Media kort: juni 2003

“SLECHT BELUISTERDE 747 AM AL LANGER ONDER VUUR”

De aanbeveling van onderzoeksbureau McKinsey om 747 AM op te heffen is niet de eerste keer dat het voormalige Radio 5 onder vuur komt te liggen. Zo liet de VARA vorig jaar weten niet langer programma’s voor ,,de bijlage van Radio 1” te willen maken.De luistercijfers van 747 AM zijn al jarenlang laag. Het voormalige Radio 5 haalde een marktaandeel van ongeveer 1 procent. Om die reden werd vorig jaar de naam veranderd en eem intensieve promotiecampagne gestart onder het motto: 747 AM, de zender met overzicht. Het heeft echter nauwelijks mogen baten. Het marktaandeel van de zender is nagenoeg onveranderd gebleven.

“POLITIEK KOMT OP VOOR WERELDOMROEP”

Handen af van de Wereldomroep. Krachtiger kon het door de politiek afgegeven signaal gisteren niet zijn, nadat de internationale zender opnieuw onder vuur was komen te liggen. Het onderzoeksbureau McKinsey, dat onderzoek heeft gedaan naar noodzakelijke miljoenenbesparingen bij de publieke omroep, concludeert in een deze maand uit te brengen rapport dat het budget van de Wereldomroep met maximaal 83,5 procent (40,1 miljoen euro) kan worden gekort. Dat staat gelijk aan opheffing van de omroep waar ruim 300 mensen werken en jaarlijks 48 miljoen euro belastinggeld naartoe gaat.

“HILVERSUM SCHRIKT VAN SNOEIPLAN”

In Hilversum is verontwaardigd gereageerd op de, uitgelekte, adviezen over bezuinigingen op de publieke omroep. Onderzoeksbureau McKinsey stelt de staatssecretaris van Cultuur voor op actualiteitenprogramma’s te besparen door redactie en faciliteiten te delen. Het Radio Symphonieorkest en het Metropole Orkest zouden kunnen worden afgeschaft.

KORT NIEUWS

  • Dagblad Het Parool verkoopt zijn huis-aan-huistak Weekmedia waarschijnlijk aan mediabedrijf Imca Media Group. Het verlieslijdende Weekmedia omvat verscheidene titels. Het is de bedoeling dat de medewerkers van Het Parool en Weekmedia met elkaar blijven samenwerken op het commerciële vlak, zoals op het gebied van advertenties. Dat heeft directeur-uitgever Frits Campagne van Het Parool vrijdag bekendgemaakt.
  • Hotels mogen tv-zenders niet zonder meer distribueren over hotelkamers. Dat is bepaald in een rechtszaak van CNN tegen Hilton in België. CNN vond dat de Hiltonhotels in Antwerpen en Brussel illegaal binnen hun panden de zender distribueerden naar de hotelkamers. Volgens CNN moeten ze daarvoor rechten betalen. De rechter beaamde dat doorgifte in hotels plaatsgrijpt in ‘commerciële omgevingen’. De hotels verdienen geld aan het feit dat ze CNN kunnen doorgeven. Bovendien zijn de Europese regels voor auteursrecht van toepassing.
  • Internetsite GezondheidsNet.nl en IP iMedia gaan samenwerken om bezoekers van RTL Text te informeren over hun gezondheid en lichaamsverzorging. GezondheidsNet verzorgt vanaf deze maand de content van de rubriek Gezond & Fit op de teletekstpagina’s van RTL4. Tips over beauty en informatie over baby & kind, psyche, fitness, mondverzorging en medische onderwerpen zijn op verschillende tekstpagina’s te bekijken. Er is ook een Gezond & Fit Shop. (Adformatie)

MCKINSEY LEGT OMROEP OP PIJNBANK

Het onderzoeksbureau McKinsey vindt dat van de vier omroeporkesten er twee overbodig zijn.Ook 747AM, het oude radio 5, zou zeker 50% kunnen inleveren, staat in het conceptadvies van McKinsey waarover NOVA beschikt.Het ministerie van OC&W had om dat advies gevraagd. McKinsey stelt verder voor te snijden in het bestuur van de publieke omroep, de actualiteitenrubrieken en internet. De telefilms zouden kunnen verdwijnen. Gisteren berichtte NOVA al dat McKinsey de Wereldomroep praktisch wil opheffen. CDA-woordvoerder Atsma stelt dat een Kamermeerderheid de Wereldomroep juist wil sparen voor verdere bezuinigingen. (NOStt)

WERELDOMROEP: NOVA SCHETST ONVOLLEDIG EN JUIST BEELD

“McKinsey heeft in het onderzoek een lange lijst suggesties voor besparingen opgesteld. Het verbaast de Wereldomroep dat een journalistiek degelijk programma als Nova slechts één aspect uit deze lange lijst uitvergroot en daarmee een onvolledig en totaal onjuist beeld schetst.” Dat schrijft de Wereldomroep in een reactie op de Nova-uitzending van gisteravond . Het citaat uit Nova dat de Wereldomroep “volstrekt achterhaald zou zijn”, is volgens RNW ” volledig uit de lucht gegrepen’. De Wereldomroep is de afgelopen anderhalf jaar op eigen initiatief al een vernieuwings- en bezuinigingsoperatie gestart en ziet met vertrouwen de verdere besluitvorming tegemoet, daarbij verwijzend naar de vorig jaar kamerbreed aangenomen motie Netelenbos om de Wereldomroep verder uit te sluiten van | bezuinigingen binnen de publieke omroep. (Persbericht RNW)

538 ZET IN OP KLASSIEKE KAVEL

Radio 538 wil het landelijke FM-pakket hebben dat na de herverdeling van de ether nog niet aan een partij is toegewezen. Het betreft het pakket voor klassieke muziek, waar voorheen Sky Radio met de zender Classic FM over beschikte. De baas van 538, Lex Harding, heeft dit donderdag in een brief aan de Tweede Kamer laten weten. De Kamer vergadert volgende week over het klassieke pakket dat nog geen eigenaar heeft. Dat komt omdat Sky Radio (Classic FM) niet in aanmerking kwam, omdat één bedrijf maximaal twee landelijke FM-frequenties mag bezitten. Sky kreeg pakketten toegewezen voor Sky Radio en de Gouwe Ouwe Zender en moest Classic FM daardoor uit de ether halen. Op de kabel en via internet zendt het station nog wel uit. De overheid verdeelde het klassieke kavel niet, omdat er te weinig partijen op hadden ingeschreven en er dus eigenlijk niets te kiezen viel. Harding vindt dat dat tot een verschraling van het radioaanbod heeft geleid. ,,Radio 538 is van oordeel dat het heel wel mogelijk is om, naast onze bestaande zender, een klassieke zender economisch rendabel te exploiteren en zou graag voor die optie in aanmerking komen. Daarmee zou recht gedaan worden aan de wens van het publiek om over een populair klassiek aanbod te beschikken, naast het aanbod van de publieke zender Radio 4.” In de brief dringt Harding er bij de Kamerleden en betreffende staatssecretarissen op aan om een nieuwe inschrijving te organiseren voor aanbieders van klassieke muziek via de ether.

KORT NIEUWS

  • Exploitanten van energie- en kabelnetwerken dreigen met een forse belastingaanslag te worden geconfronteerd. Aanleiding is een arrest van de Hoge Raad. Dat meldt het Financieele Dagblad vandaag. In een rechtszaak die draaide om een aanslag voor de overdrachtsbelasting over de aankoop van een kabelnet in Leusden, stelt de Hoge Raad dat ondergrondse netwerken als onroerend goed moeten worden gezien. Dat kan grote gevolgen hebben voor de belastbaarheid van dit bezit. De uitspraak van het hoogste rechtscollege is bij Casema, Essent Kabelcom en UPC als een bom ingeslagen. (Automatisering Gids)
  • Het kabelbedrijf Casema maakt geen misbruik van zijn economische machtspositie bij het aanbieden van v-pakketten. Dat concludeert de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) na een onderzoek over een periode van drie jaar (2000 tot en met 2002). De abonneetarieven die Casema voor de pakketten rekent, zijn niet excessief volgens de NMa. Verschillende partijen, waaronder de politieke partij SP, hadden klachten ingediend over Casema. Zij beschuldigden het kabelbedrijf ervan misbruik te maken van zijn monopoliepositie nadat het prijzen voor tv-pakketten in 1999 en 2000 werden verhoogd. De NMa concludeerde dat het abonneetarief in ,,redelijke verhouding staat tot de economische prijs van de geleverde tv-pakketten”.
  • De publieke omroepen willen extra FM-frequenties voor radio 1, 2 ,3FMe n radio 4.Vooral in Amsterdam, Arnhem, Rotterdam en Hilversum zijn de zenders moeilijk te ontvangen omdat daar sterke zenders staan van commerciële stations.
  • De lichte muziek-zender Sky Radio is in de regio’s Tilburg en Den Bosch nog een paar weken uit de lucht. Sky Radio, dat bij de recente frequentiewijziging opnieuw werd ingedeeld, heeft in Tilburg een nieuwe zendmast nodig. “We moeten ‘m nog bouwen”, meldt een woordvoerder van ether- exploitant Nozema. “Dat is een kwestie van weken.”
  • Het is een beetje toevallig zo gekomen, maar nu Keizerstad FM in Apeldoorn radio mag uitzenden, wil de omroep er ook iets van maken. Keizerstad FM richt zich oorspronkelijk op Nijmegen/ Arnhem en omgeving. Bij de veel besproken verdeling van FM-frequenties, onlangs, moest Keizerstad zich inschrijven om het traditionele gebied opnieuw toegewezen te krijgen. In het pakket Arnhem/Nijmegen zat ook een etherfrequentie voor Ede en Apeldoorn. Die plekken zijn Keizerstad dus min of meer in de schoot geworpen.
  • De campagne ‘De laatste groet van Ben’ waarmee telecombedrijf Ben (nu T-mobile) afscheid nam, heeft de Gouden Effie gewonnen. De prijs wordt ieder jaar uitgereikt aan de reclamecampagne die het meest effectief is geweest. De Zilveren Effies gingen naar de campagnes ‘Bob jij of Bob ik?’ (minsterie van Verkeer en Waterstaat), ‘De lach en de traan’ (Cliniclowns) en ‘Geen fratsen. Dat scheelt'(C1000). Omdat de Effies dit jaar voor de 20e keer werden uitgereikt, kreeg ‘Succes’ (Cup-a-soup) een JubileumEffie. (Adformatie)
  • Voetbalclub Ajax is kwaad op de redactie van ‘Twee Vandaag’ na een uitzending over illegale spelers. Volgens het actualiteitenprogramma zouden de Amsterdamse club en Feyenoord tientallen keren de wet hebben overtreden door illegaal in ons land verblijvende spelers van buiten de Europese Unie op te stellen. Volgens Ajax onderzoekt de arbeidsinspectie alleen het bezoek van de Braziliaan Augusto Torres aan de club. Het genoemde aantal van 38 illegale spelers is volgens Ajax absurd. (Essent)
  • Het wordt tijd dat de televisie wordt gebruikt voor inburgeringscursussen. De regering moet daar geld voor uittrekken en er de regie over voeren. Dat stellen de vier grote steden, de regionale opvangcentra uit die steden, de NPA, Teleac/NOT, Z@ppelin, Mira Media en de regionale radio en televisie uit die regio’s.

RAPPORT MC KINSEY: INGRIJPENDE BEZUINIGINGEN BIJ WERELDOMROEP

Het budget van de Wereldomroep kan met maximaal 83,5 procent worden gekort. Dat staat in een conceptrapport dat onderzoeksbureau McKinsey heeft gemaakt in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. Het actualiteitenprogramma Nova bracht woensdag de belangrijkste conclusies van het rapport naar buiten. Volgens de onderzoekers is de omroep op vele terreinen overbodig en kan worden volstaan met een afgeslankte versie, die zich voornamelijk op de Antillen en Suriname moet richten. McKinsey kijkt in opdracht van OCW en de omroepen hoe er efficiënter gewerkt kan worden. Jaarlijks krijgt de Wereldomroep 48 miljoen euro om programma’s te maken en ze te verspreiden. Het onderzoeksbureau komt met twee bezuinigingsvoorstellen. In het minst erge scenario moet de Wereldomroep 57,6 procent van haar budget inleveren, een bedrag van 27,6 miljoen euro. In het tweede scenario levert de Wereldomroep 83,5 procent van haar geld in. Dat komt neer op 40,1 miljoen euro. Volgens de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) hebben beide scenario’s dramatische gevolgen voor de omroep. ,,Dit betekent eigenlijk concreet het einde van de Wereldomroep, alle mensen komen op straat te staan. Het komt er op neer dat de Wereldomroep opgeheven wordt”, aldus secretaris T. Bruning. De taak van de Wereldomroep is om Nederlanders in het buitenland te informeren, een eerlijk beeld van ons land te schetsen en om onafhankelijke programma’s te maken voor landen in Afrika, Zuid-Amerika en Azië. (ANP)

RTV GELDERLAND KLAAGT OVER ONTVANGST

De directie van Radio en TV Gelderland heeft woensdag een klacht ingediend bij zendermaatschappij Nozema over de verslechterde ontvangst van de radioprogramma’s sinds de frequenties op 1 juni zijn gewijzigd. Dit is vooral in Arnhem zo. Ook aan de randen van het uitzendgebied zijn de programma’s zeer slecht te ontvangen, aldus de omroepdirectie. Volgens de directie van Radio en TV Gelderland is het sinds de frequentie-indeling drukker geworden op de FM-band. De zenders drukken elkaar weg e n daardoor is de ontvangstkwaliteit slechter. In Arnhem zijn de programma’s ook via de kabel gestoord, omdat kabelmaatschappij UPC afhankelijk is van het signaal van de FM-band. De omroepdirectie zegt sinds 1 juni zeer veel klachten te hebben ontvangen van luisteraars. Ook Radio 1 en Sky Radio hebben al geklaagd over de ontvangst sinds 1 juni.

KORT NIEUWS

  • De Telegraaf mag een rtv-gids maken met zogenoemde genre-gegevens, informatie gerangschikt naar onderwerp. Dat valt op te maken uit een arrest van de Hoge Raad, het door de Publieke Omroep (NOS) aangespannen sluitstuk van een kort geding uit 1999. De Telegraaf bestudeert de uitspraak van het hoogste rechtscollege nog. De krant wil het allerliefst een echt ‘spoorboekje’ met rtv-gegevens maken, vergelijkbaar met een gids van een omroep. De publieke omroep is daar faliekant tegen, omdat dit een zware slag zou kunnen betekenen voor de omroepbladen waaraan meestal ook het lidmaatschap van de desbetreffende omroep gekoppeld is. (ANP)
  • Fox Kids Europe is uit de rode cijfers. Het bedrijf behaalde in de eerste helft van het op 1 oktober begonnen boekjaar een nettowinst van 1,5 miljoen dollar (1,3 miljoen euro), tegen een verlies van 10,8 miljoen dollar in dezelfde periode in het voorgaande boekjaar. Het operationele resultaat kwam uit op 3,2 miljoen dollar (2,8 miljoen euro). In de eerste helft van het voorgaande boekjaar was nog sprake van een verlies van 2 miljoen dollar. De omzet steeg 8 procent naar 74,8 miljoen dollar (64,4 miljoen euro). Fox Kids kreeg er 1,9 miljoen abonnees bij en heeft er nu 32,8 miljoen. De advertentie-inkomsten stegen 21 procent naar 15,9 miljoen dollar (13,7 miljoen euro). De directie spreekt van een goed eerste halfjaar in een moeilijke markt (Adformatie/ANP)
  • De Britse rockgroep Radiohead is ter promotie van haar maandag verschenen album Hail To The Thief een eigen internet-tv-kanaal begonnen. Hier worden muziekvideo’s, fragmenten van liveconcerten en sfeeropnamen uit de studio’s getoond. De programma’s worden in carrouselvorm aangeboden. Gebruikers die niet op tijd inloggen, zien een testbeeld met gezapige jaren zeventig muziek, schrijft Emerce. Radiohead is niet de eerste muziekact met een eigen internetstation. Hier kwam Junkie XL (alias Tom Holkenborg) met een radiostation met remixes. U2 heeft ook een eigen radiostation. Artiesten nemen de promotie van hun muziek steeds vaker zelf ter hand nu platenmaatschappijen in hoog tempo moeten bezuinigen. (Adformatie)
  • De TROS heeft zich de afgelopen weken georiënteerd op een eventueel voortbestaan buiten het ublieke bestel. Dat heeft voorzitter K. van Doodewaerd woensdag bevestigd. De omroep wil desondanks binnen het bestel blijven. De TROS besloot tot de oriëntatie wegens aanhoudende berichten dat politiek Den Haag het aantal publieke netten graag wil terugbrengen van drie naar twee. VVD-leider Zalm speelde in de verkiezingstijd met die gedachte en ook andere partijen zagen wel wat in bezuinigingen bij de publieke omroep. In het regeerakkoord is daarom ook vastgelegd dat de omroep miljoenen moet bezuinigen.
  • Wegens een staking van journalisten verschijnen woensdag in Italië geen kranten.De journalisten hebben het werk neergelegd uit protest tegen het ontslag van de hoofdredacteur van de Milanese krant Corriere della Sera,begin deze maand. De Italiaanse journalistenvakbond vindt dat premier Berlusconi ongeoorloofde druk heeft uitgeoefend op de krant en dat daardoor de persvrijheid in het gedrang komt.De premier ontkent de aantijging. Berlusconi zou niet te spreken geweest zijn over de verslaggeving van de krant over het proces tegen hem in Milaan.Hij staat daar terecht wegens omkoping van een rechter,eind jaren tachtig,om zo een staatsbedrijf in handen te krijgen (NOStt)
  • Het conflict bij LOE is woensdag zo geëscaleerd, dat medewerkers de stekker eruit trokken. Tijdens een door het bestuur van de LOE georganiseerde medewerkersbijeenkomst, zegde het merendeel van de aanwezige LOE-programmamakers het vertrouwen in het gehele bestuur op en verzocht het bestuur dringend hun bestuursfuncties neer te leggen. Het bestuur heeft daarop verklaard zonder meer aan te blijven.

