CvdM: NPO onderscheidt zich maar bereik blijft aandachtspunt

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) heeft zich in 2015 duidelijk onderscheiden van de RTL- en SBS zenders. Dit concludeert het Commissariaat voor de Media die de prestatieovereenkomst 2010 – 2015 heeft getoetst. De NPO wist alleen te weinig kijkers/luisteraars te bereiken.

Genres

De genres actualiteiten, meningsvorming en human actua kwamen meer voor dan bij de commerciële zenders, terwijl de genres buitenlandse fictie en spel & quiz minder sterk vertegenwoordigd waren. Er was bij de publieke omroep sprake van een evenwichtig aanbod.

Vergroten journalistieke impact

Het Commissariaat voor de Media heeft staatssecretaris Dekker gerapporteerd over dit overwegend positieve beeld. De publieke omroep scoorde bijvoorbeeld goed op het vergroten van de journalistieke impact. Met 4,2% kwam het aandeel amusement in 2015 op het laagste niveau in de periode 2010-2015 uit.

Bereik

De bereiksdoelstellingen – zowel het bereiken van alle Nederlanders als het bereiken van jongeren – blijven aandachtspunten. De algemene bereikdoelstelling dat over de gehele concessieperiode gemiddeld tenminste 85 procent van de Nederlanders wekelijks op NPO 1, 2 of 3 afstemt, werd met 83 procent niet gerealiseerd. In de doelgroep van 20-34 jaar kwam het bereik van NPO 3 in 2015 uit op 40 procent, waar dat in 2014 nog boven de 50 procent was.

Meetwijze

Hierbij past de kanttekening dat in de huidige meetwijze van het kijkgedrag het ‘nieuwe kijken’ (uitgesteld en via mobiele apparaten) nog onvoldoende wordt meegenomen. Juist voor jongeren wordt deze manier van kijken steeds belangrijker. Het doel om met het radio-aanbod wekelijks de helft van alle Nederlanders te bereiken, is met 42
procent in 2015 niet bereikt.

Jongeren

Ook het bereik van radio ten opzichte van jongeren in de leeftijdsgroep 15-24 jaar liep terug, van 34 procent in 2014 naar 28 procent in 2015. In 2015 nam NPO Radio 2 de derde plaats in van meest beluisterde radiozenders. Daarmee werd de bereiksafspraak dat ten minste één radiozender van de NPO in de top 3 van de meest beluisterde radiozenders moest staan, wel gerealiseerd.

Bereik onder jongeren vergroten

De NPO heeft inmiddels de nodige acties geformuleerd om het bereik onder jongeren te vergroten. Het Commissariaat ziet het bereik van de NPO als een belangrijke voorwaarde om ook in de toekomst als publieke omroep relevant te blijven.

Het advies richting staatssecretaris Dekker is hier te lezen.

 

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.