Media kort: juli 2002

VAN CUILENBORG NIEUWE PRESENTATOR SBS-SPORT

Studio Sport-presentator Edward van Cuilenborg maakt per 1 augustus de overstap naar SBS Sport. Hij wordt de centrale presentator in de diverse sportuitzendingen van de commerciële omroep en moet proberen die kwalitatief naar een hoger plan te tillen. Dat liet een SBS-woordvoerder maandag weten. De nieuwe presentator past in de gehele vernieuwing van SBS Sport. Zo gaat de zender de thuiswedstrijden van Oranje uitzenden. Deze zullen worden geproduceerd door WK Producties, waarvan Kees Jansma deels eigenaar is. Ook krijgt het decor een opfrisbeurt en is de zender op zoek naar analisten, die de voetbalbeelden kunnen duiden. ,,We zijn met diverse mensen in gesprek, maar hebben nog niemand gecontracteerd.” 

CAPITOOL AFGEBRAND

Het theehuis het Capitool in ‘s-Graveland, bekend van het vroegere tv-programma met die naam, is afgebrand. De Vereniging Natuurmonumenten, eigenaar van het gebouw, zegt het Capitool in oude staat te zullen herstellen. (NOStt)

SNS EN RABOBANK RUZIEN OVER TV-COMMERCIAL

SNS Bank heeft haar ongenoegen uitgesproken over een tv-commercial van de Rabobank. Volgens de SNS bank roept Rabo zich in de spot ten onrechte uit tot alleenheerser van het mobiel telebankieren. De commercial gaat over een man die eerst niet en vervolgens wel geld kan opnemen bij een geldautomaat. Dit is te danken aan de Rabobank, naar eigen zeggen de enige bank waar je real time telefonisch geld kunt overboeken van je spaarrekening naar je betaalrekening om zo tekorten aan te vullen. Volgens directeur communicatie Jan Willem Dreteler van SNS Bank is dat grote onzin, omdat SNS deze service ook al jaren heeft. Hij eiste dat Rabo het spotje of zou aanpassen of van de buis zou halen, schrijft De Telegraaf. Inmiddels heeft Rabobank besloten de commercial te staken. Maar dat besluit staat volgens een Rabo-woordvoerder geheel los van de klacht van SNS Bank. (Adformatie)

SECRETARIS ‘RIJDENDE RECHTER’  VEROORDEEL VOOR FRAUDE

De secretaris van kantonrechter Visser (de Rijdende Rechter) is tot een jaar cel veroordeeld wegens fraude. Hij had in 1999 verklaard dat zijn Thaise vrouw was overleden en wilde € 450.000 verzekeringsgeld opstrijken. Zijn vrouw, die springlevend is, kreeg acht maanden. (NOStt)

MOORDENAAR PEARL VEROORDEELD TOT DOODSTRAF

De rechtbank in Hyderabad in Pakistan heeft sjjeik Ahmed Omar Saeed ter dood veroordeeld wegens de moord op journalist Daniel Pearl. Drie handlangers kregen levenslang. De aanklagers hadden vrijdag de doodstraf tegen alle verdachten geëist en gaan mogelijk in beroep. De vier verdachten verklaarden in april voor de rechter dat ze onschuldig waren. De verdediging heeft zeven dagen om beroep aan te tekenen tegen het vonnis. Sjeik Omar dreigde na de uitspraak de Pakistaanse overheid met  vergeldingsacties. ,,We zullen zien wie er eerst sterft, ik of de autoriteiten die het doodvonnis voor mij geregeld hebben”, liet hij via zijn raadsman weten. (Villamedia)

“MARKTAANDEEL NED3 TE LAAG”

“Ik word zo langzamerhand ziek van dat verwijt dat wij bij de publieke omroep alleen op kijkcijfers mikken. Nederland 3, bijvoorbeeld, waarvan was afgesproken dat het een marktaandeel van 10% zou halen, komt veel lager uit dan het zo geroemde Canvas en dan BBC2, toch geen platte netten. Een publieke omroep die zijn publiek niet meer in de volle breedte bereikt, verzaakt zijn plicht. Iedereen betaalt eraan mee, om het maar eens origineel te zeggen, dus moet er voor elk wat wils zijn.” Hans van Beers, lid van de raad van bestuur van de NOS, in de Volkskrant. (Villa)

TONY MARY NIEUWE VRT-BAAS

Tony Mary volgt Bert De Graeve op als nieuwe topman van de VRT. Mediaminister Dirk Van Mechelen zal de nieuwe gedelegeerd bestuurder morgen op een persconferentie voorstellen en toelichting geven bij de beslissing. Mary werd geboren in 1950 en oefende voor hij aan de slag ging bij het financiële adviesbureau KPMG topfuncties uit bij Belgacom en IBM. (De Standaard)

KRANTENSITES PCM DEELS BETAALD

Uitgever PCM gaat voor delen van haar kranten geld vragen. Bij het Algemeen Dagblad zal voortaan door niet-abonnees betaald moeten worden voor specials als de oliebollentest, de wachtlijsthulp en de voetbalstatistieken. Het NRC en Het Parool willen geld zien voor de surfer die het archief wil bekijken. Dat meldt Emerce. Daarnaast zal iedere surfer zich voortaan moeten laten registeren voordat de website gelezen kan worden. Alleen Het Parool zou ook voor de anonieme surfer toegankelijk zijn. De maatregelen zouden binnen een maand worden ingevoerd. (ANP/Trouw)

COLORFUL: STORING OP ROTTERDAMSE KABEL

Vrijdag heeft er een flinke storing plaatsgevonden op het signaal van Colorful Radio in Rotterdam. De 104.5 Khz viel regelmatig weg en veroorzaakte hierdoor grote ergenis bij de luisteraars. Vrijdag was ook de dag dat de eerste kaarten voor het concert van Youssou N’Dour op de zender werden weggegeven. De Rotterdammers visten hierdoor achter het net. Voor hen een schrale troost, in november, wanneer het concert plaats zal vinden stunt Colorful Radio met de laatste kaarten. De storing werd in de loop van vrijdagavond verholpen.

WEBPLANNEN PUBLIEKE OMROEP “ONEERLIJKE CONCURRENTIE”

De publieke omroep wil dit jaar 29,4 miljoen euro spenderen aan internet. Marktpartijen als Ilse en de Telegraaf spreken van oneerlijke concurrentie, omdat de plannen gefinancierd worden met overheidsgelden. De publieke omroep is van plan met diverse overkoepelende portals te komen, met thema’s als nieuws en actualiteiten. Maar er is al lange tijd onvrede bij veel uitgevers over het feit dat zij zelf de grootste moeite hebben hun internetactiviteiten rendabel te maken, terwijl er een partij is die met overheidsgelden steeds directer concurreert. Internetcoördinator Michel Mol van de publieke omroep wil niets weten van concurrentievervalsing. ‘We zijn geen BBC die online ook hypotheekadviezen verstrekt. Bij ons komt de nadruk te liggen op audio en video. We hebben massa’s materiaal dat al is gemaakt met belastinggeld en die met relatief weinig inspanningen geschikt zijn te maken voor internet.’ (Adformatie)

PUBLIEKE OMROEP LANCEERT MEDIAMIND

De NOS komt op 16 september met MediaMind, een media- educatieproject voor middelbare scholieren. Doel van het project is dat jongeren tv-programma’s kritisch gaan bekijken en zelf een tv- of radioreportage gaan maken. De NOS en de publieke zenders organiseren MediaMind. Het project begint met twee schooltv-uitzendingen van Teleac/NOT op 16 september: ‘Publieke omroepen’ en ‘Selectie van nieuws’. Zo’n 90.000 leerlingen die maatschappijleer volgen in het studiehuis kunnen meedoen aan MediaMind. Er is een mediawedstrijd waarbij leerlingen een recensie kunnen schrijven over een tv-programma van de publieke omroep. De winnaars daarvan komen op 12 december naar de Dag van de Media. (Adformatie)

NIEUWE VLAAMSE ZENDER IN FEBRUARI 2003

Het Vlaamse medialandschap krijgt er op 1 februari of op 3 maart 2003 een themazender bij. Op een van die data gaat Netwerk Televisie (N-TV) van start, de televisieomroep voor ,,computergebruikers, internetsurfers en moderne Vlamingen die dagelijks omgaan met nieuwe media.” Er wordt begonnen met een programma van een half uur, dat de hele dag door wordt herhaald. Het programma zal telkens ongeveer vijftien minuten nieuws brengen, aangevuld met reportages. (Standaard)

LPF LEVERT KABINETSLID VOOR MEDIA

De Lijst Pim Fortuyn (LPF) gaat de staatssecretaris van Media leveren. Dat zijn de onderhandelaars van LPF, CDA en VVD woensdag overeengekomen. Van de LPF wordt verwacht dat ze kritisch zal zijn voor de publieke omroep, waarop diverse fractieleden de afgelopen weken nogal wat kritiek uitten. Fractieleider Herben zei bijvoorbeeld in de krant ‘nog een appeltje te schillen’ te hebben met de NOS. Alleen als de onderhandelingen hervat worden, kan nog met de post van Media geschoven worden.

WIJNSCHENK MEDIAWOORDVOERDER LPF

Harry Wijnschenk (38) is officieel de woordvoerder van mediabeleid voor de LPF. Bij afwezigheid vervangt Philomena Bijlhout hem en als zij verhinderd is, Cor Eberhard. Dit zegt een woordvoerder van de LPF. Het drietal maakt deel uit van de mediacommissie van de partij. Wijnschenk is uitgever/eigenaar van Motomax in Almere, dat MotorCourant, ScooterCourant en Horloges Magazine uitgeeft. Over de functie mediaspecialist ontstond verwarring toen Eberhard en Bijlhout onlangs uitspraken deden over het LPF-standpunt over mediabeleid. Zo zei Eberhard tegen Broadcast Magazine dat de publieke omroep 150 miljoen euro moet bezuinigen. Vervolgens ventileerde Bijlhout de mening dat de Raad van Toezicht van de NOS uit onafhankelijke personen zou moeten bestaan en niet uit omroepvoorzitters. CDA’er Joop Atsma blijft volgens eigen zeggen mediadeskundige in de volgende kabinetsperiode. Ook ligt het voor de hand dat Atzo Nicolai (VVD) woordvoerder blijft, aldus een fractiemedewerker. (Adformatie)