RADIO 10 EN COLORFUL NAAR DE RECHTER

Talpa zet alsnog het kort geding tegen Economische Zaken door nu Sky Radio definitief afziet van de koop van Radio 10 FM. Erik de Vlieger (Imca Media Groep) onderneemt rechterlijke stappen om alsnog een frequentie binnen te halen voor zijn zender Colorful Radio. Radio 10 / Talpa wil ook juridische stappen nemen tegen Sky Radio, omdat deze zender zich schuldig zou hebben gemaakt aan contractbreuk. ‘In het principe-akkoord over de koop van Radio 10 FM is vastgelegd dat wij moeite mochten blijven doen om een eigen frequentie te krijgen’, aldus De Zwart. Ook de Imca Media Groep stapt naar de rechter. De Nederlandse overheid heeft zich volgens Erik de Vlieger niet gehouden aan de afgesproken verdelingssytematiek. ‘Bovendien gaat de overheid voorbij aan de eis van de rechter dat alle beschikbare kavels voor 1 juni verdeeld zouden moeten zijn’, zegt hij tegen Het Financieele Dagblad. Volgens De Vlieger zijn er twee partijen die recht hebben op het niet vergeven kavel A8. De strijd daarover gaat volgens hem tussen uitgever Sanoma en zijn eigen Imca Media Groep. Als De Vlieger geen concessie weet binnen te halen, zal Colorful Radio, dat zich richt op de multiculture ‘jeugdscene’ in Nederland, ophouden te bestaan. Het radioavontuur heeft de Vlieger dan euro 2 mln gekost (ANP/FD).

KORT NIEUWS

  • Het Amsterdamse persbureau Novum is gestart met radionieuws, een dienst voor landelijke, regionale en lokale radiozenders. Als eerste klant bedient Novum de dancezender ID&T Radio. Novum zegt door gebruik van moderne techniek iedere zender in een eigen radiovormgeving te kunnen bedienen. Het persbureau wil een goedkoper alternatief zijn voor de radionieuws-dienst van het ANP. Alleen de NOS en de Holland Media Groep hebben een eigen nieuwsdienst. Andere stations waren tot nu afhankelijk van het ANP. (Adformatie)
  • Tv-kok Rudolph van Veen keert niet terug in het nieuwe seizoen van ‘Life & Cooking’ met Carlo Boszhard en Irene Moors. Van Veen zal nog wel te zien zijn in de zomereditie, maar daarna zet de kok er een punt achter. Van Veen kon het niet eens worden met RTL4 over een nieuw contract. Daarnaast voelde de tv-kok zich in een keurslijf gedrukt doordat hij met producten van sponsor Unilever moest werken. Carlo en Irene hebben al laten weten het niet leuk te vinden dat hun maatje Rudolph vanaf komend seizoen stopt. (Essent)
  • Het kunstprogramma ‘Kunst moet zwemmen’ van de VPRO verdwijnt aan het eind van dit seizoen. De omroep stopt met kunst op zondagmiddag omdat het kunstblok ‘R.A.M’ naar zondagavond zal verhuizen. Zeer waarschijnlijk keert Hanneke Groenteman terug op de zondagmiddag. Ze wordt vrijwel zeker het gezicht van de nieuwe talkshow over boeken van de NPS. De NPS gaat bovendien iedere werkdag op Nederland 3 een nieuw kunstprogramma produceren. Volgens directeur Van Nuyl van de NPS wordt het nieuwe programma “zoiets als ‘Kunststof’ op de radio”. (Essent)
  • Zo’n 2,6 miljoen Nederlanders hebben zondag op tv naar de uitzending van de tennisfinale van Martin Verkerk op Roland Garros gekeken.Dat is een recordaantal voor de finale in Parijs, die de laatste vijf jaar gemiddeld door zo’n 750.000 Nederlanders werd gezien.
  • Op 14 juni is er wederom een manifestatie voor het behoud van de vrije radiozenders in Nederland. De lokatie is dit maal Amsterdam. Onder het motto “TEGEN DE VERTRUTTINGEN EN WARS VAN COMMERCIE” wordt “voor een dag vol festijn gezorgd, met streaming media, debatten, optredens, labelpresentaties, wilde drukkers, fringe quisine, dansfeest en veel meer.” gezord. Meer informatie over het programma, de prijzen en de lokaties vind je op: http://www.vrijeradio.nl/
  • Gerry Anderson, de bedenker van televisieseries als Thunderbirds, Stingray en Captain Scarlet,heeft zich voor een nieuwe poppenserie overgegeven aan de verlokkingen van de moderne techniek. De BBC meldde maandag dat Andersen bij de remake van Captain Scarlet de vertrouwde touwtjes heeft ingewisseld voor de modernste computerfoefjes. Anderson is betrokken bij het maken van een nieuwe 26-afleveringen tellende Captain Scarlet-serie. De geestelijk vader van de televisie-marionetpoppen is enthousiast over de mogelijkheden van de nieuwe technieken.De poppen “kunnen rennen,huppelen en springen Het komt echt tot leven.” (NOS tt)
  • De publieke omroepen behaalden afgelopen week een gezamelijk marktaandeel van 36.0 procent (+ 2.2 %), de Holland Media Groep 24.3 procent (- 1.5 %) en SBS Broadcasting 17.1 procent (- 0.5 %). Het best bekeken programma van week 23 is de tennisfinale heren op Roland Garros (NOS) op 8 juni met een kijkdichtheid van 18.2 procent.

RADIO 1 WIL STEUNZENDERS VOOR VERBETEREN ONTVANGST

De publieke radiozender Radio 1 heeft bij het Minister van Economische Zaken een verzoek ingediend om zogenaamde ‘Gap-fillers’ (steunzenders met een laag vermogen) te plaatsen in gebieden waar de ontvangst na de herverdeling van de etherfrequenties is verslechterd of zelfs onmogelijk Is geworden. Dit maakte netcoordinator Westerhof zondagmiddag bekend in het mediaprogramma Antenne 2. De gap-fillers zouden moeten zorgern voor het verbeteren van de ontvangst in o.a. Rotterdam, Amsterdam, Haarlem en Arnhem

KORT NIEUWS

  • KPN-Telecom, de eigenaar van de zendertoren aan de Witte Kruislaan, krijgt van de milieudienst van gemeente Hilversum een gele kaart uitgereikt. De toren produceert te veel lawaai voor de woonomgeving en KPN dient actie te ondernemen.
  • In het mediaprogramma Antenne 2 (Zondag 8 juni / 16-18 uur op Radio 2) aandacht voor de vele klachten over de ontvangst van Radio 1. Sinds de frequentieherverdeling is de nieuwszender niet meer in het buitenland te ontvangen. Ook op FM geeft Radio 1 op veel plaatsen ruis. Mediadeskundige Maarten Reesink schreef een boek over de kwaliteit van TV-programma’s. Hoe ziet het ideale programma eruit? In de rubriek Stemgeheim is Luc van Rooij te gast, de stem van o.a. Yorin en talloze radioprogramma’s.
  • Televisiekijkers kunnen volgend jaar in de Verenigde Staten zowel de liefde tussen Ronald en Nancy Reagan als het leven van presidentsvrouw Hillary Clinton in televisieseries zien. De televisiezender CBS gaat een miniserie maken over het huwelijk tussen Ronald en Nancy Reagan. Daarin speelt de politiek slechts zijdelings een rol, maar er komen wel scènes in de serie over het Iran-Contra schandaal, het einde van de Koude Oorlog en de aanslag op Ronald Reagans leven. De serie gaat over Reagans succes als acteur vanaf de jaren veertig, zijn gouverneurschap in Californië en zijn tijd in het Witte Huis.
  • Het is momenteel nog onzeker of RTL FM daadwerkelijk via de satelliet doorgegeven gaat worden. De service (naamsaanduiding) is al wel opgenomen binnen het CanalDigitaal pakket, maar Canal Digitaal heeft van de HMG (RTL/Yorin) nog geen toestemming gekregen om de uitzending daadwerkelijk de satelliet op te stralen. CDS Directeur K. Färber hoopt in de loop van deze week te horen te krijgen of RTL FM ook daadwerkelijk nog doorgegen moet gaan worden. Indien dit niet het geval is, zal de service verwijderd worden. RTL FM / Astra, 19,2 Graden Oost / 12.344H / 27.500 – 3/4
  • De studio van Radio 3FM gaat verhuizen naar ‘de Peperbus’. Dit ronde gebouw op het Media Park werd voorheen gebruikt door NOB Interactive. Doordat dit internetbedrijf erin huisde, is het gebouw al erg futuristisch. Precies zoals de medewerkers van 3FM dat willen. Het publieke popstation gaat dus naar vele jaren verhuizen uit het Audiocentrum. De nieuwe studio kijkt uit over de hei en heeft een ontvangstruimte. In het nieuwe pand gaat ook Radio 2 zitten. De publieke familiezender gaat dus op een centraal punt zitten en uitzenden vanaf een centrale studio. Voorheen kwamen de uitzendingen vanuit de studio’s van de omroepen. Radiofreak
  • Niet-commerciele etherpiraten uit onder meer Den Haag gaan tot het Europees Hof om legaal uit te mogen zenden. De Vereniging Vrije Radio Nederland heeft dat aangekondigd. Het kabinet zou het Europese Verdrag van Geneve schenden door geen frequenties voor piraten open te stellen. Met dat argument hebben Belgische zenders al processen tegen de staat gewonnen, zegt de vereniging. De Tweede Kamer praat op 18 juni over de verdeling van etherfrequenties. Eerder werd bekend dat de piraat Radio Exclusief een legale etherfrequentie wil. De zender met house-muziek hoort met de krakersradio Tonka tot de de laatste Haagse piraten die nog regelmatig in de lucht zijn. Het gemeentebestuur kan niks voor de piraten doen en heeft hen aangeraden zendtijd te huren op de lokale kabel. (RTV West)
  • Een Nederlandse internetkunstenaar heeft donderdag een Webby Award voor de beste persoonlijke website gewonnen.De Webby Awards zijn prestigieuze prijzen voor de beste websites. De kunstenaar noemt zichzelf Jochem Niemandsverdriet en zijn site is te vinden op www.nobodyhere.com. De elektronische boekhandel van Amazon kreeg de titel van beste handelssite en Greenpeace is de publiekslieveling in de categorie actiegroepen.De beste muzieksite is die van The Flaming Lips. http://www.nobodyhere.com

RADIO 10 NIET VERDER MET SKY: TERUG OP 1395 AM

Zojuist is bekend geworden dat Radio 10 FM vanaf morgenmiddag weer in een groot gedeelte van Nederland via de ether is te horen. Radio 10 zal gebruik gaan maken van de AM-zender 1395 kHz (voorheen in gebruik door Business Nieuws). Deze frequentie is per 1 juni in handen gekomen van Quality Radio (Ruud Poeze). Quality Radio heeft de 1395 AM, die alleen overdag kan worden gebruikt, beschikbaar gesteld aan Radio 10 FM. Radio 10 FM zit sinds donderdag zonder etherfrequenties nadat de deal tussen Sky Radio en Talpa International (de moedermaatschappij van Radio 10FM) niet doorging. Volgens Bart van Leeuwen, DJ bij Radio10, zijn de onderhandelingen met Sky Radio nu defintief beëindigd.

TELEGRAAF WINT PROGRAMMAGEGEVENS BIJ HOGE RAAD

De Hoge Raad heeft de cassatie van de NOS en andere publieke omroepen tegen het recht van De Telegraaf om omroepprogrammagegevens te publiceren, verworpen. Het vonnis is zojuist bekendgemaakt. Het heeft een enorme omvang door de vele regels en wetten die de revue passeerden, waaronder Europese richtlijnen. Alles afwegende stelt De Hoge Raad: “Mijn conclusie strekt ertoe dat de Hoge Raad .. .partijen in de gelegenheid stelt zich nader uit te laten over de betekenis van de in deze conclusie genoemde uitspraak van de Arrondissementsrechtbank te Rotterdam d.d. 11 december 2002 voor het onderhavige geschil. Indien de Hoge Raad daartoe geen aanleiding ziet, concludeer ik tot verwerping van het principale beroep.”

KORT NIEUWS

  • De Britse zender ITV start eind 2003 met wat volgens de Britse pers “de populairste tv- serie ooit” gaat worden. ‘Denial’ wordt de Europese tegenhanger van het Amerikaanse ‘Sex and the city’. Model en ex van zanger Rod Stewart Rachel Hunter krijgt de hoofdrol: ze speelt de mondaine Georgie. Andere actrices in de serie zijn Frances Barber (Stella) en Emily Lloyd (Jerry). De serie zal, net als haar tegenhanger in de VS, vol zitten met dure, trendy kleding en veel make-up. De opnames gaan op 16 juni van start. (Essent)
  • Oud-bondscoach Louis van Gaal debuteert zaterdagavond als voetbalanalist bij SBS6. De trainer, die in januari zijn ontslag kreeg bij het Spaanse FC Barcelona, zal zijn mening geven over de EK-kwalificatiewedstrijd tussen Wit-Rusland en Nederland. Van Gaal was zelf coach van Oranje van juli 2000 tot en met november 2001. Onder zijn leiding wist het Nederlands elftal zich niet te kwalificeren voor het WK in Zuid-Korea en Japan. (Essent)
  • Radio 1 is sinds de nieuwe zenderindeling in delen van het land slecht te ontvangen via de ether. In de directe omgeving van veel zendmasten worden de uitzendingen overstemd door het signaal van andere omroepen. Volgens de publieke omroep is het signaal van die zendmasten in sommige gevallen zo sterk dat de uitzendingen van Radio 1 binnen een straal van drie tot zeven kilometer rond de masten wegvallen. Dat gebeurt met name in Arnhem, Rotterdam, Eindhoven en Haarlem.
  • Radio Nationaal blijft voorlopig uitzenden via de kabel. Het station zou in eerste instantie haar kabeluitzendingen per 1 juni stoppen nadat bekend was geworden dat de zender geen kans maakte op een etherfrequentie. Er gaan geruchten dat de kabelfrequenties van Radio Nationaal opgekocht gaan worden door de nieuwe radiozender RTL FM, van de Holland Media Groep.
  • Ruim 1 miljoen Nederlandse rockliefhebbers moeten het voorlopig zonder Deep Purple, Pink Floyd of Yes op de radio stellen. De oer-Haagse rockzender Arrow Classic Rock is in de recente toelendans om een FM-frequentie buiten de boot gevallen. Maar de radiopioniers uit de stad van de Golden Earring en Kane geven niet op. Ze zenden tijdelijk uit op AM 675, de frequentie van Music Country radio, die nog niet klaar is om uit te gaan zenden. “Maar als we over drie maanden niet alsnog een plaatsje op de FM hebben gekregen, is het einde oefening”, zucht directeur Ad Ossendrijver in zijn met posters behangen studio op een bovenetage in de Haagse binnenstad.
  • Vanaf 1 juli zal de mysterieuze stem van Kimberly klinken naast Gordon en Eddy Keur. De 21-jarige Kimberly was voor het eerst in maart 2001 te horen in het programma Weekend Rick op Radio 538. Kimberly heeft ook een programma bij de lokale omroep Radio Rijnwoude.
  • De medewerkers/hoofdredactie van de Lokale Omroep Ede en het bestuur blijven lijnrecht tegen over elkaar staan in het ontstane conflict. Woensdag heeft een meerderheid van de medewerkers het vertrouwen in het bestuur opgezegd. Het bestuur wil niet opstappen en heeft inmiddels de uitzendingen van Tekst-tv hervat.

SKY TOCH WEER IN GESPREK MET TALPA/RADIO 10

Radio en Talpa Radio, het moederbedrijf van Radio 10, hebben donderdag de besprekingen hervat over een overname van Radio 10 door Sky. Het kort geding dat Talpa tegen het ministerie van Economische Zaken had aangespannen, is daarom aangehouden. Dat meldt Talpa Radio donderdag. ‘Partijen proberen zo snel mogelijk tot een definitieve oplossing te komen’, aldus het bedrijf van John de Mol in een korte verklaring.

SKY ZIET AF VAN RADIO 10 EN LONKT NAAR VERONICA

Radiozender Sky Radio neemt het station Radio 10 toch niet over, omdat Talpa met een rechtzaak alsnog een radiofrequentie probeert te bemachtigen. Sky Radio heeft zich wel gemeld bij Veronica (eventueel samen met SBS) voor een samenwerking. Sky Radio besloot gisteravond van Radio 10 FM af te zien, terwijl die zender zaterdag nog liet weten dat de koop doorging. Sky zou de zender kopen van Talpa (van John de Mol) en Radio 10 vervolgens stallen op de ‘gouwe ouwe’- frequentie die was verworven. Maar directeur Ton Lathouwers van Sky Radio laat nu weten de handelswijze van Talpa Radio ‘volledig in strijd’ te vinden met de manier waarop Radio 10 aan Sky Radio is aangeboden. Volgens Lathouwers heeft Talpa daarmee de toekomst van Radio 10 voor de medewerkers en luisteraars verder in gevaar gebracht. De rechtzaak van Talpa Radio tegen het ministerie van Economische Zaken dient al vandaag (15.00 uur, rechtbank Den Haag). Talpa zou aanvoeren dat Sky Radio door de aankoop van Radio 10 bewijst de benodigde kennis en ervaring niet in huis te hebben voor een gouwe ouwe zender. Om het tegendeel aan te tonen heeft het bedrijf van Lathouwers Radio 10 vanochtend ‘uitgezet’. Momenteel is muziek te horen van Radio 103. Deze zender zendt eerst non-stop muziek uit. Later zal een volledig programma volgen. ‘We nodigen de medewerkers van Radio 10 uit om bij ons te komen solliciteren’, aldus Lathouwers. Een woordvoerster van de zender zegt dat de medewerkers ‘heel erg geschokt en onthutst’ door het nieuws. Talpa-directeur Erik de Zwart reageert: ‘Dit is contractbreuk. Afgelopen zaterdag hebben we een contract gesloten onder voorwaarde dat er nog een boekenonderzoek moet plaatsvinden en dat wij mogen procederen tegen de staat’, zegt hij tegen De Telegraaf. De Telegraaf meldt dat Sky Radio inmiddels in beeld is voor Veronica. Lathouwers zou het jammer vinden als de merknaam straks verdwijnt. Hij sluit een combinatie met SBS Broadcasting niet uit. Een mogelijke constructie is dat V8 verandert in Veronica8 en Radio 10 FM in Radio Veronica. Het magazine kan al dan niet zelfstandig blijven (ANP/Telegraaf).

Luisteraars van Radio 10 FM hebben “geschokt en onthutst” gereageerd op het plotseling verdwijnen van hun zender uit de ether. Veel luisteraars begrijpen er niets van, aldus 10 FM. De toekomst van Radio 10 FM kwam vorige week bij de herverdeling van de etherfrequenties al op losse schroeven te staan. Sky’s Gouwe Ouwe Zender kreeg toen van de overheid de voorkeur boven 10 FM. Radio 10 kon echter blijven uitzenden nadat Sky Radio de zender zaterdag overnam. Nu is de toekomst opnieuw ongewis: 10 FM kan zonder etherbereik niet overleven.

