(update) Ziggo – nu onderdeel van VodafoneZiggo – heeft ook in het vierde kwartaal van vorig jaar klanten zien vertrekken. Dit blijkt uit de jaar- en vierde kwartaalcijfers die Liberty Global vannacht bekend maakte.
24.000 klanten verloren
Ziggo verloor 24.000 klanten in het vierde kwartaal en boekte nog eens 10.500 klanten af ter correctie op eerdere cijfers. 16.900 r/tv klanten verlieten de Nederlandse kabelgigant in het vierde kwartaal (hier slechts 200 klanten gecorrigeerd). Het betekent dat de kabelaar in een jaar tijd 112.900 r/tv abonnees verloor.
Nieuwe internetklanten
Toch wist Ziggo in het vierde kwartaal 55.800 nieuwe internetklanten in haar klantenbestand te winnen waardoor het lijkt alsof het bedrijf meer klanten heeft verkregen, maar het betekent dat er per klant meer omzet wordt gegenereerd: de gemiddelde Ziggo-klant geeft 46,18 euro per maand aan de kabelmaatschappij uit.
VodafoneZiggo bedient nog steeds met 3.975.400 circa 51,5% van de Nederlandse huishoudens en 56% in eigen verzorgingsgebied.
Omzet
De omzet van Ziggo bleef met 0,1 % stijging stabiel op 617,9 miljoen euro, maar daalde met 1,4 % vergeleken met 2015. Hierbij is Ziggo Sport bij deze cijfers opgenomen. Het Ziggo-deel van VodafoneZiggo draaide 2,446,8 miljard euro aan omzet op jaarbasis. Liberty Global is per 31 december jl. niet meer volledig eigenaar van VodafoneZiggo, maar heeft 50 % van het bedrijf in handen waardoor die niet meer als ‘geconsolideerd’ wordt gerapporteerd.
Schuldenlast
De schuldenlast die Liberty Global draagt (43,8 miljard) omvat niet alle schulden van VodafoneZiggo. VodafoneZiggo heeft 10,661 miljard aan schulden uitstaan. Alhoewel de internetabonnementen stegen, schrijft Liberty Global de abonneegroei toe aan productinvesteringen in Ziggo Sport, de Connect Box, Replay TV alsmede klantgerichte acties waaronder campagnes, uitbreiding van 49 shop-in-shops bij Mediamarkt, verhoging van internetsnelheden en een nieuw klantenservicesysteem.
Operationeel resultaat
Ondanks de in de optiek van VodafoneZiggo positieve ontwikkelingen valt op dat het operationeel resultaat over het vierde kwartaal fors is gedaald naar 12,8 miljoen euro; dit lijkt te komen door ‘related party-fees and allocations’. In het derde kwartaal was het operationeel resultaat nog 45,7 miljoen euro; op jaarbasis steeg het operationeel resultaat wel naar 139,8 miljoen (was 91,7 miljoen in 2015).
Copyright
Liberty Global rapporteerde ook fors gestegen kosten voor programma en copyright, alsmede overige kosten waaronder interconnectie en apparatuur. Die bedroegen in 2016 509,1 miljoen Amerikaanse Dollar, terwijl dat in 2015 nog 468,6 miljoen USD was.
Volgens Liberty Global komt dit door hogere contentkosten, waaronder een aanpassing met betrekking tot een settlement of operationele onvoorziene kosten (ter waarde van 5,6 miljoen USD). Het lijkt er op dat contentpartijen daarbij fors hogere inkomsten uit abonnementen ontvangen, alsmede dat VodafoneZiggo, daarmee Ziggo Sport daarmee financiert.
Update 13.25 uur: Informatie over gestegen kosten voor programma en copyright toegevoegd.