MATINEE OVER NAAR NPS/AVRO/TROS

De VARA stapt uit de Matinee op de Vrije Zaterdag in het Amsterdamse Concertgebouw. Dat is de uitkomst van overleg tussen de VARA en het conglomeraat van NPS, AVRO en TROS, dat de Matinee wil gaan financieren voor tenminste vier jaar. De VARA wil alleen doorgaan als de Matinee exclusief voor de VARA kan blijven, maar de Raad van Bestuur van de publieke omroep zal haast zeker voor het voorstel van de andere drie kiezen. Dat biedt volgens bestuurswoordvoerder Kees Groothuis continuïteit, een hoge kwaliteit en een groter aantal concerten dan dat van de VARA: 42 in plaats van 32. Volgens Groothuis blijft de programmeur van de Matinee, VARA-muziekchef Jan Zekveld, aan, financieel ondersteund door de drie co-producenten. (o.a. NRC/Villamedia)

YORIN KRIJGT MANNELIJKE OMROEPER

De mannelijke omroeper keert terug op televisie. Vanaf vrijdag 19 juli wordt Arie Boomsma toegevoegd aan het team omroepsters bij Yorin. Daarmee treedt hij in de voetsporen van Henk Mouwe (NCRV) en Hans van der Togt (AVRO), zo ongeveer de laatste mannen die televisie-omroeper waren. De 28-jarige Boomsma is vooral bekend van zijn hoofdrol in ‘Finals’. Ook was Boomsma te zien in gastrollen in ‘Goede Tijden Slechte Tijden’, ‘Rozengeur & Wodka-lime’ en ‘Westenwind’. Daarnaast speelde Boomsma in diverse commercials. (oa. Spitsnet/ANP)

WERKZAAMHEDEN AM-ZENDERS HULSBERG

Van maandag 15 juli (08.00) tot en met 2 augustus (17.00 uur) worden er werkzaamheden verricht aan: Hulsberg AM-E 891 kHz Radio 1 Hulsberg AM-F 1251 kHz 747 AM. In verband hiermee worden deze zenders uitgeschakeld. (nozema)

GIEL BEELEN LAAT WEDEROM VAN ZICH HOREN

Tijdens een live studio optreden van de Nederlandstalige band VanKatoen op 3fm heeft presentator Giel Beelen zich misdragen. Beelen mixte ongevraagd geluiden door het optreden en boerde onophoudelijk in de microfoon. Tijdens het tweede nummer besloot zanger Bazz dat het genoeg was en de band staakte het optreden. Beelen vertelde de uisteraars vervolgens dat de bandleden “eikels zijn, sterallures en kapsones hebben”. In de daarop volgende woordenwisseling roept Beelen zijn luisteraars op toch vooral geen CD’s van VanKatoen te kopen. (Fokzine)

VLAANDEREN: STU BRU VERLIEST EEN PAK LUISTERAARS

Uit een tussentijds luisteronderzoek van de VRT blijkt dat het markt- aandeel van Studio Brussel gedaald is naar 4,8 procent, het zwakste resultaat ooit. In iets meer dan een jaar tijd is de jongerenzender maar liefst 40 procent van zijn luisteraars kwijtgespeeld. Het beste resultaat haalde Studio Brussel in 1996. Toen had de zender nog 10,7 procent van de markt in handen. (De Standaard)

‘5 IN HET LAND’ MOET WIJKEN VOOR MANNENMAGAZINE

RTL5 zendt vanaf september niet langer het (regio)nieuws- programma 5 in het land uit. Om het mannelijk profiel van de zender (RTL Z, sport) te vergroten komt er een dagelijks mannenmagazine voor in de plaats. Dat bevestigde een RTL-woordvoerster woensdag.

RECLAMEBOETES DREIGEN VOOR OMROEPEN

Het Commissariaat voor de Media dreigt met boetes voor SBS6, Yorin en de NCRV in verband met sluikreclame. Dat is woensdag bekendgemaakt. De omroepen kunnen zich nog verdedigen in een hoorzitting, voordat het commissariaat besluit de boetes op te leggen.

CDA: NIEUWSZENDER IN DE IJSKAST GEEN PROBLEEM

Mediawoordvoerder Atsma van het CDA stoort zich eraan dat de LPF de indruk wekt greep te willen krijgen op de inhoud van programma’s van de publieke omroep. “Ik gruw daarvan”, zegt Atsma. Hij houdt vast aan het strategisch document dat vastlegt dat de concessiewet voor de publieke omroep gehandhaafd blijft. “Die wet loopt tot 2010 en dus verandert er in elk geval tot die tijd niets aan de aard en samenstelling van de publieke omroep.” Wel kan hij leven met de korting van 30 miljoen euro die de omroep krijgt opgelegd. Atsma: “Dat daardoor plannen voor een nieuwszender en een cultuurkanaal in de ijskast moeten, vind ik overkomelijk” (Villamedia)

ZENDERGEBOUW RADIO KOOTWIJK VERKOCHT

KPN Telecom gaat het voormalige zendergebouw Radio Kootwijk, vaak de `kathedraal` genoemd, voor een symbolisch bedrag van één euro overdragen aan de Rijksgebouwendienst. Behalve het zendergebouw, gaat ook ruim vierhonderd hectare natuurgebied rond het complex in andere handen over. Waarschijnlijk neemt het ministerie van Landbouw Natuurbeheer en Visserij (LNV) dit terrein van het telecombedrijf over. KPN wilde het historische zendergebouw slopen omdat de onderhoudskosten te hoog waren. De provincie Gelderland stak daar een stokje voor. Een speciale stuurgroep bekijkt welke functie het gebouw kan krijgen.

BROADCAST-PARTNER VERBETERD ZENDER R.538 EINDHOVEN

Radio 538 is sinds gisteren nog beter in de ether te ontvangen in de regio Eindhoven. Naast dat het vermogen flink is opgeschroefd tot 5 Kw, is de frequentie een stapje omhoog gegaan. Vanaf nu is Radio 538 daar te ontvangen op 101.6 FM.

VLAANDEREN: STEMMING RADIODECREET MAANDENLANG UITGESTELD

Een door de CD&V ingediende reflectienota verhindert dat het Vlaams Parlement deze week nog kan stemmen over een voorstel van decreet inzake de lokale radio’s. Het indienen van zo’n nota is formeel correct, maar de meerderheidspartijen hekelden het tijdstip. Aangezien het Vlaams Parlement aan zijn laatste werkweek voor het zomerreces bezig is, geldt het uitstel meteen voor enkele maanden.

MART SMEETS MET LATE-NIGHT PROGRAMMA OP NED2

NOS Sport wil Mart Smeets inzetten als gezicht van een nieuw late night programma op Nederland 2, dat in de plaats komt van het door Ivo Niehe geproduceerde Studio 2. Vier dagen per week, van dinsdag tot en met vrijdag om kwart voor elf, wil de NOS het programma uitzenden. Meestal vanuit de studio, maar rond grote sportevenementen vanaf locatie. ,,Het is geen uitgemaakte zaak dat Mart het alle vier dagen presenteert”, aldus Pim Marks, adjunct-hoofdredacteur van NOS Sport.

RODDELBLAD NL BOULEVARD MOET NAAM VERANDEREN

Het nieuwe roddelblad NL Boulevard moet op zoek naar een andere naam. De rechtbank in Haarlem heeft dinsdag in kort geding bepaald dat de titel te veel lijkt op het tijdschrift Blvd (afkorting van Boulevard) waardoor er bij het publiek verwarring kan ontstaan.

STROOMSTORING AMSTERDAM: SBS6 EN NET5 UIT DE LUCHT

Een storing heeft de stroomvoorziening van de dierentuin Artis en de omgeving in Amsterdam gedurende ruim anderhalf uur lamgelegd. Ook SBS6 en NET5 zijn getroffen door de stroomstoring. Volgens een woordvoerder van het energiebedrijf Nuon is nog niet bekend wat de oorzaak was. Er heeft zich vermoedelijk een explosie voorgedaan in een hoogspanningsstation, maar die kan zijn veroorzaakt door een probleem elders in de stad. SBS Broadcasting BV had behoorlijk last van de storing. Uitzenden was niet mogelijk. Alleen V8 kwam normaal door, omdat dat signaal vanuit Hilversum komt, aldus een woordvoerder. SBS verhuisde kortgeleden naar een groot gebouw aan het Rietlandpark, vlakbij het IJ. De uitzendstraten bevinden zich echter nog in het gebouw aan de Plantage Middenlaan, midden in het getroffen gebied.

BARBARA BAREND NAAR STUDIO SPORT

Barbara Barend (28), nu werkzaam bij de Amsterdamse zender AT5, stapt over naar NOS Studio Sport en naar de TROS, zo meldt het Algemeen Dagblad. Voor de TROS gaat ze op de jeugdzender Z*ppelin het nieuwe sportprogramma Z*psport presenteren. Wat Barbara, de dochter van Frits Barend, voor Studio Sport gaat doen,is nog niet bekend. (NOStt)

10FM VAN DIEMEN NAAR LELYSTAD

De zender van de frequentie 103 FM verhuist donderdag 11 juli om 20:00 uur terug van Diemen naar Lelystad. Dit bericht Radio10- Fm in een persbericht. Door de verhuizing verbetert de ontvangst van Radio 10 FM in Midden-Nederland aanzienlijk. In februari heeft zendermaatschappij Nozema de zender van Radio 10 FM verplaatst, omdat de zendmast in Lelystad moest worden verbouwd. De 103 FM verhuisde tijdelijk naar de 140-meter hoge schoorsteen van de electriciteitscentrale in Diemen. Hierdoor werd ook het ontvangstgebied van Radio 10 FM verplaatst naar het westen. Inmiddels is de mast in Lelystad versterkt en zijn de antenne- installaties op de mast verplaatst. Hierdoor zal vanaf dondedagavond het signaal van de 103FM weer worden verspreid via de zendmast in Lelystad.

EO ONDERZOEKT IMAGO PRESENTATOREN

De EO onderzoekt alles wat er te onderzoeken valt. Andries Knevel, geïnterviewd in De Journalist, laat niets aan toeval over. Zijn schema’s met kijkersaantallen leerden hem bijvoorbeeld dat de verplichte christengast in zijn praatshow geen kijkers wegjaagt. Nauwelijks golfbewegingen in de cijfers, dus geen massaal wegzappende kijkers. Ook het imago van de EO en de presentatoren wordt geregeld onderzocht, maar meer informatie daarover geeft hij niet. (Villamedia)

CDA: GESPREK PREMIER OOK BIJ RTL4

De NOS verliest mogelijk het monopolie op het voeren van het wekelijkse gesprek met de minister-president. Dat meldt het Algemeen Dagblad. Om ook een ander publiek te bereiken dan dat van Nederland 3, denkt het CDA erover de premier eens in de twee weken te laten interviewen op een commerciële zender. RTL4 is hiervoor de meest waarschijnlijke kandidaat. Als het CDA de plannen doorzet, kan het waarschijnlijk sowieso rekenen op de steun van de LPF, die zeer kritisch is over de publieke omroepen.

