Zwitserland: Luisteren naar digitale radio populairder dan FM

In Zwitserland wordt meer via digitale radio geluisterd dan via analoge uitzendingen via de FM. Dit blijkt uit cijfers die deze week bekend zijn gemaakt tijdens de Swiss Radio Day in Zürich.

Digitale luistertijd

Inmiddels wordt 53 procent van de luistertijd naar de radio doorgebracht via een digitale ontvangsttechniek. Dit kan zowel digitale radio via de ether (DAB+), maar ook digitale radio via de kabel of Internet zijn. Bij de vorige meting die begin 2016 werd uitgevoerd door DigiMig was dat nog 49 procent. Van de 53 procent digitale luistertijd gebeurt dit voor 27 procent via DAB+ en 26 procent via Internet.

DigiMig

DigiMig (Digitale Migration) is een samenwerkingsverband tussen diverse partijen in het bergland op het gebied van radio. Naast radiozenders en de Zwitserse overheid is de ook de autobranche vertegenwoordigd in DigiMig. Er zijn plannen om in Zwitserland vanaf 2020 de analoge radioverspreiding langzaam af te bouwen. Deze plannen zullen doorgaan wanneer blijkt dat 68 procent van de luistertijd digitaal wordt doorgebracht. Zwitserland lijkt hard op weg om dat percentage te halen. Vanaf 2020 wordt er start gemaakt met het uitschakelen van de analoge FM-zenders en dit project moet in 2024 worden afgerond.

Radio’s

Ook het aantal verkochte DAB+-radio’s neemt steeds meer toe. Waren er in 2014 nog geen 2 miljoen digitale radio’s verkocht in Zwitserland, inmiddels is dit aantal gegroeid tot meer dan 2.6 miljoen.

Kabel

Niet alleen via de ether van Zwitserland wordt DAB+ steeds populairder, ook via de kabel. Zo heeft kabelaar UPC tijdens de Swiss Radio Day aangekondigd dat het 70 zenders via de DAB+-techniek gaat aanbieden in het land. Op termijn wordt de doorgifte van het FM-signaal uitgeschakeld bij de kabelaar. Er is nog geen tijdstip gegeven wanneer de DAB+-zenders worden toegevoegd door de kabelaar.

Tweets:

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.