Luistercijfers november/december: NPO Radio 2 marktleider

In de meetperiode november/december is NPO Radio 2 uitgegroeid tot marktleider . Dit blijkt uit de luistercijfers over deze periode die vandaag zijn bekendgemaakt door Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO).

Marktleider

NPO Radio 2 behaalde in deze meetperiode een marktaandeel van 15,9 procent terwijl dat vorige meetperiode nog 11,1 procent bedroeg. Het uitzenden van de Top 2000, die gedeeltelijk is verwerkt in deze cijfers, zal aan deze grote stijging hebben bijgedragen. Radio 5 behaalde een marktaandeel van 11,0 procent (vorige meetperiode nog 12,1 procent). Sky Radio laat ook een stijging zien en behaald een marktaandeel van 10,6 procent (was 9,3 procent)

Stijgers

Ook Radio 10 doet goede zaken in deze meting. De radiozender laat wederom een stijging zien (+0,5 procent) en heeft nu een marktaandeel van 7,8 procent en is daarmee Qmusic voorbij gestreefd. Vorig jaar behaalde de radiozender nog een aandeel van 5,3 procent in dezelfde meetperiode. NPO 3FM laat ook een kleine stijging zien (+0,2 procent) en heeft nu een marktaandeel van 4,0 procent.

Dalers

Qmusic, NPO Radio 1, Radio Veronica, NPO Radio 5, Slam!, 100%NL, Classic FM, BNR Nieuwsradio en Sublime FM zien hun marktaandeel deze periode dalen.

Rapportage

De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 7808  respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd is in deze periode 2 uur en 52 minuten, dit was 2 uur en 39 minuten in de vorige meetperiode.

NLO

Het Nationaal Luister Onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO). De meting van de luistercijfers over de periode december 2017/januari 2018 worden 20 februari aanstaande bekend gemaakt. Luistercijfers over voorgaande perioden vindt u hier. Luistercijfers van voorgaande perioden vindt u hier.

Alle marktaandelen op een rij:

Tags voor dit artikel