FOX PRESENTEERT PROGRAMMERING
Op zaterdag 19 december verandert er veel voor de zender die men kent als TV10. Zowel de naam van het station als de programmering worden gewijzigd. Op dinsdag 3 november presenteerde Fox in het hol van De Leeuw, ofwel de Watertoren Studio in Amsterdam, haar nieuwe programmering. Daar liet Hans Bloem, Managing Director van Fox en zijn team, zij hoe ze met FOX een posi- tie trachten te verwerven op de Nederlandse televisiemarkt.
Op het eerste gezicht wijken de programma’s van Fox niet zo veel af van wat we gewend zijn van andere commerciele zenders als SBS6, RTL4, 5 en Veronica. Volgens FOX zijn de programma’s van de nieuwe zender echter wezenlijk anders dan die van de bestaande omroepen. Ze bieden natuurlijk kwaliteit maar ook minder seks en geweld en minder sterren. “Hennie Huisman zul je in onze programmering niet zien”, aldus Bloem. Ook voor sport- en actualiteitenprogramma’s zal de kijker vergeefs zoeken bij Fox. Wat overblijft is wat de Amerikanen zo mooi omschrijven als family-entertain- ment, televisie voor het hele gezin. De oude tv-series, waar TV10 in gros- sierde, verdwijnen vrijwel allemaal in het archief (alleen ‘Mash’ en ‘Ruth Rendell’ blijven gehandhaafd) en maken plaats voor spiksplinternieuwe speel- films, Amerikaanse en Nederlandse series en talkshows. Voor wat betreft het buitenlandse aanbod kan men straks gaan kijken naar ‘The New Addams Family’, ‘Sex and the City’ en een nieuwe strandsoap ‘Sunset Beach’. Humor komt ook aan bod in ‘The Hugleys’, ‘Holding the baby’ en ‘Working Girl’ – een vervolg op de gelijknamige film – waarin Sandra Bulluck een ambitieuze vrouw speelt in de harde, zakelijke mannenwereld. Fox heeft twee dramaseries in petto: ‘Any day now’ en ‘To have and to hold’. Voor de actie kan men bij Fox te- recht bij de politieserie ‘Nash Bridges’ en ‘Buddy Faro’. Behalve buitenlandse films en series werkt Fox hard aan een typisch Neder- landse programmering. Paul de Leeuw en Guus Verstraete bedachten een nieuwe talkshow, ‘De kip is klaar’. Tijdens het braden van een kippetje praten twee bekende Nederlanders met elkaar over hun werk en priveleven. Katja Schuurman presenteert een nieuwe reisprogramma onder de naam ‘Fox Tours’ en Vicent Dijkema gaat op zoek naar de grappigste stad vanm Nederland. Daarnaast is er bij Fox ruimte gemaakt voor een spelletje. Francois Boulange (mr. Lingo) bedacht Game Planets, een cd-rom spel dat niet op de computer gespeeld wordt , maar op tv. Leonie Sazias gaat het dierenprogramma ‘Animal House’ presen- teren.
De zender is een onderdeel van het media-imperium News Corporation van Rupert Murdoch. News Corporation is een wereldwijd mediaconglomaraat. Het omvat televisiezenders in de Verenigde Staten (Fox), Groot Brittanie (bSkyb) en Azie (STAR), dagbladen in Australie en Groot Brittanie en wordt binnen- kort ook eigenaar van de voetbalclub Manchaster United. Fox Nederland is de eerste poging van News Corporation om een ‘general interest’ kanaal op het vasteland in Europa te starten. SBS6-directeur Fons van Westerloo had eerder vooral gewaarschuwd voor de toetreding van het Fox-imperium tot de Nederlandse mediamarkt, maar blijkt van de onlangs aangekondigde programmering allerminst onder de indruk. “Ik wil niet lullig doen, maar dit valt me echt een beetje tegen”, reageerde hij in het Algemeen Dagblad. Bert van der Veer, programmadirecteur van RTL4, noemde in een reactie “Fox geen verrijking voor het Nederlandse medialand- schap, noch voor kijkers, noch voor adverteerders.” Het grootste manco van de nieuwkomer is volgens beiden het gebrek aan ‘sterren’, die een TV-station ‘smoel’ kunnen geven. Bovendien komen beiden in de programmering van Fox programma’s tegen, die ze beiden eerder voor hun zenders kregen aangeboden, maar waar ze niet in geloven. [o.a. Haagsche Courant, Alg. Dagblad, NRC Handelsblad – 04/11/1998]
KIJKCIJFERS: BNN SCOORT STEEDS BETER
BNN trekt steeds meer kijkers. De zondagavonduitzending trekt inmiddels 1,2 miljoen mensen, wat goed is voor een marktaandeel van 19 procent. Samen met Studio Sport van de NOS zorgt BNN ervoor dat de zondag momenteel de suc- cesvolste TV2-avond is. De BNN-reportage Bart in Ierland, maandag uitgezon- den tijdens de eerste lange thema-avond van de jongste publieke omroep, kreeg het hoogste waarderingscijfer van de afgelopen week: een 8. RTL 4 wierp zondagavond voor het eerst een speelfilm (Angie) in de strijd maar scoorde daarmee nog geen toptiennotering. De publieke omroepen behaalden in week 44 gezamenlijk een gemiddeld markt- aandeel van 38%. Nederland 1 haalde het hoogste marktaandeel op maandagavond (20%) door `Waku, Waku’, `Journaal 20.00 uur’, `Netwerk’, `Opsporing ver- zocht’ en `Villa Felderhof’. TV2 haalde het hoogste marktaandeel op zondag- avond (28%), vooral door de uitzendingen van Studio Sport en BNN. Nederland 3 haalde het hoogste marktaandeel op zaterdagavond (22%), door `Oppassen’, `Unit 13′, `Het Lagerhuis’, `Journaal 22.00 uur’, `Nova’, `Studio Sport’ en `Kopspijkers’. RTL4 haalde een gemiddeld marktaandeel van 17%, RTL5: 3%, Veronica: 10% en SBS6: 10%. Deze gegevens zijn afkomstig uit het Continu Kijkonderzoek (CKO), uitgevoerd door bureau Intomart in opdracht van NOS, STER en IP.
RUUD DE WILD NAAR BNN
BNN krijgt er een nieuwe TV-presentator bij: Ruud de Wild. De Wild is on- der andere aangetrokken voor het gloednieuwe programma `Destiny’. In `Desti- ny’ wordt Ruud door BNN als entertainer `verhuurd’ aan mensen die een bij- zonder feest geven, om zo een beeld te krijgen van de verschillende manieren waarop de Hollanders feest vieren. Ruud werd vorig jaar verkozen tot meest populaire DJ van Nederland. Daarnaast werkte hij sinds de start als VJ bij het muziekstation The Music Factory. Naast zijn eigen programma neemt Ruud de Wild ook drie afleveringen van het nieuwe informatieve BNN-programma `de superstage’ voor zijn rekening. In dit programma worden jonge mensen op de voet gevolgd bij hun droomstage. Voor `de superstage’ reist Ruud onder an- dere af naar Los Angeles, waar twee studenten in een studio 3D technieken voor Hollywoodfilms mogen ontwikkelen. Ook bezoekt hij stagiairs die ervoor gekozen hebben een week op een booreiland in de Noordzee te vertoeven. De andere zes afleveringen van `de Superstage’ worden door Bart de Graaff en Eddy Zoey gepresenteerd. Ruud de Wild is vorige maand met ruzie weggegaan bij Radio 538, en zal vanaf 1 december ook niet meer te zien zijn als VJ bij The Music Factory. [o.a. Telegraaf – 02/11/1998]
VERONICA FM KRIJGT NIEUWE ETHERZENDER IN AMSTERDAM
Op donderdag 5 november heeft Broadcast Company een nieuwe zender voor Veronica FM in Amsterdam op 103.6 MHz in gebruik genomen. De zender staat opgesteld op de KPN-toren in Amsterdam Zuid en heeft een naar het Noorden gericht antennediagram. Op dit moment wordt er nog met beperkt vermogen test-gedraaid. Verwacht wordt dat de zender binnenkort naar het volle ver- mogen kan. Hiermede wordt Amsterdam en omgeving voor Veronica in de ether ontsloten. [CBT – 06/11/1998]
KORT NIEUWS – 1 –
-> Willem Lust stapt per 1 januari op bij RTL4. De verslaggever van RTL Nieuws verhuist naar de actualiteitenrubriek NOVA. Hij wordt daar financieel-economisch redacteur. Lust zegt dat het tijd werd om iets anders te gaan doen na negen jaar RTL Nieuws.
-> Jan Mulder heeft een tweejarig contract getekend bij de HMG (RTL4, 5 en Veronica). De schrijver, columnist, oud-profvoetballer en ex-international wordt vaste medewerker van TV BvD, het sportprogramma van Barend en Van Dorp, dat te zien is bij RTL4. Mulder werkte de afgelopen twee jaar ook al aan het programma mee. [Haagsche Courant – 02/11/1998]
-> Endemol heeft een belang van veertig procent genomen in de Duitse tv-producent Meta. Dit op journalistieke producties gerichte bedrijf werkt vooral voor de commerciele zender SAT1. Endemol kan het belang op termijn uitbreiden tot een ‘aanzienlijke’ meerderheid. De omzet van Meta bedraagt 22 miljoen gulden. [Haagsche Courant – 05/11/1998]
-> De TROS vindt het muziek-programma Cor & Co te duur. De kijkcijfers wegen volgens de omroep niet op tegen de kosten. Daarom wordt er nu stevig gesneden in de productiekosten. Cor & Co zal daarom vanaf januari bescheidener van opzet zijn. De uitzendfrequentie is nog onbekend.
-> Het computerspel-blad Power Unlimited gaat samenwerken met de televisiezender TMF. Het blad zal vanaf deze week een Games Top 10 in het programma Cyberzone verzorgen. Het is vooral bedoeld als antwoord op het programma Game Force 1 van Veronica. Het is de bedoeling dat Power Unlimited en TMF nog verder gaan samenwerken. -> Op 30 december zendt de KRO de laatste ‘TeeVee Studio’ uit. Met het uitgespaarde geld wil de omroep een nieuw programma opzetten, dat ook door Remi van der Elzen wordt gepresenteerd.
-> Oud-IKON-programmadirecteur Geerten van Empel is op 47-jarige leeftijd overleden. Vorige week werd hij getroffen door een hartinfarct. Van Empel volgde in 1989 Wim Koole op. Twee jaar geleden werd hij adviseur. [Haagsche Courant – 03/11/1998]
-> Irene Moors en Carlo Boszhard stoppen met Telekids, daar ze al respectievelijk 10 en 5 jaar het programma presenteren. Dit meldde het Algemeen Dagblad afgelopen vrijdag. -> Danielle Overgaag wordt definitief presentatrice bij NOS-Studio Sport. De voormalig wielrenster uit ‘s-Gravenzande (25) begint op 1 januari bij de publieke zender. Tot die tijd blijft ze werkzaam voor het programma ‘Staatslot op locatie’. Overgaag gaat bij de NOS eerst de ochtend- en middagprogramma’s presenteren. [Haagsche Courant – 04/11/1998]
-> Het radioprogramma ‘Tijd voor Twee’ heeft vrijdagmiddag in twee uur tijd ruim 100.000 gulden opgehaald voor de slachtoffers van de orkaan Mitch. Met het bedrag wordt een ziekenhuisje ingericht met dertig bedden en apparatuur. Luisteraars konden telefonisch doorgeven hoeveel geld ze wilden storten op gironummer 800800.
-> Cees Grimbergen gaat vanaf januari een praatprogramma bij de NCRV presenteren, dat waarschijnlijk weer de naam ‘Rondom Tien’ krijgt. Volgens de oud-IKON-presentator Grimbergen krijgt de show een hoger journalistiek gehalte dan het gelijknamige programma van Violet Falkenburg, die nu ‘Bij Violet’ presenteert. Grimbergen (47) maakt in maart zijn debuut bij de NCRV met de serie tv-debatten ‘Waarom? Daarom!’ over opvoedingsconflicten.
