12,50 euro meer dan een internetabonnement; en het pakket met themakanalen 22,50 euro meer dan een internetabonnement.

NPO Plus

De publieke omroep hoopt in 2016 met een eigen NPO Plus dienst tegen betaling programma’s te kunnen aanbieden waarvoor (Extra) rechten betaald moeten worden. Deze dienst wordt thans via de niet al te populaire dienst NLziet aangeboden waarin de NPO samen met RTL en SBS participeert.

Persoonlijke content

In het jaarverslag schrijft de NPO verder dat ze ook gestart is met het analyseren van gebruiks- en gebruikersgegevens (met toestemming) om kijkers ‘betere programma-aanbevelingen’ via internet aan te bieden, alsmede anonieme gebruikscijfers realtime analyseert opdat op de persoon gerichte content kan worden aangeboden. Dit jaar wil de NPO ook komen met een dienst waarmee ze met een ID werkt om nog persoonlijkere content te bieden.

Tags voor dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.