KORT NIEUWS

  • Tijs van den Brink en Stephan Sanders worden per augustus de nieuwe vaste presentatoren van het NOS-radioprogramma ‘Met het Oog op Morgen’. Zij nemen de plaats in van Jan Tromp en Joop van Zijl die ‘het Oog’ na de zomer vaarwel zeggen. Van den Brink (32) komt in de plaats van Jan Tromp, die voor een correspondentschap voor de Volkskrant naar New York vertrekt. Tromp presenteert het Radio 1-programma sinds begin jaren negentig. Van den Brink is verbonden aan de EO en gaat de uitzending telkens op maandagavonden presenteren. (ANP)
  • De kantonrechter in Amsterdam ontbindt per 1 juli 2003 de arbeidsovereenkomst tussen Rik Rensen en de NPS (Nederlandse Programma Stichting). Rensen is hoofdredacteur van NOVA, maar leeft in onmin met zijn redactie. Feitelijk heeft hij zijn werk al neergelegd. Rensen vocht zijn ontslag tevergeefs aan voor de kantonrechter. ,,Het blijkt dat de directie van de NPS, haar programmaleiding, de adjunt-hoofdredacteur alsmede de redactie van NOVA geen vertrouwen meer hebben in het functioneren van Rensen als hoofdredacteur van NOVA. Dit betekent, hoezeer Rensen zich daar ook tegen verzet, dat de conclusie niet anders kan luiden dan dat Rensen zijn positie niet kan behouden”, aldus de kantonrechter donderdag.
  • Veronica neemt nog drie weken de tijd om te beslissen over haar toekomst. Dat hebben de verenigingsraad, bestuur en directie deze week besloten. Daarmee staat een fusie met BNN weer op losse schroeven en maakt SBS opnieuw kans de nieuwe samenwerkingspartner van Veronica te worden.
  • Het conflict bij de Lokale Omroep Ede (LOE) is woensdagavond zo geëscaleerd, dat voor onbepaalde tijd de stekker eruit is gegaan. Tijdens een door het bestuur van de LOE georganiseerde medewerkersbijeenkomst, heeft het merendeel van de aanwezige LOE-programmamakers het vertrouwen in het gehele bestuur opgezegd. Tevens is het bestuur dringend verzocht hun bestuursfuncties, en de daarbij behorende neventaken, met onmiddellijke ingang neer te leggen. Het bestuur van de LOE heeft daarop verklaard zonder meer aan te blijven.
  • In navolging van diverse andere breedbandproviders voert kabelaar Chello binnenkort waarschijnlijk een Lite- en een Plus-abonnement in. Een woordvoerder ontkent niet dat er nieuwe producten ‘in de pijplijn zitten’. Waar het precies om gaat en wanneer Chello ermee naar buiten komt, wil hij echter niet zeggen. Chello Lite zou 34 euro gaan kosten. Chello Plus zou daarentegen 74 euro kosten. Eerder voerden diverse providers zoals KPN, Wanadoo en Zonnet dergelijke Lite- abonnementen in voor adsl-abonnees. (Essent)
  • Het abonneebestand van dagblad Het Parool groeit gestaag. Het aantal abonnees is toegenomen met ruim 2400 ten opzichte van een jaar geleden. Dat heeft hoofdredacteur Erik van Gruijthuisen woensdag gezegd. Sinds de verzelfstandiging van Het Parool begin dit jaar is er sprake van een groeiende aanwas van abonnees. In april lag de stijging nog op 1900 abonnees. De krant heeft een oplage van een kleine 90.000 exemplaren, inclusief abonnees en losse verkoop.
  • Het Internationaal Olympisch Comité hoopt uit de Verenigde Staten 2 miljard euro te ontvangen voor de verkoop van de televisierechten van de Olympische Winterspelen 2010 en en de Zomerspelen van 2012. De vier Amerikaanse stations NBC, ABC, CBS en Fox brengen in het weekeinde een bod uit. Alle vier houden in het olympisch hoofdkwartier te Lausanne een presentatie. In de loop van dit jaar wordt de plaats van de spelen van 2010 bekendgemaakt.
  • Als gevolg van een wijziging in de afdracht van auteursrechten voor ARTE en TRT International wijzigt per 1 juli 2003 het abonnementstarief in een aantal gemeenten die zijn aangesloten bij kabelaar Casema. Voor het mogen doorgeven van radio- en televisieprogramma’s is een overeenkomst gesloten tussen de kabelexploitanten en de vereniging BUMA. Voor het gebruik van programma’s incasseert BUMA auteursrechten bij de exploitant, in dit geval Casema. Met ingang van 1 juli regelen ARTE en TRT International de afdracht van auteursrechten niet meer zelf. Hierdoor is Casema verplicht zorg te dragen voor de inning en afdracht van de auteursrechten voor ARTE en TRT International. In gemeentes waar dit van toepassing is, wordt dit doorberekend in het tarief, zoals dat ook gebeurt bij andere buitenlandse programma-aanbieders.
  • De overname van het grootste deel van het Duitse mediaconcern KirchMedia is mislukt. De Israëlisch-Amerikaanse miljardair Haim Saban heeft ervan afgezien de tv-zender ProSiebenSat1 en de filmbibliotheek over te nemen. Dit staat in een verklaring die KirchMedia en Saban woensdag hebben uitgegeven. In maart ondertekende Saban een principeovereenkomst voor de overname. De prijs daarvan, die niet is bekendgemaakt, zou ongeveer 2 miljard euro bedragen. De miljardair, die fortuin heeft gemaakt met tekenfilms voor kinderen op tv, had geschiedenis kunnen schrijven door de eerste buitenlandse investeerder te worden die een groot deel van de Duitse tv-markt beheerst.
  • Bijna twee miljoen televisiekijkers hebben dinsdagavond kort na 19.00 uur aanschouwd hoe Martin Verkerk zich naar de halve finales van Roland Garros sloeg. De kwartfinale van het tennistoernooi was te zien via Nederland 2, in het programma NOS Studio Sport.
  • Als vervanging van Isabelle, die op 4 juli haar laatste uitzending maakt, zullen de hele zomer de andere 3FM DJ’s te horen zijn. Onder de noemer 3FM Zomerjocks zullen onder andere Rob, Gerard en Cobus tussen 18 en 20 uur zomerradio maken. 1 september krijgt 3FM een nieuwe programmering en zal de definitieve vervanger van Isabelle haar plek innemen.

VERONICA STELT BESLUIT OVER TOEKOMST UIT

De Veronica-verenigingsraad heeft dinsdagavond geen besluit genomen over het voortbestaan van het omroepbedrijf. Dat liet een woordvoerster weten na afloop van een volgens haar kalme vergadering. ,,Gelet op het belang van deze beslissing voor het voortbestaan van de omroepvereniging Veronica heeft de verenigingsraad besloten de informatieperiode te verlengen met drie weken”, zo meldde de zegsvrouw. De interim-directie van Veronica wil samenwerken met BNN, maar er liggen ook nog ,,een aantal andere varianten”, aldus de woordvoerster. Welke dat precies zijn, wil zij niet zeggen. Wel is duidelijk dat Veronica ook kan kiezen voor een samenwerking met SBS (SBS6/Net5/V8). De rtv-tak van de vroegere zeezender heeft daar een voorkeur voor, de werknemers van het populaire Veronica-blad willen liever samen met BNN. (ANP/Trouw)

VERONICA STOPT NA 43 JAAR

Veronica-televisie stopt op 16 juni definitief met uitzenden. Vanavond stemt de verenigingsraad van Veronica vrijwel zeker in met het plan van de directie om samen te gaan met publieke omroep BNN, waarmee de teloorgang van Veronica als trotse omroep een feit is. Daarmee komt na 43 jaar een einde aan Veronica als zelfstandige omroeporganisatie.Onder de 140 werknemers van Veronica groeit de weerstand tegen de fusie. Veronica verdwijnt daardoor namelijk definitief als vereniging en als merknaam op tv en radio. Alleen het goed lopende Veronica Magazine, met een oplage van meer dan een miljoen exemplaren, mag van BNN zijn titel behouden en krijgt als onderkop: ‘Powered by BNN’. BNN, dat door het binnenhalen van (de leden van) dit blad in één klap de grootste publieke omroep van Nederland denkt te worden, is wel bereid te pogen van Veronica’s alternatieve radiozender Kink een publiek kabelstation te maken. Opvallend is verder dat Veronica volgens ingewijden vrijwel geen zeggenschap krijgt over de programmering op radio en tv en slechts 2 van de 5 zetels in het nieuw te vormen bestuur krijgt. Zeker is dat tientallen Veronica-werknemers hun baan gaan verliezen.

EVENEMENTENZENDER VOOR BEZOEKERS PINKPOP

3VOOR12 en 3FM hebben de handen ineen geslagen om de Pinkpopbezoeker een speciaal 24 uurs radiostation Pinkpop On Air 107.9 op te zetten. Naast 29 uur live radio op de landelijke frequentie, komen 3FM en 3VOOR12 op Pinkpop met een speciaal lokaal radiostation dat 24 uur per dag uitzendt. Pinkpop on Air is exclusief bedoeld voor de festivalbezoeker en zal alleen in de omgeving van het Pinkpopterrein op de lokale frequentie 107.9 in Landgraaf te horen zijn.

KORT NIEUWS

  • Tv-producent Endemol heeft een nieuwe topman. Aat Schouwenaar is John de Mol opgevolgd als bestuursvoorzitter. Als lid van de raad van bestuur gaat De Mol zich volledig toeleggen op de creatieve taken binnen het bedrijf. Dat heeft Endemol dinsdag bekendgemaakt. De 56-jarige Schouwenaar werd in 1995 lid van de raad van bestuur van Endemol Holding. Sinds de herfst van 2000 is hij vice-voorzitter.
  • De COR van PCM heeft positief geadviseerd over het businessplan van de Algemene Media Groep. De nieuwe uitgeverij, die het AD en de regionale titels van het concern omvat, gaat nu een plan uitwerken o.l.v. Jan Prins (redactie, oplage) en Ronald de Koning (commercie, backoffice). De werving van een nieuwe hoofdredacteur voor het AD is begonnen. Tijdelijk hoofdredacteur Willem Ammerlaan is bereid gevonden nog een jaar te blijven, en wordt niet langer ad interim genoemd. Bron: Raad van Bestuur PCM. (Villamedia)
  • Het NPS-tv-programma Gewest verdwijnt als gevolg van de bezuinigingen en omdat het toch geen k ans had op dezelfde tijd als Studio Sport. Het ontstond vorig jaar uit Van Gewest Tot Gewest en Urbania. (villa)
  • De commerciële omroepen behaalden in week 22 opgeteld een marktaandeel van 50 procent. De publieke omroepen hadden samen 36 procent. HMG bleef marktleider met RTL4 (17 procent), RTL5 (4 procent) en Yorin (6 procent), SBS scoorde met zijn zenders SBS6 (13 procent), Net5 (6) en V8 (4) ook goed. De best bekeken programma’s komen meestal wel bij de publieke omroepen vandaan. Zo ook afgelopen week: AC Milan-Juventus, de Champions League-finale, trok met bijna 2,3 miljoen de meeste kijkers. Spoorloos (Kro) trok ruim 2,1 miljoen kijkers, gevolgd door de bekerfinale Utrecht-Feyenoord (4-1) bij SBS6 met 1,9 miljoen kijkers. Het Journaal van 20.00 uur op zondag trok 1,76 miljoen kijkers, GTST op maandag 1,71 miljoen. De cijfers zijn afkomstig van Publieke Omroep Kijk- en Luisteronderzoek. (Adformatie)
  • In de Verenigde Staten zijn maandag de regels voor mediabedrijven versoepeld. Ze mogen van de Federal Communications Commission (FCC) een groter marktaandeel verwerven. De FCC maakt het deze ondernemingen makkelijker om zowel dagbladen als televisie- en/of radiostations te bezitten. Ook mogen omroepbedrijven zoveel televisiestations bezitten dat ze in totaal 45 procent van de lokale markt beheersen. Voorheen was dat gelimiteerd tot 35 procent.
  • MTV wordt aanbieder van mobiele telefonie met het merk ‘Hello_MTV’. De telefoniediensten beperken zich tot Zweden en worden geleverd op het gsm-net van Telia Mobile. Sinds gisteren is MTV in Zweden gsm-aanbieder. Yahoo Duitsland en Telecom.Paper schrijven er over. Fans van de muziekzender kunnen prepaidkaarten kopen van Hello_MTV. De muziekzender denkt voornamelijk omzet te kunnen halen uit datadiensten, zoals het downloaden van beltonen, logo’s en muziek- en programmanieuws.
  • Noordzee FM gaat de programmering nog verder op de muziek toespitsen. Met de ingebruikname van de 100.7 FM-frequentie gaat het station de nieuwe slogen ‘Altijd plezier, Altijd muziek’ als uitgangspunt nemen. Gordon en Robert Jensen blijven met hun programma’s in dezelfde vorm in de ochtend en middag. Tussen 10.00 en 16.00 uur en in de overige uren ligt de nadruk op altijd muziek. De overige dj’s van Noordzee FM beperken zich tot korte aan- en afkondigingen en de meest actuele verkeersinformatie. In deze nieuwe opzet is daarom geen plaats meer voor het programma van Sylvana, Sylvana’s Soul, dat op vrijdagavond werd uitgezonden. In goed overleg met de presentatrice is besloten dat zij aanstaande vrijdag nog eenmaal Sylvana’s Soul zal presenteren. (Noordzee FM)
  • Radio 192 heeft haar uitzendingen via de AM-frequentie 1332 kHz gestaakt. Radio 192 had via het Ministerie van Economische Zaken vernomen dat de uitzendingen van Radio 192 op de 1332 kHz illegaal zijn. Radio 192 viel buiten de boot bij de frequetieverdeling. De aanvraag om alsnog via de 1332 kHz uit te mogen zenden (dit kavel is niet verdeeld bij de frequentieverdeling) is door het Ministerie afgewezen.
  • Radio 100, vrije radiozender in Amsterdam, heeft haar uitzendingen via de FM gestaakt. De lokale omroep van Amsterdam, Salto, heeft een nieuwe frequentie in gebruik genomen op 99,4 MHz. Hierdoor is het niet langer mogelijk om uit te zenden op de FM 99,3 MHz. De uitzendingen via Internet gaan door.
  • BNN krijgt na fusie met Veronica jaarlijks 36,3 miljoen euro uit de staatskas, 22 miljoen meer dan nu. Dat komt bovenop de omroepbegroting en zou de bezuiniging van 80 miljoen op de publieke omroep ruim een kwart verminderen. Goed nieuws voor de andere omroepen, als de politiek het bezuinigingsbedrag dan niet verhoogt. Als BNN op Nederland 2 meer zendtijd wil, dan heeft de Tros zich al bereid verklaard wat in te schikken, de omroep maakt nu toch al meer tv dan wettelijk verplicht. Er zijn nog wel wat hobbels. Advocaten van BNN menen dat Veronicaleden door een fusie automatisch lid van BNN worden, maar het Commissariaat voor de Media verklaarde onlangs dat elk Veronica-lid apart moet tekenen als BNN-lid. (Villamedia)
  • Bestuursvoorzitter Harm Bruins Slot van de publieke omroep praat met de omroepvoorzitters over een ander model. “De inhoudelijke verantwoordelijkheid ligt sinds kort bij de drie netten. Daar zitten de netcoördinatoren en de directeuren van de omroepen die op dat net uitzenden. Ik stel voor dat de omroepvoorzitters op dat niveau bestuurlijk actief worden. Ze blijven wel adviseurs van de raad van bestuur, maar zitten dan niet langer in de raad van toezicht”. Momenteel controleren de omroepvoorzitters in de raad van toezicht de raad van bestuur en kunnen zij gezamenlijk optreden blokkeren. (NRC via Villamedia)
  • Op de eerste werkdag na de (her)verdeling van de etherfrequenties van radiozenders is een etherchaos uitgebleven. Luisteraars vonden de nieuwe golflengtes soepel omdat de moderne autoradio’s zelf op zoek gaan naar frequenties. Dit meldden de diverse radiobedrijven maandag. de moderne radio’s beschikken over het zogenoemde Radio Data System (RDS). Van eerder ingestelde radiostations wordt de nieuwe frequentie automatisch opgezocht. Nieuwe golflengtes van bijvoorbeeld dancezender ID&T-radio zijn makkelijk te vinden omdat het display aangeeft welke zender te horen is. Noordzee FM, Radio 538, Yorin FM/RTL FM, Radio 10 FM en Sky Radio worden daarom maandag niet platgebeld door luisteraars die hun station niet meer kunnen vinden. (ANP)
  • Het vroegere Veronica-programma De Stemband is door luisteraars van Radio 2 uitgeroepen tot het leukste radiospel aller tijden. Dat maakte de Avro zondag bekend. De zoon van de inmiddels overleden presentator Kees Schilperoort zal de bijbehorende Zilveren Prijs Telefoon in ontvangst nemen.
  • Sky Radio en ID&T Radio zijn maandagmiddag enige tijd niet te ontvangen geweest in Midden Nederland. De oorzaak hiervan is een blikseminslag in de zendmast van Hilversum. In de loop van de middag is de storing opgelost.
  • Happy Radio was een uurtje te laat met de aanvraag voor een etherfrequentie. De consequentie is dat men niet mee mocht doen met aan de verdeling van etherfrequenties. Hierdoor is het mogelijk dat Happy Radio zeer snel in financiele problemen raakt. Via de rechter hoopt eigenaar Gert Jan van der Velde alsnog een frequentie te krijgen. (Radio.nl)
  • Radio 3 FM dj Isabelle ligt flink onder vuur. Ze heeft inmiddels haar baan bij het radiostation opgezegd, omdat ze zich niet kan vinden in de nieuwe koers van het station, die onder leiding van Florent Luyckx is ingezet. Isabelle gaat na haar laatste uitzending op 4 juli een tijdje met vakantie. Ze heeft een zwaar jaar achter de rug. Ze was aanwezig bij de aanslag op Pim Fortuyn, haar beste vriendin overleed na een lang ziekbed en ze moest via de krant vernemen dat de nieuwe zender-coördinator haar ‘negatief’ voor de zender vond. Collega Ruud de Wild gaf in krant van afgelopen zaterdag kritiek op Isabelle. Ze zou geen verstand van muziek hebben. Isabelle gaat hier tegenin omdat zij het was die Kane en Krezip draaide toen nog niemand dat deed. Ruud vindt het vervelend dat alles nu zo uit de hand loopt, maar vindt tegelijkertijd dat Isabelle niet de vuile was had moeten buitenhangen. “Radio 3 FM is de nationale popzender en wat zij wil is Kink FM. We zijn verplicht het volk te dienen, dus we moeten alle soorten muziek te draaien. Maar ik gun haar het allerbeste”, aldus Ruud de Wild.
  • HMG-baas Dick van der Graaf is optimistisch over de economische toekomst van de radio. De FM- zenders Yorin FM en RTL FM moeten binnen een paar jaar een marktaandeel van rond de zes procent kunnen halen, verwacht hij. ‘Yorin FM heeft nu een marktaandeel van 3 procent in de doelgroep 20-34 jaar. Dat moet binnen twee tot drie jaar 6,5 procent kunnen worden. Ook voor RTL FM verwachten we binnen drie jaar een dergelijk marktaandeel in de doelgroep 20-49 jaar. Dan is HMG na Sky Radio de tweede commerciële radiopartij van Nederland’, zegt Van der Graaf in De Telegraaf. Van der Graaf noemt de twee radiozenders ‘een prima aanvulling op het pakket’. Nu is HMG ook klaar om met een omroepgids te komen om dat pakket te vervolmaken. (Adformatie)
  • UPC Nederland (UPC) opent deze maand een ‘Cyber-woning’ op IJburg, de nieuwe stadswijk van Amsterdam in het IJmeer. In deze high-tech demonstratiewoning zal het kabelbedrijf tot november de allermodernste snufjes op het gebied van informatie, communicatie en entertainment laten zien die nu en in de toekomst mogelijk zijn via de breedbandkabel. Op 2e Pinksterdag (9 juni a.s.) zal de woning, ter gelegenheid van een Open Dag op IJburg, ook voor het grote publiek worden opengesteld. Op 17 juni zullen Mark van der Horst, ICT-wethouder van Amsterdam en UPC-bestuursvoorzitter John Riordan de woning officieel openen. (UPC)
  • Zolang Veronica bestaat moet de commerciële zender een plaats houden op de Haagse kabel. Dat adviseert de programmaraad aan kabelbedrijf Casema. Den Haag wijkt daarin af van andere grote steden, waar Veronica wel van de kabel wordt gehaald. In het advies blijft het huidige pluspakket intact, enige wijziging is dat muziekzender The Box wat meer zendtijd zal krijgen. (RTV West)
  • De Haagse piraat radio Exclusief gaat woensdag in de Tweede Kamer vragen om een legale etherfrequentie. De zender met house-muziek hoort met de krakersradio Tonka tot de de laatste Haagse piraten die nog regelmatig in de lucht zijn. De Haagse Stadspartij heeft onlangs bij het gemeentebestuur gepleit voor legalisatie van de zenders. Maar het gemeentebestuur kan niks voor de piraten doen en heeft hen aangeraden zendtijd te huren op de lokale kabel. (RTV West)

