De tv-zenders NPO 1, NPO 2 en NPO 3 hebben vanaf vandaag, maandag 16 april, een nieuwe netstyling. Het gaat om de vormgeving van promo’s voor programma’s en de netten zelf, inclusief audio, en de overgangen rond de STER-blokken. Aan de logo’s van de zenders is niets veranderd.
Scherper
Met de nieuwe netstyling wil de Nederlandse Publieke Omroep de profielen van de tv-zenders scherper neerzetten. Ook zorgt de vormgeving voor vloeiender overgangen tussen programma’s, promo’s en STER-blokken.
“Identiteit van elke zender versterken”
Frans Klein, directeur video van de Nederlandse Publieke Omroep: “Met de nieuwe vormgeving willen we de identiteit van elke zender versterken en aansluiten op de belevingswereld en het kijkgedrag van de doelgroep. Tegelijk moet duidelijk zijn dat de styling van elk net tot één familie behoort. De ontwerpers zijn daar uitstekend in geslaagd.”
Profielen
NPO 1 wordt neergezet als de nationale zender. Toonaangevend, openhartig en voor een breed publiek. NPO 2 blijft de verdiepende zender. Toegankelijk, doordacht en voor een nieuwsgierig publiek. NPO 3 is de jongerenzender. Een tikje rebels, tolerant en voor een publiek dat graag wil worden uitgedaagd.
Dutch Design
De netstyling is ontwikkeld door meerdere Nederlandse creatieve bureaus en verdient daarmee het label Dutch Design.