VAN BEERS: “LPF MOET UITSPRAKEN TERUGNEMEN”

De Lijst Pim Fortuyn moet haar uitspraken over de publieke omroep terugnemen, zegt Hans van Beers, lid van de raad van bestuur van de NOS, in de Volkskrant. Mat Herben van de LPF liet vorige week weten dat hij met de publieke omroep nog een appeltje had te schillen. De NOS vroeg daarop per brief om uitleg, maar kreeg nog geen antwoord.Van Beers: “We willen wel eens weten waaraan ze zich precies gestoord hebben.Pim Fortuyn leek het met de media nogal goed te kunnen vinden.” LPF’er Cor Eberhard zei onlangs in een interview dat de publieke omroep 150 miljoen moet bezuinigen en met twee tv-netten toe kan in plaats van drie. (NOStt)

“ADMINISTRATIE UPC COMPLETE CHAOS”

Door de overgang naar een nieuw computersysteem heeft kabelbedrijf UPC tienduizenden spookrekeningen verstuurd voor bedragen die al betaald zijn. De Consumentenbond raadt klanten aan de automatische betaling te stoppen, en alleen nog die rekeningen te betalen, die aantoonbaar open staan. Bij AT5 meldden zich de afgelopen dagen honderden klanten met klachten. Ook via de e-mail stroomden de klachten binnen. Bij het hoofdkantoor (Kabelweg) en bij de winkel op de Ceintuurbaan verdringen zich dagelijks vele boze klanten aan de balie. Een aantal gedupeerden hebben de Consumentenbond ingeschakeld. (AT5)

BOMMELDING LEGT UITZENDING CITY FM PLAT

CITY FM heeft vanochtend haar live-uitzending moeten onderbreken vanwege een bommelding. De ochtend-dj’s moesten om negen uur de live-show staken en de studio verlaten. In een nabijgelegen bedrijfspand werd eerder deze ochtend melding gemaakt van een verdacht pakketje. Rond kwart voor tien was het gevaar geweken en konden de dj’s de uitzending weer voortzetten. City FM heeft tijdens de onderbreking van de live-uitzending non- stop muziek uitgezonden.

REGEERAKKOORD: DEFINTIEF GEEN VEILING

Het regeerakoord van CDA, LPF en VVD spreekt wel van een snelle procedure om FM-frequenties te vergeven, maar zal behalve prijs ook de kwaliteit laten gelden. Er komt geen veiling. In het regeerakkoord staat de volgende passage over de verdeling van de etherfrequenties: “Het kabinet dient spoedig de voor- bereidingen te treffen om in 2003 de radiofrequenties voor de commerciële omroep langjarig te verdelen. De verdeling van de frequenties zal geschieden op basis van een vergelijkende toets aan de hand van objectieve criteria – waarbij het aanbod ten aanzien van de hoogte van de jaarlijkse vergoeding die partijen bereid zijn te betalen voor de concessie, een belangrijke component zal zijn.’  Kortom, een kwalitatieve selectie, maar ook een prijs voor de FM-frequentie; de middenweg tussen de twee tot nu toe geopperde uitersten: veilen voor de hoogste bieders en een ‘beauty contest’ waarbij de meest geschikt geachte kandidaten vergunningen krijgen.

LASERFM UIT DE LUCHT GEHAALD

Zondag ochtend is de vrije radiozender LaserFM uit de lucht gehaald door de Divisie Telecom en de recherche. De inval vond plaats in de studio van LaserFM in de Latherusstraat 7 in Amsterdam Noord. Een medewerker van Laser FM bericht dat “alle studio apparatuur en processing in beslag isgenomen.” Tegen een van de medewerkers van Laser FM is proces verbaal opgemaakt. Er is gesproken met ambtenaren van de RDR en er zijn zelfs foto’s gemaakt. LaserFM zal alles op alles zetten om volgend weekend weer in de lucht te zijn.

“THE BOX GAAT STRIJD AAN MET MTV/TMF”

De interactieve muziekzender The Box heeft een nieuw gezicht. Een moderner logo, aanpassingen in de programmering, drie nieuwe platforms gericht op een oudere doelgroep en nieuwe internetsites moeten het station onder andere meer gezelligheid geven. The Box, ooit bedacht door directeur Maarten van den Biggelaar van Quote Media, gold jaren als de enige volledig interactieve 24- uurs muziekzender van Nederland. Het concept is gebaseerd op een jukebox die is gevuld met videoclips. Per regio (inmiddels zijn dat er vijftig) kunnen de kijkers zelf via de telefoon bepalen welke clips te zien zijn. Hoewel The Box al jaren een sluimerend bestaan leidt, ziet MTV wel wat in dit concept. Sinds de overname van TMF wordt deze Nederlandse variant immers omgebouwd tot een vergelijkbare interactieve zender.

BBC WORLD EN CNN IN DE LIFT

Zowel BBC World als CNN hebben het voorbije jaar aanzienlijk meer Europese kijkers gelokt dan het jaar ervoor. Dat ging vooral ten koste van zenders als Euronews en Sky News. Dat blijkt uit de jongste cijfers van de European Media & Marketing Survey (EMS). De Standaard.

TV-RECLAMEBESTEDINGEN IN TWEEDE KWARTAAL GESTEGEN

In het tweede kwartaal 2002 zijn de netto reclamebestedingen met 7 procent toegenomen ten opzichte van hetzelfde kwartaal van vorig jaar. Dit meldt SPOT, de brancheorganisatie van de Nederlandse tv- reclamebedrijven. De sterke toename van de bestedingen is mede te danken aan de terugkeer op televisie van branches die in 2001 een stap terug moesten doen: telecommunicatie, internetaanbieders en autofabrikanten. Deze sectoren behoren tot de grootste groeiers van het tweede kwartaal. Andere opvallende groeiers zijn de diverse soorten dranken (updranken, yoghurtdranken, bier, koffie) en convenience producten (bijvoorbeeld kant en klaar maaltijden). SPOT verwacht dat het jaar 2002 verder succesvol zal verlopen. De eerste tekenen wijzen op een voortgaande groei in het komende najaar. Het tweede kwartaal kenmerkt zich ook door een relatief hoge kijkdichtheid. Dat is te danken aan de uitzonderlijk verlopen verkiezingsstrijd in april/mei en het WK voetbal in juni. (Adformatie)

HOFSTAD BRENGT JAZZ THUIS

In het kader van het North Sea Jazz festival brengt Hofstad Radio ook dit jaar weer een reeks van 7 programma’s met bekende, maar juist ook onbekende artiesten van North Sea Jazz. Daarnaast is aandacht voor de actuele informatie het festival, de optredens in de stad (NSJ heats The Hague) en in het Statenkwartier (NSJ heats the Fred) met verschillende reportages. Aan bod komen onder meer: Al Jarreau, Angie Stone, Tuck & Patty, St Germain, Zucco 103, Koop, Chaka Khan, Al Di Meola, Marcus Miller en Gino Vanelli. North Sea Jazz op Hofstad is dagelijks te beluisteren van maandag 8 juli tot en met zondag 14 juli tussen 19.00 en 21.00 uur. Kabel: 100.8 (Den Haag) en 95,9 (Regio), het audiokanaal van kabelkrant Infothuis en in Scheveningen ook in de ether via 96.0 FM. (Hofstad)

DE WILDE PROGRAMMADIRECTEUR BIJ CANAL+ BENELUX

Canal+ heeft Eddy De Wilde benoemd tot programmadirecteur van de Benelux-afdeling. De Wilde is hoofdredacteur geweest van de RTL-nieuwsdienst in Belgie en presenteerde er ook het televisie- journaal. Tot het voorjaar 2002 was hij programma- en informatiedirecteur bij de Franstalige commerciële zender.

TOT 150 BANEN WEG BIJ CASEMA

Kabelbedrijf Casema wil nog dit jaar stevig reorganiseren. De ingreep zal 120 tot 150 banen kosten. Gedwongen ontslagen zijn daarbij niet uitgesloten. Door de maatregelen moet het bedrijf in 2004 weer winst maken. Volgens de directie zijn kostenreducties noodzakelijk omdat de markt voor kabeldiensten zich momenteel minder florissant ontwikkeld dan eerder was voorzien. Casema zegt zich sinds 1997 met miljoeneninvesteringen te hebben voorbereid op de toekomst, maar de verwachte groei is uitgebleven.

KABELAARS SCHAKELEN OVER OP SATELLIET-ONTVANGST BBC

Een groot aantal kabelmaatschappijen is voor de ontvangst van de zenders BBC 1 en BBC 2 overgestapt op de aanlevering vanaf de satelliet. Een groot voordeel van deze aanlevering is de constant goede beeldkwaliteit, ook bij weersomstandigheden die in het verleden vaak atmosferische stortingen veroorzaakten. Voor kijkers met een breedbeeld-tv heeft de satelliet-aanlevering het voordeel dat een groot aantal programma’s op BBC 1 en BBC 2 in breedbeeld worden doorgegeven. Er zijn echter ook nadelen verbonden aan deze nieuwe manier van aanlevering: kijkers zonder breedbeeld-tv krijgen een “platter” beeld en het ontvangen van Ceefax (teletext) is, op een enkele pagina na, niet meer mogelijk. Kabelaar Casema zegt in samenwerking met de BBC nog op zoek te zijn naar een oplossing voor het “platte” beeld. (HVB)

RTL5 BOERT GOED DANKZIJ WIMBLEDON

De prima prestaties van Sjeng Schalken en Richard Krajicek op het tennistoernooi van Wimbledon hebben RTL5 geen windeieren gelegd. De kijkcijfers namen deze week bijna elke dag toe. De rechtstreekse uitzendingen worden gemiddeld door ongeveer 400.000 mensen bekeken, wat erg hoog is voor uitzendingen die voornamelijk overdag zijn. Woensdagavond werden de hoogste kijkcijfers gemeten; 1,2 miljoen mensen zagen Richard Krajicek winnen van Mark Philippoussis. Wimbledon is nog tot en met zondag te zien op RTL5.

TOURQUIZ OP ESSENT’S INFO-TV

Info tv, de servicezender voor abonnees van Essent Kabelcom, organiseert rondom de Tour de France een speciale wielerquiz. Hoofdprijs van de quiz is een unieke Gazelle racefiets; nummer 1 van een limited edition die speciaal gemaakt is voor het Gironingen-evenement in Groningen. Kijkers in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland kunnen iedere dag meespelen met de quiz. Elke dag tussen start en finish van de Tour wordt een vraag over ‘s werelds grootste wielerronde gesteld. Wie meedoet via Info tv, maakt naast de speciale fiets ook nog kans op een kleurentelevisie. (Essent)

CARTOON NETWORK TERUG BIJ CAI WESTLAND

In veel gemeenten is de afgelopen periode Cartoon Network van het kabelnetwerk verdwenen. Bij het kabelnet van CAI Westland is Cartoon Network weer toegevoegd aan het televisiepakket. Cartoon Network is elke dag te zien tussen 06.00 en 22.00 uur op het kanaal van TCM.