NOZEMA: FM-ZENDERS ZONDER PROBLEMEN OMGESCHAKELD

Nozema heeft dit weekeinde met succes de ether frequenties van haar klanten op de FM-band ingeschakeld. Zondagmiddag draaiden al 92 van de 101 Nozema-zenders op hun nieuwe frequentie. De overige zenders worden zeer binnenkort ingeschakeld. Daarmee hebben alle zenders van de publieke omroep (landelijk en regionaal) hun nieuwe plekken in de ether ingenomen. Ook de drie landelijk commerciële klanten van Nozema (Sky Radio, Radio 10 FM en ID&T) zijn op hun nieuwe frequenties in vrijwel heel Nederland te ontvangen. Aldus een persbericht van de Nozema. Het hele weekeinde hebben ruim 50 medewerkers van Nozema de klok rond gewerkt. Zij hebben op veertig locaties, verspreid over heel Nederland zenders omgeschakeld of in bedrijf gesteld. De eerste omschakelingen begonnen in de nacht van vrijdag op zaterdag: zo is Radio 1 in IJsselstein ‘ realtime’ omgeschakeld naar de nieuwe frequentie 98.9 FM. Ook de andere omschakelingen verliepen vrijwel vlekkeloos. Enkele zenders die niet bleken te werken volgens de kwaliteitsnormen van Nozema, zijn ter plekke vervangen.

De werkzaamheden vonden plaats in het kader van Zerobase: de herindeling van de FM-band. De infrastructuur van de FM-band is de afgelopen 60 jaar opgebouwd en is in één weekeinde tijd praktisch helemaal herzien. Hierdoor is ruimte ontstaan voor ruim twee maal zoveel commerciële radio: bestaande radiostations krijgen een groter bereik en er zijn twee nieuwe radiostations toegevoegd. Aan deze operatie is ruim twee jaar hard werken vooraf gegaan. Dit werk bestond uit het vervangen van zenders, antennesystemen en masten. Er zijn compleet nieuwe antennesystemen ontworpen om ruimte op de zendmasten te creëren en er zijn zelfs compleet nieuwe masten gebouwd. (www.nozema.nl)

HAAGSTAD: “TIJDELIJK UIT DE LUCHT”

Haagstad Radio, regionale commerciele zender in de regio Den Haag, komt vandaag met een reactie over het uit de lucht gaan van hun AM-frequentie 1485 AM. Haagstad Radio heeft in de nacht van 31 mei en 1 juni heeft de knop van de AM-zender dan omgezet. “We hebben bezwaar aangetekend tegen de gang van zaken en hopen uiterlijk op 25 juni uitsluitsel te krijgen over het wel of niet alsnog verkrijgen van de frequentie. Tot dan hebben we alleen de mogelijkheid om uit te zenden op gezette tijden via internet van 16.00 uur tot en met middernacht en via de kabel in Den Haag (99.8 MHz) van 04.00 – 08.00 uur, van 16.00 – 19.00 uur en van 23.00 tot 24.00 uur.”

PROBLEMEN BIJ OMSCHAKELING RADIOFREQUENTIES

De omschakeling van radiofrequenties heeft zaterdagnacht tot problemen geleid bij Yorin FM, Radio 538 en RTL FM. Deze zenders waren aan het begin van de nacht enkele uren uit de lucht. Dat zei een woordvoerder van de FM-net-operator Broadcast Partners. Woordvoerders van commerciële en publieke zenders meldden verder weinig klachten van luisteraars over de bereikbaarheid. In de nacht van zaterdag op zondag werd een nieuwe indeling van commerciële en publieke radiozenders in de ether van kracht. Op de kabel verandert niks. Broadcast Partners had het omschakelplan klaarliggen voor Noordzee, BusinessNieuws, 538, RTL en Yorin. Toch ging er iets mis. In de zogeheten Hilversumtoren werd een kabel, waarop 12.000 watt stond, te vroeg losgetrokken. Dit leidde tot kortsluitingen. De zenders 538, RTL en Yorin waren hierdoor van middernacht tot vier uur ’s ochtends niet meer te beluisteren.

GROTE VERHUIZING UITGEVOERD DOOR NOZEMA EN BROADCAST PARTNERS

De verhuizing van de diverse commerciele radiozenders naar hun nieuwe frequente is voor een groot gedeelte uitgevoerd door de zenderexploitanten Nozema en Broadcast Partners. Vanaf zondag 1 juni om 00.00 is het grote schakelwerk begonnen. Naast het verhuizen van de commerciele moesten ook enkele regionale omroepen van plek verwisselen. Radio Noord-Holland verliet de 93,1 MHz, 95,2 MHz en 97,6 MHz en kreeg daar twee nieuwe frequenties voor terug: 88,7 MHz (Hilversum eo) en Amsterdam (88,9 MHz). Ook Radio M (van 100,1 MHz naar 93,1 MHz) en Omroep Brabant (van 95,4 naar 91,0 MHz). De komende weken zullen worden gebruikt om de diverse zenders te optimaliseren zodat de ontvangst van de commerciele omroepen nog verder wordt verbeterd.

NIEUWS FREQUENTIEWIJZIGINGEN

  • De AM-zender 828 KHz van Arrow Classic Rock Radio is nog on air met het programma van Arrow Classic Rock Radio. Arrow Classic Rock Radio was vanaf 0.00 vannacht al te horen op de AM 675 kHz waar zij tijdelijk gebruik van kunnen maken.
  • Haagstad Radio heeft haar AM-frequentie 1485 kHz uitgeschakeld. Het station zou zaterdag naar buiten treden met details over het verlaten van de 1485 kHz dit is echter tot op heden niet gebeurd. Ook de frequentie 1008 kHz (was Radio 1) is off air
  • De diverse FM-frequenties van Kavel 08 (voorheen gebruikt door Classic FM) zijn in de loop van zondag 1 juni uitgeschakeld. Sinds 0.00 was er op de meeste frequenties alleen maar een draaggolf te horen. De zender in Vlissingen blijkt nog wel Classic FM door te geven.
  • Radio 192 zendt nog steeds uit op AM 1332 kHz. Het station zou in principe per 1 juni geen recht meer hebben op deze AM-frequentie. Het is onduidelijk hoe lang Radio 192 nog te horen zal zijn op AM 1332 kHz.
  • Radio 538 heeft haar AM-frequentie om 891 kHz in Zuid Limburg (Hulsberg) nog niet in gebruik genomen. De verwachting is dat deze in de loop van deze week on air komt.
  • City FM heeft haar etherfrequenties op 99,3 MHz (in Utrecht) en 99,4 MHz (in Zoetermeer) nog in gebruik. Op de 99,4 MHz was vannacht enige tijd een mededeling te horen dat het station een nieuwe frequentie heeft verkregen (97,6 MHz). Momenteel is er weer muziek te horen op de 99,4 MHz.

HMG HUURT ZENDTIJD BIJ RTV NOORD OM VEENDAM TE BEREIKEN

Het hobbymatige tv-stationnetje Lokaal TV heeft in de nacht van maandag op dinsdag de plek ingenomen van de drie zenders RTL4, RTL5 en Yorin op de kabel in Veendam. Op de kabelkrant legt het bestuur van de Stichting Kabelnet Veendam uit dat de zenders van de Holland Media Groep (HMG) voorlopig niet meer te zien zijn omdat die niet meer wil betalen. HMG heeft uit nood zelf reclamezendtijd ingekocht op RTV Noord Teksttv om de Veendammer kijkers tenminste zelf uit te kunnen leggen dat er ook andere zenders zijn die niet betalen. Het voltallige bestuur van de Veendammer kabelstichting nam maandagmorgen unaniem het besluit de HMG-zenders van de kabel te halen. Ze werden daarbij volgens HMG opmerkelijk genoeg ook nog gesteund door de Veendammer Programmaraad die met twee bestuursleden aanwezig was bij de vergadering. De Programmaraad adviseert SKV zelfs om de HMG-kanalen in Veendam toe te wijzen aan ‘andere aanbieders die redelijke financiële eisen stellen’. “Deze programma’s moeten wel goede vervangers voor de HMG-programma’s zijn.” Voor sommige abonnees zijn de rapen gaar. Hen maakt het niet uit wie er gelijk heeft. Wel dat zij vanaf vandaag voorlopig niet meer kunnen kijken naar RTL Boulevard, the Bold and the Beautiful of de verdere zegereeks van tennisser Sjeng Schalken op Wimbledon. Vorige week bereikte HMG met de overkoepelende organisatie van kabelexploitanten VECAI overeenstemming over het modelcontract. Dat voorziet er in dat HMG over twee jaar niet meer hoeft te betalen voor doorgave van haar zenders RTL4, RTL5 en Yorin op de kabel. SKV weigert daarin mee te gaan. Een aantal SKV- abonnees zegde maandagmorgen het abonnement op. Anderen spraken voorzitter Tillema moed in. Burgemeester Ab Meijerman heeft uit voorzorg extra politietoezicht geregeld voor de woning van Tillema.DVHNM

“APART KANAAL VOOR KLEINE OMROEPEN”

De kleine omroepen zoals School-tv, TELEAC en de omroepen voor migranten en ‘nieuwe’ Nederlanders moeten op een apart thema- tv-kanaal. Dat voorstel doet Lennart van der Meulen van het Commissariaat voor de Media, aldus Veronica Magazine. De circa anderhalf miljoen ‘nieuwe’ Nederlanders kijken niet of nauwelijks naar de programma’s die voor hen op Nederland 1,2 of 3 worden gemaakt. Dat komt doordat de programma’s voor minderheden te versnipperd worden aangeboden. Dat moet gaan veranderen, vandaar het voorstel om alle kleintjes op een themakanaal te zetten. Netmanager Joop Daalmeijer van Nederland is enthousiast: “Het is een interessant plan”. (MM/HVB)

KORT NIEUWS

  • Radio Nationaal heeft haar kabeluitzendingen gestaakt. Uit diverse delen uit het land komen berichten dat het “stil” is op de kabelfrequenties van Radio Nationaal
  • De oplage van de landelijke dagbladen is in het eerste kwartaal van dit jaar gedaald vergeleken bij de eerste drie maanden van 2002. Ook veel regionale kranten zagen hun verspreide oplagen dalen. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van het instituut HOI. Het Algemeen Dagblad verkocht 13.622 exemplaren minder en kwam uit op een verspreide oplage van 303.734. Daarmee behoorde deze krant tot de grootste dalers. De Telegraaf bleef in het eerste kwartaal het meestgelezen dagblad met een oplage van 761.310. Dit is wel een afname van 19.940. Lees verder
  • Versatel heeft het 5 procent aandeel van Free Record Shop en het 5 procent aandeel van Radio 538 in provider Zon overgenomen. Versatel bezat al 90 procent van Zon. Versatel heeft de aankoop gefinancierd met de uitgifte van ongeveer 4,3 miljoen eigen aandelen, circa 1 procent van het totale aandelenkapitaal. Het telecombedrijf beschouwt Zon als ‘een strategisch bezit’ en wil daarom de volledige controle over de internetaanbieder hebben, zo verklaarde Versatel maandag. (RP)
  • Dj Timur Perlin van Yorin FM gaat naar Radio 3FM. Dat heeft hij zojuist laten weten aan RadioFreak. Vanmiddag lichtte hij ook zijn luisteraars al in dat hij weg zou gaan. Wanneer en wat Timur gaat doen bij Radio 3FM is nog onduidelijk. “Sorry, kan er niets meer over vertellen”, aldus Timur in een reactie tegenover RadioFreak. Op Yorin FM presenteerd hij nu de programma’s ‘Yor at work’ en ‘de Pepsichart’.
  • Internetprovider Wanadoo heeft een zogeheten ‘cache’ in gebruik genomen voor gebruikers van bestandsuitwissel-programma’s als Kazaa en Morpheus. In dit extra, snel oproepbare geheugen worden populaire bestanden opgeslagen. Abonnees kunnen daardoor twee keer zo snel bestanden ophalen als voorheen. Wanadoo denkt hiermee “aanzienlijk” te besparen op dure internetverbindingen. Juridisch zou dit toelaatbaar zijn omdat de bestanden niet als geheel op de servers staan. Pas bij de abonnee wordt de data samengevoegd tot 1 file. (Essent)
  • Tijdens de introductie van twee nieuwe breedbandpakketten liet directeur Herman Veenstra van Chello Nederland weten niets te voelen voor een alliantie met andere partijen. KPN-topman Ad Scheepbouwer voorziet op lokaal niveau samenwerkingsverbanden tussen overheden, kabelmaatschappijen en KPN zelf. Volgens KPN moet Nederland naar glasvezelkabel toe. UPC is echter druk bezig met technologieën die het bestaande netwerk, een combinatie van glasvezel en coax, stukken sneller moeten maken. (Essent)
  • Robert Zaal (39) wordt per 15 september de nieuwe directeur van RTV Noord-Holland. Dat heeft de regiozender dinsdag naar buiten gebracht. Zaal volgt Huub Elzerman op, die met pensioen gaat. Zaal is sinds 1997 directeur van ROOS, het samenwerkingsorgaan van de regionale omroepen. Daarvoor was hij onder meer voorzitter van de vakbond voor dienstplichtigen VVDM en secretaris van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ). Hij is ook lid van de raad van beheer van zendermaatschappij Nozema. (ANP)
  • De Chinese televisiecensoren hebben een nieuw weerprogramma van de buis gehaald. De flirterige presentatie van de weervrouw leidde volgens de autoriteiten voor te veel opwinding in het land. Voormalig schoonheidskoninging Wu Rong presenteerde het programma Star Weather, modieus gekleed en opgemaakt. De eerste uitzending was 26 mei. Veel kijkers vonden Wu een verademing tussen de gebruikelijke, saaie meteorologen. Maar de tv-zender moest het programma van de buis halen. “Door druk van bovenaf”, aldus directeur Liu Bin. Zijn station wil wijzigingen aanbrengen in Star Weather, zodat het weer door de censuur komt. Lees verder
  • Een met het succesvolle dagelijkse NPS-radioprogramma Kunststof (kunst,cultuur, media) te vergelijken productie komt vermoedelijk volgend jaar op de tv. Onder de titel TV3, eveneens om 19.00 uur. Het wordt niet dezelfde uitzending, daarvoor huivert redacteur Frans Kotterer: “Tv-camera’s in een radiostudio, dat werkt niet. Maar er wordt wel gekeken in hoeverre Kunststof en TV3 kunnen samenwerken.” (Villamedia)

‘OUD’ VERONICA STOPT PER 14 JULI

Veronica, dat nu nog een kanaal deelt met Nickelodeon (MTV Networks), stopt via die constructie al op 14 juli met uitzenden. De vroegere zeezender gaat samenwerken met SBS (SBS6/Net5/V8) en Sky Radio. Veronica zou nog tot september op het oude tv-kanaal blijven uitzenden. MTV en Veronica hebben echter gezamenlijk besloten al op 14 juli te stoppen met de uitzendingen in de huidige constructie. Vanaf die datum is kindernet Nickelodeon elke dag 24 uur in de lucht. In diverse gebieden, waaronder Groningen, Drenthe en Amsterdam, vecht de zender nog voor kabeldoorgifte van het kinderstation. http://spitsnet.nl/anp/SHO-CUL/ANP-300603-279-anp.html

