RTL Nederland slaat nieuwe weg in: consument centraal

RTL Nederland lanceert vandaag een nieuwe groeistrategie, waarbij de behoeften en drijfveren van consumenten centraal komen te staan. Deze zogenaamde Fan Centric strategie zal een reorganisatie van het bedrijf betekenen.

Interactie

Het bedrijf laat de oude zendergerichte aanpak los en gaat voor een hechte relatie en directe interactie met zijn kijkers, volgers en bezoekers, via elk denkbaar kanaal en zelfs buiten het scherm. Ook zal RTL op korte termijn alle OTT-activiteiten in één platform samenbrengen. Het bedrijf is voornemens zijn organisatie aan te passen, zodat deze meer wendbaar is en beter in staat om inzichten te vergaren en door te vertalen naar nieuwe producties.

Organisatie volgt strategie

De directie heeft het voornemen om de organisatie te herstructureren in lijn met de Fan Centric strategie. Hierbij komen arbeidsplaatsen te vervallen, die deels worden gerealiseerd door natuurlijk verloop, maar gedwongen ontslagen zijn niet uitgesloten.

Nieuw talent

RTL trekt tegelijkertijd ook veel nieuw talent aan op het gebied van data, technologie, creatie en marketing. Door de herstructurering verdwijnen managementlagen en worden afdelingen samengevoegd. Ook ontstaan nieuwe bedrijfsonderdelen, met name op het vlak van technologie en data. De directie van RTL heeft met het oog op deze voorgenomen reorganisatie een adviesaanvraag ingediend bij de ondernemingsraad.

Videoland en RTL XL

Een andere belangrijke strategische stap is het samenvoegen van de OTT-activiteiten (Videoland, RTL XL) in één platform. Dit biedt de basis voor verdere online activiteiten.

Advies

In de komende weken verwacht de directie van RTL het advies van de ondernemingsraad. Op basis daarvan kan worden bepaald wat de volgende stappen in de herstructurering zijn. Het bedrijf verwacht vóór de zomer duidelijkheid te kunnen geven aan zijn medewerkers over individuele gevolgen van de plannen.