SCHEKMAN OP VINGERS GETIKT
Financieel journalist Eddy Schekman is onlangs op de vingers getikt door de Nederlandse Bank. Toen Schekman nog voor het inmiddels ter ziele gegane TalkRadio werkte, startte hij een beleggingsclub op. Ten onrechte dachten Schekman en TalkRadio dat zij daarvoor geen vergunning nodig hadden. Schekman en TalkRadio moesten daarop van de centrale bank de beleggers hun geld teruggeven. In totaal ging het om 130.000 gulden. De beleggingsclub is na het opheffen van TalkRadio en de introductie van de zakenzender Business Nieuws ook opgeheven. De club had ruim 100 leden. [Algemeen Dagblad – 05/11/1998]
“KIJKERS MOETEN GEWELD OP TV BOYCOTTEN”
Minister Peper (Binnenlandse Zaken) wil dat de Nederlandse televisiekijkers geweld op televisie massaal gaan boycotten. Volgens de PvdA-bewindsman dra- gen de vele geweldprogramma’s bij aan de toename van het geweld op straat. “Laten we de losbandige uitingen van geweld op televisie nou eens boycotten”, stelde Peper maandagavond voor in Leeuwarden na afloop van een debat over zinloos geweld. Peper vermoedt dat de publieke en commerciele zenders hun programmaschema’s aanpassen als de belangstelling van het publiek afneemt. Ze zijn gevoelig voor kijkcijfers”, aldus Peper. De NOS reageert met verba- zing over het voorstel van Peper. “De publieke omroepen zenden in vergelij- king met de commerciele zenders erg weinig programma’s uit met geweld. De commerciele wel. Die kopen er speciaal op in omdat ze op die manier goed scoren”, aldus een woordvoerder van de NOS. Een medewerker van de Holland Media Groep reageert afwijzend: “Onzin, die vergelijking slaat nergens op. Als de AVRO de film ‘Clear and Present Danger’ uitzendt, kan je dat moei- lijk een familiefilm noemen”. [o.a. Telegraaf – 03/11/1998]
TERINGTUBBIES UIT DAGPROGRAMMERING TV2 GESCHRAPT
De zendercoordinator van TV2, Bob Bremer, heeft ‘de Teringtubbies’, een onderdeel van BNN op de zondagavond, van de dagtelevisie op de maandagmiddag geschrapt. Kijkers hebben zich over dit onderdeel van Bart de Graaffs pro- gramma ‘De zondagavond van BNN’ geergerd. “Veel kijkers hebben moeite met deze vorm van humor op het wat vroege tijdstip”, aldus een woordvoerster van de omroep. Dus geen Theo-tubby en Tietentubby op de maandagmiddag meer op TV2. Daarnaast heeft de Engelse BBC deze week enkele banden opgevraagd van ‘de Teringtubbies’ bij BNN. De omroep wil nagaan of er geen sprake is van plagiaat. Het woord ‘parodie’ komt waarschijnlijk niet voor in het woor- denboek van de BBC. De BBC heeft op Internet wel een mooie site gemaakt over de echte Teletubbies. URL: http://www.bbc.co.uk/education/teletubbies/
JEUGD KIJKT VIER UUR TV PER DAG
De Nederlandse jeugd kijkt gemiddeld vier uur per dag naar de televisie. Daarmee is men Europees koploper. Favoriete programma’s zijn ‘Friends’, ‘The X-Files’, ‘Jerry Springer’ en ‘Fresh Prince of Bel Air’. Volgens het media- bureau Carat Nederland – dat een langlopend trendonderzoek doet – kijkt de gemiddelde Europese jongere drie en een half uur per dag naar de beeldbuis. Zweedse kinderen kijken niet langer dan twee uur en veertig minuten en staan daarmee onderaan. Ruim de helft van de ondervraagden heeft een tv-toestel op de slaapkamer staan. [Telegraaf – 05/11/1998]
NIEUW PANEL LAGERHUIS ONDERGAAT WIJZIGINGEN
Het Lagerhuis van de VARA heeft haar nieuwe panel een aantal wijzigingen laten ondergaan. “We waren inderdaad niet zo tevreden over de nieuwe opzet”, zegt een woordvoerder. “Een aantal meningen was niet meer vertegenwoordigd, dus hebben we ene kleine wijziging doorgevoerd.”. “Namen noemen van mensen die weg zijn doe ik niet; het is al erg zat dat je na een week of vijf te horen krijgt: laat maar.” De VARA-woordvoerder was wel zo vriendelijk om de teruggekeerde panelleden te noemen. Dit zijn (voor de vaste kijkers): Marga Brunnikhuis, Frits Huffnagels, Tanja Klip, Chris Sterkenburg, Hans Bieze en Anita van de Camp. “Daarmee is het evenwicht in de verschillende meningen weer hersteld”, aldus de woordvoerder. [Telegraaf – 02/11/1998]
WEEK VAN DE JAREN ZEVENTIG OP RADIO 2
Van 8 tot 14 november presenteert Radio 2 wederom ‘De week van de jaren 70’. In die periode zijn op de familiezender uitsluitend nummers uit die periode (waarvan volgens onderzoek 42 procent van de luisteraars van de zender voorkeur geeft) te beluisteren. Hans Schiffers presenteert zaterdag 14 november tussen twee en zeven uur de Top 70 van de jaren 70. Daarna wordt een documentaire over ABBA uitgezonden. Tevens zullen er in ‘De week van de jaren 70′ ook DJ’s te horen zijn uit die periode. In het programma van Ferry Maat (elke werkdag tussen 14.00-16.00 uur) zullen onder andere Leo van der Goot, Tineke en Ad Visser te horen zijn.
“DOORBRAAK IN KIJKCIJFERREGISTRATIE”
Een revolutionaire techniek in het registreren van het kijk- en luisterge- drag biedt programmamakers, adverteerders en exploitanten van radio- en tv- zenders een kijkje achter de gesloten gordijnen van het Nederlandse huisge- zin. “Rudelsheim Rating System (RRS) is een mogelijke doorbraak in het regi- streren van het kijk- en luistergedrag van individuele Nederlanders.” Dat zegt Wilma de Haas, directeur Nederland van Media Audits, een onafhankelijk instituut dat voor grote internationale tv-adverteerders berekent of hun reclamebudgetten wel goed besteed zijn. RRS is een nieuwe, in Nederland ont- wikkelde, technologie die objectief en met een hoge nauwkeurigheidsgraad de momenten registreert waarop individuele gezinsleden naar radio- en tv-pro- gramma’s luisteren en kijken. Op basis van een wensenlijstje van Media Au- dits liet media-ontwikkelaar Martin Rudelsheim een uiterst gevoelig regi- stratiesysteem ontwerpen dat binnen een ruime straal van de apparatuur vast- legt en online aan een database doorgeeft welke huisgenoten naar welke pro- gramma’s kijken en luisteren. “Zappen, plaspauzes, koffiezetten in de keuken; alle handelingen van gezins- leden worden feilloos geregistreerd” constateerde Wilma de Haas na een demon- stratie. Zelfs het beluisteren van de autoradio en het gebruik van een video- recorder worden vastgelegd. Volgens de deskundige, die een kleine tien jaar de kijk- en luisterdichtheden mat bij het officiele onderzoeksbureau Into- mart, heeft het nieuwe systeem niet de beperkingen van het huidige kijk- en luisteronderzoek. Wilma de Haas: “Met de huidige Intomart-methode wordt het kijkgedrag door een panel van duizend mensen via een knoppenmeter doorgege- ven. Geselecteerde radioluisteraars houden een dagboekje bij. Aan beide me- thoden kleven bezwaren.” Bedenker Rudelsheim wil niets kwijt over de techno- logie van het systeem waarop inmiddels patent is aangevraagd, maar spreekt van zelfdenkende chipstechnologie, die etherfrequenties in gegevens ver- taalt. “De deelnemers hoeven geen handelingen te verrichten. Radio,- tv- en videosignalen worden opgevangen en doorgegeven door een opgespelde chip ter grootte van een knoop.” Volgens Wilma de Haas is met het systeem een verfijning en regionalisering van consumentenonderzoek mogelijk en kan de steekproef worden vergroot. “Een geduchte concurrent van de huidige systemen, waarvan binnenkort de con- tracten aflopen.” [Telegraaf – 04/11/1998]
STENDERS OP PAD….
Deze week stond het radioprogramm van Rob Stenders (elke werkdag tussen 14.00 en 16.00 uur) in het teken van een ‘banenswitch’. De VARA-DJ ging vier dagen het land in om verschillende beroepen te beoefenen. De taak van de Stenders werd overgenomen door degene die zijn baan een middag afstond. Afgelopen woensdag ging Rob Stenders naar Den Haag om daar twee uur les te geven op het Overvoorde College. De Haagsche Courant deed uitgebreid ver- slag over de banenswitch….
AMERIKAANSE STUDENTEN-TV WIL UITZENDEN IN NEDERLAND
De Amerikaanse televisiezender Television International for Students (TIS) wil in Nederland speciale programma’s door en voor Nederlandse studenten gaan uitzenden. TIS is met een aantal kleine – educatieve – zendgemachtigden in onderhandeling over de aankoop van zendtijd. Het gaat in eerste instantie om ongeveer een half uur per week. Het uitlenen van zendtijd aan derden ge- beurde eerder door de VPRO die zendtijd weggaf aan kijkers die een bepaald aantal leden hadden aangebracht. TIS heeft van het Commissariaat voor de Media de verzekering gekregen dat de constructie binnen de Nederlandse wet valt. [ANP – 05/11/1998]
TELEGRAAF WIJST CLAIM TROS AF
Uitgever Holdingmaatschappij De Telegraaf wijst een schadeclaim van de Tros af. De omroep zegt een schade van enkele tientallen miljoenen te hebben geleden in de jaren dat de uitgever en de Tros gezamenlijk de omroepbladen TrosKompas en TV-krant exploiteerden. In een donderdag uitgegeven verklaring zegt de Telegraaf-directie dat er geen enkele grond is voor de claim van de Tros. De contractuele verplichtingen ten opzichte van Tros zijn altijd cor- rect nageleefd, aldus de Telegraaf-directie. In een samenwerkingsverband heb- ben Tros en Holdingmaatschappij De Telegraaf dertig jaar de omroepbladen uit- gegeven. In 1996 werd de samenwerking verbroken. Volgens De Telegraaf verbrak de Tros die samenwerking ondanks dat er overeenstemming was over voortzetting van het contract. Over die verbreking loopt een juridische procedure van De Telegraaf tegen de Tros. In die procedure eist De Telegraaf schadevergoeding van de Tros. De vordering op de Tros is niet opgenomen in de jaarrekening van De Telegraaf en zal (bij toewijzing) leiden tot een buitengewone bate. De uitgever ziet geen enkele reden om voor de claim van de Tros een voorziening te treffen. [Telegraaf – 06/11/1998]
RADIO WEST GAAT DOOR MET MUZIEKSAFARI
Radio West gaat voorlopig toch door met het programma ‘Met Arie Op Muziek- safari’. De hoofdredactie heeft dit besloten na de honderden brieven van luisteraars die protesteerden tegen het verdwijnen van het programma. Aan- vankelijk wilde de omroep per 1 januari stoppen met Arie omdat presentator Jaap Alleblad al 79 jaar is. Hoofdredacteur Jack Kroes vindt het niet langer verantwoord om iemand met zo’n leeftijd door te laten gaan. Maar uit respect voor de vele protesten heeft Jack Kroes in goed overleg met Arie besloten dat de Muzieksafari doorgaat tot Arie’s 80ste verjaardag in augustus. Arie zelf reageerde zeer verheugd op het nieuws. Hij is vooral blij voor de luis- teraars. [RTV West – 04/11/1998]
OPSCHUDDING ONDER PERSONEEL TV WEST
Onder het personeel van TV West is grote opschudding ontstaan omdat hun salarissen anderhalve week te laat zijn uitbetaald. Volgens meerdere bronnen komt dit omdat directeur Jack Kroes van de stichting RTV West het geld niet op tijd heeft overgemaakt naar het tv-station. Kroes doet dit af als ‘com- plete onzin’. Het bedrag van bijna een miljoen gulden van de gemeente Den Haag en de provincie Zuid-Holland ter ‘redding’ van TV West had volgens de zender drie weken geleden al op hun bankrekening moeten staan. De overheids- gelden gaan rechtstreeks naar de stichting RTV West. Daarna moet het geld door Kroes worden overgemaakt aan TV West. Omdat dit veel te laat zou zijn gebeurd, konden salarissen en rekeningen niet worden voldaan. TV West ver- keert al langere tijd in financiele moeilijkheden en had de afgelopen weken grote moeite te overleven. Binnen TV West wordt gesproken over een ‘sabotage- actie’. Aan het personeel is meegedeeld dat de vertraging bij het uitbetalen van salarissen aan Kroes te wijten is. Het televisiestation zou nu overwegen de extra kosten die door de geldnood zijn ontstaan op Kroes, tevens de hoofd- redacteur van Radio West, te verhalen. [Haagsche Courant – 03/11/1998]
RDR ACTIVITEIT IN HAAGSE REGIO
Vorige week zaterdagavond, 31 oktober, zijn er in de Haagse regio twee pi- ratenzenders uit de lucht gehaald. De RDR bracht al eerste een bezoek bij de Haagse radiopiraat Radio Balans op de 99.4 MHz. Hier werd door de RDR om- streeks 22.00 opgetreden. Om 23.00 werd Radio Centraal voor de vijfde maal in zes weken uit de lucht gehaald. Radio Centraal was zondagochtend 1 novem- ber weer in de lucht. Eerder die week blies de zuidwesterstorm het bovenste gedeelte van de uitzendmast van Radio Centraal om. De Haagse brandweer kwam een kijkje nemen en zette het een en ander weer vast, de schade aan de mast is inmiddels hersteld.
N44FM TE KOOP AANGEBODEN IN NIEUWSGROEP
Deze week werd in de nieuwsgroep nl.media.radio een compleet radiostation te koop aangeboden. Het gaat om N44-FM, de lokale omroep van Wassenaar. De zender heeft door de gunstige ligging, een vrij groot bereik en kan de ste- den Den Haag, Zoetermeer en Delft bereiken. Het volgende wordt aangeboden: de complete studio, de zender met toebehoren, alle noodzakelijke papieren en vergunningen, de inventaris en de reclame-portefeuille.
WIJZIGINGEN BIJ RADIO-AANBOD OP HAAGSE KABEL
WDR3 wordt de tweede Duitse radiozender naast WDR4 op de Haagse kabel, en gaat de plaats innemen van BBC Worldservice. Volgens de Haagse Programmaraad is de Britse zender op de AM 648 kHz via de ether overal in Den Haag zeer goed te ontvangen. Met WDR3 komt de programmaraad tegemoet aan de wensen van de Haagse bevolking, die heeft aangegeven meer Duitse klassieke muziek en cultuurprogramma’s te willen horen. Verder stelt de Haagse Programmaraad voor in zijn advies voor 1999 over de toelating van de radiozenders, voor om het kanaal Tweede-Kamerlijn in de weekeinden en tijdens de vakanties van het Parlement te laten innemen door Radio Hollands Glorie. Tevens komt de popzender Sun FM op de Haagse kabel. Sun FM heeft aangegeven te zullen star- ten met een speciale editie van Sun FM voor de Haagse regio die daarnaast ook in de Haagse ether te horen zal zijn. Oibibio-radio en Business News zul- len niet meer terugkeren op de Haagse kabel.