KORT NIEUWS

  • In de periode 2 tot en met 17 juli zal in Delft de evenementenzender IjzersterkFM in de lucht zijn. IjzersterkFM zal gedurende twee weken verslag doen van de activiteiten rond het 31e Lustrum van het Delftsch Studenten Corps: ‘Ijzersterk, ’n knap staaltje’. IjzersterkFM is in de omgeving van Delft te ontvangen op 107.0 MHz in de ether. De uitzendingen zijn ook online te beluisteren (128 kbps/Winamp). Meer informatie: http://lustrum.corps.nl/radio/
  • Hollywood-legende Katharine Hepburn is zondag in haar woonplaats Old Saybrook (Connecticut) overleden. Dat heeft haar familie bekendgemaakt. De actrice, die als enige vier maal een Oscar kreeg voor beste actrice, was al enkele jaren ziek. Zij werd 96 jaar. Hepburn speelde in meer dan vijftig films. Ze werd twaalf maal voor een Oscar genomineerd en kreeg de prestigieuze prijs voor de films Morning Glory (1932/1933), Guess Who’s Coming to Dinner? (1967), The Lion in Winter (1968) en On Golden Pond (1981). Bekende acteurs en producenten uit de hele wereld riepen haar in 1995 uit tot beste actrice in de filmgeschiedenis. (ANP)
  • De Stichting Kabelnet Veendam (SKV) haalt in de nacht van maandag op dinsdag om twaalf uur RTL4, RTL5 en Yorin van de kabel. Dat zei voorzitter J. Tillema van de SKV maandagmorgen na een bestuursvergadering van de Veendamse kabelaanbieder. De zenders worden vervangen door een soort kabelkrant op lokaal niveau. De kabelmaatschappij heeft een conflict met de Holland Media Groep (HMG), de moedermaatschappij van RTL4, RTL5 en Yorin. Die wil niet langer betalen voor doorgifte van de zenders. De SKV had de HMG tot maandagmorgen de tijd gegeven om met geld over de brug te komen, maar de mediagroep hield de hand op de knip. ,,Nu blijven de zenders van de kabel, totdat HMG met een goed bod komt”, aldus Tillema.
  • De meer dan 350.000 breedbandsurfers van Telenet in Vlaanderen kunnen nu ook de videobeelden van vrtnieuws.net bekijken. De VRT en Telenet hebben daarover een princiepsakkoord bereikt. Beide partijen hebben afspraken gemaakt om tijdens een proefperiode van vier maanden de videobeelden van vrtnieuws.net op een kwaliteitsvolle manier bij de klanten te brengen. Bovendien zullen Telenet- klanten via de Telenet-portaal-site toegang krijgen tot vrtnieuws.net. In de proefperiode zal bekeken worden p welke economisch verantwoorde manier de betrokkenen kunnen samenwerken.
  • Formido start een eigen thuiswinkel televisieprogramma onder de naam ‘Formido TV’. Gedurende drie maanden wordt zeven dagen per week een 25 minuten durend informatief programma uitgezonden. Door middel van dit programma wil Formido de kijkers stimuleren producten via de televisie te bestellen en vaker de Formido winkels te bezoeken. In het programma wordt aandacht besteed aan het Formido-aanbod. Daarnaast zitten in elke uitzending zes bel & bestel aanbiedingen. Henk de Vreeze, Commercieel Directeur Formido Bouwmarkten zegt ‘blij te zijn niet alleen de producten maar ook onze totale winkelformule onder de aandacht te kunnen brengen’.
  • De commerciële kinderzender Fox Kids lanceert eind volgende maand een eigen popgroep met de naam Chipz. De band telt vier leden: twee jongens en twee meisjes. De nieuwe band heeft vrolijke ‘niks-aan-de-handmuziek’ voor kinderen en volwassenen op het repertoire staan. De eerste single komt eind juli uit. Daarna volgt een heel album, aldus Fox Kids. De zender werkt voor het project samen met platenmaatschappij EMI. Chipz moet een aanvulling worden op het jaarlijkse popfestijn Fox Kids Planet Live en de hitlijst Fox Kids Top 20.(Essent)
  • Chello komt met drie abonnementssoorten: Chello Light, Classic en Plus. De snelste verbinding staat serveractiviteiten thuis toe en biedt 3000 kBit downloadsnelheid en 384 kbit upload voor 80 euro. De nieuwe abonnementsoorten zijn vanaf 1 juli beschikbaar, maar niet in alle regio’s, aldus UPC. (UPC)
  • Mediabedrijf Mediakabel bv vreest niet langer pay-per-view filmsservices te kunnen aanbieden als dat soort diensten onder de Mediawet komt te vallen. Mediakabel levert zo’n soort dienst, Filmtime, aan onder meer Essent Kabelcom, UPC en Casema. Het Commissariaat van de Media vindt dat Filmtime een zender is die dient te voldoen aan de voorschriften voor bijzondere omroepen in de Mediawet, zoals bijvoorbeeld Canal+. Het belangrijkste gevolg is dat de pay-per-viewdienst minstens voor 50 procent Europese films dient aan te bieden; volgens Mediakabel zou dat funest zijn voor de interesse van abonnees voor de service. Hierover dient nu een zaak bij de Raad van State, die over twee weken uitspraak doet. Volgens Mediakabel hoort Filmtime onder de Telecomwet te vallen, omdat kijkers individueel films uitkiezen, bestellen en kijken. (Essent)
  • De Wereldomroep heeft 5 medailles gewonnen op het jaarlijkse internationale New York Radio Festival dat de beste radioprestaties wereldwijd eert.De Engelse afdeling werd drie maal onderscheiden en de Latijns-Amerikaanse afdeling won twee prijzen. (NOStt)

PUBLIEKE OMROEP: NOG TWEE RAPPORTEN IN AANTOCHT

Naast McKinsey buigen ook anderen zich over de toekomst van de publieke omroep. Dit bericht NRC Handelsblad deze week. Een visitatie-commissie onder leiding van ING-topman Rinnooy Kan onderzoekt of de omroepverenigingen voldoen aan hun wettelijke taken en in aanmerking komen voor een nieuwe concessie. Het advies van deze commissie dient als basis voor de verlenging van de uit- zendlicenties voor de komende concessieperiode (2005-2010). De taakomschrijving van deze commissie is: kwaliteitsoordeel vellen over de programmatische prestaties, het bereik en de organisatie van de publieke omroep en – indien nodig – aanbevelingen doen voor de periode 2005-2010 omtrent de taakopdracht, doelstellingen van de publieke omroep en de wijze waarop daaraan uitvoering kan worden gegeven. Deze comissie rapporteert uiterlijk 30 april 2004. Een projectgroep van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid onderzoekt hoe het medialandschap er de komende tien jaar uit gaat zien en of de wetten (voornamelijk Mediawet en Concessiewet) die er zijn nog voldoen. Het onderzoek bestrijkt het hele medialandschap: publieke- en commerciele omroepen, geschreven pers, internet en andere nieuwe media. De WRR wil ondermeer de volgende vragen beantwoorden: Welke taken nemen nieuwe media over van de traditionele en wat zijn daarvan de gevolgen voor de pluriformiteit?. De projectgroep staat onder leiding van prof. dr. W.B.H.J. van de Donk, bijzonder hoogleraar maatschappelijke bestuurskunde aan de universiteit van Tilburg. (HvB/MM/NRC)

KORT NIEUWS

  • RTV Leiderdorp (lokale omroep Leiderdorp) is sinds vandaag, 29 juni, van naam veranderd. Alle onderdelen van de omroep die bij RTV Leiderdorp horen gaan voortaan verder onder één en dezelfde naam: Unity. Dit om de herkenbaarheid en eenheid van de omroep te versterken, aldus de omroep. “Tevens is het ons doel om alle informatie die Leiderdorpsers aangaat samen te brengen in onze media en zo een eenheid te vormen binnen de Leiderdorpse gemeenschap (Unity)” bericht de website. Radio Leiderdorp gaat verder onder de naam UnityFM. De tv-afdeling gaat verder onder de naam UnityTV (en UnityTXT voor de teletekstdienst). Meer informatie vind je op de website: www.unityfm.nl (HVB)
  • Paul Groot blijft deel uitmaken van het cabaretteam in het VARA-programma Kopspijkers. Groot, bekend van typetjes als Boris Dittrich, Willibrord Frequin, Jan des Bouvrie en Ron Brandsteder, gaat in januari 2004 het theater in, maar volgens presentator Jack Spijkerman betekent dit allerminst dat Groot stopt met Kopspijkers. (Gooi en Eemlander)
  • Het Tros Radio 2 programma ‘Gouden Uren’ zal ook deze zomer weer via Radio Nederland Wereldomroep uitgezonden worden. Dit zal gebeuren tijdens de vakantie maanden juli en augustus. Naast het Tros programma zal ook Radio Tour de France worden uitgezonden op de wereldomroep. Dit zal hetzelfde radio programma zijn als wat te horen is op Radio 1.

VAN NIEUWKERK TERUG NAAR AT5

Matthijs van Nieuwkerk gaat vanaf 2 september het sportprogramma van de Amsterdamse zender AT5 presenteren. AT5-hoofdredacteur E. van Zwam heeft dat zaterdag gezegd. Van Nieuwkerk was eerder hoofdredacteur van AT5, maar stapte binnen een jaar over naar de publieke omroep om netcoördinator van Nederland 3 te worden. Ook deze baan verruilde hij binnen de kortste keren. Samen met Felix Rottenberg ging hij NOVA-nieuwe-stijl presenteren. Rottenberg stapte uit onvrede over de formule op en Van Nieuwkerk volgde. Van Nieuwkerk zou bij zijn vertrek 56.750 euro hebben meegekregen volgens De Journalist, het vakblad van de Nederlandse Vereniging van Journalisten. Van het presenteren bij AT5 zal Van Nieuwkerk niet rijk worden. ,,Het is liefdewerk”, zegt Van Zwam. Van Nieuwkerk wil de presentatie van AT5 Sport samen gaan doen met Henk Spaan. De twee maken samen het literaire voetbalblad Hard Gras. Of de duo-presentatie doorgaat, hangt vooral af van het werkschema van Spaan, zegt Van Zwam. De hoofdredacteur zou het leuk vinden als Spaan naar AT5 komt, maar noemt het vooral iets dat Van Nieuwkerk graag wil.(ANP/Planet)

ADAM CURRY WEG BIJ BNN

Adam Curry heeft gisteravond in zijn radioprogramma op Radio 2, dat hij samen met Jeroen Kijk in de Vegte presenteert, aangekondigd dat hij de omroep gaat verlaten. In zijn weblog licht hij het vertrek toe: “Ik ben geen Florence Nightengale, maar vindt het wel de plicht van iedere burger om onze gezamenlijke publieke belangen zo efficient mogelijk te laten draaien. Ik heb een grote bek, en gebruik ‘m graag op de log, zeker als het om zulke zaken gaat als het McKinsey rapport. Ik had echter een grote conflict of interest, daar ik zelf deel uitmaak van het kapitaal vernietiging van de publieke omroep. Tot gisteravond verdiende ik bij BNN 90 duizend euro per jaar voor 2 uur radio maken in de week. Hou me ten goede, mijn programma met Jeroen Kijk in de Vegte was voor mij pure therapie. Een genot om met die jongen radio te maken en heerlijk om zelf de muziek uit te kunnen kiezen en live muziek te mogen brengen. Het geld zag ik meer als een subsidie voor de wekelijkse chopper vlucht naar hillywood. Ik heb ervan genoten, en hopelijk ook de 40-50 duizend wekelijkse luisteraars, maar of dit programma op deze wijze gefinancieerd moet worden betwijfel ik. Temeer omdat dit een jongeren omroep betreft. Het plaatje klopt gewoon niet. Er moet drastisch bezuinigd worden bij onze publieke omroep. minimaal 40 miljoen euro in 2004. Ik hoor veel geziek hierover, maar geen enkel konkreet plan of aktie dusver. Vandaar dat ik als eerste een stap zet. Door ontslag te nemen draag ik nu direkt bij aan echte bezuiniging, 90 duizend euro terug in de pot. Ik hoop dat er wat moois mee wordt gedaan.

KORT NIEUWS

  • Het aantal huishoudens in Nederland dat beschikt over een snelle internetverbinding, neemt toe. Vooral ADSL maakt een sterke groei door. Van de huishoudens met een aansluiting op internet heeft 8 procent ADSL, tegen 2 procent een jaar geleden, zo maakte onderzoeksbureau TNS NIPO bekend. In totaal kunnen drie op de tien huishoudens snel internetten via ADSL of de kabel. Steeds minder mensen gebruiken ISDN of een analoge telefoonaansluiting om op internet te komen.
  • Londen gaat de druk op de Britse omroep BBC fors opvoeren. Afgevaardigden van de regeringspartij Labour willen dat de BBC excuses aanbiedt voor de beschuldiging dat het kabinet de kans op een Iraakse tegenaanval overdreef. De regering zelf organiseert de campagne om de omroep met klachten te bombarderen, meldde de krant The Times zaterdag. De media-adviseur en woordvoerder van premier Blair, Alastair Campbell, benadrukte zaterdag op de concurrerende zender Channel 4 dat hij excuses van de BBC eist. De omroep verweet Campbell eerder deze week dat hij gegevens over het wapenarsenaal van Irak had opgeblazen. Het kabinet-Blair zou de Iraakse dreiging hebben overdreven om bredere steun te krijgen voor de oorlog tegen Irak. (ANP)
  • De APR (programmaraad van Amsterdam en omstreken) heeft een open brief aan UPC verstuurd. Per 1 april 2003 is ten gevolge van een vergissing van de APR de zeer goed beluisterde radiozender BBC Radio 3 uit het standaardpakket radio weggevallen. Daarvoor in de plaats is BBC Radio 1 gekomen. Ondanks diverse schriftelijke en mondelinge verzoeken van de APR heeft de kabelexploitant UPC de ongewenste wisseling niet ongedaan gemaakt. Gevolg is dat BBC Radio 3 nog steeds niet te ontvangen is. Nu voor de zomermaanden bij BBC Radio 3 diverse speciale concertactiviteiten op stapel staan, onderneemt de APR door middel van een “open brief” opnieuw een poging om UPC er toe te bewegen om de wisseling per 1 juli 2003 ongedaan te maken. UPC heeft eerder aangegeven de wisseling niet voor september 2003 te kunnen doorvoeren.
  • Er komt een onderzoek naar de mogelijkheden van lokale televisie in Zoetermeer. Wethouder Frans-Willem van Gils voelt er wel iets voor, zegt hij in een interview in de Haagsche Courant editie Zoetermeer. Mogelijk dat ZFM InfoBox dagelijks beelden gaat uitzenden van gebeurtenissen en manifestaties in Zoetermeer. De financiën zijn de bottleneck, waarschuwt stationmanager Jack Henneken van de lokale radiozender Zfm. Het station voelt wel voor lokale televisie. Maar volgens hem zal dat in heel beperkte mate zijn. Momenteel zendt Zfm zijn radioprogramma’s ook uit via een eigen tv-kanaal op de kabel waarop beelden zijn te zien, opgenomen op locatie in Zoetermeer. Henneken denkt aan nog meer ‘bewegende beelden’, maar nog niet aan uitgebreide actualiteitenprogramma’s. (HC)
  • De lokale omroep van Leiderdorp, RTV Leiderdorp, gaat binnenkort van naam veranderen. Wie de website van RTV Leiderdorp raadpleegt komt terecht op de website van Unity FM. Hier staat de melding “soon to be UnityFM” (binnenkort Unity FM).
  • Voor het eind van het jaar kunnen de inwoners van Amersfoort internetten via de kabel en kiezen uit twee televisiepakketten In week 27 start Casema met een grootschalige modernisering en vernieuwing van het kabelnetwerk in Amersfoort. De werkzaamheden zijn nodig om de inwoners van Amersfoort een betere kwaliteit televisie en radio te kunnen bieden en om nieuwe diensten zoals internet en KeuzeTV te introduceren. Casema verwacht de werkzaamheden voor 1 december 2003 af te ronden. De benodigde graafwerkzaamheden worden zoveel mogelijk in combinatie met de overige civiele werkzaamheden van de gemeente uitgevoerd. Hierdoor blijft de overlast tot een minimum beperkt.
  • Enkele duizenden abonnees van ID&T Magazine hebben per ongeluk de gegevens van andere lezers ontvangen. Het probleem zou bij UPC liggen. Velen van hen kregen echter de gegevens van een ander onder ogen. “Gezien de respons is een groot deel wél goed gegaan”, licht een woordvoerder van Mailland toe. “Het blijft uiteraard vervelend. Het probleem ligt waarschijnlijk bij UPC. De eerste 7500 zijn vanaf kantoor verstuurd, via XS4ALL. Deze zijn wel goed gegaan.” De rest van de mailing is via het netwerk van UPC vanaf het privé-adres verzonden. “Dat is niet goed gegaan.” UPC is niet blij met de wijzende vinger van Mailland. “Het is erg makkelijk om een ander de schuld te geven. Onze systemen zijn hier uiteraard niet op berekend”, licht Mark Zellenrath, woordvoerder van UPC, toe. “Dit soort praktijken zijn niet toegestaan, het is immers zakelijk gebruik van een consumentenproduct. De kans bestaat zelfs dat de verzending door UPC is onderbroken.”
  • AT5 Sport heeft een nieuwe anchor voor volgend seizoen. Afgelopen maand heeft AT5 al afscheid genomen van Barbara van der Vegte. De nieuwe sportpresentator is een oude bekende van AT5. Hij heeft veel ervaring met presenteren én met sport. Hier en daar zal er verbazing zijn, maar de keus is gericht op kwaliteitsverbetering van AT5 Sport. Ik denk dat AT5 met Matthijs van Nieuwkerk een goede sportpresentator binnenhaalt met een enorm netwerk aan contacten. Sterker nog, Henk Spaan probeert de maandag ook vrij te houden om als sidekick aan te schuiven. De komst van Henk Spaan is afhankelijk van eventuele nieuwe programma’s die hij volgend seizoen gaat doen en of hij dan de maandagavond vrij kan houden voor AT5 Sport.
  • De Evangelische Omroep (EO) doet deze zomer in twintig kerken een proef met goedkope kerktelefoon. Met de dienst, die is bedacht door de internettak van de EO, springt men in op de KPN-kerktelefoon die duurder is geworden. Het geluid van de kerkdiensten wordt daarbij via adsl of isdn op internet gebracht. De luisteraar heeft thuis een kastje dat aan de tv gekoppeld wordt, en geluid en lithurgie weergeeft. De EO werkt met de Kerktelefoon Via Internet samen met internetprovider Solcon en de Stichting Ichtus ICT. (Essent)
  • De Tweede Kamer wil dat het kabinet op korte termijn al gaat praten met de Publieke Omroep over het uitzenden van meer Radio 1-programma’s op de zender 747 AM. Met de motie loopt de Kamer vooruit op bezuinigingen bij 747 AM. Alleen tijdens daluren zou 747 AM nog eigen programma’s kunnen verzorgen. De Kamer denkt hiermee twee vliegen in één klap te slaan: er wordt bezuinigd en er wordt tegemoet gekomen aan bezwaren van Nederlanders in het buitenland die Radio 1 sinds 1 juni niet meer kunnen ontvangen via de middengolf (AM 1008). (Essent)
  • De 24-uurs muziekzender op internet van 3VOOR12 loopt vrij goed. Dat vindt het hoofd van de digitale afdeling van de VPRO, Erwin Blom. De omroep begon ongeveer zes weken geleden met het tv-kanaal voor alternatieve muziek op internet. Na anderhalve maand trekt het muziekstation, toegankelijk via de site van 3VOOR12, gemiddeld 5.000 kijkers per dag. ,,Dat lijkt natuurlijk niet erg veel”, meldt Erwin Blom. ,,Maar we mikken natuurlijk maar op een kleine doelgroep. En die groep moet ook de beschikking hebben over breedbandinternet. We kunnen aan het aantal bezoekers wel merken dat het gebruik van breedband toeneemt.”
  • Curator mr. R.A. Oskamp heeft gisteren beslag gelegd op eigendommen en tegoeden van Adam Curry en Patricia Paay. Het gaat onder meer om hun grachtenpand in Amsterdam, drie auto´s, een aantal bankrekeningen en het cosmeticabedrijf van Patricia Paay. Omdat de curator verwacht dat de uiteindelijke schuldenlast van het failliete helikopterbedrijf Rotorjet van Adam Curry meer zal zijn dan € 3 miljoen is ook beslag gelegd bij SBS Broadcastings bv en de stichting BNN. Van beide omroepen ontvangt Adam Curry inkomsten voor tv- en radio-werk. (Telegraaf)
  • In de nieuwe serie Zomergasten van de VPRO zullen onder anderen oud-premier Dries van Agt en tv-presentator Paul de Leeuw hun favoriete televisieavond samenstellen. Dat heeft de omroep VPRO vrijdag laten weten. Schrijver Joost Zwagerman ontvangt de gasten. In de eerste aflevering van de serie programma’s, die vanaf 3 augustus vijf weken lang op Nederland 3 te zien zijn, is Britta Böhler te gast. Zij is de advocate van Volkert van der G. Verder komen schrijver Hafid Bouazza en hoogleraar Henriette Maassen van den Brink langs bij Zwagerman.
  • Afgelopen dinsdag 24 juni was er in het nieuws van Omrop Fryslân TV een item te zien over het wildplakken van posters in met name de gemeente Wunseradiel. Er werd daarbij een poster van Waterstad FM vol in beeld gebracht en vervolgens een verhaal verteld over het wildplakken van posters, daarbij werd ook een ambtenaar van de gemeente Wunseradiel geïnterviewd die klaagde over het wildplakken.
  • Kinderzender Zappelin begint vanaf september ’s middags een uurtje eerder met uitzenden, om drie uur. Zo kunnen kinderen direct uit school voor de buis kruipen. Daardoor hoopt Zappelin minder kijkers aan andere jeugdzenders te verliezen. Dat zegt Cathy Spierenburg, zendercoordinator van Zappelin, de jeugdzender van de publieke omroep. Doordat Zappelin nu om vier uur ’s middags begint, verliest het veel kijkers die direct na school inschakelen en dan bijvoorbeeld kiezen voor Fox Kids. ‘En dan denken ze echt niet om vier uur: nu moeten we naar Zappelin’, aldus Spierenburg. Vandaar dat deze week is besloten één uur eerder te beginnen. Het eerst uur richt de jeugdzender zich op kinderen van vijf tot zeven jaar. Tussen vier uur en half zes gaat Zappelin zich toeleggen op kinderen tussen de zes en twaalf jaar oud. (GPD)
  • Het Duitse persbureau DPA moet drastisch saneren. Deutsche Presse Agentur, een van de grootste en meest gerenommeerde nieuwsdiensten ter wereld, lijdt onder de crisis in de media, de teruglopende advertentie-inkomsten van zijn afnemers en de recessie. De klanten eisen dat het persbureau zijn tarieven gaat verlagen. Vooral de tekstdiensten moeten goedkoper. Het in 1949 opgerichte persbureau levert aan 196 uitgeef- en omroepconcerns en voorziet dagelijks 98 procent van de Duitse dagbladen van gemiddeld 1700 nieuwsberichten en foto’s. DPA beschikt in Duitsland over een netwerk van ruim vijfhonderd redacteuren en heeft in het buitenland veertig correspondenten gestationeerd. (ANP)

