Ombudsman NOS: Brede blik bij Studio Voetbal ontbrak

Margo Smit, de ombudsman van de NOS reageert op de kritiek die is ontstaan over de uitzending van NOS Studio Voetbal afgelopen zondag. Veel kijkers ergerden zich aan de vele aandacht voor de voetbalclub die op de “finaledag” geen kampioen werd: Ajax. Vooral op sociale media werd veel geklaagd over de uitzending waarin volgens de klagers er te weinig aandacht was voor de landskampioen: PSV.

“Meer dan Studio Voetbal”

Maarten Nooter, hoofdredacteur van NOS Sport, reageerde maandag al op de vele kritiek
van de uitzending: “Ik kan me best voorstellen dat iemand die alleen heeft ingeschakeld voor Studio Voetbal, de balans vond doorslaan naar de verliezende partij in plaats van de kampioen.  Maar we hebben zondag veel meer gedaan dan alleen Studio Voetbal”. Hij doelt hiermee op de vele andere sportuitzendingen van de NOS waarin wel voldoende aandacht was voor de landskampioen uit Eindhoven.

“Nieuws van alle kanten al u de hele dag blijft luisteren”

Margo Smit reageert op de uitspraken van Nooter: “Toch blijft de vraag in hoeverre iedere uiting van een nieuwsorganisatie die claimt onafhankelijke berichtgeving te verzorgen op zichzelf moet kunnen staan. Is het niet alsof je bij een arbeidsconflict zou zeggen: “In het journaal van zes uur doen we de reactie van de vakbonden, de werkgevers hebben we om één uur  al behandeld en alles bij elkaar tonen we dan het hele plaatje?” En de radio1-slogan is niet voor niets ‘Het nieuws van alle kanten’ in plaats van ‘Het nieuws van alle kanten als u de hele dag blijft luisteren’.”

“Slecht bediend”

Smit vervolgt: “Nu is Studio Voetbal is geen puur nieuwsprogramma: het is een analyse van het voorbije voetbalweekend. Met ruimte voor dwarse meningen, ook van controversiële gasten, met een knipoog of ongevraagd advies van de zijlijn en de tweezitsbank. In een nieuwsuitzending allemaal niet opportuun. Maar dat bijzondere karakter van Studio Voetbal maakt nog niet goed dat een groot en mondig deel van de kijkers zich afgelopen zondag slecht bediend voelde.

“Brede blik”

Juist van een publieke omroep verwacht men meer: een brede blik en een open analyse. Evenwicht en onpartijdigheid. Balans zonder de scherpte te verliezen. In alle programma’s, niet alleen de nieuwsuitzendingen. Een terechte opdracht aan een omroep die er voor een breed publiek moet zijn.”

De hele reactie is hier te lezen. Onderzoeksjournalist Margo Smit is per 1 augustus vorig jaar de ombudsman van de NOS. Zij doet onderzoek na klachten van het publiek en op eigen initiatief toezien op de kwaliteit van de producties van de NOS

Eén reactie

  1. Het probleem van de publiek omroep is dat ze vaak niet verder kijken dan de hoofdstad, niet alleen zondag bij het voetbal. Als Noordhollander zie ik dat dus iemand uit een andere provincie zal zich daar nog meer aan ergeren. Provincies als Limburg en Drenthe zijn “ver weg”.

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.