Kort medianieuws 21 februari 2013

  • nosIn tegenstelling tot voorgaande jaren doet de NOS komend weekeinde geen rechtstreeks verslag van de traditionele ‘openingsklassiekers’ De Omloop en Kuurne-Brussel-Kuurne. Dit bericht de NOS in een persbericht.
  • De internet-radiozender Grand Prix Radio is in onderhandeling met FOM ( Formule One Management) om de online radiorechten voor de Formule 1 binnen te halen. Dit bericht de radiozender via Twitter.
  • Traffic Radio, dé verkeerszender van Nederland, en de VerkeersInformatieDienst (VID) hebben hun samenwerking verder geïntensiveerd. Om automobilisten nog beter te informeren over de actuele situatie in het verkeer, zijn er twee compleet nieuwe verkeersapps voor iPhone en Android ontwikkeld.
  • Het aantal abonnees dat via de kabel van Rekam televisie kijkt is in het laatste kwartaal van 2012 afgenomen met 856 tot 32.461. Het totaal aantal mogelijke aansluitingen (homes-passed) is gestegen tot 57.917. Daarmee heeft kabel in het Rekam-verzorgingsgebied een marktaandeel van 56%. Dit bericht de website Digitalekabeltelevisie.nl
  • In het vierde kwartaal van 2012 was de iPhone 5 voor de eerste keer de best verkochte smartphone ter wereld, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Strategy Analytics. (via Volkskrant)
  • Vrijdagmiddag 22 februari wordt om 16:20 uur tijdens de Coen en Sandershow (BNN) de duizendste 3FM Megahit bekend gemaakt. De 3FM dj’s vinden dat iets om even bij stil te staan en draaien de hele dag, tot 16.20 uur, alleen maar Megahits en vertellen de verhalen rond de Megahits. Verhalen over Megahits zijn er genoeg. Sax-A-Go-Go van Candy Dulfer was in 1993 de eerste 3FM Megahit.
  • De Amerikaanse mediagroep The New York Times wil The Boston Globe verkopen. Die krant maakt deel uit van het filiaal New England Media Group, waarin nog andere mediaproducten zitten. Dat heeft Mark Thompson, ceo van The New York Times Company, aangekondigd. 
  • Kabelaar Ziggo heeft haar klantenomgeving “Mijn Ziggo” vernieuwd. De nieuwe omgeving biedt een aantal nieuwe mogelijkheden en is gebruiksvriendelijker ingericht aldus de kabelaar.
  • Revolutie in muzieklijstenland: de toonaangevende Amerikaanse chart Billboard telt sinds deze week ook YouTube-vertoningen mee in de Billboard Hot 100. De gevolgen laten zich raden: de singles hitlijst wordt meteen aangevoerd door Baauers Harlem Shake, het nummer dat al twee weken viraal  gaat dankzij duizenden filmpjes van gebruikers. (3voor12)
  • Energieleverancier Delta toonde nadat een klant was ingelogd op de site gegevens van een andere klant. De inlog is tot de zomer buiten gebruik gesteld. Lees verder
  • Het kabinet wil niet er een nationale mediaraad komt die journalisten hun status kan ontnemen of boetes kan opleggen. Een onafhankelijke Europese commissie had dat idee onlangs geopperd. Dat schrijft staatssecretaris Dekker (Digitale Agenda) aan de Tweede Kamer