Het aantal luisteraars, de luistertijd en de radioreclamemarkt lieten een groei zien in 2018 zo meldt het Radio Advies Bureau (RAB).
Omzet
Radioreclameomzet stijgt in alle categorieën (spot en branded content). De digitale radiobestedingen stijgen met 73%. Adverteerders hebben in 2018 ruim 1,7 miljoen euro meer besteed aan radioreclame dan vorig jaar. Dit blijkt uit de netto omzetrapportage van het RAB. “De toegankelijkheid van radio is verder vergroot. De digitale slagen die de radiomerken de afgelopen jaren hebben gemaakt, leiden tot een uitbreiding van het luisterdomein.“, aldus RAB.
Radioluistercijfers groeien
De luistertijd in de belangrijke doelgroep 20-49 jaar stijgt in de laatste maanden. Dit zien we zowel in de doelgroep 20-34 jaar als onder de 35-49-jarigen. Ook het totaal aantal luisteraars van 10 jaar en ouder stijgt. (Bron NLO/GfK, week 06-24, oktober-december 2018).
“Perfecte vorm”
Liedewij Hentenaar (directeur RAB): “Radio is in perfecte vorm voor luisteraars, adverteerders en bureaus. Radio is overal en altijd vrij toegankelijk. Radio is de meest betrouwbare nieuwsbron. Luisteraars hebben een sterke relatie met hun radiomerken. De veilige omgeving van radio zorgt voor betrouwbaarheid van de reclameboodschappen. Radio biedt adverteerders een transparante omgeving in een warme klantrelatie. Dit leidt tot merkgroei en saleseffect“