LO EIJSDEN NOG STEEDS OP ZOEK NAAR ETHERFREQUENTIE
De stichting Lokale Radio Eijsden heeft, naar eigen zeggen, nog steeds geen geschikte frequentie gekregen om programma’s op uit te zenden. Volgens initiatiefnemer S. Smits uit Maastricht heeft de Rijksdienst voor de Radio- communicatie (RDR) wel een frequentie beschikbaar gesteld. Het is echter de vraag of deze het hele grondgebied van de gemeente Eijsden beslaat. Smits probeert samen met de andere initiatiefnemer S. Brucker al twee jaar om een lokaal radiostation in Eijsden op te richten. Oorspronkelijk waren ze van plan om vanaf 1 juni 1997 te gaan uitzenden. “Dat was echter te voorbarig. Het verkrijgen van een goede radiofrequentie blijkt ontzettend veel tijd te kosten”, zegt Smits. Het probleem ligt volgens Smits bij de RDR. “Eerst kre- gen we een frequentie waarmee we in een paar straten te ontvangen waren.” Na een hoorzitting bij het RDR in Groningen kreeg de omroep in oprichting een nieuwe frequentie aangeboden. “Ook deze frequentie heeft waarschijnlijk weer de nodige problemen”, zegt Stijns. Zo zit er een stereozender uit Aken vlak- bij de frequentie van Radio Eijsden. “Dat kan storing opleveren.” Een woordvoerder van de RDR geeft toe dat het niet gemakkelijk is om een goede frequentie te vinden voor de Lokale Radio Eijsden. “Eijsden is een heel gek gebied, zo vlakbij de grens. Het is namelijk niet de bedoeling dat we de frequenties van onze buren storen. Dat maakt het lastig.’ Volgens de woordvoeder is het probleem echter gemakkelijk op te lossen. “De omroep kan een steunzender plaatsen. Dan bestrijken ze wel het hele gebied. Het plaat- sen van een steunzender vindt Smits echter wat voorbarig. “Eerst willen we een proefopstelling inrichten en de frequentie uittesten. Daarna bekijken we hoe de eventuele problemen het beste kunnen worden opgelost.” De omroep heeft ook met Radio Maastricht gepraat over de mogelijkheid om de frequentie van Radio Maastricht te delen. “Die wilden geen medewerking verlenen.” Ook heeft de omroep een aanvraag ingediend bij de Nutsbedrijven in Maastricht om uit te mogen zenden op het kabelnet in Eijsden. “Daar hebben we nog geen antwoord op gehad.” Wanneer de lokale omroep haar eerste programma’s zal uitzenden is nog niet duidelijk. “Ik durf geen termijn meer te noemen”, zegt Smits. Maar hij hoopt niet dat het net zo lang duurt als bij Radio Maas- tricht. Smits: “Die hebben tien jaar op een geschikte frequentie gewacht.’ [De Limburger – 05/11/1998]
ZOETERMEER ZET CASEMA ONDER DRUK…
De Zoetermeerse politiek heeft kabelexploitant Casema deze week verder on- der druk gezet om het geluid van het Zoetermeerse lokale radiostation Z-FM weer achter het mozaiekkanaal te zetten of op andere manier via een televisiekanaal te verspreiden. Wanneer Casema deze wens negeert zullen twee kanalen die nu nog eigendom zijn van Casema (het mozaiekkanaal en het wissel- kanaal) aan het basispakket worden toegevoegd. Het gevolg hiervan is dat de kabelexploitant op deze manier geen zeggenschap meer heeft over deze twee kanalen en de zeggenschap wordt overgenomen door de programmaraad. De Zoetermeerse politiek ergerde zich ook aan het feit dat er op het beeldjeskanaal veel kanalen zijn opgenomen die in de stad niet eens te ontvangen zijn of zenders die wel in het Zoetermeerse pakket zijn opgenomen maar weer niet op de beeldjes zijn te zien. Daarom ging men eensgezind akkoord met dit dreig- middel.
COMMERCIALS OP TV5
De Franstalige internationale zender TV5 zal met ingang van deze maand ook commercials uitzenden. Het toelaten van commerciele uitingen maakt onderdeel uit van een serie veranderingen bij het internationale station dat program- ma’s van alle Franstalige publieke zenders uit de hele wereld uitzendt. Zo zal TV5 vanaf volgend jaar vijf verschillende kanalen uitzenden, ieder ge- richt op een andere tijdzone: Afrika, Europa, Azie, Midden Oosten en Frank- rijk/Belgie/Zwitserland. Ook wordt overwogen om het kanaal voor niet-Frans- taligen toegankelijker te maken door in verschillende talen te ondertitelen. [ADformatie – 03/11/1998]
NIEUWE COMMERCIELE ZENDER OP VLAAMSE KABEL
Na de jaarwisseling komt een nieuw commercieel radiostation in bijna heel Vlaanderen op de kabel. De zender werd eerder aangekondigd onder de naam Super Goud, maar luistert nu naar de naam Radio Magdalena. Het station zal vooral muziek uit de jaren ’60 draaien en is bedoeld voor de leeftijdscate- gorie tussen 35 en 55 jaar. Volgens de projectleider gaat het om het eerste nationale commerciele radiostation in Vlaanderen. De nieuwe zender moet wel nog het fiat krijgen van het Vlaams Commissariaat voor de Media. De project- leider lijkt daar niet aan te twijfelen. [VRT Text – 05/11/1998]
“QUICKNET HAPERT AAN ALLE KANTEN”
Een half jaar na de introductie van Quicknet, het supersnelle Internetpak- ket’ van kabelmaatschappij Telekabel, hapert het systeem nog aan alle kan- ten. Boze gebruikers dreigen met juridische stappen tegen de organisatie. De Quicknet Gebruikers Belangengroep geeft Telekabel nog e e n kans en gaat met haar om de tafel zitten om te kijken hoe het nu verder moet. In mei van dit jaar introduceerde Telekabel Quicknet in Nijmegen. Daarmee zou je supersnel kunnen Internetten via de kabel. Vanaf de eerste dag wordt het systeem ech- ter geplaagd door storingen. Bovendien klagen gebruikers dat een heleboel Internettoepassingen die bij gewone’ Internetaanbieders automatisch in het pakket zijn inbegrepen, met Quicknet niet mogelijk zijn. Zo zou het niet lukken een videovergadering te houden met andere Internetters, niet alle nieuwsgroepen zouden toegankelijk zijn via Quicknet en gebruikers zouden geen uniek IP-adres krijgen, iets wat voor een heleboel Internettoepassingen noodzakelijk is. Voor John Jacobs uit Nijmegen is de maat vol. Hij schreef een brief op poten aan Telekabel waarin hij een flink deel van zijn abonnementsgeld terugeist, onder andere omdat hij naast Quicknet zijn oude Internetaccount moest aan- houden. Dat was volgens hem de enige manier om zeker te zijn van toegang tot het Internet. Nijmegenaar Willem Degen gaat nog een stapje verder: als Quick- net zijn zaakjes niet voor 1 december voor elkaar heeft, stapt hij naar de rechter. “Quicknet heeft nog geen 30 procent waargemaakt van de beloftes die in de advertentiecampagne worden gedaan. Bovendien reageert Quicknet abso- luut niet op de klachten die ik al een tijd geleden bij deze organisatie heb neergelegd.” Ook de ongeveer vijftig leden van de Quicknet Gebruikers Belan- gengroep (QGB), die deze zomer werd opgericht, zijn uitermate ontevreden over de geleverde diensten. Woordvoerder Peter de Jong noemt het schandalig dat het zo lang moet duren voor Telekabel actie onderneemt om de klachten te verhelpen. [De Gelderlander – 02/11/1998]
FACILITAIR BEDRIJF HMG UITBESTEEDT AAN SONOTECH
De Holland Media Groep (RTL4, RTL5 en Veronica) heeft haar facilitair bedrijf uitbesteed aan het Hilversumse Sonotech. De circa 140 mensen van de afdeling T&O worden in dezelfde functie en onder dezelfde arbeidsvoorwaarden door Sonotech overgenomen. Het afstoten van het facilitair bedrijf is onder- deel van het reorganisatieplan van HMG. Directeur Porsius wil door het schrappen van 220 banen een bezuiniging van f.40 miljoen realiseren om de winst te vergroten. Afgesproken is dat daarbij geen gedwongen ontslagen val- len. De ondernemingsraad is in eerste aanleg positief over het overname- plan. De overeenkomst geldt in principe voor drie jaar. [ANP – 12/11/1998]
HMG OP ZOEK NAAR DOELGROEP VOOR RTL5
De Holland Media Groep (HMG) is druk doende een duidelijke doelgroep voor RTL 5 in kaart te brengen. Hoewel de zender winstgevend is, moet hij sterk staan in de toenemende concurrentie van onder meer het toekomstige tweede station van SBS6. Volgens een woordvoerder zal de zender in de loop van het volgende jaar een ander, aan de doelgroep aangepast karakter krijgen. RTL5 wordt een zogenaamde ‘infotainmentzender’. Dat betekent veel talkshows, nieuws en ‘lichte’ documentaires. Daarmee stopt de zender met het uitzenden van films en series. De HMG hoopt met de verandering dat RTL5 winst kan blijven maken. Intussen gaat de HMG ook RTL 4 zoveel mogelijk versterken. De HMG legt tien- tallen miljoenen op tafel voor het opkalefateren van de programmering van RTL4. Dit alles hebben de aandeelhouders van de HMG deze week besloten. Zo krijgt RTL4 volgend jaar een nieuwe soap op de late avond, ‘Westenwind’. De serie moet een eind maken aan de zwakke kijkcijfers van RTL4 op de late avond. Ook spendeert de HMG veel geld aan een reclamecampagne voor RTL4. Het familiestation afficheert zich daarin als de belangrijkste zender van het land. Op de vergadering van de aandeelhouders werd tevens duidelijk dat TMF niet wordt verkocht aan de HMG. De gesprekken tussen Wegener Arcade de HMG over de verkoop van TMF zijn stopgezet. HMG had veel belangstelling voor de muziekzender voor jongeren. Een overname zit er echter niet in. TMF blijft daarom onder de hoede van de Arcade Media Groep [o.a. Tros Online en Castel – 13/11/1998] Zoals veel HMG-nieuwtjes uitlekken, was ook dit eigenlijk al bekend: Bert van der Veer blijft tot september 2001 als programmadirecteur van RTL4 aan HMG verbonden. Hij tekende daarvoor een exclusief contract. Van der Veer werkte tot nu toe op ad interim-basis, als vervanger van de vertrokken Rene Oosterman.
SAMENVATTINGEN KPN-COMPETITIE BIJ NOS
De NOS zendt ook de komende twee seizoenen samenvattingen uit van wedstrij- den in de KPN-Telecompetitie. Daarover is met alle achttien clubs in de ere- divisie overeenstemming bereikt. De samenvattingen mogen maximaal een kwar- tier duren,zo is afgesproken. Voor de onderlinge wedstrijden tussen Ajax, PSV en Feyenoord is dat een half uur. Studio Sport verzorgt de uitzendingen. De NOS sprak voor het eerst met de 18 clubs individueel. Tot nu toe gebeurde dat met de KNVB, maar de clubs vinden dat zij de rechten van thuiswedstrij- den moeten hebben. Voor de komende twee jaar betaalt de NOS ruim 70 miljoen gulden. Veronica is nog in overleg met de KNVB over uitzendingen van het Nederlands voetbalelftal. Volgens onbevestigde berichten zou Veronica een deel van de oefenwedstrijden van Oranje niet meer willen uitzenden. Dit van- wege de hoge kosten die hieraan zouden zijn verbonden. De clubs in de Toto- divisie zijn er ook nog niet uit. De onderhandelingen met SBS6 lopen op dit moment nog. SBS6 heeft al aangegeven dat het de wedstrijden uit de Toto- divisie wil blijven uitzenden. Het contract loopt na dit seizoen af. Binnen- kort wordt een akkoord over een nieuw contract verwacht. [o.a. NOS Teletekst – 11/11/1998]
KORT NIEUWS – 2 –
-> Het populaire tv-spelletje ‘Get the Picture’ blijft in ieder geval nog tot 2000 op Nederland 1 te zien. Onlangs werd een nieuw contract getekend. Wel krijgt de quiz binnenkort een nieuwe presentatrice. Judith de Bruijn wil graag ‘wat anders’ doen. Paula Udondek (presentatrice van het populair-we- tenschappelijk magazine ‘The Ultimate Kick’ en nieuwslezeres bij TV West) zou een van de kandidaat-opvolgers zijn. -> Rene Boogaard, directeur van de interactieve muziekzender The Box, is daar vertrokken. Boogaard is opgestapt na een meningsverschil tussen hem en de aandeelhouders van het station.
-> Sky Radio is bgeonnen met een reclamecampagne op tv, met als thema ‘100,7 % luistergenot’. De spotjes van de populaire radiozender, waarin een body- guard de hoofdrol speelt, zullen te zien zijn op RTL4, RTL5, SBS6 en op het nieuwe kanaal Fox TV. De STER en Veronica willen de commercials niet uitzen- den.
-> Galerie Niggendijker gaat via een spoedprocedure alsnog proberen een zend- machtiging te krijgen. De Rijksdienst voor Radiocommunicatie is bereid op de valreep een vergunning voor een tijdelijke evenementenfrequentie te geven. Normaal gesproken duurt zo’n procedure zeker drie weken. Aanstaande zondag is de eerste uitzending van N-Radio, het kunstproject van Niggendijker. N-Radio is – als de plannen doorgaan – alleen in de stad Groningen te ont- vangen.
