Kort medianieuws 1 mei 2011

  • voetbalVervelend voor honderdduizenden kijkers van Studio Sport-eredivisie die de hele middag de radio en tv uit hebben gelaten om maar niks te horen van de uitslagen en zo het kijken naar de samenvattingen extra spannend te maken. Amper twee minuten voor de uitzending ‘verklapt’ de Vriendenloterij in een reclamespot alvast dat PSV niet meer meedoet voor de titel. Lees verder.
  • De luisteraars van VRT Radio 1 hebben voor het tweede jaar op rij Stairway to heaven van Led Zeppelin als grootste klassieker verkozen. De radiozender zond vandaag de Classics 100 uit. Lees verder.
  • Het idee voor een mobiele studio voor de regionale televisiezender Graafschap TV is gestrand. Graafschap TV maakt straks geen uitzendingen vanuit een tot café omgebouwde trailer, maar in plaats daarvan bouwt de zender de studio op op steeds een andere plek in Gelderland. Lees verder.
  • Twee miljoen mensen hebben zaterdag gekeken naar de live-uitzending van Koninginnedag in Thorn en Weert. Dat is meer dan voorgaande jaren, laat de NOS weten. Het bezoek van de koninklijke familie trok gemiddeld 1.996.000 mensen. Voorgaande jaren was dat zo’n 150.000 minder. De meeste mensen keken rond 12.45 uur toen Koningin Beatrix en haar gevolg in Weert waren: 2,3 miljoen. Vooral in Limburg keken veel mensen, zelfs twee keer zoveel dan de jaren ervoor. (L1)
  • Het Commissariaat voor de Media zal binnenkort de raad van Bodegraven-Reeuwijk vragen om RTV Bodegraven te erkennen als de lokale omroep van de nieuwe gemeente. Voor de fusie had de lokale omroep van Gouda, Gouwestad, de uitzendrechten voor Reeuwijk en ontving ook de bijbehorende subsidie van Reeuwijk. Lees verder.