Kabelaar Ziggo heeft een speciale webpagina beschikbaar gesteld waar klanten van het bedrijf compensatie kunnen aanvragen in verband met de grote storing van vorige week.
Storing
Ziggo had vorige week van zaterdagavond tot dinsdagochtend te maken met een omvangrijke storing in haar Video On Demand-dienst en Replay TV. Daarnaast was de klantenservice slecht bereikbaar middels de vaste lijn en de website. Een stroomstoring in het datacenter van de provider had apparatuur beschadigd waardoor de problemen ontstonden. Sinds dinsdagochtend zijn de grootste problemen voorbij. Klanten klaagden echter nog tot dit weekeinde over storingen bij de kabelaar.
Vergoeding
Klanten van Ziggo met een Mediabox XL die een aantal dagen geen gebruik hebben kunnen maken van alle televisiediensten, kunnen compensatie krijgen. Daarvoor moeten zij zich aanmelden bij een speciale pagina op de website van de kabelaar.
Video on Demand
“Zaterdagavond 1 september was er een Video on Demand storing op de Ziggo Mediabox XL. Dat betekende geen programma’s terugkijken of opnemen én geen films of series bestellen. De storing is uiteindelijk verholpen in de nacht van 4 op 5 september. En eerlijk: dat hadden we natuurlijk véél eerder willen fiksen maar dat lukte gewoon niet”, aldus Ziggo op deze pagina.
Regeling
Het recht op compensatie is wettelijk geregeld: als telefonie, internet en tv langer dan 12 uur uit de lucht zijn door een fout van de aanbieder, zoals zo’n stroomstoring in een datacenter is er recht op compensatie. Klanten moeten echter wel zelf actie ondernemen richting Ziggo om gebruik te maken van de storing.
Berekening
Bij een tv-, internet- en telefoonstoring die langer dan 12 uur duurt, heb je recht op vergoeding van minimaal € 1,-. Heb je een maandabonnement en duurt de storing 12 tot 24 uur, dan moet de provider tenminste een dertigste deel van de maandkosten compenseren. Bij elke 24 uur die de storing voortduurt, loopt de compensatie op met een dertigste.
Het verzoek tot compensatie moet voor 16 september zijn ingediend bij Ziggo via de speciale pagina. “Wil je daarna nog een vergoeding claimen, neem dan contact op met onze Klantenservice“, aldus het bedrijf.