Reclameomzet Ster groeit met 11% in 1e halfjaar 2019

De omzet van Ster is in de eerste helft van 2019 uitgekomen op € 97 miljoen. Daarmee zijn de inkomsten 11% hoger ten opzichte van het eerste half jaar van 2018. Met voortzetting van deze omzetontwikkeling stevent Ster af op een afdracht van € 182 miljoen in 2019. Dat is € 32 miljoen meer dan de € 150 miljoen die het ministerie van OC&W heeft begroot. Dit bericht de organisatie in een persbericht.

Stabiel patroon afdracht Ster

Na een periode van vier jaar, waarin de afdracht daalde, zal er in 2019 sprake zijn van duidelijke groei aldus Ster. Kijkend naar de afgelopen dertig jaar kent de afdracht een stabiel patroon met logische pieken en dalen . De pieken en dalen zijn het gevolg van de economische situatie en grote evenementen uitgezonden door de NOS in de even jaren.

3FM

Doordat 3FM luisteraars verloor en de Oranje-heren ontbraken op het EK- en WK-Voetbal van 2016 en 2018, vertoonde de afdracht sinds 2016 een neerwaartse lijn. Met de groeicijfers van 2019 is die trend doorbroken. Met topevenementen als het EK Voetbal, de Olympische Spelen en het Eurovisie Songfestival in Nederland, zal de groei naar verwachting zich in 2020 voortzetten.

Groei op televisie, radio en online

Op zowel televisie, radio als online is er sprake van groei in het eerste half jaar ten opzichte van een jaar terug. Frank Volmer: “Het is natuurlijk geweldig dat Ster zo goed presteert tegen achtergrond van de recente berichtgeving rondom de visiebrief van minister Slob. Met enorme veerkracht laten we zien dat de Ster-inkomsten een substantiële bijdrage leveren aan de mediabegroting”.

Tags voor dit artikel