CASEMA PAST TARIEF ANNEXATIE-WIJK AAN

In verband met de overgang van Leidschenveen en Ypenburg naar de gemeente Den Haag zijn de tarieven voor de ontvangst van radio in televisie in beide nieuwbouwwijken op gelijk niveau gebracht. Derhalve gelden per 1 juli 2002 nu ook in Leidschenveen de volgende tarieven: Standaardpakket EUR 10,69, Basispakket EUR 7,57

CASEMA ZET BNR OP ZOETERMEERSE KABEL

Op 10 juli a.s. wordt het radiopakket in Zoetermeer aangepast. Casema heeft besloten de radiozender Deutsche Welle te vervangen door de radiozender Business Nieuws Radio. BNR is vanaf 10 juli te vinden op 100.4 MHz (mono). Deze week is Radio AWBC Tamara toegevoegd op advies van de Zoetermeerse Programmaraad. (95,9 MHz stereo).

BBC IN CHINA UIT DE LUCHT GEHAALD

PEKING – China heeft de televisie-uitzendingen van de Britse BBC uit de lucht gehaald omdat in een van haar programma’s verboden materiaal zou zijn uitgezonden. Een woordvoerder van de Chinese televisie zei dat de uitzendingen op 1 juli zijn stopgezet en dat de opheffing tijdelijk is. Lees verder in de Standaard.

BSKYB BETAALT 146 MILJOEN VOOR ENGELS VOETBAL

De wedstrijden van de Engelse Football League, waarin de 72 ploegen van de First, Second en Third Division zitten, zullen rechtstreeks door de Britse tv-zender Sky TV worden uitgezonden. Het station betaalt daarvoor ruim 146 miljoen euro voor vier jaar. Hiermee kwam een einde aan drie maanden van onzekerheid voor de clubs uit de lagere afdelingen die hun voortbestaan bedreigd zagen door de faillissementsaanvraag van ITV Digital. Dat tv-station kon zijn financiële afspraken niet meer nakomen, waardoor vele clubs naar hun geld konden fluiten.

MARATHON-RECHTSZITTING OVER ETHERFREQUENTIE

Woensdag is voor de rechtbank in Rotterdam de zaak van start gegaan die Veronica en andere partijen tegen de overheid hebben aangespannen. De eisers vragen schorsing van overheidsbesluiten rond de verdeling van etherfrequenties. Achttien advocaten houden zich met de in totaal 95 gebundelde rechtszaken bezig. Bezwaar tegen de vergelijkende toets werd naar voren gebracht door Veronica en door de NRG, ID&T Radio, Q the Beat, Radio Nationaal, nieuwkomer WRON (een grote buitenlandse partij), Radio 10 FM, Business Nieuws Radio, Radio 538, Fresh, de OLON en SALTO. De behandeling van de zaak duurde in totaal bijna twaalf uur. De uitspraak is op 24 juli.

NIGHTTOWN WIL FM-FREQUENTIE VOOR RADIOSTATION KINKFM

Nighttown wil dat het radiostation Kink FM een van twee FM- etherfrequenties krijgt die de komende weken worden verdeeld door staatssecretaris Rick van der Ploeg (Cultuur). ,,De wisselwerking tussen podiumprogrammeurs en radiostations is van groot belang. Kink FM speelt daarbij een belangrijke rol voor alternatieve popmuziek, die ook in Nighttown aan bod komt,” zegt Harry Hamelink, programmadirecteur van Nighttown.

VAN DE LUGT WEG BIJ 3FM

Zendercoördinator Paul van de Lugt van Radio 3FM gaat per 1 november aan de slag bij de regionale omroep in Utrecht. Dat heeft een woordvoerder van de NOS woensdag gezegd. Hij wordt algemeen directeur van de nog op te richten fusie-omroep. RadioM, Omroep Utrecht en Kanaal 9 willen per 1 september als een omroep in de provincie Utrecht fungeren. Tot 1 november blijft Van de Lugt gewoon aan als zendercoördinator.

THE BOX START VRIJDAG NIEUWE PROGRAMMERING

Muziekzender The Box introduceert vrijdag haar nieuwe programmering met de thema-avond Rhythm Nation. De hele avond zijn clips te zien met dancemuziek. Tevens zal aanstaande vrijdag de “look” van het station drastisch veranderen. Rhythm Nation is een van de drie vaste thema- avonden, naast Urban Vibes op maandag en On the Roxx op woensdag, die de herpositionering van de muziekzender bepalen. De thema-avonden bestaan voorlopig alleen uit clips, nieuwe programma’s volgen in de loop van het jaar. Het is bovendien de bedoeling dat de thema’s als submerk gaan dienen. The Box wil behalve tv-programmering evenementen, cd-labels, merchandise en internetsites aan de submerken hangen. De drie merken krijgen een eigen logo. (Adformatie)

REGEERAKKOORD: PUBLIEKE OMROEPEN MOETEN INLEVEREN

De publieke omroep moet van het nieuwe kabinet dertig miljoen euro inleveren op haar begroting. Vooral de LPF en de VVD hebben hiervoor gepleit. De partijen zijn overeengekomen dat de omroepen net als alle ministeries vijf procent op hun begroting gekort zullen worden. NOS-voorzitter Wolfenssperger laat weten dat dit het voortbestaan van drie publieke zenders mogelijk in gevaar brengt. Het CDA slikt de bezuinigingen, ondanks dat het feit dat CDA-leider Balkenende lang vice- voorzitter van de NCRV was.

TV-DEAL UNILEVER IN ENGELAND ONDERZOCHT

De Independent Television Commission (ITC) in Engeland gaat Unilevers deal met tv-groep ITV, ter waarde van 320 miljoen pond, tegen het licht houden. De vraag is of de vrije concurrentie wordt geschaad. Volgens de Britse ITC-organisatie heeft een concurrerend tv-bedrijf zijn zorgen geuit over de transactie, die een gezonde concurrentie in de weg zou staan. Het mediabureau van Unilever is Initiative Media. De deal zou Unilever een korting van 25 pct op de kosten van zendtijd hebben opgeleverd, zo meldt Marketing. (Adfo)

LAROES OPVOLGER HAASBROEK BIJ NOS-JOURNAAL

Hans Laroes (47) is benoemd tot algemeen hoofdredacteur van het NOS Journaal. De NOS heeft dat woensdag bekendgemaakt. Laroes volgt Nico Haasbroek op. De laatste trad 22 mei af wegens verschil van mening over de manier van leidinggeven.

CLAIM ENDEMOL BIJ ZORGLOTERIJ

Endemol heeft het faillissement aangevraagd van de Zorgloterij, onderdeel van de Stichting Financiering van Zorgvernieuwing en Zorgverbetering. Het mediaconcern eist 3,6 miljoen euro van initiatiefnemer Harry van der Weiden, die de afgelopen maanden met twee andere loterijen onderhandelde over overname. De faillissementsuitspraak is aanstaande vrijdag. Endemol produceerde dertien weken lang de tv-uitzendingen over de loterij ten bate van de Nederlandse gezondheidszorg op SBS6 met presentator Peter Jan Rens. De formule sloeg niet aan, zo meldt het Algemeen Dagblad.(Adformatie)

RAI BINDT ALSNOG IN

De Italiaanse publieke omroep Rai heeft gisteren aangegeven komend televisieseizoen de populaire journalist Enzo Biagi opnieuw een programma te laten presenteren. Biagi’s vijf minuten durende programma werd eerder geschrapt, volgens velen omdat premier Berlusconi kritiek had op de journalist. Biagi liet regelmatig tegen- standers van Berlusconi aan het woord. Na een stroom van kritiek mag Biagi nu terugkomen. Het is onduidelijk of het actualiteitenprogramma van de kritische journalist Michele Santoro, dat eveneens werd geschrapt, opnieuw zal worden uitgezonden. (NRC)

UPC MOET CANAL+-BOEKET DOORGEVEN

UPC moet 5 programma’s van Canal+ op de Amsterdamse kabel doorgeven, zo heeft de Opta vanmiddag beslist. Het conflict tussen de twee kabelbedrijven loopt al sinds 1999. UPC weigerde 5 programma’s van Canal+ door te geven, omdat de kabelcapaciteit te kort zou schieten. Dat bezwaar is vervallen en UPC moet Canal+ digitale toegang geven tot zijn netwerk. Binnen zes weken moet UPC Canal+ een voorstel doen op basis van ‘een kostengeoriënteerd tarief en tegen transparante en non-discriminatoire voorwaarden’. Amsterdammers moeten over enkele maanden naar Canal+ 16/9, X-zone, Cinecinemas, Canal+ EPG en Pilot kunnen kijken. (Planet Multimedia)

WOLTHUIS INVALLER ONTBIJTNIEUWS

RTL. 4 heeft voor het RTL-Ontbijtnieuws een nieuwe nieuwslezeres aangenomen. Het gaat om Femke Wolthuis die geregeld zal invallen voor Jan de Hoop. Wolthuis is in de regio Utrecht bekend bij de lokale TV-zender Kanaal 9. (oa. NOSTT)

AWBC TAMARA OP DE KABEL IN ZOETERMEER

De commerciele radiozender AWBC Tamara is sinds 2 juli te ontvangen via het Zoetermeerse kabelnet. De radiozender met voornamelijk aandacht voor de Antilliaanse gemeenschap is op de Zoetermeerse kabel te ontvangen op 95,9 MHz (stereo).

PROGRAMMARAAD: ID&T VAN DE KABEL IN WEST-BRABANT

De Programmaraad van West-Brabant heeft in haar advies voor de indeling van het radio-pakket in West Brabant (o.a. Roosendaal, Bergen op Zoom, Woensdrecht en Zundert) besloten om de commerciele radiozender ID&T te schrappen uit het aanbod. Inmiddels is ID&T Radio een actie gestart om ID&T Radio te behouden voor West Brabant

RTV NOORD KAN DURE PROGRAMMA’S NIET BETALEN

RTV Noord kan dure radio en televisieprogramma’s niet meer betalen. Dure programma’s moeten daarom waarschijnlijk worden afgestoten. Dat zegt directeur –hoofdredacteur Roel Dijkhuis in het ledenblad van de afdeling Groningen van het CDA. Daarin staat een verslag van een bijeenkomst van een werkbezoek van CDA voorman Balkenende aan Groningen. Tijdens die bijeenkomst maakte Dijkhuis melding van de slechte financiële situatie van RTV Noord en vroeg hij meer geld voor regionale omroepen. (GIC)

“BANKEN REKKEN LIJDEN UPC”

UPC krijgt van de banken en het moederbedrijf United Global Com (UGC) uitstel van de betaling van rente tot 15 juli. Vandaag liep een eerdere termijn af. Bij de banken staat UPC voor 4 miljard euro in het krijt. De banken hebben het recht de leningen terug te vorderen, maar sinds maart is er de afspraak dat UPC nog de gelegenheid krijgt z’n liquiditeitsproblemen zelf op te lossen. Ook obligatiehouders wachten nog op hun rente. UPC worstelt met een schuldenlast van ruim 10 miljard euro, die voor 6 miljard euro uit obligaties bestaat.

