De muziekdienst Spotify is de meeste gebruikte media app op de smartphone. Dit blijkt uit onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ dat onderzoeksbureau GfK jaarlijks uitvoert onder Nederlandse internetgebruikers.
Spotify vaker gebruikt dan YouTube
De muziekstreamdienst Spotify werd in 2018 vaker gebruikt dan YouTube, de nummer 1 van 2017. Nu.nl staat op de derde plek van meest gebruikte media apps. YouTube, Spotify en daarna Netflix op nummer 3 zijn de applicaties die op de meeste smartphones te vinden zijn. Netflix stoot daarmee Nu.nl uit de top 3.
Ziggo GO
Ook de Ziggo GO-app is een populaire media-app op de smartphone. De app van de kabelaar Ziggo staat op 13% procent van de telefoons geïnstalleerd. Ook de Teletekst-app van de NOS blijft populair. Deze applicatie staat op 10% van de smartphones geïnstalleerd.
Meer gebruik
Nederlanders gebruiken overigens hun smartphone steeds meer als een digitale portemonnee. “Terwijl we minder bellen en sms’en, pakken we onze telefoon vaker voor online bankieren, online winkelen en als toegangskaart.“, aldus GfK.
Gebruik tablets blijft dalen
In 2018 is 91% van de respondenten in het bezit van een smartphone, dat zijn 12,6 miljoen Nederlanders. Een stijging van 3 procentpunten in vergelijking met 2017. Terwijl we de smartphones vaker voor verschillende praktische dingen erbij pakken, vlakt dat bij tablets juist af.
De tablet werd vorig jaar al minder veelzijdig gebruikt en deze trend zet zich voort. In 2018 gebruikten consumenten hun tablet vooral minder voor het downloaden van apps en bankieren. Internetten is nog steeds de meest gebruikte functie van een tablet.
Afbeelding
(bron GfK)