VERONICA KIEST VOOR SBS

De verenigingsraad van de omroep Veronica heeft donderdagavond voor samenwerking met het commerciële tv-bedrijf SBS (SBS6, Net5 en V8) gekozen. Dat meldde de woordvoerster van Veronica. De verenigingsraad kon kiezen uit samenwerking met SBS of met de publieke omroep BNN. Door het samengaan blijft de tv-naam Veronica bestaan, want het huidige V8 wordt omgedoopt tot Veronica8. Ook wordt de Vereniging Veronica mede-eigenaar van Cameo Media Support, het productiebedrijf van SBS. Tevens heeft Veronica besloten deel te nemen in het commerciele radiostation de Gouwe Ouwe Zender van Sky Radio, waarmee de omroep onder de naam Radio Veronica 103FM weer 24 uur per dag in de ether en op de kabel te beluisteren is.(ANP)

BNN-directeur G. Timmer is ,,op geen enkele wijze verrast” door de keuze. ,,Breekpunt was natuurlijk dat wij de naam Veronica niet wilden voortzetten. Daar heeft de raad vooral naar gekeken. De emotie heeft het gewonnen van de ratio.” Volgens de BNN-baas waren zijn voorstellen voor de langere termijn beter voor bijvoorbeeld de werkgelegenheid bij Veronica. Daarom wilde de directie van de vroegere zeezender ook liever met BNN in zee. Timmer, die bij Veronica heeft gewerkt, denkt dat de spreekwoordelijke ezel zich weer aan een steen gaat stoten. ,,Ze gaan nu voor de vijfde keer een commercieel avontuur aan. Dat steekt me.” BNN, dat een te laag ledental heeft om een nieuwe uitzendlicentie te verwerven, heeft er geen spijt van dat het naar Veronica heeft gelonkt. ,,Ik moest als BNN-verantwoordelijke alle mogelijke scenario’s onderzoeken. Maar verleden week was me al duidelijk dat wij met ons plan slechts 2 procent kans hadden om in de gunst van de verenigingsraad te komen. Maar het is geen megateleurstelling. We gaan gewoon stevig door met onze ledenwerving.” (ANP)

KORT NIEUWS

  • Vanaf vrijdag 4 juli aanstaande is Hofstad Radio te beluisteren op 99,4 FM. Niet alleen in Den Haag maar ook ver daar buiten. Hofstad Radio heeft de plaatsing het onderhoud en beheer van de zenders uitbesteed aan de nieuwe zenderoperator Antenne3. In Leiden is inmiddels een lokatie gevonden, waardoor het mogelijk wordt binnen enkele weken ook daar het geluid van Hofstad Radio te laten klinken op 93,7 FM. Ondertussen wordt de laatste hand gelegd aan een nieuwe studio en een nieuwe programmering.
  • Het ontvangstprobleem van 89.3 Radio West wordt zo snel mogelijk opgelost. Staatssecretaris van der Laan van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen heeft dat donderdagmiddag toegezegd in de Tweede Kamer. De fracties van SP, Groen Links en PvdA vonden het ongehoord dat rampenzenders als West sinds kort slecht te ontvangen zijn. Het ministerie van Economische Zaken komt volgende week dinsdag met een technisch plan om een einde te maken aan de storingen, beloofde Van der Laan aan de Kamer. (rtvwest)
  • Vijf commerciële radiostations hebben woensdag in kort geding in Rotterdam geëist dat de landelijke FM-frequenties opnieuw worden verdeeld. Radio 10 FM, Radio Nationaal, Arrow Classic Rock, 100 NL en NRG visten bij de verdeling op 26 mei achter het net. Aan voorzieningenrechter J. Riphagen vroegen ze om alsnog een plaats op de FM-band te krijgen. Radio 10 FM, in bezit van het bedrijf Talpa van John de Mol, is de meest in het oog springende verliezer. De zender is al vijftien jaar in de lucht en daarmee het oudste commerciële radiostation van Nederland. Radio 10 verloor de plek aan de ‘gouwe ouwe zender’ Radio 103, eigendom van Sky Radio. Volkomen ten onrechte, betoogde Radio 10 voor de rechtbank. Het zou Sky in het genre gouwe ouwe aan kennis en ervaring ontbreken. Sky wilde na de verdeling eerst samenwerken met Radio 10, maar besloot daar later van af te zien. http://www.trouw.nl/ANP/ombouw.html?url=http%3A//www.trouw.nl/ANP/SHO-CUL/ANP-250603-331-anp.html
  • De Holland Media Groep (HMG) en Endemol beëindigen donderdag hun ruzie over de afnameverplichting van televisieprogramma’s. Ze schakelden vorig jaar juni een arbitragecommissie in om het meningsverschil over de inhoud van een contract op te lossen. Inmiddels ligt er een nieuw contract op tafel. Volgens een woordvoerster van HMG is dat een korter contract. Het loopt van 1 januari 2003 tot 31 december 2006. De afnameverplichtingen zijn veranderd. Verder worden er geen mededelingen gedaan over de inhoud.
  • Enkele duizenden abonnees van ID&T Magazine hebben per ongeluk de gegevens van andere lezers ontvangen. Mailland, het bedrijf dat voor ID&T de abonnementen beheert, heeft woensdag alle 25.000 tot 30.000 abonnees aangeschreven om hun gegevens te controleren. Velen van hen kregen echter de gegevens van een ander onder ogen. “Gezien de respons is een groot deel wél goed gegaan”, licht een woordvoerder van Mailland toe. “Het blijft uiteraard vervelend. Het probleem ligt waarschijnlijk bij UPC. De eerste 7500 zijn vanaf kantoor verstuurd, via XS4ALL. Deze zijn wel goed gegaan.” De rest van de mailing is via het netwerk van UPC vanaf het privé-adres verzonden. “Dat is niet goed gegaan.” http://www.webwereld.nl/nav/nb?15474
  • De bezuinigingen die de overheid de omroep oplegt gaan ten koste van arbeidsplaatsen waarbij gedwongen ontslagen niet worden uitgesloten, heeft de raad van bestuur van Publieke Omroep gisteren gezegd. (Adformatie)

RAPPORT MCKINSEY: OMROEP KAN TOT 100 MILJOEN PER JAAR BESPAREN

De publieke omroep kan 60 tot 100 miljoen euro per jaar besparen door efficiënter te werken. Dat concludeert onderzoeksbureau McKinsey. Het rapport over de financiële situatie van de omroep is woensdag bekendgemaakt. Het stuk is opgesteld in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OC&W) wegens de bezuinigingen die de overheid de omroep heeft opgelegd. Die bezuinigingen kosten arbeidsplaatsen waarbij gedwongen ontslagen niet worden uitgesloten. Dat heeft de raad van bestuur van Publieke Omroep (PO) woensdag gezegd in reactie op het rapport van het onderzoeksbureau. De regering heeft de omroep in 2004 een bezuiniging van 40 miljoen euro per jaar opgelegd. In 2007 is dat gestegen naar 80 miljoen. Omdat ook de STER-inkomsten zullen dalen door de stagnerende economie zijn stevige maatregelen nodig. ,,Om de bezuiniging voor 2004 te realiseren en tegelijkertijd investeringen te kunnen doen in verbeteringen zijn keuzes op het takenpakket nodig”, schrijven de onderzoekers.  Onder ‘taken’ verstaat McKinsey complete zenders die wezenlijk anders moeten gaan werken, waarvoor in sommige gevallen wetswijzigingen nodig zijn. De onderzoekers doen geen aanbevelingen, maar schetsen de keuzes. Het gratis verspreiden van programma’s via de satelliet kan wellicht worden gestopt. Net als het uitzenden van tv-programma’s via de ether (besparing 3 tot 14 miljoen> per jaar). Het beperken van het aantal omroeporkesten en -koren levert maximaal 16 miljoen op jaarbasis op. Het korten van de taken van de Wereldomroep bespaart de overheid 21 tot 29 miljoen euro per jaar. De belangrijkste besparingen bereiken de programmamakers door efficiënter te werken (30 tot 55 miljoen euro per jaar). Het verlagen van de loonkosten vormt daarbij de grootste post. Onderling moeten de omroepen beter samenwerken totaal 35 tot 50 miljoen euro te behalen).

ADVIES MCKINSEY DEELS GEHEIM, NVJ TELEURGESTELD

Het definitieve advies van McKinsey over de publieke omroep blijft deels geheim. De NVJ vindt het zeer teleurstellend dat het bureau ervoor heeft gekozen om onderdelen van haar bevindingen niet openbaar te maken. De kritiek die toch al bestaat op de openheid van de publieke omroep zal hierdoor alleen maar extra gevoed worden, terwijl voor de NVJ nu niet te beoordelen is welke bezuinigingsmaatregelen wel of niet noodzakelijk of relevant zijn. Het openbare deel van het advies wijkt ook iets af van het uitgelekte concept. Niet meer gratis uitzenden via de satelliet en de ether bespaart ook nog miljoenen. Internet kan 6 miljoen inleveren. Het nauwelijks beluisterde 747AM kan toch blijven, maar dan moet het deels Radio 1 doorgeven, wat 8 miljoen scheelt. De Wereldomroep zou tot 29 miljoen (61% van het budget) moeten besparen. Voor de laatste twee acties zijn wetswijzigingen nodig. (villamedia)

KAMER KAN UIT DE VOETEN MET MCKINSEY-RAPPORT

Tweede-Kamerleden kunnen zich grotendeels vinden in de conclusie van onderzoeksbureau McKinsey dat de publieke omroep kan bezuinigen door efficiënter te werken. Het bureau publiceerde woensdag een rapport met die strekking. Volgens de onderzoekers is er tot 100 miljoen euro per jaar te In veel verregaande plannen (verschralen 747 AM, terugbrengen omroeporkesten) kan de CDA-woordvoerder zich vinden. Het terugschroeven van de activiteiten van de Wereldomroep ligt gevoeliger. Datzelfde geldt voor zijn collega Bakker van D66. ,,Bij de Wereldomroep is wel efficiencywinst te behalen, maar het uitkleden van taken daar is wat ons betreft niet aan de orde.”

NVJ: MCKINSEY PASSEERT PROGRAMMAMAKERS

McKinsey is volstrekt voorbij gegaan aan de programmamakers, de kern van de publieke omroep. De NVJ heeft dan ook de Raad van Bestuur van de publieke omroep opgeroepen om snel een programmamakersconferentie te beleggen, zodat zij betrokken zijn bij het proces, dat na de adviezen volgt. De NVJ zal de omroep aan de belofte houden dat er pas in de laatste plaats zal worden gekeken naar de programma’s en de makers. McKinsey kiest, vindt de NVJ, naast waardevolle suggesties voor facilitaire besparingen, toch weer de gemakkelijke weg: snijden in programmataken en loonkosten, terwijl recente onafhankelijke onderzoeken hebben aangetoond dat de CAO-lonen bij de omroep bepaald niet hoog zijn, in vergelijking met relevante andere mediasectoren. (Villamedia)

VAN DER LAAN: BEZUINIGINGEN ALLEEN NIET GENOEG

Naast vergaand bezuinigen moet de publieke omroep ook investeren, om meer jongeren en minderheden te bereiken, meer Nederlands drama te brengen en te vernieuwen. Aan organisatorische en personele veranderingen valt niet te ontkomen. Dat is de voorlopige reactie van mediastaatssecretaris Van der Laan op het McKinseyrapport. Beleidskeuzes worden gemaakt in de meerjarenbegrotingen van de NOS en de Wereldomroep (september) en in de begrotingsvoorstellen aan de Tweede Kamer (november).

WERELDOMROEP: RAPPORT GELDT NIET VOOR ONS

In een reactie op het McKinseyrapport laat de Wereldomroep weten niet onder de publieke omroep te vallen, er ook geen kerntaak van te zijn, en het dus ook niet relevant te vinden wat het publieke omroepmanagement over de Wereldomroep vindt, terwijl McKinsey wèl suggesties over de Wereldomroep doet op basis van een enqûete onder dat management. De Wereldomroep hecht meer waarde aan het uitgebreide externe onderzoek van het internationale bureau Andersson Elffers Felix dat 1,5 jaar geleden het belang van de Wereldomroep bevestigde. Een eigen plan van de Wereldomroep, waarin o.m. meer wordt samengewerkt, bezuinigt al 10%. Het cijferdeel van McKinsey (meer efficiency bij de publieke omroep bespaart 60 tot 100 mln. euro) ziet er goed uit, zegt de Wereldomroep, “de rest van het rapport is McKinsey onwaardig en wordt door de Wereldomroep dan ook niet serieus genomen. (Villamedia)

