Hagoort: “Europese omroepen moeten meer samenwerken”

Henk Hagoort, voorzitter van de Raad van Bestuur van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) pleit voor meer samenwerking tussen Europese publieke omroepen op het gebied van technologie en uitzendrechten.

“Hierdoor kunnen programma’s makkelijker uitgewisseld worden”, aldus Hagoort vandaag tijdens een EU-conferentie in Amsterdam over de uitwisseling van videocontent. Hagoort sprak daar voor een internationaal gehoor van omroep- en mediaprofessionals, waaronder staatssecretaris Sander Dekker van Media en de hoogste baas van Netflix, Reed Hastings.

Ontwikkelen online platforms

Belangrijk voor de uitwisseling van programma’s tussen Europese landen is volgens Hagoort de ruimte die publieke omroepen krijgen om online platforms te kunnen ontwikkelen voor Video On Demand (VOD): “Ik zie publieke VOD-platforms als een belangrijke katalysator voor nog meer uitwisseling van content, juist omdat die uitwisseling niet wordt beperkt door de schaarste aan uitzendplekken op gewone tv-kanalen. (…) In een VOD-omgeving is die schaarste voorbij.

Er moet nog veel gebeuren

Er moet volgens Hagoort nog wel veel gebeuren om de ontwikkeling van publieke VOD platforms kansrijk te maken, desnoods met wet- en regelgeving. Hij wijst daarbij onder andere op de dominante positie van grote commerciële distributiepartijen: “Het kan niet zo zijn dat lokale publieke kanalen door hen op onvindbare posities worden geplaatst.” Net zomin vindt Hagoort het aanvaardbaar dat dergelijke ondernemingen lokale spelers de duimschroeven aandraaien door kosten in rekening te brengen voor doorgifte van hun data via breedband.

Acceptabele tarieven

“De belangrijkste randvoorwaarden om de toegang van VOD-diensten te garanderen zijn regels die concurrentie, innovatie en keuzes vergroten tegen acceptabele tarieven”, aldus de NPO-voorzitter. Deze maatregelen zijn volgens hem even belangrijk voor zowel publieke VOD-diensten als voor commerciële partijen: “Ik zie publieke omroepen en partijen als RTL en Netflix daarom meer als collega’s die elkaar aanvullen op de VOD markt.

Netflix

Reed Hastings (CEO Netflix) verwacht dat er over 20 jaar amper meer gekeken wordt naar traditionele televisie. “Sommigen denken nog steeds dat lineair tv-kijken voor eeuwig is. Dat is een groot gevaar, omdat we nu een van de grootste veranderingen meemaken die de wereld ooit zag. In plaats van proberen om het lineair kijken in leven te houden, zouden zenders zich moeten concentreren op de overstap naar internet.”, aldus Hastings tijdens het congres in Amsterdam.

Tags voor dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.