“Bijna kwart luisteraars vertrokken bij Radio 538 na stoppen Edwin Evers”

(Update!)Radio 538 is veel luisteraars kwijtgeraakt door het stoppen van de ochtendshow van Edwin Evers. Dit heeft mediabedrijf Mediaxplain onderzocht.

22 procent

Uit onderzoek van dit marketing- en mediabureau onder een representatieve groep Nederlanders, blijkt dat het vertrek van de ochtendshow van Edwin Evers direct heeft geleid tot een daling van het aandeel vaste luisteraars van de ochtendshow (20% naar 15%) en dat bijna een kwart van de totale luisteraars (22%) is overgestapt naar een ander station of zelfs helemaal is gestopt met radio luisteren.

Drie groepen

Het onderzoek deelde de luisteraars van de ochtendshow op in drie groepen: blijvers, zwevers en afhakers. De zweversgroep blijkt hierbij het grootst. Waar 38% van de Evers Staat Op-luisteraars trouw zegt te blijven aan de ochtendshow van Radio 538, overweegt 2 op de 5 te switchen naar een andere zender of is zich al aan het oriënteren. Deze 40% zou als ‘zwevend’ bestempeld kunnen worden.

Alternatieve radiozenders

Alternatieve radiozenders die in het onderzoek worden genoemd zijn de grote stations, zoals Sky Radio en Qmusic en SLAM!. Met 22% is bijna een kwart van de Evers Staat Op-luisteraars reeds overgestapt naar een ander station, of zelfs helemaal gestopt met radio luisteren in de ochtend.

“buitencategorie”

Sander Bots, Strategy Director Mediaxplain : “De verwachting was dat de impact van Edwin Evers van de buitencategorie is en dat toont dit onderzoek ook aan. Het is voor ons te laat om te wachten op de luistercijfers, die pas maanden later beschikbaar komen. We kunnen met dit inzicht anticiperen op de te verwachte verschuivingen in marktaandelen van de zenders. Dit is van invloed op ons advies voor wat betreft inzetstrategie – en tactiek.”

Update 9/2/2019: Radio 538 zegt in een reactie zich niet te herkennen in de resultaten van het onderzoek. Mediaxplain heeft het onderzoek inmiddels van haar website gehaald.

Tags voor dit artikel