PUBLIEKE OMROEPEN SPANNEN KORT GEDING AAN TEGEN TELEGRAAF
De NOS en de andere publieke omroepen spannen een kort geding aan tegen de Telegraaf. De krant voegt sinds vorige week een speciaal programmablad, TV Week, bij de edities van vrijdag en zaterdag (losse verkoop). De omroepen vinden dat een inbreuk op hun rechten. De krant lanceerde het magazine nadat de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) in september de publieke en ook commerciele omroepen het alleenrecht op de publicatie van de programmagege- vens had ontnomen. De Telegraaf wilde overleg over prijsafspraken niet af- wachten. De datum waarop het kort geding dient, is nog niet bekend. De Tele- graaf ziet het kort geding over de programmagids TV Week met vertrouwen te- gemoet. Directeur Ad Swartjes van Holdingmaatschappij De Telegraaf bestrijdt in de krant dat het concern het auteursrecht van de NOS en de publieke om- roepen schendt. “De gegevens komen binnen via vrije nieuwsgaring en worden op een eigen manier gepubliceerd. Dat is juridisch toegestaan.” Hij verwacht te mogen doorgaan met TV Week. [o.a. NOS-TT en ADformatie – 12/11/1998] De nieuwe programmagids TV Week heeft vooralsnog niet tot veel opzeggingen geleid bij de bestaande RTV-bladen. Volgens de omroepen is de vorm waarin de RTV-gegevens in TV Week gebracht worden, programma’s worden op genre gerang- schikt, hier debet aan. Telde men bij de NCRV veertien opzeggingen als gevolg van de start van TV Week, Veronicablad zegt alleen maar abonnees er- bij gekregen te hebben: mensen die gewacht hebben op de komst van de RTV- gids van De Telegraaf, maar niet tevreden waren over vorm en inhoud ervan. Volgens De Telegraaf zelf, zijn de ‘reacties op TV Week zeer positief. De abonnees van De Telegraaf hebben in groten getale zeer positief gereageerd op de nieuwe televisiegids.’ [Media Independent – 10/11/1998]
CARTOON NETWORK OVERWEEGT NEDERLANDSE LICENTIE
Bij het tekenfilmstation Cartoon Network, dat onderdeel uitmaakt van het Amerikaanse Turner Broadcasting, bestaan plannen om een officieel Nederlands commercieel station te worden, aldus de Telegraaf. Matthijs Spits, woorvoer- der van de zender, sprak van een opmerkelijke groei: “Cartoon Network is in Nederland inmiddels in 3,7 miljoen van de huishoudenste ontvangen. De bezetting op ons kantoor is binnen een jaar verdriedubbeld, we groeien echt explosief”. Het tekenfilmstation zit nu op een dekking van 60 procent en streeft naar 85 procent, waarbij vooral het zuidelijke deel van Nederland nog veroverd moet worden. [Telegraaf – 11/11/1998]
RECLAMEBLOK IN BNN-UUR
Vanaf december wordt tussen het goed bekeken zondagavondprogramma van BNN op TV2 een nieuw reclameblok geintroduceerd. Het extra blok is mogelijk als op 6 december de BNN-programmering wordt gewijzigd. Tot nu toe is het uur BNN, ingeklemd tussen twee Studio Sport-uitzendingen, formeel een aaneenge- sloten programma. Programma-onderbrekende reclame is bij de publieke omroep niet mogelijk. Maar BNN heeft besloten om voortaan tussen de nieuwe program- ma’s ‘W.K.I.J.S.V.W.M.’ en de ‘Column van Bart’ een reclameblok toe te staan. “De kijker ziet BNN nog te veel als een programma op zondagavond. Met het reclameblok hopen we ons beter te profileren als omroep”, zegt Suzanne Damen van BNN. De zondagavond op TV2 kende dankzij het voetbal al enige tijd een grotere vraag naar reclamezendtijd dan waarin de Ster kon voorzien. Ster- directeur Cees Vis is daarom blij met het extra blok, al heeft hij er naar eigen zeggen niet op aangedrongen. “Met de komst van BNN zijn de blokken om negen en tien uur alleen maar interessanter geworden, dankzij het scherpere profiel 20 tot 34 jaar en het goede Umfeld. Een extra blok voorziet dus in een behoefte van adverteerders”, aldus Vis. BNN komt dus begin december met een reeks nieuwe programma’s. Op 6 december start ondermeer de soapserie ‘Jimmy Hopper’. In het populaire ‘W.K.I.J.S.V.W.M.’ maakt presentator Bart de Graaff plaats voor Eddy Zoey. Zoey gaat ’s nachts niet meer vips uit hun bed bellen maar onbekende Nederlanders. [o.a. ADformatie – 12/11/1998]
OMROEP VENLO WORDT LOKALE OMROEP 1998
De Stadsomroep Venlo is vorige week zaterdag uitgeroepen tot beste Neder- landse lokale omroep in 1998. De Venlose omroep kreeg de prijs voor het to- tale televisieprogramma-aanbod. De Stadsomroep sleepte de prijs in de wacht tijdens de RTV-Award, de jaarlijkse prijsuitreiking voor lokale omroepen in Nederland, die plaatsvond in De Meerpaal in Dronten. Naast Venlo waren er nog vier genomineerden. “We zijn uiteraard dolblij met die prijs’, zegt woordvoerster C. Willard van de Stadsomroep Venlo. “De toekenning bewijst dat we op de goede weg zijn.’ Naast de beste lokale omroep van Nederland werden er vorige week zaterdag in Dronten nog meer prijzen uitgereikt, dit waren o.a.:
– RTV Award Buma Stemra ging naar het programma ‘Frozenland 1998’ van Omroepvereniging Mercurius;
– RTV Award voor multiculturele programma’s ging naar ‘500 uren, een worsteling van een nieuwkomer’ van MigrantenTV dat uitzendt via SALTO;
– RTV Award TV A (omroepen die minder dan 1 keer per week uitzenden) ging naar ‘Herman Jozef: een beeld van een herder’ van Moergestel T.V. dat uitzendt via de Stichting Ohm;
– RTV Award TV B (omroepen die 1 keer per week of meer uitzenden) ‘Movie: Weekend in Grozny’ van St. Bellissima dat uitzendt via SALTO;
– RTV Award Radio ging naar ‘Een gesprek met…’ van Lokale Omroep de Ronde Venen
– Aanmoedigingsprijs ging naar ‘Doarpsstriid’ van St. Radio Eenhoorn
– De award voor de beste Tekst-TV ging naar ‘Boschtion Tekst-TV’ van Omroep Boschtion uit Den Bosch
– De award voor beste Website was voor LO Nieuwerkerk a/d IJssel
– Een eervolle vermelding was er voor de teletext-dienst van Holland Centraal uit Leiden.
OPHEF OVER COMMERCIAL VECAI
“Beter goed gejat dan slecht verzonnen”, zei de jonge filmmaker Marcel Visbeen vorige zaterdag in het tv-programma ‘Kopspijkers’ tegen presentator Jack Spijkerman. “Maar dit is slecht gejat”. Het gespreksonderwerp was een reclamefilmpje van de Vecai, de vereniging van kabelexploitanten, dat sinds kort op veel zenders te zien is. Het filmpje, bedacht door het Amsterdamse reclamebureau Van Walbeek Etcetera en geregisseerd door Matthijs van Heij- ningen Jr. lijkt volgens Visbeen wel erg veel op zijn korte film ‘Elvis Lives’ waarmee hij vorig jaar de NPS-prijs voor beste korte film won. Direc- teur Van der Lecq van het reclamebureau verklaarde dinsdagochtend: “We heb- ben nu alles op een rijtje en moeten toegeven dat een deel van Visbeens filmpje erg lijkt op onze commercial. Maar we steken onze handen er voor in het vuur dat niemand van ons het filmpje van Visbeen eerder heeft gekend”. De Vecai zegt ‘volkomen te goeder trouw te zijn’ en heeft geen plannen om het spotje van het scherm te halen. [NRC Handelsblad – 10/11/1998]
34 BEZWAARSCHRIFTEN INZAKE COMMERCIELE REGIO FREQUENTIES
Binnenkort willen verschillende regionale commerciele radiozenders starten met uitzendingen via de ether. Maar voor het zover is, vind aanstaande dins- dag, 17 november, in Den Haag eerst nog een hoorzitting plaats naar aanlei- ding van de bezwaarschriften die zijn uitgebracht tegen de uitgifte van de nieuwe commerciele frequenties. In de nieuwsgroep nl.media.radio wordt ge- meld dat er 34 bezwaarschriften zijn ingediend. Het blijkt namelijk dat on- dermeer de uitgifte van de frequenties juridisch niet geheel correct is ver- lopen is. Tevens blijkt de internationale coordinatie van de zenders nog niet geheel rond te zijn. Twee weken na de hoorzitting van aanstaande dins- dag zal bekend worden gemaakt of er definitief groen licht komt voor de be- treffende zenders die in september een frequentie hebben toegewezen gekregen. De eerste zenders hopen media december de lucht in te kunnen.
MEER SAMENWERKING JOURNAAL EN STUDIO SPORT
De redacties van het Journaal en Studio Sport gaan nauwer met elkaar sa- menwerken, meldt het Algemeen Dagblad deze week. Veel vaker dan nu zullen hun verslaggevers in elkaars rubrieken optreden. Ook de redacties van ‘Langs de Lijn’ en het ‘Radio 1 Journaal’ worden bij de samenwerking betrokken. Ook komt er een centrale redactieagenda, aan de hand waarvan de rubrieken tot een taakverdeling komen. Dat heeft als voordeel dat er geen dubbel werk meer wordt gedaan. Om de ‘cultuuromslag’ beter te laten verlopen, geeft de NOS workshops aan de medewerkers.
KIJKCIJFERS
`Laat De Leeuw’ had vorige week dinsdag een vroegertje: de uitzending be- gon om 20.20 uur. Is de gemiddelde kijkdichtheid van het programma 4.2%, nu werd 7.8% bereikt; gemiddeld 1,1 miljoen kijkers. Waardering: 7.2. De pu- blieke omroepen behaalden in week 45 gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 40%. Nederland 1 haalde het hoogste marktaandeel op maandagavond (20%) door `Waku, Waku’, `Journaal 20.00 uur’, `Netwerk’, `Opsporing verzocht’ en `Tussen kunst en kitsch’. TV2 haalde het hoogste marktaandeel op woensdag- avond (34%), vooral door het rechtstreekse verslag van de voetbalwedstrijd Ajax – Olympiakos Piraeus. Nederland 3 haalde het hoogste marktaandeel op dinsdagavond (20%), vooral door het rechtstreekse verslag van de voetbal- wedstrijd Real Betis Sevilla – Willem II. RTL4 haalde een gemiddeld markt- aandeel van 18%, RTL5: 3%, Veronica: 9% en SBS6: 11%. Deze gegevens zijn afkomstig uit het Continu Kijkonderzoek (CKO), uitgevoerd door bureau Into- mart in opdracht van NOS, STER en IP.
HDTP WORDT DIRECTORAAT GENERAAL
De ministerraad heeft besloten de hoofddirectie Telecommunicatie en Post (HDTP) van het ministerie van Verkeer en Waterstaat om te vormen tot een di- rectoraat-generaal. Hiermee wordt het maatschappelijk belang van de storm- achtige ontwikkelingen op het gebied van informatie- en communicatietechno- logie nog eens onderstreept. De omvorming gaat gepaard aan een personeels- wisseling in de top. Sjef Diris, sinds drie jaar hoofddirecteur Telecommuni- catie en Post , is benoemd tot directeur-generaal Personenvervoer. De lei- ding van het nieuwe directoraat-generaal komt in handen van mr. J.W. Weck, de huidige directeur-generaal Rijksluchtvaartdienst.
“MEETMETHODE LUISTERCIJFERS IS BETROUWBAAR”
De huidige meetmethode voor het onderzoeken van de luistercijfers van ra- diostations is betrouwbaar. Dat is de voorlopige conclusie van het onderzoek naar de betrouwbaarheid van het luisteronderzoek. Het onderzoek werd gehou- den in opdracht van enkele radiostations en de BVA (adverteerders). Zij twijfelden al enkele jaren aan de betrouwbaarheid van de dag- boekjesmetho- de. Daarin moeten luisteraars opgeven naar welke stations ze hebben geluis- terd. De methode blijkt een goede basis voor het luisteronderzoek. De op- drachtgevers hebben zich tevreden gesteld met de voorlopige conclusie. Wel pleiten ze ervoor dat de steekproef van het luister- onderzoek wordt ver- groot. [Castel – 13/11/1998]
OPSLAG LOKALE OMROEP IN ROTTERDAM
De gemeenteraad van Rotterdam is, na veel wikken en wegen, akkoord gegaan met een gemeentelijke opslag van het jaarlijkse bedrag op kijk- en luister- gelden, ten bate van de lokale omroep Stadsradio Rotterdam. Die opslag is nodig om het runnen van de omroep financieel haalbaar te maken. De komende vijf jaar heeft de directie van het station derhalve de tijd om grotere sponsors binnen te halen tot medefinanciering van de Stadsradio Rotterdam. Bij lange na niet iedereen is gelukkig met dit besluit. In diverse Rotter- damse media is heftig door de lezers geprotesteerd. Vooral zij die totaal niet luisteren vinden dat de wethouder voor mediazaken, dhr Kombrink, de media in zijn macht heeft en over de ruggen van de inwoners kan beslissen of men al dan niet moet bijdragen in de kosten van de lokale omroep, alus Radiovisie. De Radiowereld komt met het gerucht dat Nico Volker is ontsla- gen bij Stads Radio Rotterdam. De nieuwe directeur is nog niet bekend, maar het zou eventueel Koen van Thijn kunnen zijn.
ZENDMAST RADIO CENTRAAL DEN HAAG VERWIJDERD
Maandagochtend 10 november is rond 10.00 uur de antennemast van de Haagse piraat Radio Centraal door de brandweer verwijderd. Eerder die ochtend werd tevens de antennemast van Radio ’s Gravenhage door de brandweer van het dak gehaald. De enorme reeks inbeslagnames (zes maal in zeven weken) en het ver- wijderen van de antennemast heeft Radio Centraal ertoe doen besluiten de uitzendingen voorlopig te staken. Of Radio Centraal nog terugkomt in dezelf- de vorm is momenteel nog niet bekent. Reacties kunnen worden ingevuld in het gastenboek van Radio Centraal op de website. Freewave Radio, de radio- zender voor het Groene Hart, is sinds dit weekend weer te beluisteren op de oude vertrouwde 96,4 MHz.