KORT NIEUWS

  • De internettak van RTL, iMedia, start in september een proef met betaalde content. Het gaat om tv-producties die al zijn uitgezonden of materiaal dat nog niet eerder te zien was op tv. Als voorbeelden noemt iMedia de niet-uitgezonden audities van ‘idols’, de gehele interviews met sterren (waarvan vaak maar een paar minuten op tv te zien zijn) of de eerste jaargang van ‘Goede tijden, slechte tijden’. Andere plannen om geld te verdienen aan internet zijn facilitair werk voor derden en streaming media voor mobieltjes.
  • Indien Orange de zelfstandigheid moet opgeven op de Nederlandse markt, dan is de kans groot dat T-Mobile het bedrijf koopt, of dat er een fusie komt met T-Mobile Nederland, zo meldt Planet Multimedia. Orange moet in Nederland in 2005 een marktaandeel hebben van tenminste 20 procent, anders maakt het moederbedrijf een einde aan het zelfstandig bestaan van de Hollandse dochter, zo maakt het moederbedrijf bekend. Het Financieele Dagblad schrijft dat Orange nu een marktaandeel van 14 procent heeft als het gaat om het aantal abonnees. In de totale mobiele omzet in Nederland ligt het aandeel lager. Voor zover duidelijk is de eis aan de Nederlandse directie een marktaandeel van 20 procent wat betreft klanten, niet als het gaat om omzet. Er is een gerede kans dat T-Mobile Orange koopt, of dat er een fusie komt met T-Mobile Nederland, mochten de cijfers niet gehaald worden. Beide bedrijven werken al samen in een alliantie, daarnaast is er ook coöperatie voor de aanleg van een UMTS-net in Nederland, met het bedrijf Rann. Bij Orange was men niet bereikbaar voor commentaar. (o.a. Adformatie)
  • De NOS wil niet langer haar actieve medewerking verlenen aan de Nederlandse Academy Awards, zo blijkt uit een vertrouwelijke brief van de NOS-directie aan de stichting van het tv-prijzengala. De NOS besloot na overleg in het managementteam unaniem tot deze beslissing, omdat ‘het nut en noodzaak van de Nederlandse Academy Awards te gering is’. Ook wordt het ‘teveel een feestje voor intimi’ bevonden. NOS-medewerkers zullen ook niet langer plaatsnemen in jury’s of aanwezig zijn bij de uitreiking. Ook de jaarlijkse bijdrage aan het evenement wordt stopgezet. (Adformatie)
  • De commerciële radiozenders Sky Radio en Noordzee FM liggen met elkaar in de clinch, zo meldt Veronica Magazine. Sky Radio is van mening dat Noordzee FM te veel de Sky-formule imiteert, nu de zender sinds kort op de oude frequentie van Sky Radio is te beluisteren. “Laat Noordzee FM z’n eigen kunstje doen” vindt Sky-directeur Ton Lathouwers. Noordzee FM- directeur Erik de Zwart vindt de aantijging onzin: “We hebben begin dit jaar een nieuwe koers uitgezet. De recente aanpassingen zijn daar een verdere uitwerking van”
  • Een dikke streep onder het verleden, en keihard werken aan een zonnige toekomst. Als het aan Arnold Buurman ligt, krijgt Apeldoorn een krachtige omroep, waar de inwoners niet omheen kunnen. De Omroepraad vindt dat de nieuwe programmering van Omroep Apeldoorn de toets der kritiek kan doorstaan. ‘Eindelijk eens positief nieuws voor de omroep, we zijn ontzettend blij met het oordeel van de Omroepraad‘, zegt Buurman, die sinds het vertrek van voorzitter Jan Brouwers de woordvoerder van het bestuur is.
  • Per 1 juli aanstaande wordt het tv-aanbod van kabelaar Delta kabelcomfort uitgebreid met de tv-zenders Euronews, Animal Planet en Cartoon Network/TCM. (M.L)
  • Handelen in aandelen Linda de Mol, Katja Schuurman, Marco Borsato of desnoods Caroline Tensen. Dat is mogelijk met Sterrenbeurs, een gezamenlijk initiatief van Endemol en De Telegraaf. Beide mediabedrijven kondigden onlangs al een samenwerking aan, dit is daarvan het eerste resultaat. Op Sterrenbeurs kunnen geïnteresseerden aandelen van BN’ers kopen en verkopen. Het handelen gaat via internet. Het spel wordt wekelijks ondersteund door een programma op SBS6, meldt De Telegraaf. Deelname kost niets, alhoewel er wel ‘een kleine bijdrage in de administratieve kosten’ wordt berekend. Hoe populairder een aandeel, hoe hoger de plek van een BN’er In het tv-programma geven ‘deskundigen’ wekelijks ter ondersteuning bonus- en minpunten aan de vaderlandse sterren. Vanaf september is het programma te zien. (Adformatie)
  • Het Waalse mediabedrijf Deficom zou een bod van 75 miljoen euro hebben uitgebracht op de betaalzender Canal+ Benelux. Dit meldt de site Radio.nl. Het bod is uitgebracht in samenwerking met kabelbedrijf Telenet en een aantal kabelmaatschappijen. De huidige eigenaar van Canal+, Vivendi, zou naar verluid ongeveer 300 miljoen voor de betaalkanalen willen hebben. (Adformatie)
  • Liberty Media heeft de beste papieren in handen om de Amerikaanse amusementstak van mediaconcern Vivendi Universal over te nemen. Dit meldt de Los Angeles Times. Mediamagnaat John Malone, topman van Liberty Media, zou er 14 miljard dollar over hebben. Het bod is exclusief Universal Music Group, want dat wil Vivendi graag behouden. De drie andere bieders zijn filmconcern Metro-Goldwyn-Mayer, Viacom en General Electrics NBC. Maar ze lijken minder kans te maken, omdat ze in tegenstelling tot Liberty Media slechts geïnteresseerd zijn in delen van de entertainmenttak. (Adformatie)
  • Presentatrice Marjan Moolenaar van ‘Twee Vandaag’ wordt met ingang van september correspondent voor de EO in de Verenigde Staten. Ze zal niet vanuit de Amerikaanse ‘bible belt’ berichten, maar gewoon vanuit Washington, waar ze haar intrek neemt in het NOS-kantoor. Moolenaar gaat alleen reportages maken voor EO’s ‘Twee Vandaag’. Daarmee heeft de omroep voor het eerst een eigen correspondent in de Verenigde Staten. Dat mag opmerkelijk genoemd worden, omdat de omroep vorige week drastische bezuinigingen heeft aangekondigd. (Essent)
  • Ruud de Wild gaat niet naar Yorin FM. Dit bericht de website van RadioFreak. Ruud de Wild zegt zelf dat het niet klopt en zijn werkgever BNN spreekt het ook tegen. Yorin FM wil verder nog niets zeggen over nieuwe dj’s, ook niet voor de nieuwe HMG-radiozender RTL FM. Zekerheid over het vertrek van Rob Stenders is er ook nog lang niet. Bij de programmadirectie van de VARA, de huidige werkgever van Stenders, is niets bekend over een overstap of onderhandelingen van Stenders.
  • Programmadirecteur Michèl Weber van Noordzee 100.7 FM schuift een cd-tje in de speler. Uit de boxen klinkt een opgewonden stem die plaatjes aan- en afkondigt met een typische ‘r’. Het is één van de tientallen dj’s die solliciteren naar een baantje bij Noordzee FM. Weber is niet enthousiast. ,,Deze jongen komt uit Zoetermeer, en dat hoor je. En hij praat ook heel erg op een dj-toontje.” Lees verder
  • De journalistenbond NVJ heeft bij B &W van Wassenaar protest aangetekend tegen een mogelijk verbod om foto’s te nemen bij het toekomstige huis van prins Willem-Alexander en prinses Máxima.Volgens de bond is de persvrijheid in het geding. Om het fotografeerverbod bij het huis Eikenhorst op de buitenplaats De Horsten is gevraagd door het Koninklijk Huis en zijn beveiligingsdienst.Dit om de veiligheid van de kroonprins en zijn vrouw te vergroten. De gemeenteraad van Wassenaar buigt zich maandag over het verzoek.Prins Willem-Alexander en prinses Máxima betrekken begin volgende maand het huis in Wassenaar. (NOStt)

LUISTERCIJFERS APRIL-MEI

Het marktaandeel van Sky Radio is in de periode april-mei 2003 met 0,3 procent gestegen ten opzichte van de vorige meetperiode (maart-april). De grootste radiozender komt uit op 13,4 procent. Radio 538 doet het nog iets beter: plus 0,4 naar 10,7 procent. Radio 10 FM is de grootste groeier. Dat blijkt uit de Intomart-luistercijfers (CLO). Radio 3 FM daalt weer naar de derde positie en heeft nu een marktaandeel van 10,2 (was 10,4). Het aandeel van Radio 2 blijft dalen. Nu van 10,1 naar 9,8. Ook Radio 1 doet een stapje terug: van 9,8 naar 9,3 procent. In de april-mei periode was Radio 10 FM nog een volwaardige FM-zender en dat bleek ook uit de groei in aandeel: van 6,6 naar 7,1 procent. Noordzee FM kon de aanvankelijke opmars niet doorzetten: van 5,3 naar 5,2. De komende meetperiode zal duidelijk maken wat de frequentiewisseling en –toewijzing teweeg heeft gebracht. (Adformatie)

 mrt/april (in%) april/mei (in%)
01 Sky Radio 13.1 13.4
02 Radio 538 10.3 10.7
03 Radio 3FM  10.4  10.2
04 Radio 2 10.1  9.8
05 Radio 1 9.8 9.3
06 Radio 10 FM 6.6 7.1
07 Noordzee FM 5.3 5.2
08 Classic FM 3.1 2.9
-- YorinFM 2.8 2.9
10 Arrow Classic R. 1.5 1.7
11 Radio 4 1.5 1.4
12 Radio Nationaal 1.1 1.0
13 747AM 0.5 0.8
14 KinkFM 0.4 0.3
15 Business Nieuws Radio 0.2 0.2
- Regio Radio 14.5 14.1
- CRN Commercieel Radio 2.7 2.7

VOORTBESTAAN VERONICA LIJKT GEWAARBORGD

De verenigingsraad van Veronica lijkt deze week toch te gaan kiezen voor een samenwerking met SBS (SBS6/Net5/V8). Dat bevestigen diverse bronnen binnen Veronica maandag. Als de raad met SBS in zee gaat is het voortbestaan van Veronica als tv-naam gewaarborgd. De ongeveer 25 leden tellende verenigingsraad van Veronica komt dinsdagavond bijeen. BNN-directeur G. Timmer en SBS-leidinggevende F. van Westerloo zetten dan uiteen wat ze Veronica te bieden hebben. De interim-directie van Veronica heeft de diverse opties in de afgelopen weken ook uitgediept. Zij gaf eerder aan liever met BNN in zee te gaan. Donderdagavond komt de raad opnieuw bijeen om de knoop door te hakken. Als de leden inderdaad voor SBS kiezen gaat V8, een station dat ooit is opgericht om er Veronica te huisvesten, Veronica8 heten. De tv-tak en het Veronica Magazine worden ondergebracht in de nieuwe constructie met SBS. Aanvankelijk leek het blad een plaatsje te vinden bij De Telegraaf, aandeelhouder van SBS, maar van dat idee stapten de betrokkenen eerder al af. De radiotak van Veronica is in de gratie bij Sky Radio. Lees verder

KORT NIEUWS

  • Het lied De Pizzahut van componist, zanger en 3FM-deejay Eric Dikeb is deze week op de tweede plaats in de Engelse hitlijsten binnengekomen. Dat heeft Dikeb maandag bevestigd. Het nummer is in Engeland uitgebracht onder de naam The fastfoodsong. Met zijn notering heeft Dikeb onder meer zangers R-Kelly, Busta Rhymes en Justin Timberlake en zangeressen Mariah Carey, Christina Aguilera en Shania Twain achter zich gelaten. Ook de clip is een groot succes in Groot-Brittannië; The fastfoodsong was de afgelopen week het meest aangevraagde nummer op de Engelse muziekzender The Box.
  • Niet alleen Rob Stenders, maar ook Ruud de Wild zou op het punt staan een contract bij Yorin FM te tekenen, zo meldt Radio.nl. De manager van Ruud liet eerder weten dat hiervan geen sprake was. Maar bronnen uit Hilversum blijven zeggen dat Ruud op het punt staat om naar de commerciele omroep te vertrekken, om daar in de middag een radioprogramma te presenteren samen met Sander de Heer. Jeroen Kijk in de Vegte zou bij Radio 3FM/BNN blijven.
  • Programmamaker Robbie Muntz (RVU) heeft de Grenzeloos Geluid Radioprijs gekregen voor zijn 5-delige ‘docurette’ met de titel ‘Jagertje, waar ben je?’ Dat maakte de organisatie van het tweejaarlijkse radiofestival Grenzeloos Geluid maandag bekend. Muntz is een omstreden programmamaker. Zo liep hij ooit verkleed als Hitler door Wenen.In ‘Jagertje,waar ben je?’ laat Muntz hoe het is om Nederlands kampioen bodybuilden te worden,een giraffe te schieten,een pornofilm te regisseren,goud te zoeken in Suriname en te worden vermoord. De jury noemt zijn werk radio met humor.Aan de prijs is een bedrag van 1250 euro verbonden,te besteden bij een zaak in radioapparatuur.
  • Het oude zendschip van Laser 558 wordt vandaag versleept naar IJmuiden. Dat heeft de eigenaar van het ship laten weten. Het schip is leeggepompt en drijft nu weer goed. Eerst werd gedacht dat het schip lek zou zijn, maar er bleken gewoon wat kranen open te staan en er was een leiding stuk. Daarnaast is het schip verschillende malen bezocht door vandalen die het vernielde. (Radiofreak)
  • Het mediaprogramma Antenne 2 bericht dat Rob Stenders, momenteel ochtendjock bij 3Fm, werkt aan een overstap naar de commerciele radiozender YorinFM. Er zouden al sinds mei gesprekken gaande zijn tussen Rob Stenders en de Holland Media Groep.
  • TVS, de laatste onafhankelijke televisiezender in Rusland, is sinds zondagmorgen niet meer via de kabel te zien. Dat heeft het Russische ministerie van Informatie gemeld, aldus het persbureau Itar-Tass. Het departement stelde dat TVS grote financiële problemen had en daarom van de kabel is gehaald ten gunste van een sportkanaal. Volgens journalisten van TVS wilde het Kremlin van de onafhankelijke zender af. TVS was door een groep Russische zakenlieden opgericht ter vervanging van TV6, een zender die grotendeels in handen was van de in ballingschap levende miljardair Boris Berezovski. TV6 werd door de Russische autoriteiten uit de lucht gehaald, omdat het geen winst zou maken. De zender uitte soms scherpe kritiek op de Russische regering. (ANP)
  • De Zuidelijke Media Groep BV (ZMG) te Maastricht is overgenomen door nieuwe investeerders. De ZMG maakt de programma’s van Radio Maastricht en Radio Limburg (later LIMBURG FM). De nieuwe investeerders zijn Marcel Limbourg van Limbourg & Partners en Pascalle Lieben en Van Zandbeek Lieben. Beide zijn bijna voor elk 50% eigenaar. Wie het overige kleine aandelenpakket heeft is niet bekend. De vorige investeerder was Henk Baay. (RP)
  • Henny Stoel presenteert op zaterdag 12 juli haar laatste Acht uur-Journaal. De presentatrice, die een dag later 58 jaar wordt, gaat na achttien jaar bij het NOS Journaal met pensioen. Henny Stoel is sinds drie jaar anchorwoman’ van het bulletin van acht uur, dat zij beurtelings presenteert met Philip Freriks. In juli 2000 volgde zij Pia Dijkstra op, die naar de Avro vertrok. Stoel begon haar omroepcarrière als radiopresentatrice bij de Vara en werkte onder meer voor het politieke programma In de rooie haan. Van 1985 tot 1988 was zij plaatsvervangend chef van de binnenlandredactie van het Journaal. Sinds 1988 is ze bij de NOS-nieuwsrubriek presentatrice en eindredacteur. Henny Stoel wordt opgevolgd door Sacha de Boer. (GPD)
  • Het terreurnetwerk al-Qaeda bereidt aanslagen op westerse media voor. Dat meldde vrijdag het Egyptische tijdschrift al-Majalla. De krant citeert Abu Mohammed al-Abladsh, lid en trainer van al-Qaeda. “Abu Abdullah (Osama bin Laden) wil de kop van de mediaslang, die de belangen van de VS dient, een belangrijke slag toedienen.” Volgens de krant is al-Qaeda momenteel bezig met een interne reorganisatie, zodat op korte termijn geen grote aanslagen zijn te verwachten. Abu Mohammed al-Abladsh stelt in de krant dat al-Qaeda de operatie ‘Amerikaanse adelaar’ heeft genoemd. Het is de bedoeling dat de adelaar uiteindelijk wordt geslacht, aldus de al-Qaeda-man. (Telegraaf)
  • Kijkers en luisteraars oordelen positief over de Publieke Omroep. Dat blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau Vos & Jansen, dat werd uitgevoerd in het kader van het effciciency-onderzoek van McKinsey. De meeste Nederlanders vinden dat de Publieke Omroep goede en onderscheidende programma’s uitzendt, ruimte geeft aan verschillende meningen en standpunten, helpt om meningen te vormen en begrip te creëren voor verschillende groepen in de samenleving. Ook heeft de Publieke Omroep een gevarieerd aanbod. Ook op pluriformiteit scoort de Publieke Omroep goed. http://sites.omroep.nl/spreekbuis/nieuws.jsp#13951
  • Een aantal piloten werd de afgelopen week verrast met Marianne Weber en Frans Bauer op de koptelefoon. Een illegale radiozender verstoorde het contact met de luchtverkeersleiding op Schiphol.Het Agentschap Telecom heeft samen met de politie de Arnhemse zender uit de lucht gehaald. Het agentschap is begonnen met de actie Etherflits,waarbij etherpiraten worden opgespoord om zo het radiolandschap op te schonen.De piraat kan een boete krijgen van 1100 euro. (NOStt)
  • De Amsterdamse politie heeft twee weken geleden een auto van Peter R.de Vries in beslag genomen.Dat meldt het Algemeen Dagblad vrijdag.De Vries spreekt van een “treiterijtje”. De misdaadverslaggever maakt al acht jaar reconstructies waarin ambulances en politieauto’s voorkomen.Tot nu toe was dat geen probleem,maar nu was er “een dienstklopper” die naar de benodigde vergunningen vroeg.De Vries kon die niet overleggen. De relatie tussen de verslaggever en de Amsterdamse politie is verslechterd sinds hij berichtte over xtc-gebruik in het korps.Ook de grafrede die hij hield voor de geliquideerde crimineel Cor van Hout viel niet in goede aarde. (NOStt)
  • De ‘Sportschau’ keert waarschijnlijk in de oude vorm terug op Duitsland 1. De Duitse publieke zender ARD heeft overeenstemming bereikt met de houder van de uitzendrechten van de Bundesliga. Twaalf jaar geleden zond de ARD voor het laatst lange samenvattingen van Bundesliga-wedstrijden uit, tot de rechten te duur werden. Sindsdien moest het programma, beroemd om de beschouwingen van commentators als Karl-Heinz Rummenige, het zonder die beelden doen. Vanaf augustus zal de eerste ‘nieuwe oude’ Sportschau worden uitgezonden. (Essent)
  • Op 24 juni wijzigt de frequentie van RTL 4 in de gemeenten Alphen aan de Rijn, Boskoop, Bodegraven, Casper en Rijnwoude. Sinds de introductie van een nieuw signaal in de ether, het zogenaamde Digital Video Broadcasting – Terrestrial (DVB-T), hebben veel Casema- klanten uit Alphen aan de Rijn en omstreken last van storing (interferentie) op het televisiebeeld. De klachten in Alphen aan de Rijn en omstreken bleken omvangrijker dan elders en daarom heeft Casema besloten RTL4 te verplaatsen van kanaal 52 naar kanaal 37- (596,25 MHz). Met name het storen van RTL 4 heeft bij veel van onze klanten geleid tot irritaties. Hoewel DVB-T niet stoort op het netwerk van Casema, blijkt dat veel kabelaansluitsnoeren die in huis worden gebruikt niet voldoende bescherming bieden tegen straling van buitenaf. Alle klanten van Casema in Alphen aan de Rijn en omstreken zullen 20 juni een brief ontvangen waarin de frequentiewijziging wordt toegelicht en er kort aandacht wordt besteed aan de kwaliteit van het netwerk bij klanten in huis. (Casema)
  • Thomas Middelhoff, eens de bevlogen en terzakekundige chef van de multimediaclub van Bertelsmann en later bestuursvoorzitter, heeft een nieuwe betrekking gevonden bij investeerder Investcorp. Dit bericht Heise op gezag van het Duitse nationale persbureau DPA. In Londen leidt Middelhoff de Europese afdeling van Investcorp, een Arabische investeerder met het hoofdkantoor in Bahrein. De onderneming is gerenommeerd, en investeert behoorlijk in ICT-bedrijven. Middelhoff moest in juli 2002 het veld ruimen van de familie Mohn, die Bertelsmann controleert. Ze wilde Bertelsmann weer op een traditionele manier gaan leiden, en onder meer verlost worden van de internetbedrijven zoals Bol.com.
  • RTL Sport, RTL iMedia en website Sportdreams zullen nauw samenwerken in informatievoorziening en amusement tijdens tennistoernooi Wimbledon. Het gaat RTL vooral om een bundeling van de informatievoorziening voor de geheel vernieuwde site, voor RTL SportText (teletekst), een SMS- dienst, de spellen van Sportdreams, en de promotie van al dat moois via televisie. Centraal staat het spel Wimbledon Manager van sportdreams, dat draait op de site van RTL en tegen betaling van 5 euro gespeeld kan worden gedurende het toernooi. Leuk is het ‘live scorebord’ dat de tennisfan op zijn pc steeds kan open kan laten staan tijdens het werk op de pc om de standen en uitslagen van de potjes tennis bij te kunnen houden. Ook leuk zijn historische filmpjes met terugblikken op het verleden van Wimbledon. Nu staan er vier filmpjes onder meer van de kwartfinale van Krajicek in 1996, het jaar dat won, tegen Pete Sampras.
  • Peter van Lieshout (1958) is de nieuwe voorzitter van de VPRO. Dat maakte de omroep donderdag bekend. Hij volgt in die functie Sybren Piersma op, die in november op 65-jarige leeftijd overleed. Van Lieshout was directeur-generaal bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Door toedoen van oud-minister Bomhoff (LPF) moest hij daar het veld ruimen en vertrok hij naar het departement van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het project dat hij daar leidt, loopt binnenkort af. Van Lieshout is ook parttime-hoogleraar aan de Universiteit van Utrecht.
  • De kleine, zelfstandige kabelexploitant die in Veendam RTL4, RTL5 en Yorin van de kabel wil halen omdat ze niet willen betalen, dupeert haar abonnees. Dat heeft de Programmaraad van De Stichting Kabelnet Veendam (SKV)vandaag gezegd. Volgens programmaraadslid J. Tap heeft de raad een negatief advies gegeven over het voornemen om de HMG-zenders van de Veendamse kabel te halen. SKV heeft deze week besloten deze drie veelbekeken zenders van de Holland Media Groep vanaf 1 juli niet meer op zijn net door te geven.
  • De VARA komt vanaf 15 september met een late night-programma op Nederland 3, dat van maandag tot en met donderdag wordt uitgezonden na NOVA. Dat bevestigde een VARA-woordvoerder donderdag. Cabaretiers Dolf Jansen en Claudia de Breij worden hoogstwaarschijnlijk de presentatoren. De show staat in ieder geval in het uitzendschema tot begin april 2004. De naam en formule van het programma is nog niet duidelijk.
  • Sky Radio zal binnenkort overal in Denemarken via de ether te horen zijn. Bij een veiling van FM frequenties heeft het radiostation het eerste en enige landelijke FM pakket verworven voor een periode van 8 jaar. De veiling van etherfrequenties vond plaats in Kopenhagen en werd druk bezocht. Naast Sky Radio was ook het Nederlandse Talpa Radio van John de Mol vertegenwoordigd. Talpa Radio verwierf een regionaal FM pakket. (Radionieuws)

