Talpa en TMG bundelen radiozenders in nieuw radiobedrijf

De Telegraaf Media Groep (TMG) en Talpa gaan samenwerken op het gebied van radio, televisie en online. Dit betekent dat de radio-activiteiten van zowel TMG (Sky Radio Group) als Talpa (Radio 538 en Slam!) worden samengevoegd in een nieuw radiobedrijf.

Sterk Nederlands radiobedrijf

Met de voorgenomen samenvoeging van Sky Radio en Radio Veronica met Radio 538 en SLAM! zet TMG haar radioactiviteiten ‘at arms length’, aldus het persbericht. TMG houdt toegang tot de radioplatformen met een strategisch belang en behoudt een positie in het management van de gecombineerde onderneming.

Met deze samenwerking vergroten TMG en Talpa hun mogelijkheden op het gebied van consumenten- en adverteerdersbereik. De betrokken radiozenders zijn complementair en hebben gezamenlijk een groter bereik. Dit geeft de Telegraaf Media Groep veel meer mogelijkheden om adverteerders relevante consumenten te laten bereiken met de content die door alle merken van de groep wordt ontwikkeld en via de platformen van de mediegroep wordt verspreid.

Talpa belang van 77,15 procent in nieuw radiobedrijf

Binnen de radio onderneming zal Talpa Holding een belang van 77,15% en TMG een belang van 22,85% houden. Het belang van de Telegraaf Media Groep kan nog worden vergroot naar maximaal 25% indien bepaalde doelstellingen worden gehaald. De derde radiozender van de huidige Sky Radio Group, Classic FM, wordt in het persbericht niet genoemd.

Televisie

Op het vlak van radio wordt een onderneming opgericht waar beide partijen hun huidige radioactiviteiten in onderbrengen. Op het gebied van TV neemt TMG deel in het huidig belang van Talpa in SBS. Door de connectie met de overige activiteiten van TMG zorgt dit voor toegang tot een compleet cross-mediaal aanbod. Door de samenwerking met Talpa profiteert TMG van de creativiteit en het ondernemerschap van Talpa en het vermogen om de TMG content van woord naar beeld te brengen.

“Meest interessante medium”

John de Mol (Talpa): “Voor mij komt er met het nieuws vandaag veel samen. Als ontwikkelaar en producent van content zetten wij een stap die de positie van de radiobedrijven aanpast aan de huidige tijd. Radio vind ik het meest interessante medium dat er bestaat, het is interactief, dynamisch en altijd live en door de snelheid kan een adverteerder bij wijze van spreken binnen een uur op de radio zijn. Iedereen ziet mij wellicht als televisieman, maar mijn carrière ben ik begonnen bij de radio en dat is waar mijn hart ook nog steeds ligt.

Door het verruimen van de eigendomsbeperking van de Nederlandse commerciële radio per 1 januari 2016 is de weg vrijgekomen voor de consolidatie van de radiosector en kunnen we onze droom waarmaken om een sterk radiobedrijf te creëren en de radiomerken Radio 538, Sky Radio, Radio Veronica, SLAM! in een radio onderneming te laten samen gaan. Gezamenlijk bereiken we hiermee zo’n 7,3 miljoen luisteraars per week. Meer dan ooit zullen we de profielen van de verschillende stations kunnen aanscherpen, zodat ze maximaal complementair zijn en het totale bereik groter wordt.”

OTT platform

Parallel aan de samenwerking met Talpa Holding heeft TMG het voornemen om gezamenlijk met Talpa Media content en platformen te ontwikkelen die de OTT-propositie van TMG verder zullen versterken. Dit is voor TMG van strategische waarde gezien haar plannen om nog dit jaar in ieder geval twee OTT zenders te lanceren op het gebied van nieuws en sport.

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.