DRIE MILJOEN NEDERLANDSE TV-KIJKERS VOOR WK-FINALE

Gemiddeld drie miljoen Nederlanders hebben de finale van het wereldkampioenschap voetbal zondagmiddag gevolgd via de televisie. In het laatste kwartier kwam daar nog een half miljoen nieuwsgierige televisiekijkers bij. Dat heeft de NOS maandag bekendgemaakt.

SANDERS NOG EENS VIJF JAAR AVRO-VOORZITTER

Martijn Sanders is opnieuw voor een periode van vijf jaar benoemd tot voorzitter van de Avro. Sanders is onder meer initiatiefnemer van de vernieuwde bestuursstructuur van de AVRO die in 2000 is ingegaan. Volgens de AVRO is onder zijn voorzitterschap de omroep ‘gekanteld’ naar een inhoudsgerichte organisatie. De voorzitter zei zaterdag dat de Avro ‘op de goede weg is en structureel werkt aan zijn legitimatie als publieke omroep’ (ANP).

RADIO 1 BLIJFT OP INTERNET

Het bericht dat Radio 1 niet meer live via internet te beluisteren zou zijn, berust op een misverstand. Een onduidelijk mailtje binnen de omroep had omroepmedewerkers die indruk gegeven. De boodschap hield in feite vooral in dat voor de techniek overgestapt wordt van RealAudio op WindowsMedia. (Villamedia)

DRIEHOOFDIGE DIRECTIE NOB

De directie van het NOB bestaat sinds half juni uit Ton Tekstra, Kees Schouten en Erik Huizer. Tekstra geeft als algemeen directeur leiding aan een driehoofdige directie. Sinds 1995 is hij al directeur van het NOB. Operationeel directeur Schouten maakt sinds 1990 deel uit van het management. Huizer wordt directeur business development en is vanaf 2000 werkzaam bij het NOB. Inmiddels is Bernard Kobes (41) benoemd tot directeur van DutchView, een meercamerabedrijf dat is voortgekomen uit de herstructurering van het NOB. (Adformatie)

OPTA: NOZEMA MAG BP GEEN OPSLAG BEREKENEN

Omroepzendermaatschappij Nozema mag concurrent Broadcast Partners geen extra winst- en risico-opslagen in rekening brengen voor het gebruik van masten en antennes. Dat blijkt uit een uitspraak van telecomtoezichthouder Opta, aldus Broadcast Partners woensdag. Broadcast Partners is geen normale klant van Nozema, maar een concurrent die opereert op dezelfde markt. De vergoeding die Nozema mag rekenen zijn de kostprijs met een toeslag van iets meer dan 5 procent. De klacht spitst zich vooral toe op het gebruik van de Hilversumse zendmast. Oprichting van een nieuwe mast stuit op grote maatschappelijke ezwaren, want niemand wil een mast van 200 meter in zijn achtertuin, aldus Broadcast Partners.

KORT GEDING LEIDT TOT STOPPEN RECLAME KPN

Onder de dreiging van een kort geding door Tele 2 is KPN Telecom gestopt met reclame over onder meer tarieven via televisie, radio, dagbladen en direct mailing. Ook Tele2 stopt met een reclame, waarin KPN wordt genoemd. Volgens Tele 2 is de direct mail van KPN, waarin wordt gesteld dat het in de meeste gevallen goedkoper bellen en internetten binnen de regio aan zou bieden dan andere aanbieders zoals Tele2, misleidend. De televisie- en radiospotjes,advertenties in de dagbladen en informatie op de website van KPN Telecom dienden ter ondersteuning van de direct mailing. Deze is nu gestaakt nadat de folder ondertussen naar zo’n 450.000 Nederlandse adressen was gestuurd.

ONDERZOEK NAAR ROL RAAD VOOR DE JOURNALISTIEK

Hoogleraar journalistiek H. Lockefeer van de Rijksuniversiteit Groningen gaat een onderzoek doen naar de rol van de Raad voor de Journalistiek. Het Bedrijfsfonds voor de Pers steunt het onderzoek met maximaal 25.000 euro. Dat bracht het fonds woensdag naar buiten. Door het werk van Lockefeer moet er meer inzicht komen in het functioneren van de raad. Bovendien moet het bouwstenen aanleveren voor ,,een verdieping van het debat in en buiten de journalistiek over het bestaansrecht van dit college”. De bevindingen worden gebundeld in een boek. De laatste keer dat zo’n publicatie het levenslicht zag, is bijna vijftien jaar geleden.

“KLEINE LEEGLOOP BIJ MTV/TMF”

Muziekzenders MTV/TMF zien drie veejays vertrekken naar andere zenders en zijn begonnen met screentests voor nieuw talent. Dat liet een woordvoerster woensdag weten. Na Daphne Bunskoek hebben ook Renée Zwaneveld en Romeo Egbeama hun vertrek aangekondigd. Zwaneveld gaat naar SBS6 waar ze samen met Bart Ettekoven (ex-Goede Tijden en Rabo Top 40) het dagelijkse programma Tabloid gaat presenteren. Romeo Egbeama gaat naar een zender van de Holland Media Groep (RTL4/5 en Yorin), maar onduidelijk is nog welk programma hij gaat presenteren en op welke HMG-zender. Eerder werd al duidelijk dat Daphne Bunskoek het nieuwe ochtendprogramma op Nederland 1 gaat presenteren.

GEEN NIEUWE AFLEVERINGEN TELETUBBIES

Er komen geen nieuwe afleveringen meer van de Britse poppenserie Teletubbies. Dat meldt de Belgische krant De Morgen. De geestelijke moeder Ann Wood, tevens hoofd van het productiehuis Ragdoll, wil er ondanks aandringen van de BBC nu mee kappen. Wood zegt dat het verder uitmelken van de serie de kwaliteit zou ondermijnen. Sinds 1997 zijn er 365 afleveringen van de Teletubbies opgenomen. Dat is volgens Wood net genoeg om een jaar lang elke dag heruitzendingen te maken. De verkoop van poppen en kleding met Tinky Winky, Dipsy, Lala en Poo brengt de BBC jaarlijks 20 miljoen euro op. (VRTtxt)

RADIO NATIONAAL GAAT NON-STOP

“Door het falende beleid van de overheid inzake de herverdeling van FM-etherfrequenties vallen bij Radio Nationaal negen ontslagen.” Dat bericht de commerciele radiozender in een persbericht op haar website. Radio Nationaal was één van de grootste kanshebbers bij de vergelijkende toets die tot een tijdelijke verdeling van twee resterende pakketten FM-frequenties had moeten leiden. Door het wegvallen van een FM-toekomst moet er bezuinigd worden. Radio Nationaal zal daarom per 1 augustus volledig geautomatiseerd worden en uitsluitend non-stop muziek uitzenden. Hiermee vervalt de werkgelegenheid voor driekwart van de medewerkers.Tot de mensen die vanaf 1 augustus niet meer bij Radio Nationaal te  horen zijn bevinden zich ervaren radiomakers als Bart van Leeuwen, Chiel Montagne, Karel van Cooten, Imca Marina en Bob van Dam en René Verstraten.

CASEMA: STORING TREFT ONTVANGST PUBLIEKE ZENDERS

Een storing die waarschijnlijk is opgetreden door het onweer bij het Casema-ontvangststation in Driebergen zorgt ervoor dat een groot deel van de Casema-abonnees sinds dinsdagavond 19.00 uur verstoken van Nederland 1,2 en 3 en de publieke radiozenders Radio 1, Radio 2, 3Fm en Radio 4. Casema ontvangt deze zenders in Driebergen en verspreidt ze vanuit daar via het interne Casema-netwerk naar de andere kopstations. De storing was rond 19.30 uur opgelost.

MIDDELHOFF KAN NAAR AOL TIME WARNER

De bij Bertelsmann opgestapte Thomas Middelhoff heeft een aanbod gekregen van AOL Time Warner. Dat zoekt een chief operating officer nadat Robert Pittman daar vorige week vertrok. Het is volgens Brandrepublic niet duidelijk of Middelhoff deze baan is aangeboden. Ook waren er geruchten dat hij de nieuwe baas bij Deutsche Telekom zou worden, maar die werden ontkend. Bertelsmann en AOL hebben een joint venture met AOL Europe. AOL kocht begin dit jaar Bertelsmann’s belang van 49 procent. (ADformatie)

UPC KRIJGT UITSTEL TOT 12 SEPTEMBER

Banken en United Global Com (UGC) geven UPC opnieuw uitstel, ditmaal tot 12 september. Dit maakte UPC maandag, de dag waarop een eerdere termijn verliep bekend. De banken en UGC beloven hiermee tot 12 september geen gebruik maken hun recht om de bij UPC uitstaande leningen op te eisen. Onder de condities van de leningen mogen zij dit doen indien UPC tegenover obligatiehouders in gebreke blijft. Als gevolg van het recent gesloten akkoord met UGC en het comité van obligatiehouders zal UPC de komende rentebetaling van 124 miljoen euro, die obligatiehouders op 1 augustus zouden behoren te krijgen, overslaan. Daarmee blijft UPC officieel in gebreke jegens de obligatiehouders. (De Financiele Telegraaf)

RUZIE OVER NIEUWE NAAM ONTBIJT-TV

De eerste uitzending moet nog plaatsvinden, maar er is nu al ruzie over de naam van het nieuwe ochtendprogramma Goedemorgen Nederland, vanaf september op Nederland 1. De merknaam Goedemorgen Nederland blijkt te zijn vastgelegd door de commerciële concurrent SBS Broadcasting (SBS6, NET 5 en V8). De mediagroep heeft de naam in november 1997 laten registreren voor het produceren en uitzenden van tv-programma’s. “Het woord Nederland keert terug in tal van SBS-programma’s, het onderstreept ons Hollandse karakter”, zegt woordvoerder Edger Hamer van SBS. “Denk aan Hart van Nederland, ons nieuwe programma De Stem van Nederland en het in 1999 uitgezonden magazine Goedenavond Nederland. Het is voor ons dan ook onacceptabel dat nu anderen onze naam claimen.”

