NVJ ziet Talpa niet als meest logische overnamepartner van ANP

De NVJ (Nederlandse Vereniging van Journalisten) ziet Talpa niet als meest logische overnamepartner van het ANP. Dit schrijft de NVJ op haar website naar aanleiding van de vandaag aangekondigde overname het ANP (Algemeen Nederlands Persbureau) door Talpa Network van John de Mol. Het ANP was sinds 2010 in handen van Vereniging Veronica.

“Positie ANP goed geborgd”

Volgens de directie van het Algemeen Nederlands Persbureau, ceo Martijn Bennis en hoofdredacteur/mediadirecteur Marcel van Lingen, is de positie van ANP goed geborgd: “Het redactiestatuut staat niet ter discussie. Onze nieuwsvoorziening blijft snel, feitelijk en onafhankelijk. Uiteraard passen we ons aan de markt aan. Met Talpa Network als aandeelhouder kunnen we onze investeringsagenda goed uitvoeren en een nog rijker aanbod op het gebied van nieuwsproductie en-distributie gaan aanbieden. Hiermee kunnen we ook in de toekomst de kwaliteitspers in Nederland optimaal bedienen. Ook ten aanzien van de zakelijke dienstverlening verwachten wij toegevoegde waarde vanuit Talpa Network.

“Grote betekenis”

Talpa-eigenaar John de Mol ziet de grote betekenis van het ANP voor alle mediabedrijven in Nederland en daarmee voor het journalistieke landschap. “Zoals bekend wil Talpa Network uitgroeien tot een groot en modern cross-mediabedrijf op de Nederlandse markt. Met de acquisitie van het ANP voegen we daar onafhankelijk en betrouwbaar nieuws aan toe. Daar ben ik erg blij mee. Op het terrein van de nieuwsvoorziening in dit land ken ik geen sterker merk dan het ANP als je denkt aan snelheid en feitelijke juistheid. Uitgerekend in deze tijden waarin fakenieuws aan de orde van de dag is, moeten we onafhankelijke berichtgeving koesteren. Wij gaan het ANP een vooraanstaande en speciale plek geven binnen Talpa Network.”

“Niet meteen meest logische overnamepartner”

De NVJ zegt Talpa niet meteen als de meest logische overnamepartner te zien van het nationale persbureau. Naar aanleiding van de overname gaat de NVJ in gesprek met leden, de directie van het persbureau en nieuwe eigenaar over de plannen en gemaakte beloftes. “Eerder zou dat een rol zijn van de gezamenlijke mediabedrijven“, reageert algemeen secretaris Thomas Bruning. “Maar die hebben dat aanbod voorbij laten gaan. Strategisch is de overname door Talpa wel te begrijpen. De Mol wil een multimediaal bedrijf bouwen en heeft hiermee een nuttige basis in handen.“. De NVJ wil Talpa en eigenaar De Mol aan de belofte houden dat hij wil investeren in de journalistiek.

Tags voor dit artikel