LOKALE OMROEP ETTEN LEUR STAAKT UITZENDINGEN
De lokale omroep van Etten-Leur, Radio Europa bestaat niet meer. Twee over- name-kandidaten van de failliete omroep zijn uit beeld verdwenen. Curator H. Elink-Schuurman draaide daarom definitief de knop om. Het Commissariaat voor de Media trok daarop de zendmachtiging in en ook het ministerie schrapte de uitzendvergunningen. De curator spreekt van een forse puinhoop. Het bod dat Radio Atlantis uitbracht bleek voor de crediteuren niet interessant. Een deel van de inboedel blijkt verder betrokken te zijn bij het faillissement van het bedrijf Money-Tree van Roosendaler H. Voorheijen, de andere overna- mekandidaat. Deze raakte door zijn eigen faillissement een onderhandelings- positie kwijt. Nieuwe initiatiefnemers zullen andermaal van de grond af moe- ten beginnen. Dat betekent dat de volledige ambtelijke procedure weer moet worden doorlopen en een breed gedragen programmaraad dient te worden samen- gesteld. [BN-Stem – 13/11/1998]
CASEMA STELT KANAAL BESCHIKBAAR VOOR ZFM
Kabelexploitant Casema lijkt gezwicht te zijn voor de druk van de Zoeter- meerse politiek. De gemeenteraad dreigde Casema de zeggenschap af te nemen van twee kanalen in het basispakket (beeldjeskanaal en wisselkanaal) wan- neer het geluid van de Zoetermeerse lokale omroep Zoetermeer FM niet binnen afzienbare tijd weer via de televisie was te ontvangen. Zoetermeer FM en Casema zijn nu overeengekomen om het geluid buiten de uitzenduren van Kin- dernet (dat alleen ’s morgens uitzendingen verzorgt) te verspreiden. Via een tekstdia op het kanaal van Kindernet wordt de kijker attend gemaakt op het feit dat het geluid van de lokale omroep via dat kanaal is te ontvangen buiten de uitzendtijd van het kinderkanaal. Of de lokale omroep in de toe- komst een eigen invulling gaat geven aan het kanaal is niet duidelijk.
FOX VERDWIJNT VAN HAAGSE KABEL
Vanaf komende dinsdag is men in Den Haag verstoken van de tv-zender Fox- Kids/TV10. Vanaf die dag zal op dat kanaal de muziekzender ‘Muzzik’ te zien zijn. De uit Frankrijk opererende pan-Europese zender moet een aanvulling worden op het bestaande aanbod van muziekzenders. De Chinese zender CNE, die ’s nachts het kanaal deelde met TV10, zal vanaf dinsdag het kanaal gaan delen met de Turkse zender TRT International. Vanaf dinsdag kan men in Den Haag dus kiezen uit vijf(!) muziekzenders. Naast de nieuwkomer Muzzik kan de Hagenees kiezen uit TMF, MTV, The Box en VH-1. Deze laatste zit slechts tijdelijk in het Haagse basispakket en zal vanaf januari verhuizen naar het pluspakket.
VLAAMSE MEDIAMINISTER BOOS OP WAALSE COLLEGA
De Vlaamse mediaminister Van Rompuy stapt naar de rechter, als zijn Frans- talige collega Onkelinx maandag een vergunning toekent aan elf geschorste lokale radio’s. Die liggen net over de taalgrens, maar door hun groot ver- mogen storen ze Vlaamse zenders. De vergunning van de elf is vorige week ingetrokken, na een Vlaamse klacht bij de Raad van State. In Vlaanderen wil Van Rompuy het aantal lokale radio’s beperken tot zo’n 200. Ze zouden nieuwe frequenties krijgen vanaf 1 januari. Door de ruzie met de Franstalige buren loopt dat plan vertraging op. [VRT Teletext – 09/11/1998]
KOMEETKRUIMELS KUNNEN SATELLIETEN BESCHADIGEN
Een zeldzame storm van “kometenkruimels’ zo groot als een stofje, die eens in de 33 jaar plaatvindt, kan honderden satellieten volgende week beschadi- gen. Dat heeft een ingenieur van de Amerikaanse luchtmacht deze week gezegd. Het fenomeen staat bekend als een Leonidenstorm en zal woensdag plaatsvin- den. Astronomen voorspellen dat het de meest spectaculaire storm van zijn soort zal zijn. De storm treedt op als de aarde door de staart van de komeet Tempel Tuttle beweegt. Rond die komeet zweven deeltjes die Leoniden genoemd worden, vanwege het feit dat de komeet zijn 33-jarige baan doorloopt in de constellatie Leo (leeuw). Duizenden Leoniden zullen volgende week de atmos- feer van de aarde binnendringen, maar voor de aarde zelf vormen ze geen be- dreiging. De deeltjes verbranden, wat de indruk geeft van een heldere ster- renregen. Maar de deeltjes kunnen wel de ongeveer vierhonderd satellieten in gevaar brengen die rond de aarde zweven. Het personeel van de militaire ba- sis heeft rampenplannen opgesteld voor het geval een van hun defensie-satel- lieten wordt beschadigd. Echter de kans dat een deeltje groter dan de dikte van een paperclip inslaat in een satelliet, is minder dan 0,1 procent. Maar de deeltjes zullen wel plasma ontladen, dat elektronische storingen kan ver- oorzaken. De storm wordt woensdag verwacht tussen 18.45 en 20.45 uur. In Australie zal het noordwesten het beste uitzicht hebben op de sterrenregen en de beste plek op de wereld is Mongolie. [De Limburger – 13/11/1998]
KANAAL Z WORDT NIEUWE ZENDER VOOR VLAANDEREN
In Brussel is een nieuwe TV-zender voorgesteld: kanaal Z, een commerciele Vlaamse kabelzender die uitsluitend businessnieuws brengt. Hij gaat van start op 1 februari volgend jaar. Kanaal Z is een product van de mediagroe- pen Roularta en Tijd. Ze willen hun geschreven uitgaven Trends en de Finan- cieel-Economische Tijd nu ook in beeld brengen. In de naam Kanaal Z staat de Z voor zaken, zaken doen of zakelijk nieuws. De nieuwe zender zal aandacht besteden aan alles wat te maken heeft met genoteerde bedrijven, van groot tot klein. [VRT Teletekst – 14/11/1998]
VOORLOPIG GEEN TV-GIDS BIJ VNU-DAGBLADEN
Er komt voorlopig geen wekelijkse tv-gids bij de dagbladen van VNU, waar- toe onder andere De Gelderlander, Eindhovens Dagblad en De Limburger beho- ren. Volgens directeur H. Straat van Uitgeversmaatschappij De Limburger zijn de kosten te hoog en de effecten te klein. Uit eigen onderzoek van VNU blijkt dat maar weinig abonnees overstappen naar De Telegraaf, die sinds kort een tv-gids bij de krant voegt. Ook de extra aanwas van abonnees van- wege het bijvoegen van een tv-gids is volgens Straat te klein om het produ- ceren van een tv-gids te rechtvaardigen. “Abonnees nemen een krant, omdat ze een krant willen hebben. Niet omdat ze er een tv-gids erbij krijgen”, meent Straat. De plannen van VNU gaan de ijskast in. Mochten de effecten op lang termijn anders zijn dan uit het onderzoek blijkt, dan komen de VNU-dagbladen alsnog met een eigen tv-gids. [De Limburger – 18/11/1998]
SBS NEEMT BINNENKORT BESLISSING OVER TWEEDE ZENDER
Het Algemeen Dagblad meldt deze week dat de aandeelhouders van SBS6 nog deze maand beslissen of SBS 6 er een zusje bij krijgt. Momenteel bestuderen de eigenaren van het TV-station de businessplannen van de zenders. ‘Project- leider SBS 7′ Ronald van Wechem is optimistisch: “We hebben een goed gevoel over hoe de aandeelhouders zullen beslissen.” Indien het licht nog deze maand op groen wordt gezet, gaat de tweede Nederlandse SBS-zender wellicht al in maart 1999 de lucht in. Want SBS heeft haast, nu Fox TV 10 heeft over- genomen en naar verwachting een sterkere partij zal worden. Ook speelt mee dat SBS 6 adverteerders steeds vaker “nee” moeten verkopen omdat reclame- blokken vol zitten. “De adverteerder ziet graag dat we met een tweede zender komen om meer evenwicht in de markt te brengen. HMG en de STER kunnen nu als enige totaalpakketten aanbieden, waarmee de adverteerder alle gewenste doel- groepen bereikt. Om daar een alternatief voor te vormen moet SBS meer bereik krijgen en dan kom je dus uit op een tweede zender”, aldus Wechem. Verder zou SBS met twee zenders relatief goedkoper programma’s kunnen inkopen. In het buitenland wordt steeds vaker gewerkt met zogeneomde package-deals, waarbij bijvoorbeeld in een keer vijftig speelfilms moeten worden ingekocht. Films die niet bij het profiel van SBS 6 passen, blijven nu ongebruikt op de plank liggen maar zouden wellicht geschikt zijn voor SBS 7.
HOTRADIO GESTART MET ETHER-UITZENDINGEN
HOT Radio heeft al eerste regionale commerciele radiozender zijn uitzen- dingen gestart via de ether. In Hengelo is afgelopen vrijdag de zender op de 98.0 MHz. in gebruik genomen, die de regio Twente moet voorzien van het signaal van de radiozender HOT Radio. Zaterdag 21 november wordt de zender in Arnhem in gebruik genomen op de 92.9 MHz. Deze zender moet het zuidelijke gedeelte van Gelderland voorzien van het HOT Radio-signaal. Ook Radio Rebec- ca is begonnen met testuitzendingen via de ether. In de nieuwsgroep nl.media. radio staat vermeld dat de zender in Heerenveen (95.5 MHz) momenteel al testuitzendingen verzorgt en ook de zender in Drachten (99.7 MHz) bleek deze week al enige testuitzendingen te hebben verzorgd. Eerder deze week vond er in Den Haag een hoorzitting plaats in verband met de regionale commerciele frequenties die begin september over verschillende radiostations zijn verdeeld. De hoorzitting vond plaats naar aanleiding van enkele bezwaarschriften die waren ingediend. Concrete resultaten van de hoorzitting zijn niet bekend geworden. Men spreekt in de nieuwsgroep nl.media.radio van een ‘radiostilte’. Van een aantal frequenties is het nog onduidelijk of die eventueel in gebruik genomen kunnen worden, aangezien er bezwaren zijn binnengekomen uit Belgie en Duitsland. Het gaat hier om een onder andere om de frequentie van 8FM in Tilburg (93.1 MHz). Ook blijken er problemen te zijn rond de frequentie van 8FM in Eindhoven (95.5 MHz). Door e e n van de radiostations die met de verdeling van begin september buiten de boot is gevallen is het beleid van de minister aangevallen. Volgens de radiozender maken zij een goede kans dat hun motivatie gehonoreerd gaat wor- den. Wanneer dat gebeurt zal de ingebruikname van de frequenties nog enige tijd op zich laten wachten. Binnenkort volgt de uitspraak. In de tussentijd blijken enkele radiostations al toestemming gehad van de minister om de starten met de uitzendingen… [nl.media.radio]
LUISTERCIJFERS
Hier volgen de luistercijfers (in marktaandelen) van de radiozenders in de periode september/oktober 1998. Ter vergelijking zijn de cijfers van de vorige periode (augustus/september ook in het overzicht opgenomen. Het Conti- nu Luister Onderzoek wordt door Intomart uitgevoerd in opdracht van NOS en STER. Tevens participeren in het onderzoek de regionale zenders alsmede de meeste commerciele radiozenders. Het luistergedrag is gemeten gedurende een periode van acht weken in september 1998 / oktober , waarin de totale steek- proef in het onderzoek betrokken is. De rapportage is gebaseerd op een lan- delijk representatieve steekproef van 6.293 respondenten van 13 jaar en ouder.
