“De Persgroep maakt grote sprong voorwaarts”

krantenDe aankoop van de Nederlandse kranten van PCM heeft De Persgroep geen windeieren gelegd. Het van oorsprong Belgische mediabedrijf zag de omzet en de winst vorig jaar dankzij de overname van het Algemeen Dagblad, de Volkskrant, Trouw en het Parool sterk stijgen. Dit bericht het Parool vandaag op haar website.

De Persgroep heeft een ‘sprong van jewelste’ gemaakt door de overname in 2009, zei topman Christian van Thillo vandaag in een toelichting op de cijfers. ‘We zijn een totaal andere onderneming geworden.’ De omzet van het concern, in België eigenaar van onder meer dagblad Het Laatste Nieuws en televisiezender VTM, steeg in 2010 met 17 procent tot 930 miljoen euro. De nettowinst verdubbelde tot 64 miljoen euro. De Nederlandse uitgeefactiviteiten, die vorig jaar voor het eerst volledig in de cijfers konden worden verwerkt, leverden een winst op van 42 miljoen euro.

De Persgroep wist de winstgevendheid van de Nederlandse kranten te vergroten dankzij reorganisaties op zowel de redacties als bij drukkerijen en distributeurs. Hierdoor verdwenen ongeveer zeshonderd van de in totaal 2000 banen bij de Nederlandse onderdelen. Per jaar wordt nu een kostenvoordeel van ongeveer 50 miljoen euro geboekt, stelde Van Thillo.

De Persgroep zag de inkomsten uit krantenadvertenties, afgezien van vacatures, vorig jaar met bijna 6 procent dalen. Voor dit jaar wordt een stabilisering van die reclame-inkomsten verwacht. Lezers moeten in de komende jaren meer gaan betalen voor hun krant, voorspelde Van Thillo. ‘Kranten zijn nog altijd spotgoedkoop. Als de kracht van je titel het toestaat dan kunnen de tarieven zeker omhoog. Op termijn worden inkomsten uit abonnementen belangrijker voor kranten dan die uit advertenties.’ (ANP via parool)