RAB: Netto radioreclame-omzet wederom gedaald

De netto radioreclame-omzet is in tweede kwartaal van 2016 gedaald met 2,3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit bericht het Radio Adviesbureau (RAB) in een persbericht.

Daling omzet

In het tweede kwartaal bedroeg de zogenaamde netto radioreclame-omzet €59,5 miljoen, een daling van 2,3% vergeleken met het tweede kwartaal van vorig jaar. De bestedingen van het afgelopen kwartaal bestaan uit spotreclame (€56,4 miljoen) en non-spot bestedingen, dus reclame buiten de reguliere blokken om (€3,1 miljoen). Het aantal adverteerders groeide licht van 1109 adverteerders in het tweede kwartaal van 2015 naar 1.160 adverteerders in het tweede kwartaal van dit jaar.

Adverteerders

Ook in het tweede kwartaal blijft de top 3 branches ongewijzigd: retail is de nummer 1, transport staat op de tweede plaats en financiële dienstverlening is de derde grootste branche op radio. Renault is net als vorig jaar de grootste adverteerder in het tweede kwartaal; Renault verstevigt de koppositie door een grote stijging van radioreclame (+46%). De retailers Kruidvat en Lidl volgen op 2 en 3. Ziggo is over het hele jaar heen de grootste, maar staat nu op een vierde plaats. Rabobank maakt de top 5 compleet.

Eerste kwartaal ook daling

In het persbericht wordt door het Radio Adviesbureau geen reden gegeven van de daling van de radioreclame-omzet. Ook in het eerste kwartaal van 2016 daalden de netto radioreclamebestedingen ten opzichte van het jaar ervoor: toen was de daling 2,4 procent.

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.