NETWERK: PUBLIEKE OMROEP BETAALT 62 MILJOEN AAN SPORTRECHTEN

De publieke omroep betaalt per jaar 62 miljoen Euro aan sportrechten. Dit bericht de actualiteitenrubriek Netwerk vandaag. Tegenover deze 62 miljoen euro aan kosten staan 40 miljoen euro aan STER-inkomsten. Deze cijfers van Netwerk zijn overigens niet door de publieke omroep bevestigd. De publieke omroep wil geen uitspraken doen over het bedrag dat zij per jaar betaalt aan sportrechten. De Tweede-kamerleden Atsma (CDA) en Bakker (D66) noemen het vreemd dat de NOS geen inzicht wil geven in de kosten die zij aan sportrechten besteed. Zij willen dit aankaarten in de Kamer. De 62 miljoen euro aan sportrechten bestaat onder andere uit rechten voor de samenvattingen van de Holland Casino Eredivisie (22 mln), Champions League (20 mln), WK Voetbal Japan/Zuid Korea (14 mln), Schaatsen (5 mln) en Tour de France (600.000 euro) De commerciele omroepen zijn spraakzamer over de kosten van sportrechten. Zo betaalt de HMG 1,5 mln dollar voor de uitzendrechten van Formule 1 en 330.000 voor het tennis- kampioenschap van Wimbledon. SBS zegt per wedstrijd van het Nederlands elftal zo’n 600.000 euro te betalen. (HVB)

KAMER PLEIT VOOR ‘GEDOOGZONE’ RADIOPIRATEN

Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat het kabinet onderzoekt of er een ‘gedoogzone’ voor radiopiraten kan komen. Dat bleek woensdag tijdens een debat over de radiofrequenties, die onlangs werden verdeeld. Door een actie van het Agentschap Telecom, onderdeel van het ministerie van Economische Zaken, worden momenteel diverse piraten uit de lucht gehaald. Ze storen de ontvangst van radiozenders die wel een vergunning hebben. Kamerleden vinden dat daardoor de creativiteit in ether ver te zoeken is en pleiten voor een plekje op de etherband waarop piraten alle ruimte hebben. Ze refereren aan Nieuw- Zeeland, waar ook een dergelijke gedoogzone zou bestaan. CDA’er Atsma kwam er rond voor uit dat hij de liedjes van bijvoorbeeld smartlappenzangeres Marianne Weber miste in de ether. Dat genre muziek wordt doorgaans door piraten gedraaid en veel Kamerleden hebben daar sympathie voor. Minister Brinkhorst (Economische Zaken) stelde voorstander te zijn van creativiteit op de radio en gaat daarom onderzoeken of het toelaten van piraten mogelijk is. Maar hij maakte meteen duidelijk dat de etherband in Nederland maximaal is benut en dat het moeilijk zal zijn een plaatsje te vinden. ,,Ook moeten we ons afvragen of we een systeem moeten invoeren met ruimte voor mensen zonder een vergunning”, analyseerde de D66-bewindsman.

RADIO X-CLUSIEF DEN HAAG UIT DE LUCHT GEHAALD

De nacht voor het debat in de Tweede Kamer is de Haagse vrijeradiozender Radio X-Clusief door het Agentschap Telecom uit de lucht gehaald. Bij de inval is vrijwel alle apparatuur (inclusief PC) meegenomen. Een medewerker van Radio X-Clusief heeft enkele uren in een politiecel moeten doorbrengen.

KAVEL A08 GAAT NIEUWE VERDELINGSRONDE IN

De overheid blijft streven naar de komst van een commercieel radiostation dat zich richt op klassieke muziek en/of jazzmuziek. Bij de recente verdeling van etherfrequenties bleef het FM- pakket dat hiervoor was bestemd onverdeeld, omdat er te weinig aanbieders waren. Om deze golflengte alsnog te verdelen begint de overheid een nieuwe uitgifteprocedure, zo hebben minister Brinkhorst (Economische Zaken) en staatssecretaris Van der Laan (Media) dinsdag aan de Tweede Kamer geschreven. “Gezien de langdurige en turbulente voorgeschiedenis van het zogenoemde zero-base-dossier is het streven er op gericht om het slotbedrijf van deze verdeling zo snel mogelijk te realiseren”, schrijven de bewindslieden. Zij denken daarbij aan komend najaar.

BEZUINIGING EO WEKT WOEDE CNV

Vakbond CNV-media heeft geen goed woord over voor de aangekondigde bezuinigingen bij de Evangelische Omroep. Bij de EO verdwijnen komende jaren zestig tot zeventig arbeidsplaatsen en wordt stevig bezuinigd op onder meer Radio 4. Gedwongen ontslagen zijn onvermijdelijk, aldus de EO-directie. Het opgeven van de zendtijd op Radio 4 is onderdeel van een grote reorganisatie. De EO maakt onder meer het best beluisterde programma op dat station, Muziek voor miljoenen. Steffe Bak van CNV-media maakt zich vooral boos over het feit dat de EO-directie ,,kennelijk geen zin heeft om over de bezuinigingen te praten”. ,,Een collega van mij heeft enkele weken geleden al geprobeerd contact te leggen, omdat we signalen kregen van leden dat er ontslagen zouden vallen. Daar hebben we nooit iets op gehoord. Vorige week heb ik zelf een brief gestuurd met de vraag zo snel mogelijk om de tafel te gaan zitten. Het enige wat ik hoorde was dat meneer De Boer met vakantie ging. Ik kan me voorstellen dat je als directeur niet op vakantie gaat, als er dit soort maatregelen worden aangekondigd.”Gisteren heeft Bak opnieuw de EO-directie per brief gesommeerd een gesprek toe te staan. ,,Als de EO dat niet wil, slepen we ze voor de rechter om een goed sociaal plan af te dwingen.” Volgens EO-directeur Henk Hagoort is het geen onwil dat er nog niet met de vakbond is overlegd. ,,Collega-directeur De Boer heeft een aantal pogingen gedaan om in contact te komen met Bak. We zijn nu bezig met de voorbereidingen om na de zomer een sociaal plan op te stellen, uiteraard in overleg met CNV-media.”

KORT NIEUWS

  • Yorin moet een boete van 13.500 euro betalen. Reden hiervoor is dat presentatrice Cindy Pielstroom in het kinderprogramma YorKiddin’heeft doorverwezen naar de programma’s van Cartoon Network. Dat is bij het Commissariaat voor de Media in het verkeerde keelgat geschoten. Reclame maken voor andere tv-zenders mag niet. (Veronica Magazine)
  • Ton Lathouwers zegt in het Veronica Magazine van deze week dat er een kans is dat de Gouwe Ouwe zender de naam Radio Veronica in licentie krijgt. “De gesprekken die lopen zijn positief”, aldus Lathouwers. Per 1 augustus wil de Gouwe Ouwe Zender gaan starten met gepresenteerde programma’s.
  • De 3FM nachtprogrammering voor het zomerkwartaal is bekend geworden. Terug op 3FM is Marisa Heutink. nieuwe DJ’s zijn Chris Herrebrugh, Arjen Lubach en Remi Tjon Ajong. 3FM neemt dit kwartaal afscheid van Juul Post en Mark Labrand. De laatste gaat een dagelijks nachtprogramma presenteren bij Yorin FM. Verder gaan Teun en Gijs (donderdag 03 uur) niet meer naar de mensen thuis, maar gewoon naar de 3FM studio. Op dinsdag en woensdag om 03 uur hoor je voortaan Remi Tjon Ajong (bekend als zanger van Green Lizard) en Chris Herrebrugh met een Metalprogramma. Liefhebbers van harde muziek moeten hier dus zeker de wekker voor zetten! Terug op 3FM is Marisa Heutink, op donderdag van 01 tot 03 uur. Ze maakte even een uitstapje naar Veronica, maar de radio bleef in haar bloed kriebelen. Tenslotte is ook nieuw op 3FM Arjen Lubach. Misschien heb je hem al wel eens gehoord in de uitzendingen van Claudia en Giel, want die produceert hij. Daarnaast is hij ook de man achter de Eminem’s Stan parodie ‘Jelle’. Arjen is naast zijn 3fm-werkzaamheden cabaretier en speelt bij ImproCabaret groep ‘Op Sterk Water’.
  • Publieke Omroep gaat deze zomer onderzoeken in hoeverre radioluisteraars en tv-kijkers last hebben van achtergrondmuziek. Dat heeft de omroepleiding woensdag besloten. In veel programma’s en programma-aankondigingen is als sfeermaker tijdens het gesproken woord achtergrondmuziek te horen. Veel mensen storen zich daaraan, bleek uit de vorig jaar gehouden KRO-actie ‘Vertel ’t ons’. In de lijst van klachten behaalde te harde achtergrondmuziek een tweede plaats. De te harde STER-spotjes waren lijstaanvoerder en het reclamebedrijf werkt inmiddels aan een oplossing van dit probleem. Lees verder
  • Business Nieuws Radio valt de eer te beurt de primeur te hebben gehad over de zwangerschap van Máxima. Dat meldt NOS Teletekst. Het commerciële nieuwsstation had de hand weten te leggen op een e-mail van waarin de prinses aan vrienden vertelde dat ze in verwachting is. “Ja, ik ben zwanger”, schrijft de prinses aan haar vrienden. “Als alles goed gaat (en waarom zou dat niet zo zijn) komt de baby in januari. We kunnen niet wachten tot het zover is”. In het bericht vraagt Máxima ook tips op het gebied van kinderwagens, yoga, en het kopen van positiekleding (geen tenten alstusblieft).
  • De Tweede Kamer zit toch wel een beetje met haar eigen eis in de maag dat een radiostation geen dubbele etherdekking mag hebben. Door deze regel is Radio 1 nu nog alleen via de FM-band te horen en niet meer via de middengolf. Dat bleek uit het Kamerdebat over de etherfrequenties van vandaag. Truckers en schippers klagen dat ze in het buitenland niet meer naar Radio 1 kunnen luisteren. De meeste Kamerleden willen dat daar verandering in komt door veel meer Radio 1-programma’s op 747 AM (het vroegere Radio 5) uit te zenden. Daardoor worden twee vliegen in één klap geslagen. Radio 1 is dan weer vaker op de middengolf te beluisteren en Publieke Omroep heeft weer een post gevonden waarop kan worden bezuinigd. (Radiofreak)
  • Airplay Radio uit Zwolle is momenteel te horen in de ether op 107.7 MHz. Airplay Radio zit met een evenementenvergunning een week lang in de ether in verband met “De Stad Als Theater”, een jaarlijks terugkerend evenement.

KIRCHMEDIA GELIQUIDEERD

Het in surseance verkerende Duitse bedrijf KirchMedia wordt geliquideerd. Er komen geen nieuwe pogingen om kopers te vinden voor KirchMedia, zo heeft een woordvoerder van het concern maandag gezegd. Voor de nog overgebleven tweehonderd medewerkers rest volgens de krant Financial Times Deutschland niets anders dan ontslag. ProSiebenSAT1 blijft buiten het faillissement. Het 52,5-procentsbelang van KirchMedia in Duitslands grootste commerciële televisiegroep wordt in een aparte houdstermaatschappij ondergebracht. De grote bibliotheek met tienduizenden films en ruim 40.000 uur aan televisieseries komt onder de hamer. KirchMedia vroeg begin april uitstel van betaling aan. De onderneming was door al te ambitieuze uitbreidingen diep in de schulden geraakt. De schuldenlast bedraagt 6,5 miljard euro.

KORT NIEUWS

  • ORN en CRN vervolgen hun joint-promotion, het All-inclusive pakket. Dit pakket waarmee adverteerders tegelijkertijd alle 24 regionale radiozenders van Nederland kunnen inschakelen startte in november 2002 en krijgt nu dus een definitief vervolg. De 24 zenders zijn speciaal in juli en augustus 2003 ook nog eens 24 procent extra korting waard, melden beide partijen. Deze maand worden mediabureaus en adverteerders bewerkt onder het motto van ‘Houd het hoofd koel’, geïnspireerd door de huidige bewegingen in het Nederlandse radiolandschap. (Adformatie)
  • Na de verdeling van de etherfrequenties zijn storingen ontstaan in de ontvangst van enkele radiozenders in UPC gebied. UPC ontvangt een aantal zenders uit de ether die om worden gezet voor kabeldoorgifte. De ontvangst van VRT 2 is volgens UPC te slecht geworden voor kabeldoorgifte. De wijzigingen van de etherfrequenties in Brabant heeft ervoor gezorgd dat UPC aan de programmaraden in heel Nederland heeft gevraagd ipv VRT 2 een andere Belgische publieke Nederlanstalige zender te adviseren. UPC verzorgt de distrubitie van deze zender in Nederland via hun headend in Brabant, waarna zij het vervolgens via hun netwerk distribueren naar de overige gemeenten binnen het UPC verzorgingsgebied. De kwaliteit van VRT1 en/of VRT Klara is als gevolg van de verdeling van de etherfrequenties ook niet langer optimaal. ALs blijkt na verdere evaluatie dat de kwaliteit dermate slecht is, of dat er te veel klachten worden ontvangen, dan zal UPC adviseren dat ook deze zenders alsnog worden vervangen. (Kabelraden.nl)
  • De Turkse televisiezender TRT International en de Frans- Duitse cultuurzender ARTE verdwijnen per 18 juni van de kabel in de gemeente Delft. Ze moeten plaatsmaken voor de Europese nieuwszender EuroNews en verkoopkanaal Tel Sell. Kabelexploïtant Casema ziet zich genoodzaakt tot deze wijziging omdat de auteursrechtenorganisatie Buma per 1 juli een vergoeding verlangt voor de programma’s op deze televisiekanalen. Tot nu toe mocht Casema TRT International en ARTE kosteloos doorgeven. Om een stijging van het abonnementstarief te voorkomen, heeft de kabelaanbieder besloten de zenders uit het pakket te stoten. Ook in Wassenaar, Rijswijk, Leidschendam-Voorburg en Zoetermeer wordt TRT International vervangen door Euronews. In Den Haag blijft TRT gehandhaaft. ARTE zal in Den Haag worden vervangen door Euronews, dat nu al enkele uren per dag is te zien op het kanaal van ARTE. De wijzigingen gaan 18 juni in. (HC/Hvb)
  • Afgelopen vrijdag is er een contract gesloten tussen BSkyB en BBC. Het betreft hier een overeenstemming om de twee eerste BBC netten op de plaatsen 101 en 102 te behouden binnen de Sky Digital EPG. Hiermee staat er niets meer in de weg om free-to-air uit te gaan zenden. De plannen waren er al veel eerder, maar wegens onenigheid binnen de twee partijen is dat uitgesteld. BBC meldt nu via eigen bronnen dat vanaf 10 juli haar acht tv-stations ongecodeerd via de schotel gaat doorgeven. Schotelbezitters kunnen via Astra, op 28 graden Oost, de kanalen ontvangen. Deze Astra satelliet is gericht op het Verenigd Koninkrijk. Wegens de gunstige ligging van Nederland en Vlaanderen, is het hier ook goed te ontvangen. Tevens zullen alle 22 regionale versies van BBC ONE en BBC TWO vanaf herfst 2003 ongecodeerd beschikbaar komen. http://www.satellitemagazine.com/
  • Voetbalclub Feyenoord heeft als eerste topclub een nieuw tweejarig contract getekend met abonneezender Canal+ voor het uitzenden van live-wedstrijden. Clubs zijn door een uitspraak van de Nederlandse Mededingsautoriteit (NMa) nu gedwongen individueel te onderhandelen met tv-zenders. Voorheen deden de clubs dit altijd collectief. Een protest van de eredivisieclubs tegen het NMa-besluit had geen opschortende werking. In de overeenkomst is vastgelegd dat Canal+ een vast aantal Feyenoord-duels uitzendt, eventueel op een later tijdstip. (Essent)
  • Het aantal kabelkranten is de afgelopen jaren drastisch gedaald. Volgens het Commissariaat voor de Media nam het aantal uitzendvergunningen tussen 1999 en 2002 af van 173 tot 101. Voor dit jaar wordt een verdere daling verwacht omdat steeds meer kabelexploitanten en programmaraden de kabelkrant uit het tv-pakket halen. In totaal zijn er nog wel zo’n 600 kabelkranten actief, maar veelal lijden zij een moeilijk bestaan vanwege een gebrek aan reclame en de concurrentie van websites en huis-aan-huisbladen. (Essent)