Als eerste in de wereld gaat Stichting Kijkonderzoek (SKO) per 1 januari 2016 dagelijks kijkcijfers voor online bekeken programmacontent leveren. Dit bericht de SKO in een persbericht.
NPO, RTL en SBS
In eerste instantie zijn het de online kijkcijfers van NPO, RTL Nederland en SBS Broadcasting. Uniek aan het nieuwe onderzoek is volgens de SKO dat de cijfers gebaseerd zijn “op een hybride meetmethode waarbij censusdata en paneldata elkaar versterken”. De data wordt vanaf 1 januari 2016 geleverd door de Stichting Kijkonderzoek.
Cijfers
Uit de eerste cijfers blijkt dat 21,5% van alle Nederlanders van 6 jaar of ouder in de maand oktober 2015 is bereikt door het online programma-aanbod van NPO, RTL en SBS. Het bereik van online programma’s lag in de maand oktober 2015 onder vrouwen hoger dan onder mannen met respectievelijk 23,7% en 19,3%. Het bereik binnen de doelgroepen 13-19 jaar (24,4%), 20-34 jaar (30,9%) en 35-49 jaar (24,7%) lag significant hoger dan binnen de doelgroepen 6-12 jaar (8,7%) en 50+ (17,1%).
Kijktijd
Gemiddeld keek de online kijker van 6 jaar of ouder in de maand oktober in totaal 86,3 minuten via internet naar tv-programma’s. net als bij bereik is het aandeel in kijktijd onder vrouwen groter dan onder mannen. Vrouwen die via internet één of meer tv-programma’s van de drie zendergroepen hebben gekeken, noteerden gemiddeld een totale kijktijd van 97,1 minuten. onder de mannelijke kijkers werd gemiddeld een totale kijktijd van 72,8 minuten gerealiseerd.
Online kijkers in de leeftijd van 13-19 jaar realiseerden een gemiddelde kijktijd in oktober van in totaal 109,4 minuten. Zij scoorden daarmee de hoogste totale gemiddelde kijktijd, gevolgd door een gemiddelde van 100 minuten onder online kijkers in de leeftijd van 20-34 jaar.