“DRAADLOOS NETWERK BOVEN LEIDEN”

Leiden wordt langzaam ‘ingesloten’ door een onzichtbaar web: het draadloos computernetwerk van Wireless Leiden. Het werkt via radiogolven en de mogelijkheden lijken eindeloos. Films bekijken die een vriend aan de andere kant van de stad heeft klaarstaan op zijn computer, bijvoorbeeld. Of live vanachter je computer de raadsvergaderingen volgen en dan ook nog eens je stem laten horen. Inmiddels strekt het netwerk zich uit over een groot deel van de binnenstad.

NEW SKIES PLANT TWEE NIEUWE SATELLIETEN

Met zes satellieten behaalde communicatie-onderneming New Skies in tweede kwartaal van dit jaar een omzet van ruim 49 miljoen dollar. Dat is 7,5 procent minder dan een jaar geleden. Op termijn wordt echter gerekend op een groei in de vraag naar video- voice, data- en internetcommunicatiediensten. Het bedrijf heeft dan ook twee nieuwe satellieten in bestelling.

MEER COMEDY EN DRAMA BIJ PUBLIEKEN

Nederland 1, 2 en 3 kenmerken zich het komende winterseizoen door het uitzenden van meer comedy- en dramaseries. Dit bleek tijdens de STER-presentatie voor de reclamewereld. Onder meer de ziekenhuisdramaserie  ‘Hartslag’, zes nieuwe Telefilms en de Vlaamse detectiveserie ‘Stille Waters’ moeten meer kijkers opleveren voor de publieke omroepen. Bovendien komt er op Nederland 2 een horizontaal comedyblok, waarin op wisselende tijden iedere avond een comedyserie wordt uitgezonden.

PRESENTATOR RADIO M KAAPT DOMEINNAAM HEINSBROEK

Radiopresentator Coen Swijnenberg van Radio M heeft de domeinnaam Hermanheinsbroek.nl geregistreerd. Coen wilde laten zien “dat het van belang is om je eigen naam vast te leggen”. “Ik had van mijnheer Heinsbroek toch wel verwacht dat hij zijn naam zou hebben vastgelegd,” aldus Coen op WebWereld. Herman Heinsbroek is de nieuwe minister van Economische Zaken. Eduard Bomhoff (Volksgezondheid) en Arend Jan de Geus (Sociale Zaken) hebben hun domeinnaam ook nog niet geregistreerd. De radiopresentator wil het domein best teruggeven aan Heinsbroek. “Maar daar moet wel wat tegenover staan. Het zou natuurlijk ontzettend leuk zijn als hij in mijn radioprogramma kwam.”  (Nu.nl)

“DEMONSTRATIE” HOFSTAD RADIO VERBODEN

Een ‘demonstratie’  tegen het afgekondigde verbod van harde muziek in of rondom vervoersmiddelen op de boulevard van Scheveningen die door Hofstad Radio was georganiseerd is verboden. De demonstratie was niet aangemeld bij de politie van Den Haag.

SCR HOUDT VAN AAN TOETS

De Samenwerkende Commerciële Radiostations (voorzitter: Robin Linschoten) gaan er vanuit dat het kabinet het regeerakkoord uitvoert en snel de commerciële frequenties langjarig verdeelt d.m.v. een vergelijkende toets. De gerechtelijke uitspraak dat de frequenties moeten worden geveild is volgens de stations gebaseerd op zwalkend beleid en rommelige regelgeving van vorige kabinetten. De stations vrezen faillissementen na hun jarenlange investeringen, terwijl de publieke radio gratis frequenties krijgt en bijna de helft van de reclamegelden opstrijkt. (o.a. Villamedia)

ARTE OP DE KABEL BIJ MULTIKABEL

Multikabel geeft sinds dinsdag de zender Arte door. Deze cultuurzender is toegevoegd na positief advies van de Programmaraad. Arte wordt uitgezonden op 52+, 720 MHz. Alle abonnees in het Multikabel-verzorgingsgebied, met uitzondering van Laren, Muiden en Ilpendam, kunnen vanaf dinsdag 23 juli kijken naar de nieuwe zender. ARTE is een publieke Europese cultuurzender, met programma’s die geschikt zijn voor alle kijkers.

“SPANJAARDEN ONTEVREDEN NA GESPREK ESSENT”

De Spaanse gemeenschap heeft een katterig gevoel overgehouden aan een gesprek met Essent Kabelcom. Inzet was de terugkeer van de zender TVE op de kabel. Dat kan, maar dan wel tegen betaling. Een stapel met tweeduizend handtekeningen lag klaar voor Jan Mensinga, manager kabeltelevisie bij Essent. Allemaal krabbels van boze Spanjaarden uit Deventer, Den Bosch en Venray, die het onbegrijpelijk vinden dat de kabelaar op 1 juni de Spaanse televisiezender TVE Internacional uit het zenderpakket schrapte. Het voor Spanje toch al niet succesvol verlopen WK voetbal moest ook nog eens in het Nederlands worden gevolgd.

MART SMEETS ONDERSCHEIDEN

Mart Smeets,die dit jaar voor de laatste keer in de Tour de France actief is als verslaggever,is door Tourdirecteur Jean-Marie Leblanc onderscheiden voor 30 ‘Tourdeelnames’, meldt de NOS. Smeets, die de Tour voor de eerste keer in 1973 voor de radio versloeg, kreeg van Leblanc de officiele ereplaquette van de Tour de France. (NOStt)

ACTEUR LUC PHILIPS IS OVERLEDEN

In het Belgische Zoersel is de acteur Luc Philips overleden. Hij was 87 jaar. Philips was een van de bekendste toneelacteurs in Vlaanderen. Hij werd vooral bekend door zijn rollen in erg populaire tv-series van de BRT in de jaren ’60 en ’70. Zo was hij onder meer te zien als spek-slager in “Jeroom en Benzamien” maar hij werd beroemd als pastoor Munte in “Wij, Heren van Zichem”. Aan het einde van zijn carrière speelde hij nog in “Bompa”. (VRTtxt)

‘GOEDEMORGEN NEDERLAND’ OPVOLGER ‘ONTBIJT TV’

Het nieuwe ochtendprogramma op Nederland 1 gaat Goedemorgen Nederland heten. De uitzending, gemaakt door AVRO, KRO en NCRV (AKN-omroepen), wordt waarschijnlijk gepresenteerd door Daphne Bunskoek, nu nog werkzaam bij MTV. ‘Goedemorgen Nederland’ is de opvolger van Ontbijt TV, dat alleen door de KRO werd uitgezonden. De vijftien tot twintig redactieleden krijgen de opdracht om een programma te maken met een hoog journalistiek gehalte. Hoeveel geld voor Goedemorgen Nederland is uitgetrokken wil de NCRV-zegsvrouw niet aangeven. Het programma wordt uitgezonden vanuit een studio in het eigen AKN- pand. De redactie wordt in een naastgelegen villa gehuisvest.

TALKSHOW YVONNE KROONENBERG BIJ RTL4

Het praatprogramma ‘Ferme Jongens’ van Yvonne Kroonenberg is een van de nieuwe programma’s bij RTL4. Hierin interviewt zij bekende mannen met als doel te ontdekken hoe het met ‘de man’ is gesteld. Ook nieuw is ‘Robs Tuinreizen’, waarin tuinman Rob Verlinde de mooiste tuinen van Europa laat zien. RTL4 komt tevens met de nieuwe ziekenhuisreeks ‘IC’. De KLM staat centraal in de docusoap ‘Vliegende Hollanders’. Sybrand Niessen en Manuela Kemp gaan in ‘Gevonden Geld’ op zoek naar geluksvogels, zoals mensen die een ‘onbekende’ erfenis krijgen. (o.a. Telegraaf)

ELK UUR NIEUWS OP RTL5

RTL5 ontpopt zich het komend seizoen als een heuse nieuwszender. Vanaf september gaat RTL5/RTL Z elk heel uur een nieuwsbulletin van ‘RTL Nieuws’ uitzenden. Hiermee zet RTL5 de lijn voort die het RTL Z al heeft ingezet. Daarnaast blijft RTL5 een ‘mannenbolwerk’ met veel voetbalprogramma’s. Ook brengt RTL de Formule 1 en Wimbledon. Nieuw is een dagelijks mannenmagazine. Ook nieuw: ‘Supercars’, waarin wordt gezocht naar racetalent, en de serie ‘Stingers’ over undercover-agenten. De muzikale talkshow ‘Wintertijd’ blijft. (o.a. Telegraaf)

“LPF NIET TEGEN PUBLIEKE NIEUWSZENDER”

De bezuiniging van 30 miljoen op de NOS zou volgens LPF- fractieleider Mat Herben niet moeten leiden tot het uitstellen van de 24 uurs nieuwszender en het op een laag pitje zetten van de activiteiten op internet. Maar “ze moeten gewoon eens reorganiseren, de bureaucratie aanpakken”. De LPF wil bij de evaluatie van de Mediawet, in 2004, het functioneren van de Raad van Toezicht van de publieke omroep aan de orde stellen. Herben: ‘De Raad bestaat nu uit vertegenwoordigers van de omroepen en beoordelen dus zichzelf. We moeten in een dialoog met de samenleving zoeken naar mogelijkheden om die raad werkelijk onafhankelijk te maken, dus zonder onderonsjes.’ (Villamedia)

YORIN VERRUIMT DOELGROEP

De Holland Media Groep (HMG) gaat de doelgroep van het probleemkindje Yorin verruimen. Dat bleek donderdag tijdens de winterpresentatie van HMG (RTL4/5 en Yorin). Yorin wil voortaan ook oudere kijkers van dienst zijn. Aanvankelijk was de doelgroep vastgesteld op 20- tot 34-jarigen, maar de zender wil vanaf september ook mensen buiten die doelgroep bereiken. ,,Ik ben zelf 52 en wil ook tv kunnen kijken”, aldus Van der Goot. ,,De merknaam Yorin is heel bekend, maar het concept werd in het geheel niet ingevuld door de programmering. Kijkers raakten de draad kwijt”, zei L. van der Goot, directeur- televisie van HMG.

