“Regionale omroep scoort vooral buiten de Randstad”

In de gebieden buiten de Randstad is de regionale omroep -radio én televisie- aanzienlijk populairder dan in het westen van het land. Dit blijkt uit onderzoek van J Lab dat onderzoek doet naar media, journalistiek en crossmediale content, en waarover het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek bericht.

Minder radio

Uit het onderzoek blijkt ook dat de regionale radiozenders te lijden hebben onder de opmars van online content en de sterke positie van de regionale televisiezenders.

Lineaire regionale televisie

In de laatste drie jaar keek gemiddeld zo’n 45 procent van de Nederlanders minstens eens per week naar een uitzending van de regionale omroep. Bij meer dan de helft van de regio-omroepen stijgt dat percentage zowel in 2015 als in 2016. Bij de resterende omroepen blijft het stabiel of daalt het licht in één van die jaren. Nergens is een algehele daling te zien.

Buiten de Randstad

Buiten de Randstad is regio-tv populairder. TV Noord, L1, Omrop Fryslan, Zeeland en Brabant scoren boven de 50 procent, Drenthe, Gelderland, Oost (en Rijnmond) boven de 40 procent. De rest zit daaronder. Maar overal kijkt minstens een derde van de kijkers minstens eens per week naar de regionale omroep.

Radio

Regionale radio heeft te lijden onder de opmars van online en de sterke positie van televisie. Bij vrijwel alle omroepen is over de periode sinds 2001 een daling waarneembaar, soms met een kleine opleving in bepaalde jaren.

Radio Noord en Omrop Fryslan zien hun marktaandelen bijvoorbeeld dalen over vrijwel de gehele periode maar stijgen in 2016. Zeeland ziet in de laatste twee jaar een opmerkelijk stijging. De echte uitzondering is Radio M Utrecht, dat over de hele linie stijgt.

Randstad

Wat marktaandeel betreft worden de eerste zes posities ingenomen door niet-Randstad-zenders. Ook hier is Rijnmond de best scorende ‘westelijke’ zender. Noord-Holland (NH Nieuws), Zuid-Holland (West) en Flevoland hebben de laagste marktaandelen.

Meer informatie op de website van Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.

Sociale media:

Tags voor dit artikel