Aug/Sep Sep/Okt
1 Sky radio 14.5 14.5
2 Radio 3 12.4 13.2
3 Radio 1 9.1 9.0
4 Radio 2 9.1 9.1
5 Radio 10 Gold 8.8 8.6
6 Radio 538 7.0 7.1
7 Radio Noordzee Nationaal 6.2 6.1
8 Veronica FM 3.8 3.7
9 Classic FM 1.9 2.0
10 Radio 4 1.7 1.6
11 Radio 5 1.1 1.1
12 Arrow Classic Rock Radio 0.8 0.7
13 Love Radio 0.4 0.5
-- JFK Jazz Radio FM 0.5 0.5
15 Kink FM 0.4 0.3
16 Q Radio 0.1 0.0
== Regionale Radio 15.9 15.4
== Overige zenders 6.6 6.7
Het marktaandeel van de publieke Hilversumse zenders in het tijdvak 07.00 tot en met 24.00 bedraagt 34.0%, de regionale zenders gezamelijk behalen 15.4% en de commercieele zenders gezamelijk 43.9% In het tijdvak juli/augus- tus 1998 bedroegen deze marktaandelen respectievelijk 33.3%, 15.9% en 44.3%. [BRON: Sky Radio]
NOB DREIGT HILVERSUM TE VERLATEN
Als de gemeente Hilversum niet snel met goede plannen komt voor het verbe- teren van de bereikbaarheid van de omroepstad, zal het NOB zijn heil elders zoeken. Dat zegt president-directeur Ad Huijsmans. “We zitten hier op het Mediapark natuurlijk heel goed. Maar er stopt nauwelijks een trein in Hil- versum en met de auto kun je er bijna niet komen.” Het NOB heeft 2200 werk- nemers. Huijsmans, de opvolger van de veelbesproken Pieter Porsius, heeft onlangs met burgemeester Bakker en de wethouders van Hilversum gepraat. “Een moeizaam gesprek”, laat de NOB-topman weten. “Maar er is wel begrip voor onze problemen.” Het probleem in Hilversum is momenteel niet alleen de bereikbaarheid, maar ook de verkeerschaos in de stad zelf. “Je doet er drie kwartier over om van de snelweg bij ons Mediapark te komen”, weet Huijsmans. Inmiddels dienen zich alternatieve vestigingsplaatsen aan. Rotterdam, dat tot een belangrijke mediastad wil uitgroeien, heeft grote interesse om het NOB, of een deel van het bedrijf, binnen te halen. Daarvoor heeft het stads- bestuur zelfs forse premies per werknemer over. In Hilversum zou het NOB wellicht aan de aanleg van nieuwe wegen moeten meebetalen. Huijsmans denkt zelfs internationaal als het gaat om het oplossen van het transportprobleem. “We hebben een aantal transportgroepen in onder meer Nederland en Belgie. Die zouden vlak over de grens een eigen bedrijf kunnen vormen, van waaruit Nederland ook zeer goed is te bereiken.” Bij het ontplooien van nieuwe acti- viteiten denkt Huijsmans aan technisch hoogwaardige projecten op het gebied van informatietechnologie en audiovisuele producties. “Dat zou voor Hilver- sum een belangrijke nieuwe impuls kunnen zijn om zich als mediastad te hand- haven. Maar als we er wat betreft het transport en vervoer niet uitkomen, loopt de gemeente dat allemaal mis en denken we zelfs aan het afbouwen van onze activiteiten hier”, aldus Huijsmans. [Telegraaf – 19/11/1998]
“NOB OP KORTE TERMIJN ZELFSTANDIG”
De verzelfstandiging van het NOB moet binnen driekwart jaar haar beslag krijgen. Dit maakte algemeen directeur A. Huijsmans deze week bekend op een persbijeenkomst. Snelheid is volgens Huijsmans geboden opdat iedereen binnen het bedrijf weet waar hij of zij aan toe is. Langdurige onzekerheid over het lot van het NOB kan onzekerheid veroorzaken, meent de directeur. Het NOB- management gaat het liefst in zee met e e n of meerdere investeerders uit de financiele sector. Een beursintroductie is niet uitgesloten, maar heeft niet de voorkeur van de directie in verband met het turbulente beursklimaat. [NRC Handelsblad – 18/11/1998]
HMG GEEFT NOS GEEN TOESTEMMING UITZENDEN FRAGMENTEN
De NOS heeft woensdagavond niets mogen uitzenden van de voetbalwedstrijd Duitsland-Nederland. De NOS kreeg van de HMG geen toestemming om zelfs maar een paar minuten te laten zien. Volgens de NOS is er onderhandeld, maar heeft de HMG op het laatst toestemming geweigerd. H. van der Veen van HMG weet niet waarom zijn onderneming dat heeft geweigerd. Volgens de beide omroepen heeft het niet te maken met het feit dat de NOS de HMG ook eens heeft dwarsgezeten bij uitzenden van flitsen van Europacup wedstrijden. [Volkskrant – 19/11/1998]
KIJKCIJFERS
De intocht van Sinterklaas haalde in de leeftijdsgroep tussen drie en acht jaar een marktaandeel van bijna honderd procent. Dit betekent dat praktisch alle kinderen in deze leeftijdsgroep die televisie keken, afstemden op Ne- derland 3. Het geheel werd gewaardeerd met een ruime 8.5. Een ander program- ma voor kinderen, het traditionele Kinderen voor Kinderen bij de VARA, haal- de in dezelfde leeftijdsgroep een marktaandeel van 66% met wederom een rap- portcijfer van 8.5. De publieke omroepen behaalden in week 46 gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 39%. Nederland 1 haalde het hoogste marktaan- deel op maandagavond (19%) door `Opsporing verzocht’, `Tussen kunst en kitsch’ en `Taxi’. TV2 haalde het hoogste marktaandeel op zondagavond (27%) met Studio Sport en BNN. Nederland 3 haalde het hoogste marktaandeel op za- terdagavond (18%), door o.a. `Kinderen voor Kinderen’, `Lagerhuis’ en `Unit 13′. RTL4 haalde wederom een marktaandeel van 18%, RTL5: 4%, Veronica: 10% en SBS6 steeg naar 12%. Deze gegevens zijn afkomstig uit het Continu Kijkon- derzoek (CKO), uitgevoerd door bureau Intomart in opdracht van NOS, STER en IP.
RTL4 BLIJFT LAAG SCOREN
De problemen van RTL4 zijn nog niet achter de rug. De afgelopen week haal- de de zender een gemiddeld marktaandeel van 18,2 procent, terwijl aan het begin van het seizoen 20 procent was beloofd aan de adverteerders. De zon- dagavond blijft het grootste probleem. Op 15 november haalde het station zelfs een marktaandeel van slechts 8,1 procent, terwijl TV2 met Ajax-PSV en BNN 29,4 procent van de kijkers aan zich wist te binden. Vanaf begin novem- ber heeft RTL4 een speelfilm geprogrammeerd op de zondagavond. Begin volgend jaar zal er verder worden gesleuteld aan de programmering op zondag. Welke maatregelen er dan worden genomen is nog niet bekend. Intussen vertrekt ook artdirector Willem van de Berg bij de Holland Media Groep. Hij was 8 jaar lang verantwoordelijk voor de huisstijl van RTL4 en 5. Hij heeft zijn eigen bedrijf opgericht, dat overigens wel gewoon blijft werken voor de twee sta- tions. Verder is er nog steeds geen geschikte vervanger gevonden voor Rik Rensen, de hoofdredacteur van RTL Nieuws. Rensen wilde aan het eind van het jaar vertrekken bij RTL, maar moet dit nu uitstellen tot april of misschien zelfs mei. [ANP – 16/11/1998]
GEDEELTE GEDERLAND KRIJGT REGIO-OPSLAG TERUG
Ongeveer 50.000 huishoudens in Gelderland kunnen hun verplichte bijdrage van f 6,90 voor de televisie-uitzendingen van Omroep Gelderland terugvragen omdat zij de programma’s niet kunnen ontvangen. Het provinciebestuur heeft afgelopen dinsdag besloten om samen met de regionale omroep het geld terug te geven. In diverse gebieden van de Achterhoek, de Betuwe en de Veluwe hebben de woningen geen kabelaansluiting. Zij moeten het signaal via de ether binnenhalen. In tegenstelling tot de afspraak zijn de noodzakelijke steunzenders dit jaar echter nog niet gebouwd, zodat de huishoudens een bijdrage betaalden voor programma’s die zij niet konden ontvangen. Omroep Gelderland TV is wel druk bezig met het installeren van nieuwe steunzenders. Binnenkort zullen twee nieuwe steunzenders in Nieuw Millingen (K32, 80KW en Hummelo (K40, 40KW) in gebruik worden genomen. [o.a. Telegraaf – 17/11/1998]
BNR OOK IN DELFT VAN DE KABEL
In navolging van de Haagse Programmaraad heeft ook de programmaraad van Delft besloten om de zakenradiozender ‘Business Nieuws 1395AM’ van de kabel te halen. Sinds deze week is het station niet meer in Delft en Nootdorp te ontvangen. Reden voor de doorgifte stop is de formatwijziging die eind september bij het radiostation heeft plaatsgevonden.
CENTRAAL TOCH WEER ON AIR
Radio Centraal was vorige week zaterdag- en zondagavond weer te ontvangen in de Haagse regio. Dit tegenstelling tot berichten van vorige week waarin werd gezegd dat het station de uitzendingen tijdelijk zou stoppen in verband met de vele inbeslagnames en de mastverwijdering. De vele reacties die via de website vorig weekend binnenkwamen hebben ervoor gezorgd dat de medewer- kers van de piratenzender toch hebben besloten de zender weer aan te zetten. Doordat gebruik werd gemaakt van een andere antenne en minder vermogen was het signaal niet overal in de regio even goed te ontvangen. Inmiddels heeft de brandweer op 20 november jl. wederom de antenne van Radio Centraal ver- wijderd. Het is daarom nog niet duidelijk of Radio Centraal dit weekend haar uitzendingen zal voortzetten. Na de mastverwijdering van Radio ’s Gravenhage op 10 november jl. was ook dit station weer van de partij vorig weekend. Op zondag 15 novemver werden zij er echter om 09.00 uur voor de zoveelste maal uit de lucht gehaald. Te- vens heeft de brandweer bij Radio ’s Gravenhage afgelopen vrijdag de antenne verwijderd. Freewave 96.4, de vrije radiozender voor het Groene Hart van Zuid Holland, meldt dat zij zaterdagavond 14 november om 18.00 uit de lucht zijn gehaald na amper 20 uur uitzenden. Freewave was een periode gestopt met uitzenden, maar toch weer met frisse moed begonnen. Vrijdag 20 november is Radio Residence, na een afwezigheid van enkele maanden, weer begonnen met uitzendingen via de 97.8 MHz.
SCHADE AAN SATELLIETEN VALT MEE
De meteorenzwerm Leoniden heeft zeer waarschijnlijk geen grote schade toe- gebracht aan satellieten. Dat heeft een woordvoerder van het satellietencon- trolecentrum in de Duitse stad Darmstadt meegedeeld. Uit angst voor de me- teoren, die bij hun binnenkomen in de aardse atmosfeer een snelheid van 250.000 kilometer per uur kunnen hebben, hadden diverse landen al hun satel- lieten in de ruimte gedraaid, zodat ze minder gevoelig waren voor inslaande deeltjes. De Leoniden, de bekendste meteorenzwerm uit de geschiedenis, komt eens in de 33 jaar zeer dicht bij de zon en veroorzaakt dan een regen ‘val- lende sterren’. Vooral in de Oost-Aziatische landen zouden volgens deskun- digen honderden tot duizenden ‘vallende sterren’ te zien kunnen zijn, maar dat viel in ieder geval in China tegen. Meer dan 2000 mensen die zich hadden verzameld in de sterrenwacht Shahe in Peking zagen volgens het persbureau Nieuw China slechts e e n a twee meteoren per vijf minuten. [TROS Online – 18/11/1998]
KINDERNET IN ANTWERPEN OP DE KABEL
Sinds deze week wordt de Nederlandse kindertv-zender KinderNet doorgegeven door de Anwterpse kabelexploitant Integan. Kindernet is bij Integan te ont- vangen in kanaaldeling met Arte. Op schooldagen zit KinderNet van 7 tot 11 op het Arte-kanaal, in het weekend van 7 tot 12. KinderNet viert dit jaar zijn tiende verjaardag en is daarmee de oudste commerciele tv-zender van Nederland. De programma’s van KinderNet bevatten geen geweld en worden voor het grootste deel in het Nederlands gesproken. [VRT Teletext – 18/11/1998]
ONDIGITAL IN UK GESTART MET DIGITALE ETHER-TV
ONdigital, een joint-venture van de Britse mediareuzen Granada en Carlton Communications, is afgelopen weekeinde van start gegaan met het eerste aard- se digitale netwerk ter wereld. ONdigital biedt een pakket van 30 kanalen aan dat met een gewone tv-antenne is te ontvangen. Door de relatieve eenvoud van het systeem zou ONdigital een streepje voor kunnen hebben op de concur- renten die digitale tv via de satelliet aanbieden, zoals Sky Digital. De lancering van ONdigital gaat echter gepaard met problemen. Het bedrijf blijkt nauwelijks in staat de duizenden verzoeken om inlichtingen te verwer- ken en het moest toegeven dat niet meer dan 70% van de Britse huishoudens de zender kan ontvangen. Concurrent Sky Digital meent dat de dekking eerder rond de 43% ligt. Een Sky topman grapte dat de ‘plug and play’-claim van ONdigital in de praktijk meer uitpakte als “plug and pray”. [Vecai – 17/11/1998]
NOS GAAT PROGRAMMAGEGEVENS LATER AANLEVEREN
De NOS zal de televisie- en radioprogramma’s die de kranten dagelijks af- drukken voortaan twee dagen later dan tot nu toe het geval is beschikbaar stellen. De maatregel is een reactie op het speciale programmablad TV Week dat De Telegraaf sinds enkele weken bij de krant voegt, zo zegt een NOS- woordvoerder. Het is de publieke omroepen een doorn in het oog dat De Tele- graaf een blad uitgeeft, waarin de programma’s voor een hele week per genre staan afgedrukt. De omroepen beschouwen dit als een inbreuk op hun auteurs- recht. Zij hebben bij de rechtbank in Den Haag een kort geding tegen De Telegraaf aangespannen, dat op 15 december dient. De redactie van TV Week zegt geen enkele last te hebben van de maatregel. Het kleurenmagazine wordt al veel langer van tevoren gedrukt. TV Week maakt daarbij geen gebruik van de NOS-gegevens, maar betrekt die van ‘derden’. Het ANP, dat de gegevens van de NOS ontvangt en doorstuurt naar de dagbladen, mag dat voortaan pas op woensdag doen voor de week die op zaterdag begint. Regeringspartij D66 wil dat staatssecretaris Van der Ploeg (Cultuur) het NOS-bestuur tot de orde roept over het later versturen van de omroepgegevens naar de media. Volgens vice-fractievoorzitter Bakker getuigt de maatregel van de NOS van “kleinheid”. Volgens Bakker moet staatssecretaris Van der Ploeg ingrijpen bij de NOS. Hij vindt dat de NOS met deze actie alleen De Telegraaf wil dwarszitten en daarmee ook andere media dupeert. “Dit is pro- tectionistisch gedrag dat nog stamt toen de NOS en de omroepen een machts- positie hadden”, aldus een woedende Bakker. “De omroepen moeten eens ophou- den met deze achterhoedegevechten. Want dit verliezen ze toch.” D66 wil dat Van der Ploeg ervoor zorgt dat de NOS de maatregelen weer terugdraait. De laatste NOS-actie schaadt in de ogen van Bakker de positie van de publieke omroepen. “Het zijn gegevens die met publiek geld zijn gefinancierd”, aldus Bakker. “We zijn voor publieke omroepen, maar de omroepen zelf zijn een mid- del en geen doel op zich. Dit werkt averechts voor ze.” [o.a. ANP & Telegraaf – 27/11/1998]
NOORDZEE KRIJGT ETHERZENDER IN LEEUWARDEN
Broadcast Partners is samen met Radio Noordzee Nationaal en de RDR op 27 november een zogenaamd ‘single frequency’-experiment gestart in Leeuwarden. De frequentie voor de nieuwe zender van Radio Noordzee in de Friese hoofdstad is 99.1 MHz. Deze frequentie wordt ook in Groningen gebruikt voor de doorgifte van Radio Noordzee. De zender is bedoeld voor ontvangst van Radio Noordzee in de stad Leeuwarden en maakt onderdeel uit van een experi- ment om de beschikbare etherruimte effectiever te gebruiken.