HMG BOOS OVER SMS-DIENST NOS

De Holland Media Groep (RTL en Yorin) en de NOS zijn in conflict gekomen over de sms-dienst van de publieke omroep tijdens de Tour de France. De sms-dienst biedt wielerliefhebbers tegen betaling nieuws aan over het grootste wielerevenement ter wereld. Volgens de commerciële zenders maakt de NOS zich met deze dienst schuldig aan ‘commerciële nevenactiviteiten’. Die zijn niet toegestaan in de Mediawet. De HMG overweegt nu stappen te nemen. Volgens de NOS is er niets aan de hand; de sms-dienst zou wel toelaatbaar zijn. (ad)

‘NL BOULEVARD’ VERDER ALS ‘NL DEZE WEEK’

Het nieuwe roddelblad NL Boulevard heet voortaan NL Deze Week. Dat heeft hoofdredacteur L. van Rooijen donderdag bekendgemaakt. NL Boulevard is sinds vorige maand op de markt. Twee weken geleden bepaalde de president van de rechtbank in Haarlem dat het blad van naam moest veranderen, omdat de naam te veel lijkt op het glossy magazine Blvd (afkorting van Boulevard). NL Boulevard kreeg twee weken de tijd om de verandering door te voeren. Het blad schreef een prijsvraag uit voor een nieuwe naam. Ongeveer driehonderd mensen stuurden een naam op. Een vrouw uit Scheveningen kwam met NL Deze Week. Het blad met de nieuwe titel ligt vanaf vrijdag in de winkel. (ANP/Trouw)

RECHTER: ALLE ETHERFREQUENTIES VEILEN

De overheid moet de radiofrequenties van alle zenders, dus zowel oude als nieuwe, veilen voor een periode van acht jaar. Dat heeft de bestuursrechter in Rotterdam woensdag bepaald. In afwachting van een definitieve regeling wilde het vorige kabinet eerst een tijdelijke verdeling in elkaar zetten, waarbij ruimte was voor twee nieuwkomers die een jaar over de frequentie konden beschikken. Nieuwkomers als radio Veronica waren het daarmee oneens en spanden de rechtszaak aan. Zij vinden dat er geen technische belemmeringen zijn om alle frequenties nu al te verdelen. De rechter in Rotterdam is het daar mee eens. Hij moest uitspraak doen in 95 geschillen die met deze zaak samenhangen en daarvoor was op 3 juli een zitting nodig die duurde van 09.00 uur tot 23.00 uur. De bestuursrechter vindt dat een definitieve verdeling door langdurige politieke onenigheid tussen kabinet en Tweede Kamer ten onrechte is uitgebleven. Hij wil nu dat het kabinet voor 16 september een veiling aankondigt van de beschikbare frequenties voor commerciële radiozenders. Tweede-Kamerlid Atsma van de grootste regeringspartij CDA reageerde woensdag ,,zeer verbaasd” op de rechterlijke uitspraak. ,,Dit is een politieke kwestie en daar hoeft de rechter zich niet mee te bemoeien.” Sky Radio vind de uitspraak “vervelend”. Veronica is verheugd over de uitspraak van de rechter. Het ministerie van Economische Zaken, dat sinds gaat over radiofrequenties, laat momenteel juristen de uitspraak bestuderen. Het is dan ook nog niet duidelijk of er beroep wordt aangetekend. Het kabinet zal zich hierover beraden.  De uitspraak van de bestuursrechter in Rotterdam heeft voor Nozema “grote negatieve gevolgen”, aldus Nozema in een persbericht. “Het is vanaf nu weer volstrekt onduidelijk wie er straks gebruik gaan maken van het nieuwe FM-netwerk, dat Nozema nu op volle snelheid aan het uitrollen is. Nozema bekijkt welke financiële consequenties uitstel van de verdeling van de commerciële frequenties voor haar zal hebben. Desondanks gaat Nozema door met de uitrol. Op dit moment is bijna 60 procent van het nieuwe netwerk klaar. Wie er gebruik van gaat maken, is echter de vraag.”, aldus Nozema in een persbericht.

RVS: GEEN ERKENNING VOOR DNO

Staatssecretaris Van Leeuwen voor Cultuur en Media hoeft De Nieuwe Omroep (DNO) niet te erkennen als omroep in het publieke bestel. Dat heeft de Raad van State woensdag beslist. Het hoogste rechtscollege stelt dat de programmering niet vernieuwend genoeg is. Het bezwaar van DNO dat het ministerie in haar beoordeling veel te streng is geweest, wijst de Raad van State af. Een minder strikte toetsing zou het omroepstelsel kunnen ontwrichten doordat dan vrijwel elke aanvrager een voorlopige erkenning zou krijgen, blijkt uit de uitspraak.

JEAN NELISSEN EVEN TERUG

Jean Nelissen is woensdagochtend onverwacht tijdelijk teruggekeerd als commentator van de Ronde van Frankrijk bij de NOS. De routinier onder de wielerverslaggevers viel in voor Mart Smeets en Erik Breukink, die vastzaten in een file. Nelissen, die enkele jaren geleden stopte als ‘vaste’ NOS-reporter bij de etappes in de Tour, sprak het Nederlandse volk ruim een half uur ouderwets op de van hem bekende wijze toe. (NOStt)

SBS WIL VOETBAL VERDELEN MET NOS

SBS6 gaat eind augustus om de tafel met de NOS om te praten over de verdeling van de uitzendrechten van het Europese voetbal. Tot dusver is het de NOS die vrijwel al het UEFA-voetbal uitzendt, zowel de Champions League als UEFA Cup. Door een EU-besluit is het vanaf medio 2003 niet langer toegestaan dat een omroep al het Europese voetbal bezit. De NOS bevestigt dat er oriënterende gesprekken met SBS gevoerd gaan worden. SBS mikt op een verdeelplan, waarin de NOS en SBS6 een vaste speeldag krijgen. SBS wil in elk geval geen ‘B-pakket’.

SBS6 WIL WEKELIJKS GESPREK MET BALKENENDE

SBS6 wil een wekelijks gesprek met minister-president alkenende. Dat zegt directeur Fons van Westerloo op BusinessNieuws Radio. Balkenende liet onlangs weten dat het wekelijkse gesprek met de minister-president, dat traditiegetrouw alleen bij de publieke omroep plaatsvindt, ook een variant bij de commerciële omroep moet krijgen. Volgens de SBS-directeur is het belangrijk voor Balkenende ook bij SBS zijn verhaal te doen: ‘Als je bij de publieke omroep dat praatje doet, dan praat je natuurlijk bijna altijd voor hetzelfde publiek, een niet al te groot publiek, terwijl er bij ons hele andere mensen zitten.’ (Adformatie)

NIEUWS EN SHOWBIZZ IN NIEUWE SBS-PROGRAMMERING

SBS6 komt in het nieuwe tv-seizoen met het nieuwsprogramma De Stem van Nederland en het showbizzprogramma Tabloid. Dat heeft de commerciële zender dinsdag laten weten. De Stem van Nederland komt in de plaats van Het Nieuws. Tabloid is de naam van een nieuw showbizzprogramma van SBS6. Reportages op dat gebied vormen de spil van deze show. Er wordt dus niet in de studio uitgebreid over gepraat, zoals het geval is bij genregenoot RTL Boulevard. Jan Lenferink krijgt een programma waarin hij zijn eigen visie op het nieuws mag geven.

ZEROBASE: NOZEMA WERKT AAN ZENDMAST ROOSENDAAL

Nozema is gestart met de werkzaamheden aan de zendmast in Roosendaal in het kader van Zerobase. In Roosendaal zijn begin juli 2002 boven in de mast nieuwe antennes geplaatst. Deze antennes zullen op termijn gebruikt worden voor de nieuwe frequentie van Omroep Brabant (91.0) in Roosendaal. Ook binnen in de mast wordt door de technici hard gewerkt om alles z.s.m. in orde te maken.

YOURI MULDER WORDT VOETBALANALYTICUS

Youri Mulder stopt met profvoetbal en gaat aan de slag als voetbalanalyticus bij ‘Studio Sport’. Dat hebben Mulder en de NOS maandag bekendgemaakt. Vorige maand was Mulder al te zien als gastanalyticus bij de uitzendingen rond het WK-voetbal. De NOS was hierover zo tevreden, dat de omroep hem een ‘vast’ contract aanbood. De NOS ziet in Mulder een goede aanvulling op het huidige team, bestaande uit Wim Rijsbergen, Ruud Gullit, Johan Cruijff en Wim Jonk. Mulder voetbalde de laatste jaren voor de Duitse club Schalke ’04. (Telegraaf)

LUISTERCIJFERS MEI/JUNI 2002

Deze week heeft onderzoeksbureau Intomart de luistercijfers van de periode mei/juni 2002 bekendgemaakt. Sky Radio is met een marktaandeel van 12.8 procent opnieuw de best beluisterde zender van Nederland, maar moest wel 0.3 % prijsgeven. Radio 3 FM zag haar marktaandeel met 0.9 % stijgen tot 10.4 procent en heeft daarmee de nummer twee positie van Radio 2 overgenomen.

 	april/mei    (in%)	mei/juni  (in%)
01	Sky Radio	13.1	12.8
02	Radio 3 FM	9.5	10.4
02	Radio 2 	10.6	10.3
03	Radio 538 	9.7	10.0
05	Radio 1	8.7	8.7
06	Radio 10 FM	7.7	7.4
07	Noordzee FM	4.2	4.0
08	YorinFM	3.7	3.5
09	Classic fM	2.8	2.7
10	 Radio Nationaal 1296AM	2.1	2.0
11	Arrow Classic R.	1.6	1.6
12	Radio 4 	1.4	1.4
13	747AM	0.9	0.8
14	 KinkFM	0.2	0.2
--	Business Nieuws Radio	0.2	0.2
16	 Radio 192	0.1	0.1
 -	Regio Radio	14.6	15.0
 -	CRN Commercieel Radio	3.1	3.1

NEGATIEF RESULTAAT VOOR REUTERS

Reuters Group,’s werelds grootste concern op het gebied van financiele nieuwsvoorziening en informatie, heeft voor het eerst sinds zijn beursgang in 1984 een negatief bedrijfsresultaat moeten presenteren. Al eerder kondigde het Britse concern het ontslag aan van ongeveer 650 medewerkers. Reuters leed in het eerste halfjaar een verlies van 136,4 miljoen euro. (NOStt)

RTL4 EN 5 BLIJVEN VOORLOPIG LUXEMBURGS

RTL4 en 5 blijven Luxemburgse zenders tot de Raad van State een beroepsprocedure over die kwestie heeft behandeld. Dat heeft het rechtsorgaan maandag bepaald. Hoe lang zo’n procedure duurt is niet precies te zeggen.

CASEMA WOENSDAG VOOR RECHTBANK

De rechtbank in Den Haag behandelt woensdag het kort geding dat de Consumentenbond heeft aangespannen tegen kabelbedrijf Casema. De belangenorganisatie vindt dat Casema zich schuldig heeft gemaakt aan het plaatsen van misleidende reclameboodschappen. Het kabelbedrijf zou in een advertentie de snelheid van zijn internetdienst, Wanadoo, te gunstig hebben voorgespiegeld. De bond stoort zich met name aan enkele paginagrote advertenties in landelijke dagbladen. Ten onrechte zou Casema daarin doen voorkomen dat Wanadoo, internet via de kabel, aanzienlijk sneller is dan internet via de telefoon.

