Naamswijzigingen themakanalen NPO mogelijk volgend jaar

De naamswijzigingen voor themakanalen NPO Best, NPO Cultura en  NPO 101 zullen mogelijk niet dit kalenderjaar worden gerealiseerd.

Nieuwe namen

Uit de begroting van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) bleek eerder dat de NPO plannen heeft om de themakanalen NPO Best, NPO, Cultura en NPO 101 te wijzigingen naar NPO 1 Extra, NPO 2 Extra en NPO 3 Extra. Volgens de begroting zou deze naamswijziging nog dit jaar gaan plaatsvinden.

Vormgeving

NPO-Woordvoerder Jacek Magala zegt desgevraagd aan deze website dat een datum nog niet bekend is en samenhangt met een aanpassing van de vormgeving op de hoofdzenders NPO 1, NPO 2 en NPO 3 en noemt het daarmee dat dit in 2018 wordt doorgevoerd.

“Geen wijziging van profielen”

De NPO wil ook benadrukken dat de naamswijzigingen geen wijzigingen van ‘profielen’ van deze kanalen inhouden en dat de huidige uitzendingen van NPO Best, NPO Cultura en NPO 101 nu al onderdeel zijn van de media-omgevingen van NPO 1, 2 en 3. De NPO stelt dat de inhoudelijke koppeling tussen hoofdkanaal en themakanaal ‘ook’ in naamgeving expliciet gemaakt worden zodat het voor de kijker ‘duidelijker en herkenbaarder’ wordt.

De NPO ontkent dat daarmee het specifieke ‘best of’, respectievelijk culturele en jongeren dan jong karakter zal verdwijnen van deze themakanalen. Wel stelt de NPO meer ‘focus’ aan te brengen in deze ’tijdloze themakanalen’ door verschillende genres te clusteren en in samenhangt met andere kanalen te programmeren, zoals het Concessiebeleidsplan van de NPO stelde.

FunX

De NPO zegt verder dat de komst van middag en avonduitzendingen van specifiek op FunX toegespitste radionieuwsuitzendingen door de NOS wel de bedoeling is, maar dat de NPO nog ‘midden in het besluitvormingsproces zit over de plaatsing’, en nog geduld vraagt en nog gesprekken voert met omroepen hierover omdat dit samenhangt met het uitzendschema van FunX, De NOS meldde onlangs nog aan website Radiofreak dat de plannen er zijn maar dat een en ander nog niet rond is. Budgettair heeft de NPO in ieder geval de middelen vrijgemaakt.

Ziggo en KPN

Over de inkomsten van Ziggo en andere distributeurs en de verhouding van de winstmarges die uit balans is met betrekking tot de distributievergoedingen, waarbij Ziggo en andere distributeurs hun tarieven verhogen om de distributieverhogingen te financieren, stelt Jacek Malaga namens de NPO Raad van Bestuur dat deze ‘niet gaan’ over het prijsbeleid van distributeurs.

Toch stelde de NPO dat de winstmarges uit balans zijn bij de kabelaars en de NPO een groter deel daarvan wenst. De NPO stelt ook ‘niet bekend te zijn’ met het proces hoe distributeurs komen tot de tarieven voor tv-pakketten. ongetwijfeld zullen zowel de omvang van het pakket als de daaraan verbonden inkoopkosten een rol spelen’.

Beleidskeuze

Volgens de NPO is het een ‘eigen beleidskeuze van de distributeur om gestegen kosten of te absorberen ten laste van de winstmarge of door te bereken aan klanten’. In de praktijk verleggen distributeurs zo blijkt uit de jaarrekeningen en toelichtingen op tariefsverhogingen de contractuele hogere inkomsten voor onder andere de NPO bij de eindklant.