RPF: “SEXPROGRAMMA’S ACHTER DECODER”
Het Tweede-Kamerlid Stellingwerf van de Reformatorische Politieke Federa- tie (RPF) wil dat alle seksprogramma’s op de Nederlandse televisie achter de decoder gaan. Stellingwerf, die volgende week staatssecretaris Van der Ploeg (Cultuur) aan de tand zal voelen, ergert zich in hoge mate aan erotische te- levisieprogramma’s zoals ‘Sex voor de Buch’. Hij wil de jeugd daartegen be- schermen. Daarnaast stelt de RPF’er voor om een zogenoemde ‘erotiek-chip’ te ontwikkelen, waardoor de kijker tegen erotische scenes op televisie wordt gewaarschuwd. Hij wijst erop dat er al proeven worden gedaan met een derge- lijke chip tegen gewelddadige televisieprogramma’s. Volgens Stellingwerf is het tijd dat de overheid ervoor zorgt dat “uitwassen” worden voorkomen. [Telegraaf – 28/11/1998]
AMSTERDAM WIL CNN TERUG OP DE KABEL
De gemeente Amsterdam wil CNN terug op de kabel brengen door met A2000 te onderhandelen over een aanpassing van het contract met de kabelmaatschappij. Dat heeft het college deze week besloten. De gemeente bedong destijds bij de verkoop van het kabelnet dat de abonneetarieven niet zouden stijgen en de omvang van het basispakket hetzelfde zou blijven. Deze voorwaarden leiden er in september toe dat CNN van de kabel verdween. Omdat A2000 niet aan de abonneetarieven mocht komen, zag het kabelbedrijf zich genoodzaakt de door- geeftarieven te verhogen. CNN weigerde te betalen en verdween van de kabel, wat in Amsterdam tot grote maatschappelijke verontwaardiging leidde. In een notitie aan het college constateert mediawethouder J. van der Giessen (D66) dat het huidige contract ‘door de werkelijkheid’ is achterhaald. Volgens haar werpt het ‘een onvoldoende dam’ op tegen ‘ongewenste uitholling van het pakket’ en biedt het ‘onvoldoende waarborg voor doorgifte van door onze bur- gers gewaardeerde zenders’. De gemeente wil nu met A2000 praten over ‘het prijs- en zenderaanbod’. In de overeenkomst biedt A2000 een basispakket van 26 kanalen waarvoor de kijker circa f.16 per maand betaalt. Een verhoging van het maandbedrag met f.4 is bespreekbaar. Het Amsterdamse kabelbedrijf A2000 heeft “verheugd” gereageerd op het be- sluit van het Amsterdams college van B en W om te gaan praten over het open- breken van het contract met de gemeente. A2000 is bereid opnieuw te onder- handelen met de gemeente, maar de woordvoerder benadrukt dat het kabelbe- drijf streeft naar ‘een lange-termijnoplossing’. “Met een verhoging van het abonnementstarief zijn we er niet.” [o.a. NRC Handelsblad – 25/11/1998]
COMMERCIELE RADIO MAG BLIJVEN VAN A2000
Kabelexploitant A2000 gooit commerciele radiozenders, anders dan tv-zen- ders, niet van de kabel; ook als ze weigeren voor 1 januari een jaarlijkse doorgiftevergoeding van 85.000 gulden te betalen. Televisiezender CNN over- weegt nu naar de rechter te stappen, mocht er sprake zijn van rechtsonge- lijkheid. CNN en MTV verdwenen na maandenlang juridisch getouwtrek van de kabel omdat ze doorgiftevergoeding weigerden te betalen. A2000 kondigde maandagmiddag aan betaling van doorgiftevergoeding en achterstallige schul- den vooralsnog niet af te dwingen bij de radiozenders. “Na de perikelen met de televisie kunnen we dit onze klanten niet aandoen,” aldus A2000-woord- voerder J. Simmons. A2000 handhaaft wel de eis dat radiostations zeventien cent per aansluiting betalen. Totdat de Opta, toezichthouder op de telecom- markt, een uitspraak doet over de tarieven, handhaaft A2000 de huidige situ- atie. Simmons: “Wij willen toe naar een basispakket van vijftien televisie- zenders en 39 radiostations. Voor ons ontbreekt momenteel de noodzaak om de radiozenders hard aan te pakken.” Casper Keller van MTV vindt dit “niet consistent” van A2000. “Je zou kunnen zeggen dat het gelijkheidsbeginsel niet wordt gehandhaafd. Ik weet nog niet of wij hoog de boom in klimmen en naar de rechter stappen. Dat kan altijd nog.” Voorzitter M. Banga van de Vereniging van Commerciele Radiostations (VCR) reageert verheugd. “Dit is goed nieuws voor ons, al blijft de onmin over de doorgiftevergoeding be- staan.” De VCR dreigde eerder naar de rechter te stappen omdat ze niet meer wil betalen dan vijf cent per aansluiting conform de modelovereenkomst van het overkoepelende orgaan van kabelexploitanten, de Vecai. A2000 heeft de radiozenders aangeraden naar de gemeente te stappen. Die kan het abonne- mentstarief, verhogen zodat de zenders minder hoeven te betalen. De VCR wei- gert ‘de loopjongen van de kabelexploitant te spelen.’ In tegenstelling tot televisiezenders kunnen radiostations uitwijken naar de ether. Maar dat geldt niet voor kleinere stations als Kink FM, Love Radio en Concertradio. Die zouden reclame-inkomsten verliezen en moeten dan sluiten, stelt de VCR. [Parool – 23/11/1998]
KLACHTEN TEGEN ALCOHOLRECLAME OP TMF
De Stichting Alcoholpreventie heeft zes klachten ingediend bij de Reclame Code Commissie over reclame voor sterke drank op de jongerenzender TMF. De Stichting Alcoholpreventie heeft al eerder haar verontrusting uitgesproken over de agressieve, op jongeren gerichte marketing van alcoholhoudende dran- ken, onder andere naar aanleiding van twee door haar verrichte onderzoeken naar de plaatsing van alcopops in supermarkten. De afgelopen maanden is een nieuwe verontrustende trend zichtbaar geworden: op het vrijwel exclusief op jongeren gerichte TMF worden zeer frequent op vroege tijdstippen (in elk geval vanaf 20.00 uur) commercials voor sterke alcoholhoudende dranken uit- gezonden: Arctic Vodka, Smirnoff Wodka, Pisang Ambon, Passoa the Passion Drink, Di Saronno, Safari. Naast deze commercials vindt er sponsoring plaats door onder andere Arctic Vodka van door TMF georganiseerd jeugdevenementen zoals R&B danceparties. Het is bekend dat het gebruik van sterke drank onder jongeren aan populari- teit wint. Dat vervult zowel gezondheidszorg als gezagshandhavers met grote zorg, gezien de toename van alcoholproblemen onder jongeren en het aandeel van jongeren in het uitgaansgeweld. Genoemde commercials ‘liften mee’ op de alcoholtrend onder jongeren en wakkeren deze nog verder aan. Het betreft hier in alle gevallen sterk alcoholhoudende dranken, die aan minstens drie- kwart van de kijkers officieel niet eens verkocht zouden mogen worden. Ge- zien de grote hoeveelheid overtredingen van de huidige Code voor Alcoholhou- dende Dranken, dringt de Stichting Alcoholpreventie er bij de minister van Volksgezondheid en de Tweede Kamer op aan, deze te vervangen door een wette- lijke regeling voor alcoholreclame, aldus de stichting in een persbericht.
NOS JOURNAAL EN RADIO 1 IN ZEE MET METEO CONSULT
Het NOS-Journaal en de nieuwszender Radio1 gaan samenwerken met Meteo Con- sult. De NOS heeft een contract gesloten voor de levering van gegevens voor het maken van weeroverzichten voor radio en tv. Erwin Krol en Diana Woei blijven gewoon te zien in de NOS-Journaals aangezien zij onder contract bij de NOS zelf staan. De NOS-weerredactie gaat ook de weersoverzichten van de Wereldomroep verzorgen. Volgens een woordvoerder van de NOS liepen de con- tracten met KNMI en Meteo Consult af, de keus viel op Meteo Consult omdat dit bedrijf al presentoren leverde en zo de gewenste continuiteit kan garan- deren. Een woordvoerder van het KNMI noemt het ‘droevig’ dat het weerinsti- tuut het NOS-contract is kwijtgeraakt. Het verlies zal geen gevolgen hebben voor de werkgelegenheid bij het KNMI. De commerciele afdeling van het KNMI, die per 1 januarie wordt verzelfstandigd en dan onder de naam Holland Weather Services verder gaat, levert nu alleen nog weerberichten aan het ANP, enkele dagbladen en enkele commerciele radiostations. [NOS TT – 26/11/1998]
REGIONALE NIEUWSRUBRIEK OP NEDERLAND 1
Nederland 1 begint op 4 januari met een regionaal actualiteitenprogramma. Het is een initiatief van de KRO, NCRV, AVRO, de Wereldomroep en twaalf re- gionale omroepen die onderling items uitwisselen. Het nieuwe programma wordt elke werkdag tussen 7.00 en 7.30 uur ’s ochtend uitgezonden. De uitzending wordt om 15.30 uur herhaald. De coordinatie ligt in handen van de KRO. De andere deelnemers geven geld en staan zendtijd af. “Het succes van Vijf in ’t land (RTL5) en Hart van Nederland (SBS6) is voor ons een bevestiging dat de kijker behoefte heeft aan regionaal nieuws”, zegt W. Ruigrok van de KRO. Het regionale actualiteitenprogramma is een voortzetting van een expe- riment dat de KRO een half jaar geleden is begonnen. Daarin ruilen ‘Ontbijt TV’ en zeven regionale omroepen reportages. Dit levert dertig onderwerpen per dag op waaruit een selectie wordt gemaakt. Het nieuwe programma brengt puur regionaal nieuws. “Het moet gewoon goed en smakelijk zijn om er naar te kijken. Je zult er het grote leed van de wereld niet vinden. Het gaat om leuke onderwerpen”, aldus Ruigrok. [Algemeen Dagblad – 27/11/1998]
KORT NIEUWS
->Rik Rensen vertrekt definitief als hoofdredacteur van RTL Nieuws, meldt het Algemeen Dagblad deze week. Het plan van Rensen om van RTL5 een 24-uurs nieuwszender te maken gaat niet door. HMG-baas Porsius wil niet dat Rensen nog langer blijft, zoals de RTL Nieuws-redactie had gevraagd. De redactie overweegt nu stappen te ondernemen.
-> Connie Palmen, Jeroen Krabbe, Alexander Rinnooy Kan, Xaviera Hollander en Louise Arbour zijn door BBC World uitverkoren voor de interview-serie ‘HARD- talk’ van Tim Sebastian. Sebastian komt deze week naar ons land om de vier Nederlanders en de Canadese hoofdaanklager van het Internationale Tribunaal voor Oorlogsmisdadigers in Den Haag, Louise Arbour, voor zijn bijna wereld- wijd uitgezonden programma te interviewen. Als eerste is Palmen aan de beurt. Het interview met de schrijfster is te zien op 30 november om 20.30 uur.
-> Het vakblad ‘De Journalist’ meldt deze week dat de directie van de NOS al zijn programma`s op Radio 1 onder e e n hoofdredacteur wil laten vallen. Hierbij gaat het om programma’s als ‘Langs de Lijn’, ‘Radio 1 Journaal’ en ‘Met het Oog op Morgen’. De ondernemingsraad is inmiddels gevraagd advies uit te brengen over de reorganisatie. Volgens de plannen is Henk van Hoorn (momenteel tijdelijk zendercoordinator Radio 1) kandidaat voor de functie. Piet van Tellingen (nu hoofdredacteur ‘Radio 1 Journaal’) zou samen met Ferry de Groot (chef Sport op Radio 1) adjunct worden.