WESTER: NOS MAG GESPREK HOUDEN

RTL Nieuws heeft het liefst dat het Gesprek met de Minister-President bij de NOS blijft. Dat zei parlementair verslaggever Frits Wester in het BNN-radioprogramma Storing. Volgens hem is het te ingewikkeld als het programma de ene week bij Nederland 3 en de andere week op RTL4 of 5 te zien zou zijn. Ook vroeg hij zich af of de RTL4- of 5- kijker zit te wachten op het verplichte wekelijkse interview. Wester voelt meer voor een interactieve formule, waarover hij met de RVD zal praten. (Essent)

1224 AM Q THE BEAT WEER OFF AIR

Sinds donderdag zijn er geen uitzendingen meer te horen van Q The Beat op 1224 AM. Sinds vrijdag is de zender aan boord van het zendschip The Communicator uitgeschakeld. De live-streams op Internet van de commerciele zender zijn ook al enige tijd uit de lucht.

HOFSTAD RADIO AANWEZIG OP BEACH SOCCER SERIES

Hofstad Radio besteedt van 20 juli tot en met 4 augustus veel aandacht aan Beach Soccer. In deze periode vinden namelijk op het Scheveningse Noorderstrand de Beach Soccer Series plaats. Hofstad Radio is de komende weken bij wedstrijden dagelijks op het Noorderstrand (aan het einde van de Boulevard, ter hoogte van Strandpaviljoen Noordzee) en zal verschillende reportages en flitsen uitzenden van de wedstrijden, in samenwerking met het Haagse voetbalblad Hakkie Tikkie. In het kader van de Beach Soccer Series is Hofstad Radio in Scheveningen ook weer te ontvangen in de ether en wel op 96.0 Mhz FM in stereo.

NOVA VOORLOPIG MET INVALLERS

Willem Lust, Ferry Mingelen en Twan Huys blijven de komende tijd de nieuws-rubriek ‘NOVA’ presenteren.Sinds hoofdredacteur Rik R ensen zijn plannen om ‘NOVA’ te hervormen heeft bekendgemaakt, heeft de vaste ‘crew’ weinig trek om te presenteren. Margriet Vroomans is op vakantie, Kees Driehuis was al ‘NOVA- ziek’ en ook Rob Trip is dat nu. Hij is wel te horen op Radio 1. (AD)

‘KASSA’ MAG RIJSCHOLEN VERGELIJKEN

Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) moet de slagingspercentages van rijscholen vrijgeven aan het VARA- consumentenprogramma ‘Kassa’. De Raad van State besliste in het voordeel van het programma, dat al sinds 1997 de cijfers probeert op te vragen. Een VARA-woordvoerder reageert donderdag verheugd op de uitspraak. De eerste reguliere uitzending in september van het consumentenprogramma staat meteen in het teken van rijscholen en de onderlinge vergelijking daarvan. (NOStt)

“ONAFHANKELIJKE POSITIE PUBLIEKE OMROEP IN GEVAAR”

De structurele bezuiniging van jaarlijks dertig miljoen euro is een eerste stap in pogingen van de coalitiepartijen om de publieke omroep onder controle te brengen, vindt Ronald Vecht. Het regeerakkoord tussen CDA, LPF en VVD brengt de onafhankelijke positie van de publieke omroep in gevaar. Steeds dichterbij komt een scenario waarin de overheid directe invloed uitoefent op de berichtgeving en de programmering.

HENNY STOEL STOPT BIJ NOS JOURNAAL

Henny Stoel stopt per 1 september volgend jaar als nieuwslezer bij NOS Journaal. De 57-jarige presentatrice is dan 17 jaar werkzaam geweest voor het tv-nieuws. De NOS heeft dat donderdag laten weten. Stoel zegt het nieuwslezen nog steeds ,,harstikke leuk” te vinden maar wil meer tijd hebben voor haar privé-leven. Ze benadrukt dat ze ,,niets anders gaat doen”.

RADIO VERONICA IN  ZEELAND

Op advies van de Programmaraad van Zeeland wordt vanaf Maandag 22 Juli RTBF Radio 21 vervangen voor Veronica. Ook op televisie zal Veronica/Kindernet terugkeren vanaf 1 september in het programmapakket van Zekatel.  (M. Lobbezoo)

TABAKSRECLAME VANAF NOVEMBER VERBODEN

De meeste vormen van tabaksreclame zijn vanaf 7 november verboden. Vanaf die datum geldt ook een verbod op sponsoring van evenementen door de tabaksindustrie. Vanaf 2003 is het ook verboden tabaksreclame te maken in kranten en tijdschriften. De nieuwe tabakswet, die in april door de Eerste Kamer werd goedgekeurd, is deze week gepubliceerd in de Staatscourant en van kracht geworden. Daarin zijn ook de data vermeld waarop de verschillende onderdelen van de wet ingaan.

“NIEUWE DREIGING VOOR INTERNETRADIO”

De moeilijkheden voor internetradio stapelen zich op. Nadat Buma/Stemra met hogere auteursrechtkosten leek aan te komen voor het uitzenden van muziek, worden nu door SENA licentieaanvraagformulieren gestuurd. De vereiste kosten betekenen wellicht de nekslag voor internetradio. De Stichting ter Exploitatie van Naburige Rechten (SENA) heeft naar de drie grootste internetradiozenders van Nederland, waaronder de Zwolse City Sound Radio, een licentieaanvraagformulier gestuurd. De SENA behartigt in Nederland de rechten van uitvoerende artiesten. Lees verder in de Apeldoornse Courant.

SKY RADIO LANCEERT I-MODE SITE

Sky Radio lanceert deze dagen een speciale i-mode-site. Gebruikers kunnen er het laatste muzieknieuws lezen en zoeken naar de kabel- en etherfrequenties van Sky Radio in de buurt. Sky Radio is naar eigen zeggen tevens het eerste radiostation waar i-mode-gebruikers via hun mobiele toestel kunnen meedoen aan acties en prijsvragen. Ook kunnen i-mode-gebruikers opvragen welk nummer er op dat moment op Sky Radio gedraaid wordt, en kunnen ook het vorige en het volgende nummer worden weergegeven. In de toekomst zal de i-mode-site bovendien worden uitgebreid met diverse andere interactieve mogelijkheden. (Adformatie)

“DIGITENNE OPENT AANVAL OP KABELAARS”

Digitenne opent met haar abonnementsprijs de aanval op kabelexploitanten. De consument zal voor een maandelijks abonnement tussen de 8,95 en 9,95 euro gaan betalen. Dit ligt volgens algemeen directeur Lex Nicolaï gemiddeld lager dan de prijzen van kabelexploitanten. ‘We willen er tussen de 10 en 20 procent onder zitten’, aldus de directeur. Nicolaï (43) heeft per 1 mei algemeen directeur Bauke Geersing opgevolgd. Hiervoor werkte hij bij Mediakabel, een initiatief van acht kabelaars op het gebied van digitale televisie. Digitenne, een samenwerking van KPN Telecom, Nozema, NOB, NOS, HMG, SBS, Canal+ en KinderNet, begint in oktober met de uitzending van 28 digitale kanalen. Volgens Digitenne kunnen volgend jaar 1,3 miljoen huishoudens in de Randstad de programmering ontvangen. Communicatiemanager Michel Beer heeft Digitenne verlaten. (Adformatie)

EIGEN TV-SHOW VOOR MAX WESTERMAN

Amerika-correspondent Max Westerman krijgt vanaf september een eigen tv-programma bij RTL4. Het gaat ‘Max And The City’ heten. Westerman zal hierin alle aspecten van zijn woon- en werkplaats New York belichten. Voorlopig komen er acht afleveringen. Iedere aflevering komt een ander thema aan bod, zoals ‘arme rijken’, ‘stad in de wolken’ of ‘Hollands glorie’. De RTL-journalist werkt ook aan een boek over de Amerikaanse metropool. Westerman blijft overigens gewoon te zien als correspondent in ‘RTL Nieuws’. (Veronica)

RCC TIKT FRISIA OP DE VINGERS

De Reclame Code Commissie en het College van Beroep vinden dat Frisia Financieringen met het reclamespotje ‘exotische bestemmingen’ misleidende reclame maakt. Dat maakte beide instanties dinsdag bekend. De twee instellingen kunnen overigens geen sancties opleggen. Frisia maakt onvoldoende duidelijk dat consumenten hypothecaire zekerheid moet bieden om voor een dergelijke lening in aanmerking te komen. Deze essentiële voorwaarden komen in zodanig kleine letters in beeld dat hij onleesbaar is en derhalve de kijker ontgaat.  In december van het jaar 2001 heeft de Reclame Code Commissie Frisia eerder aanbevolen om op deze wijze geen reclame meer te maken. Omdat het concern niet luisterde heeft de instelling het advies openbaar gemaakt.

SBS6 TEGEN VERBOD OP SLUIKRECLAME

Het Commissariaat van de Media (CvdM) is bang dat commerciële omroepen het sluikreclameverbod gaan aanvechten. Dinsdag probeerde SBS6 bij de Raad van State onder een boete voor sluikreclame uit te komen. Als SBS6 de zaak wint, vreest het CvdM dat de omroepen ongebreideld sluikreclames gaan uitzenden. SBS6 noemt die vrees echter stemmingmakerij.

LPF ZET VAN LEEUWEN OP MEDIAZAKEN

Advocaat C. van Leeuwen wordt voor de LPF de nieuwe staatssecretaris van Cultuur en Media. Dit is hedenmiddag bekend gemaakt door Mat Herben. Van Leeuwen is al nauw betrokken bij de LPF. Na de bestuurscrisis kreeg hij de opdracht samen met vastgoedondernemer Ed Maas in de partij orde op zaken te stellen. (ANP)

HMG EN ENDEMOL VRAGEN OM ARBITRAGE

De Holland Media Groep en productiemaatschappij Endemol verschillen van mening over de uitleg van een overeenkomst. Ze schakelen een arbitragecommissie in om het op te lossen. Volgens de overeenkomst moet HMG – het moederbedrijf van RTL4 en 5 en Yorin – gedurende tien jaar jaarlijks voor gemiddeld 68 miljoen euro programma’s afnemenvan Endemol. De overeenkomst loopt in 2005 af. (o.a. Villamedia)

STUDIO BRUSSEL KRUIPT UIT HET DAL

Uit een luisteronderzoek dat de VRT liet uitvoeren tussen 6 mei en 9 juni blijkt dat Studio Brussel het beter doet dan in het begin van dit jaar. Volgens de nieuwe enquête, die uitgevoerd werd door het bureau TNS-media en vergelijkbaar is met het halfjaarlijkse onderzoek Radioscan, bedraagt het marktaandeel van de jongerenzender 7,5 procent, tegenover 6,2 procent ten tijde van de laatste Radioscan. Dat is een pak hoger dan de 4,8 procent die gemeten werd tijdens het laatste interne onderzoek. (De Standaard)