3FM Serious Request 2013 bereikte in december 12,3 miljoen Nederlanders van 10 jaar en ouder via radio, tv en online/mobiel. Dit is 84% van alle Nederlanders van 10 jaar en ouder en 200.000 mensen meer dan in 2012. Vooral het aantal luisteraars dat via de mobiele telefoon de actie volgde nam toe. Luisterden in 2012 nog 488.000 via mobiele App, dat waren voor de editie van 2013 691.000 luisteraars. Dit bericht 3FM in een persbericht vandaag.
Uit het onderzoek blijkt dat 82% van de jongeren (10 tot 34 jaar) vindt dat 3FM Serious Request een positieve invloed op de samenleving heeft en aan het denken zet. Het onderzoek is uitgevoerd door bureau RadioCall in opdracht van 3FM.
3FM Serious Request vond van 18 tot en met 24 december 2013 plaats in Leeuwarden. DJ’s Giel Beelen, Coen Swijnenberg en Paul Rabbering maakten zonder te eten, vanuit het Glazen Huis op het Wilhelminaplein zes dagen lang radio, tv en waren online te volgen. Bijna 500.000 mensen brachten die week een bezoek aan Leeuwarden. De actie bracht in totaal een recordbedrag van € 12.302.747,- op. Dit geld wordt aangewend voor de hulpverlening van het Rode Kruis voor de aanpak van wereldwijde kindersterfte als gevolg van diarree.
Wilbert Mutsaers, zendermanager 3FM: “Met 3FM Serious Request vragen we aandacht voor een stille ramp en we zamelen geld in voor het Rode Kruis. 3FM draait betaald platen in het Glazen Huis tijdens 3FM Serious Request en die basis is onveranderd. Inmiddels raakt 3FM Serious Request 12,3 miljoen mensen in Nederland en een groot aantal van hen doneert of organiseert zelf een actie om mee te helpen. Die initiatieven, die inhoudelijke kant van de recordcijfers raakt ons boven alles en al die gedreven, enthousiaste mensen in Nederland die meehielpen om van 3FM Serious Request 2013 zo’n groot succes te maken, willen we daarvoor bedanken.”