-> Oud-sportjournalist Peek Jellema is vorige week zaterdag op 74-jarige leeftijd in zijn woonplaats Hilversum overleden. Jellema werkte jarenlang voor het NOS-radioprogramma ‘Langs de Lijn’. Hij was de bedenker van de naam van het legendarische radioprogramma. Als sportjournalist was Jellema vooral actief in het amateurvoetbal. [NRC Handelsblad – 23/11/1999]
-> Rene Sleeswijk, beter bekend als Rene van Vooren, is op 67-jarige leeftijd overleden in zijn woonplaats Blaricum. Hij vormde samen met Piet Bambergen jarenlang de ‘Mounties’. Van Vooren schreef de sketches. Tot vlak voor zijn dood werkte hij mee aan de Andre van Duin revue. Rene van Vooren leed aan alvleesklierkanker. [Veronica Text – 24/11/1998]
-> De kijkcijfers van ‘Ladies Only’, waarin vijf vrouwen rond de stamtafel tal van zaken met elkaar bespreken, vallen voor RTL4-begrippen wat tegen en daarom verhuist het programma met ingang van 5 januari volgend jaar naar RTL5. RTL4 hoopt het “loyale en fanatieke” publiek op die manier fraai te bedienen. Inmiddels zijn de voorbereidingen aan de gang voor een nieuwe serie van tien afleveringen [Telegraaf – 26/11/1998]
-> De TROS heeft belangstelling voor de nieuwe Duitse politieserie ‘Siska’ de opvolger van ‘Derrick’. De TROS is inmiddels in onderhandeling met het ZDF over aankoop van de nieuwe serie die zich evenals Derrick afspeelt in- en rond Munchen. De TROS verwacht dat de onder- handelingen over ‘Siska’ begin volgende maand zijn afgerond. Wanneer de serie op tv te zien zal zijn is nog niet bekend. De TROS wil pas gaan uitzenden als er elke week een aflevering geprogrammeerd kan worden. Het ZDF is op 30 oktober begonnen met Siska. [Haagsche Courant – 26/11/1998]
KIJKCIJFERS
De maandagavond is voor Nederland 1 doorgaans de best bekeken avond van de week. Dankzij twee troeven: `Opsporing verzocht’ en `Tussen kunst en kitsch’. Waarbij het opvallend is dat de kunst het in kijkcijfers telkenmale wint van de misdaad. Deze week: 1,5 miljoen kijkers voor de misdaad en 1, 6 miljoen voor kunst en kitsch. De publieke omroepen behaalden in week 47 gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 36%. Nederland 1 haalde het hoogste marktaan- deel op maandagavond (19%) door `Waku, Waku’, `Journaal 20.00 uur’, `Net- werk’, `Opsporing verzocht’ en `Tussen kunst en kitsch’. TV2 haalde het hoog- ste marktaandeel op zondagavond (26%), vooral door de uitzendingen van Stu- dio Sport en BNN. Nederland 3 haalde het hoogste marktaandeel op zaterdag- avond (21%), door `Oppassen’, `Unit 13′, `Het Lagerhuis’, `Journaal 22.00 uur’, `Nova’, `Studio Sport’ en `Kopspijkers’. RTL4 haalde een gemiddeld marktaandeel van 18%, RTL5: 3%, Veronica: 12% en SBS6: 12%. Deze gegevens zijn afkomstig uit het Continu Kijkonderzoek (CKO), uitgevoerd door bureau Intomart in opdracht van NOS, STER en IP.
UPC VOLGEND JAAR NAAR AMSTERDAMSE BEURS
Het Amerikaanse kabelbedrijf United International Holdings (UIH) brengt zijn dochter UPC begin volgend jaar naar de beurs van Amsterdam en de Ameri- kaanse elektronische beurs Nasdaq in de VS. UPC heeft in Nederland via Uni- ted Telekabel Holding (1,4 miljoen aansluitingen) een belang in onder meer het kabelbedrijf A2000 (Amsterdam, Hilversum). De zakenbanken Goldman Sachs en Morgan Stanley Dean Witter begeleiden de beursgang. UPC hoopt met de beursgang omstreeks 300 miljoen dollar binnen te halen ter financiering van de uitbreiding van de capaciteit van zijn netwerken en het opzetten van nieuwe diensten (Internet en telefonie). [NRC Handelsblad – 26/11/1998]
RTL4 OP ZOEK NAAR SOAPTALENT, AVRO BOOS
RTL4 gaat in een speciale, eenmalige televisie-uitzending op zoek naar nieuw soaptalent. De nationale screentest wordt gebracht in het programma ‘Soaptalent’, waarin Ursul de Geer de komende sterren op de voet volgt. In ‘Soaptalent’ moeten de aanstormende acteurs enkele rollen spelen naast bekende sterren uit de drie Nederlandse soaps (GTST, ONM en Goudkust). Een jury beslist daarna over hun tv-toekomst. ‘Soaptalent’ wordt zaterdag 2 januari op tv uitgezonden, maar de kandidaten hebben nog tot komende dins- dag de tijd om zich aan te melden bij Joop van den Ende in Aalsmeer. De AVRO is boos op RTL4 omdat de publieke omroep ook een programma heeft ge- pland waarin nieuw soaptalent een kans krijgt. De AVRO heeft al 5000 reac- ties binnen gehad. Het is nog niet duidelijk of de AVRO stappen gaat onder- nemen tegen RTL4. [Telegraaf – 27/11/1998]
SOUNDMIXSHOW NAAR DE STATES
De Soundmixshow gaat naar de Verenigde Staten. Televisieproducent Endemol mag een proefaflevering maken voor de Amerikaanse tv. Als de proef slaagt, zal de Soundmixshow vanaf september volgend jaar dertien weken lang te zien zijn op tal van lokale Amerikaanse tv-stations. Endemol maakte dit deze week bekend voor aanvang van de aandeelhoudersvergadering in Hilversum. De proef- aflevering wordt gemaakt door Endemol Entertainment en het Amerikaanse Dick Clark Productions, in opdracht van Disney-dochter Buena Vision Television. De Soundmixshow, geesteskind van Joop van den Ende en Henny Huisman, wordt sinds 1985 in Nederland geproduceerd. Het programma is al te zien in diverse Europese landen en in Australie en Nieuw-Zeeland. De komende Amerikaanse show heeft als werktitel ‘It’s your big break’. Endemol ziet ook voor andere formules kansen in de Verenigde Staten. Zo zou de Amerikaanse televisie in- teresse hebben in nog zes andere Endemol-formats, waaronder ‘All You Need is Love’. Endemol handhaafde afgelopen dinsdag de verwachting dat de winst dit jaar vijftien tot twintig procent zal stijgen. [Parool – 24/11/1998]
SUN FM BINNENKORT ON-AIR, 8FM GESTART IN EINDHOVEN
Sun FM heeft vorig weekend toestemming gehad van de RDR om de uitzendingen te starten via de etherfrequentie 87.6 MHz. Alle bezwaren met betrekking tot eventuele storingen zijn opgelost danwel verworpen. Op dit moment zijn de technici hard bezig om de zenders en antennes te bouwen. Het ligt in de lijn der verwachting dat SUN FM nog voor het einde van jaar met testuitzendingen te horen zal zijn op 87.6 MHz, dat is de frequentie voor de regio Rotterdam. Wat de ingebruikname van de frequentie 99.4 Mhz in Zoetermeer betreft, deze zal iets langer op zich laten wachten. Er wordt namelijk nog onderhandeld over een lokatie in de gemeente Zoetermeer die hoog genoeg is om de luiste- raars in de regio Haaglanden een optimale ontvangst te kunnen garanderen. 8FM is in Eindhoven deze week met haar uitzendingen via de ether gestart. Via de 95.5 MHz zijn de uitzendingen te volgen. Deze frequentie zorgt er echter wel voor dat Radio21, de popzender van de Franstalige Belgische omroep RTBF, in de omgeving van Eindhoven niet meer zijn te ontvangen. Ook Rebecca Radio heeft deze week een nieuwe frequentie in gebruik genomen. Het radiostation is nu ook in Emmen en weide omgeving te ontvangen op 103.8 MHz.
TV10 OOK IN DELFT VAN DE KABEL
Nadat eerder de Haagse programmaraad had besloten TV10 niet langer meer door te geven via de Haagse kabel, heeft nu ook de Delftse programmaraad beslist de doorgifte van TV10 en haar opvolger, FOX TV, te stoppen. De Delftse programmaraad vindt dat TV10 haar opzet te sterk heeft gewijzigd: “De zender is in het verleden op de kabel geplaatst als een zender die oude films en televisieseries uitzond. Dit programma-onderdeel is in de nieuwe, programmering bijna niet meer terug te vinden. De programmering van FOX kan worden getypeerd als een algemene programmering en daarvan zijn er in Nederland al genoeg en FOX TV voegt hier niets aan toe.” In Delft wordt TV10 vervangen door MTV Europe. FOX TV is teleurgesteld dat de Haagse en Delftse programmaraden afhaken. “We hopen dat ze hun besluit zullen terug- draaien zodra ze onze nieuwe programma’s hebben gezien”, aldus een woord- voerder. [Haagsche Courant – 26/11/1998]
RDR SLAAT TOE IN NIJMEGEN
Vanaf het dak van een flat aan de 81e straat van de Lankforst (Dukenburg) in Nijmegen zijn dinsdagmiddag een zender, een koeler en een antenne door de Radio Controle Dienst in beslag genomen. Via de zender werden de uitzendin- gen van Radio Lokaal verzorgd. Het is de derde keer in een paar weken dat Radio Lokaal de klos is. De controledienst komt meestal in actie na klachten van storing, maar daar is volgens een woordvoerder van de illegale zender geen sprake van. “Normaal gesproken word je e e n keer per jaar uit de lucht gehaald, dat is normaal. Daar houd je ook rekening mee. Maar drie keer in korte tijd vindt hij te veel van het goede. “We zijn geen criminelen, we draaien plaatjes. We hebben de telefoon er al naast gelegd, we worden plat- gebeld door luisteraars.” Zender en antenne samen kosten zo’n vijftienhon- derd gulden. “Als je dan drie keer gepakt wordt, is de lol er zo af.” Toch is de kans groot dat Radio Lokaal vandaag de uitzendingen weer gewoon her- vat. De studio met de geluidsapparatuur werd door de controleurs niet gevon- den. [De Gelderlander – 25/11/1998]
VLAANDEREN: VT4 WIL TWEEDE KANAAL STARTEN
De commerciele zender VT4 bereidt de start voor van een tweede kanaal, VT5. Dat schrijft de Belgische krant De Morgen deze week. De directie werkt in alle discretie een businessplan uit, dat binnen afzienbare tijd aan de moe- dermaatschappij SBS zal worden voorgelegd. VT4-directeur Carlo Gepts laat in het midden welk land zal worden gekozen om een licentie voor VT5 aan te vra- gen. VT4 moest bij de start, in 1995, een Britse licentie aanvragen omdat het toenmalige mediadecreet voorzag in een reclamemonopolie van 18 jaar voor VTM. Dat monopolie is inmiddels geschrapt en het nieuwe Vlaamse mediadecreet laat meerdere commerciele zenders toe [VRT- Teletext – 24/11/1998]
DEUTSCHE BANK HEEFT BELANGSTELLING VOOR KABELS DT
Deutsche Bank zou bereid zijn 9 miljard DM neer te tellen voor de kabelac- tiviteiten van Deutsche Telekom. Het Duitse telecombedrijf heeft enkele maanden geleden besloten de kabelbelangen af te stoten. Het Duitse kabelnet wordt per 1 januari 1999 ondergebracht in een nieuw bedrijf dat wordt open- gesteld voor investeerders. Het nieuwe kabelbedrijf heeft 18 miljoen aan- sluitingen. Deutsche Telekom stoot de kabelactiviteiten af onder druk van Europees Commissaris Karel Van Miert (mededinging), die vindt dat de kabel- en telefonienetten zich niet in dezelfde handen moeten bevinden. Deutsche Bank wil samen met partners (genoemd worden de particuliere kabelbedrijven Bosch-Telekom en Otelo die hun diensten via het DT-net aanbieden) het kabel- net uitbouwen tot een ‘multimedianet’. Er zijn meerdere financiele instel- lingen geinteresseerd in overname van het Duitse kabelnet. [Vecai – 25/11/1998]
QUICKNET GAAT VERDWIJNEN
Quicknet, het Internetpakket dat kabelexploitant Telekabel zijn klanten in Nijmegen aanbiedt, gaat verdwijnen. Ervoor in de plaats komt Chello, een In- ternetpakket, eveneens via de kabel, dat al in diverse Europese landen ge- bruikt wordt. Telekabel introduceerde Quicknet in mei van dit jaar in Nijme- gen. Een van de kenmerken van Quicknet is dat het behalve een snelle verbin- ding met het wereldwijde computernetwerk Internet, ook ‘content’ biedt: nieuws en reportages over Nijmeegse zaken en links naar Internetpagina’s die de redactie interessant vindt voor Nijmeegse internetters. Al direct kwamen er veel klachten over Quicknet. Het zou lang niet zo snel werken als beloofd en veel van de toepassingen functioneerden niet naar behoren. Bovendien wa- ren veel Quicknetgebruikers absoluut niet te spreken over de helpdesk: tele- fonisch was die slechts zeer moeilijk te bereiken en op post werd nauwelijks gereageerd. Telekabel erkent de problemen met Quicknet. Volgens woordvoerder E. Romeyn waren ze echter niet de aanleiding dat Telekabel nu overstapt op Chello. “Chello is het Internetproduct van UPC, het bedrijf waarmee we onlangs gefu- seerd zijn, en uiteindelijk willen we overal hetzelfde product gaan bieden. Daarom gaat Quicknet verdwijnen.” Ook Sprinter en Megasprinter, de Internet- pakketten die Telekabel elders in Nederland aanbiedt, maken op termijn plaats voor Chello. Chello is er in twee varianten: een met de gebruikelijke Internetmogelijkheden en een met als toegevoegde waarde de ‘content’ zoals ook Quicknet die biedt. In Nijmegen wordt eerst de ‘contentvariant’ inge- voerd. Romeyn verwacht dat dat in het voorjaar van 1999 zal gebeuren. Vorige week hadden ontevreden gebruikers van Quicknet, verenigd in de Quicknet Ge- bruikers Belangengroep (QGB), een gesprek met Telekabel. Daarin werd onder meer gesproken over hoe Telekabel de problemen met Quicknet denkt op te los- sen, in afwachting van Chello. Daarbij beloofde Telekabel onder meer dat iedere gebruiker een eigen IP-adres krijgt om rechtstreeks met Internetters van buiten Quicknet te kunnen communiceren. QGB-woordvoerder P. de Jong zegt de indruk te hebben dat er bij Telekabel zeker bereidheid is om de problemen te verhelpen. Over de overstap naar Chello is hij eveneens positief: “Ik ken dat product niet maar de Internetpagina van Chello ziet er in ieder geval een stuk professioneler uit dan wat we gewend zijn.” Quicknet kost 98 gulden per maand. Of die prijs voor Chello gehandhaafd blijft, is volgens woordvoer- der Romeyn van Telekabel nog niet zeker. [De Gelderlander – 23/11/1998]