Q-music: nieuwe slogan en logo voor Nederland en Vlaanderen

Q-music zal per 31 augustus in zowel de eigen regio Vlaanderen als in Nederland een nieuw logo, jingles en slogan introduceren.

Nederland en Vlaanderen

Het zal voortaan You make us Q zijn in plaats van Q is good for you dat het station sinds haar start hanteerde. Ook het format wordt licht anders: het zal voortaan popmuziek zijn in plaats van ‘maximum’ hitmuziek. De bedoeling is dat Q-music in zowel Vlaanderen als Nederland hogere marktaandelen zal halen hiermee. In Nederland bestaat Q-music deze maand 10 jaar. In Vlaanderen bestaat Q-music inmiddels ruim 14 jaar. De bedoeling is dat zender voortaan niet langer alleen positief is, maar als ‘positieve realisten’ door het leven zal gaan.

Vernieuwing

De transitie naar de nieuwe baseline zal voor luisteraars merkbaar worden in een geheel vernieuwde (audio)vormgeving en in communicatie-uitingen, met een zichtbare nieuwe, speelse look-and-feel. Op de radio zal Q-music vooral aandacht blijven geven aan popmuziek. Daarnaast draait het bij Q-music om plezier, beleving en acties die relevantie bieden voor de luisteraar. ‘Waar een radio-dj vroeger zijn eigen content bepaalde, is het nu essentieel om als dj midden in de samenleving te staan en te voelen wat er leeft onder onze luisteraars. Dat inzicht maakt onze programma’s relevant en persoonlijk’, vertelt programmadirecteur Iwan Reuvekamp van Q-music in Nederland.

Luistercijfers

In de laatste luistercijfers behaalde de zender in Nederland een marktaandeel (10+) van 9,4 % en is daarmee groter dan NPO 3FM en NPO Radio2, na Radio 538, Sky Radio en de regionale publieke zenders. In Vlaanderen is Q-music met 13,0 % marktaandeel het derde station na VRT Radio 2 en VRT Studio Brussel. In de laatste rapportage verloor het haar tweede positie aan VRT Studio Brussel in een dalende trend die het inmiddels jarenlang heeft (in 2009 had het station nog 17 % marktaandeel).

Nieuwe programmering Vlaanderen

In Vlaanderen zal Q-music een nieuwe programmering starten per 31 augustus; in Nederland blijft die hetzelfde. De vraag is dan ook of de nieuwe koers vooral ingegeven is door de Vlaamse situatie; ook al zegt het station in Nederland graag het marktleiderschap te ambieren. Zenders als NPO 3FM, NPO Radio 2 en Radio 538 hebben de nodige wijzigingen in hun programmering opgenomen om hun marktaandeel te versterken, cq. te behouden. Begin augustus heeft Q-music in Nederland wel een wijziging doorgevoerd in haar programmering.

Merkenbeleid

Het radiostation voert sinds het bestaan hetzelfde merkenbeleid voor zowel Vlaanderen als Nederland en gaat door met het uniforme beleid daarin. In Vlaanderen is Q-music onderdeel van Medialaan, het mediabedrijf van De Persgroep en Roularta waar ook zenders als VTM, Vitaya, Jim en 2Be onder vallen. In Nederland is Q-music volledig in handen van De Persgroep, het mediabedrijf waar ook kranten als de Volkskrant, Trouw, Parool en Algemeen Dagblad onder vallen.

Oude en nieuwe beeldmerk voor zowel Vlaanderen als Nederland:

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.